Paljonko yhden aikuisen ja yhden teinin elättäminen maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei sittenkään NIIIN hyvä ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei sittenkään NIIIN hyvä ystävä

Vieras
Osaako joku heittää arvioita, paljonko maksaa yhden aikuisen elättäminen?

Ystäväni oli hädässä ja lupasin, että hän voi teini-ikäisen poikansa kanssa asua meillä tilapäisesti 2 viikkoa, kunnes pääsevät muuttamaan omaan asuntoon. (Taustalla nopea lähtö väkivaltaisesta parisuhteesta, siksi halusin auttaa.)

Nyt minusta kuitenkin tuntuu, että tuo kaksikko syö meidän perikatoon! Olemme asuntovelallisia ja meillä ei ole ylimääräistä rahaa viljellä... Nyt ovat viikon täällä olleet ja kaupasta saa kantaa selkä väärällä ruokaa, maitoa, kahvia, leipää, juustoa, kinkkua, hedelmiä, jogurttia, muroja; aina on kaikki loppu. Huomasin, että me ollaan aika pieni ruokaisia ihmisiä (2 aik + 2 alle kouluikäistä lasta), kun muropakettikin normaalisti kestää monta viikkoa.

Kun ystävä lapsensa kanssa meille muutti, ei meillä ollut mitään puhetta asumiskustannuksiin osallistumisesta. Yritin vihjailla ystävälleni, että meillä on mennyt tavallista enemmän rahaa ruokaan, mutta hän ei reagoinut siihen mitenkään. Nyt pitäis kehdata ehdottaa, että osallistuisivat ruokamenoihin, mutta miten teen sen? Ja mikä olisi sopiva summa?

Eilen asia rupesi todella ärsyttään, sillä ystäväni on sanonut olevansa rahaton, mutta oli kuitenkin käynyt kaupungilla osteleen kaikkea pientä kivaa itselleen, "kun sillä oli niin paha mieli", meikkejä ja koruja. Olis mullakin vara ostella kaikkea pientä kivaa itselleni, jos joku toinen elättäisi minua!!

Ja kuitenkin ystävälläni on ollut tosi rankkaa, en haluaisi häntä tälläkään kuormittaa, mutta meillä loppuu rahat tässä kuussa kesken, jos meno jatkuu näin.

Ja vittuilijoille tiedoksi: meillä on myös säästötili pahan päivän varalle, mutta en haluaisi tällaiseen tarkoitukseen säästöjä käyttää.

Mä uskoisin et 100 ? itse antaisin jos 2 vk asuisin ystäväni luona. Tottakai ystäväsi pitää ymmärtää että teini-ikäinen lapsi syö paljon. Nimimerkillä 2 teiniä ja 2 pienempää. ;)

No ihan vaan suoraan sanomalla, että nyt pitäisi saada rahaa, koska olet ostanut koko porukalle ruokaa ja alkaa rahat loppumaan, tai sitten he ostavat loppu-ajan omat pöperöt.

Jos tämä teini-ikäinen on poika, niin ruokaa kuluu varmasti ja paljon!!! Tiedän kokomuksesta, kun omat teini-ikäiset pikkuveljet käyvät lomilla kyläilemässä. Heidän kahden viikon kyläilyreissu tuplaa meidän kuukausittaisen ruokalaskun :)

Ja hänen osallistuminen ruokamenoihin: sanot vaan suoraan, että heidänkin on osallistuttava. Jos et kehtaa rhaa pyytä, niin laitat ostoslapun kouraan ja lähetät kauppaan?

Sano asiasta. "Kuulehan, ruoan kulutus on pompannut tosi paljon ylöspäin, ja meidän ruokarahat alkavat loppua tältä kuulta. Nyt minun on pakko pyytää teitä maksamaan seuraava ruokakauppalasku - jos rahaa on meikkeihin ja koruihin, et voi olla rahaton."

