paljonko teidän n.3 vuotiaat syövät vuorokaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Eilen esim. 3½v. tyttö söi:
-aamupalaksi pari näykkäsyä leipää ja kulaus maitoa,ei kelvannut juusto,kurkkuviipaleet eikä omena.
-lounaaksi 3-4 lusikallista keittoa,pari kulausta maitoa.
-päivällisellä ihan hyvä annos n.2dl spagettia ja jauhelihakastiketta (suosikkiruokia),kulaus maitoa.
-iltapalaksi pari näykkäsyä munaa ja leipää,ei taaskaan mennyt mitään hedelmiä tai vihanneksia,maitoakin ihan vähän... kokopäivänä 2-3dl,jos sitäkään.4

Kauheen vähältä tuntuu.

vähältä tuo kuulostaa kirjoitettuna. aivan yhtä vähältä kuin omalla taaperollani 2,5v. mutta, olen sitämieltä, että lapsi osaa itse säännöstellä ravinnon lopullisen tarpeensa. ja jos sitä ruokaa on joka päivä säännöllisesti tarjolla, niin asia on ihan ok. meilläkin on päiviä, että ruokaa ei mene juurikaan. sitten vastapainoksi se vetää aivan mahdottoman kokoisia annoksia. ja kun lasta ei kertakaikkiaan saa eikä voi pakottaa syömään, niin varmsti myös yhtä tärkeää, on että siitä ei tee ongelmaa... mikä on tietysti huolestuneena vanhempana tavattoman vaikeaa!

aika paljon meidän tyttö yleensä syö.

aamuisin mysliä tai puuroa lautasellinen, usein myös leipää/jogurttia/hedelmiä sen jälkeen
lounaalla 1-2 annosta normiruokaa
välipalaksi esim 1 omena tai pari kiiviä tai porkkanoita (niitä söisi vaikka koko napostelupussin kerrallaan eli 250g)
iltaruokaa taas yleensä 1 annos
iltapalaksi 1-2 leipää juustolla tai 1-2 karjalanpiirakkaa ja hedelmää/vihanneksia

hedelmiä ja raakoja vihanneksia/salattia syö vaikka kuinka paljon, keitetyt vihannekset vähän vaihdellen.

Juu eihän tuo nyt toki nälkään kuole ,mutta niin kovin vähäiseltä tuo tuntuu. Just oltiin syömässä ja söikin nyt ihan kohtuullisen annoksen eilistä keittoa... kun syötin,ei tietty pitäs.

Suunnilleen saman verran vetää meidän poika, 3v 1kk. Ruokaa menee paljon roskiin, kun tarjoan aterioita, mutta poika tankkaa välillä enemmän ja syö sitten taas kuin lintu. Kasvukäyrillä pysyy kuitenkin hyvin, vaikkakin on hoikka.

Meiän 3-v. poika syö melkein enemmän kuin mä vaik hoikka onkin. Etenkin lounaalla ja päivällisellä syö kuin hevonen, aamusin ja iltapalalla menee sit lähinnä vaan joku tyyliin yogurtti ja banaani.

Syötit 3,5 vuotiasta?! Millä sait sen siihen suostumaan, meillä ei ole suostuttu syötettäväksi 10 kuukauden ikäisestä...

Ei ole saanutkaan syöttää sen jälkeen kun vähän yli 1v. itse alkoi syömään,paitsi nyt... eikä varmasti pitäs nytkään,mutta muuten on sitten tunnin päästä sanomassa et on nälkä ja mitään ylimääräisiä välipaloja ei aleta,meillä on ruoka-ajat.

Tosi paljon..

Aamupalaksi lautaselliset puuroa voisilmällä sekä hunajalla, mysliä jogurtilla ja hunajalla, täysjyvämuroja maidolla ja hunajalla tai joskus leipää päällisineen pari kappaletta. Plus jotain hedelmää..

Lounaaksi, lautaselliset ruokaa, tai kaksi lautasellista per pää.. Plus sitten yksi kaksi lasillista maitoa, piimää, tuorepuristettua mehua... Salaattia tai vihanneksia..

Välipalaksi hedelmää, leipä tmv.

Päivälliseksi lautaselliset ruokaa, leipää päällisineen->juustoa, kinkkua, kurkkua jne.
Salaattia/vihanneksia..

Illalla ehkä leivät tai hedelmää... Sekä maitoa.

Tosi paljon..

Aamupalaksi lautaselliset puuroa voisilmällä sekä hunajalla, mysliä jogurtilla ja hunajalla, täysjyvämuroja maidolla ja hunajalla tai joskus leipää päällisineen pari kappaletta. Plus jotain hedelmää..

Lounaaksi, lautaselliset ruokaa, tai kaksi lautasellista per pää.. Plus sitten yksi kaksi lasillista maitoa, piimää, tuorepuristettua mehua... Salaattia tai vihanneksia..

Välipalaksi hedelmää, leipä tmv.

Päivälliseksi lautaselliset ruokaa, leipää päällisineen->juustoa, kinkkua, kurkkua jne.
Salaattia/vihanneksia..