Jos ystävä ei suostu, niin sitten sano että olet tosi pahoillasi mutta tulit luvanneeksi liikoja. Teillä kurja kyllä loppuvat rahat kesken tällä tavalla, ja että tästä eteenpäin ystävä joutuu itse ostamaan ruoat itselleen ja lapselleen, ja teidän ostamia eivät saa enää syödä - sinun on turvattava että lapsesi saavat ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Mä uskoisin et 100 ? itse antaisin jos 2 vk asuisin ystäväni luona. Tottakai ystäväsi pitää ymmärtää että teini-ikäinen lapsi syö paljon. Nimimerkillä 2 teiniä ja 2 pienempää. ;)

100 euroa kuulostaa kohtuulliselta korvaukselta, kun alunperin oli puhe vaan auttamisesta. Ei ehkä täysin kata kaikkia kuluja, mutta kun tosiaan ap lupauduit auttamaan 2 viikkoa. Ja jos itse joskus joutuu hätään, olisi ihanaa jos joku 2 viikkoa elättäisi. se on kuitenkin aika pieni aika, kun on oikeasti hätätilanne kuten ystävällä (väkivaltainen suhde josta haluaa eroon)

Sano suoraan, että ruokaan mene paljon enemmän kuin tavallisesti ja että odotat ystäväsi osallistuvan (ja auttavan esim. käymällä kaupassa ja/tai laittamalla ruokaa? ei liene kohtuuton vaatimus sekään!).

Minusta ystävälle pitää vaan sanoa suoraan tuollaiset, vaikkei se kivalta tuntuisikaan. (Ja vittuilijoille tiedoksi: minulla on ystäviä :) )

Musta jotenkin tuntuu siltä, ettei tää sun ystäväskään oo NIIIN hyvä ystävä vaan "ratsastaa" vaikeella tilanteellaan ja käyttää sua ja sun perhettä hyväksi. Pidä varas, etteivät loisi teillä vielä 2kk päästäkin.

Vihjailu tuskin auttaa, suoraan puhuminen voi sen tehdäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikea tilanne, ostaisin vain normaalin määrän ruokaa ja syöttäisin ne omalle perheelle. Kyllähän kaverin luulisi tajuavan ettei se ruoka ilmaista ole.

Tää vois ehkä toimia ja seuraavaksi voit ottaa sen mukaan kauppaan ostamaan heille ruokaa. Mut kannattaa keskustellakin asiasta.

Mulla kans pari teini-ikäistä veljeä ja ne syö ihan älyttömästi!
Sata euroa kuullostaa kyllä vähintäänkin kohtuulliselta, mutta älä vastuste, jos sattuis tarjoamaan enemmänkin.

Harmillinen tilanne :(

Kiitos ihan hirveästi kaikille vastauksista! Mun pitää ryhdistäytyä ja ottaa asia esille. Taidan sanoa ystävälleni, että tänään on sen vuoro käydä kaupassa ja annan listan mukaan...=)

Pisti vähän ärsyttään, kun eilen ostin kaikille yhdet pihvit ruuan lisäkkeeksi sekä kaksi ylimääräistä, että saan ne lämmittää tänään pienemmille lounaaksi, niin eipä niitä ollutkaan enää kaapissa! Mies ei niitä syönyt, ainoa vaihtoehto on ystäväni tai hänen lapsensa... Onneksi on muutakin, mistä laittaa pienille ruokaa, mutta ärsyttää silti!!

Sitte toinen; siivoamista on paljon enemmän, esim. vessat menee parissa päivässä ruokottamaan kuntoon, eikä ystäväni ole kertaakaan ehdottanut siivousapua. Tiskejä hän kyllä laittaa apuna, mutta ei muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos ihan hirveästi kaikille vastauksista! Mun pitää ryhdistäytyä ja ottaa asia esille. Taidan sanoa ystävälleni, että tänään on sen vuoro käydä kaupassa ja annan listan mukaan...=)

Pisti vähän ärsyttään, kun eilen ostin kaikille yhdet pihvit ruuan lisäkkeeksi sekä kaksi ylimääräistä, että saan ne lämmittää tänään pienemmille lounaaksi, niin eipä niitä ollutkaan enää kaapissa! Mies ei niitä syönyt, ainoa vaihtoehto on ystäväni tai hänen lapsensa... Onneksi on muutakin, mistä laittaa pienille ruokaa, mutta ärsyttää silti!!

Sitte toinen; siivoamista on paljon enemmän, esim. vessat menee parissa päivässä ruokottamaan kuntoon, eikä ystäväni ole kertaakaan ehdottanut siivousapua. Tiskejä hän kyllä laittaa apuna, mutta ei muuta.

No pyydä häntä nyt käymään kaupassa vuorostaan ja jaksat varmasti viikon vielä siivota "ylimääräistä" hyvä ystävän takia.

Tää on hyvä!
Ja sano teinille, että hän voisi vaikka tänään imuroida tms.

niin ja siis ne pihivit oli isot broilierin fileet ja sanoin vielä ruokapöydässä, että hyvä, että näitä jäi, niin saan laittaa huomenna pienille ruokaa niistä...:(

No teinit eivät välttämättä ajattele nälkäisinä kuin itseään, taitaa olla ihan tavallista. tavallinen nuori

niin ja siis ne pihivit oli isot broilierin fileet ja sanoin vielä ruokapöydässä, että hyvä, että näitä jäi, niin saan laittaa huomenna pienille ruokaa niistä...:(

Auts, inhottavaa :(
Pitääkö ryhtyä merkkailemaan lappusilla "varatut" ruuat :$

Minä tekisin niin että ostaisin ihan perusruoat vaan, jäis juustot, leikkeleet, mehut, ja muut ylimääräiset kauppaan. Aamupalaksi puuroa ja iltaruoaksi makaronilaatikkoa yms. halpaa, ei pihvejä. Keittoa yms. kahvi halvinta mahdollista jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Nannanapa:

Tää on hyvä!

Kiitti vinkistä! Tuon voisin tehdä, laittaa pojalle imurin kouraan! Se on ihan kiva poika, todennäköisesti hoitais homman mukisematta! =)

Minä tekisin niin että ostaisin ihan perusruoat vaan, jäis juustot, leikkeleet, mehut, ja muut ylimääräiset kauppaan. Aamupalaksi puuroa ja iltaruoaksi makaronilaatikkoa yms. halpaa, ei pihvejä. Keittoa yms. kahvi halvinta mahdollista jne.

No tämähän olis kans yksi vaihtoehto. Taitais meillä vaan omien lasten ja miehenkin naama vääntyä, kun ovat tottuneet monipuoliseen ruokavalioon kaiken maailman lisukkeiden kera! =)

Onneksi se poika on mukava, vannon että jos joku joutuis asumaan mun veljien kanssa muutamankin päivän, niin se tulisi hulluksi :D
Mun veljet ei edes tunne sellaisia käsitteitä kuin "auttaminen" ja "siivoaminen", tuttuja sanoja taitavat enemmänkin olla "tietokone" ja "minä" :D

No tämähän olis kans yksi vaihtoehto. Taitais meillä vaan omien lasten ja miehenkin naama vääntyä, kun ovat tottuneet monipuoliseen ruokavalioon kaiken maailman lisukkeiden kera! =)

Viikon nyt istuu vaikka aidanseipäänä, selitä omalle väelle missä mennään ja lupaa ylimääräisiä herkkuja ens viikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Nannanapa:

Tää on hyvä!

Juu, sanot että teillä on tällainen viikkosiivouspäivä jolloin kaikki osallistuu jollain hommalla. Ei kai se teini kehtaa sulle alkaa osoittaan mieltään ja kieltäytyä, toivottavasti ainakin on niin hyvin kasvatettu.

Sivumennen sanoen, en kyllä ymmärrä ihmisiä jotka eivät hoksaa itse kysyä voisivatko osallistua jotenkin menohin ja siivoukseen. Ymmärrän kyllä AP, että sua harmittaa, olisin itsekin niskakarvat pystyssä moisesta käytöksestä.