Illalla ehkä leivät tai hedelmää... Sekä maitoa.

oho,vau. Meillä ei hyvänäkään syömäpäivänä syödä noin paljoa. Hyvänä syömäpäivänä syödään 2-3 aterialla "kunnolla" (eikä vain näykitä). On hoikka lapsi,mutta ei mikään luuranko,n.102cm. ja n.15kg.

Meillä poika 3v 2kk syö vähän enemmän ehkä kuin teillä ap ja minusta silti tosi vähän. Mutta kausittain syö paljonkin, kasvukäyrällään pysyy hyvin ja voi hyvin noin muutenkin. En olisi huolissani.

Meillä aika samalla tavalla kuin teillä ap, tosin vaihtelee kyllä kausittain, ja olen huomannut että kasvuakin tulee kausittain, välillä ei yhtään ja välillä enemmän lyhyessä ajassa. Hedelmiä ja marjoja syö, mutta mitkään vihannekset ei kelpaa kypsentämätöntä porkkanaa lukuun ottamatta. Pituuskäyrä oli nyt tullut 2-vuotiaasta 3-vuotiaaksi yhden pykälän alaspäin, mutta paino noussut tasaisesti joten kuitenkin kasvaa...

Aamulla näykkii, juo lasin maitoa ja ehkä leivän tai pikkurahkan, joskus ei mitään.
Lounaalla sitten meneekin täys lautasellinen normiruokaa salaatteineen.
Välipalaksi tarjoan yleensä hedelmiä, banaani tai pari mandariinia, joskus viinirypäleitä tms.
Päivälliseksi teen usein kasvissosekeittoa ja sen kans tarjoan raejuustoa, tämä on aivan hitti! Ja taas sitä maitoa menee 1-2 dl.
Iltapalaksi syö joskus n. 1 dl puuroa, sen kanssa maitoa tai kiisseliä. Välillä juo vain lasin maitoa tässä kohtaa.

Ja meillä niin päin, että poika söis normiruokia enemmän kuin annetaan. Pituutta riittää mutta myös sitä painoa.

Mä olen samaa mieltä toisen kirjoittajan kanssa, että lapsi osaa itse säännöstellä. Meidät vain on usein kasvatettu siihen, että pitää syödä paljoa "jotta kasvaa". Ja mehän kasvetaan -ainakin leveyssuuntaan. Aikuinen syö usein enemmän kuin vatsa vetää, mutta lapsi luonnostaan sen mitä tarvitsee. Meillä 3,5-vuotias syö jonain päivänä paljon ja joskus vähemmän. Samoin toisena päivänä eläisi pelkillä kasviksilla ja toisena päivinä haluaa paljon lihaa. Tärkeintä lienee, että kasvaa ja jaksaa.

Suht samanlainen syöjä on meidän kolme vuotta täyttänyt neiti, enkä tuosta ole yhtään huolissani. Meillä tarjoillaan terveellistä kotiruokaa kolmen tunnin välein, ja jos ei maistu niin ei ketään pakoteta. Ylimääräisiä välipaloja ei jaella, janoon juodaan vettä ja herkkuja on viikonloppuisin. Tuo syöminen on niin kausittaista, ja hyvin huomaa kun on "kasvukausi" meneillään, silloin ruokahalukin on parempi.
Veljensä, nyt jo viisivuotias, on taas aina ollut kova syömään, ja annoskoot ovat ihan toista luokkaa kuin sisarellaan. Nykyään poika syö jo enemmän kuin minä, ja mä oon sentään viimeisilläni raskaana. :D

Mä olen samaa mieltä toisen kirjoittajan kanssa, että lapsi osaa itse säännöstellä. Meidät vain on usein kasvatettu siihen, että pitää syödä paljoa "jotta kasvaa". Ja mehän kasvetaan -ainakin leveyssuuntaan. Aikuinen syö usein enemmän kuin vatsa vetää, mutta lapsi luonnostaan sen mitä tarvitsee. Meillä 3,5-vuotias syö jonain päivänä paljon ja joskus vähemmän. Samoin toisena päivänä eläisi pelkillä kasviksilla ja toisena päivinä haluaa paljon lihaa. Tärkeintä lienee, että kasvaa ja jaksaa.

Mä olen myös tätä mieltä :) Tietysti jos takana on jotain terveydellistä häikkää niin saattaa tollanen luonnollinen itsesäätely ontua, mutta suurimmassa osassa tapauksia uskon noin.

Meillä tämä isoruokaisempi, poika 3,5v, joka siis syö saman verran tai enemmänkin kuin minä (ja minä syön paljon) on kasvanut aina huimaa vauhtia. Syntyi melkein normikokoisena mutta nyt on jo 108cm pitkä ja 20,5kg, ja mikä uskomattominta on hoikka, vaikka mitat puhuisivat muuta :D

Tytöllä taas saattaa olla tällasia "säännöstelypäiviä" että ruokaa jää lautaselle välillä paljonkin, vaikka keskiverroin syö paljonkin. Luulen että tässä on tapahtumassa juuri se ilmiö että keho tasoittaa pituuden ja painon suhdetta, joka siis nyt on aika huima, 17kg 94 senttisessä ruodossa :)

Yhteistyössä