Paljonko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja korviketta?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

korviketta?

Vieras
Hei!
Paljonko 6kk ikäisen pitäisi juoda korviketta tai yleensä nestettä (vettä edes) vuorokaudessa?

Meillä on käytössä jauhemainen erikoiskorvike ja olen sitä joutunut nyt lisäilemään puuroon ja lounassoseeseenkin kun muuten vauvan juomat korvikemäärät ovat laskeneet kuin lehmän häntä. Nyt menee nipin napin 400ml per vrk, kun enne meni n.700ml. Kiinteiden määrä ei ole merkittävästi lisääntyny.

Oon ihan hermona, että saako vauva nestettä tarpeeksi, energiaa varmasti saa tuosta korvikejauheesta ja soseista, mutta kun ei tuota vettäkään ihan kamalasti mene. Tietty esim. kaupan hedelmäsoseissa on jopa puolet vettä, mutta mitenköhän tuo riittää...

Neuvolasta saadussa kortissa on näin: 5-6kk 700-1000ml ja 6-8kk 600-800ml. Vellit mukaan lukien.

Lukeeko korvikkeen kyljessä mitään määriä? Meillä ainakin kun poika sai erikoisvalmistettua maitoa lääkäri laittoi reseptiin 600-800ml vuorokaudessa.

700-1000ml lukee tossa Almiron Peptin purkissa ja se vähän ihmetyttääkin just kun meitin vauva juo niin vähän... Onneks meil on tuo 6kk kontrolli lääkärillä ihan pian, ni voi selvitellä asiaa. Kiitos kun vastasit!

Meillä poika teki päiväsaikaisen tissilakon 4 kk ikäisenä ja suostui syömään silloin korviketta vain 3,5 dl päivässä. Jossain vaiheessa korvikkeen määrä nousi 5,5 dl ja nyt 6 kk ikäisenä meni jo muutaman päivän 7 dl.

Eilen teki sitten aikamoisen maitolakon. Söi aamulla yhteensä 2 dl korviketta a sitten ei koko päivänä maito kelvannut. Yritin tarjota ja saattoi huikan ottaa ja siihen lopetti. Ei auttanut kuin vettä juottaa, mutta sitäkin meni tosi vähän.

Ilatmaito ei myöskään kelvannut, mutta poika heräsi tunnin nukuttuun ja sitten syötin sängyssä 160 ml. Oiskohan se nyt sitten maidon maku mikä lasta ei nappaa? Tai välillä tuntuu, että pojalla on hirveä vauhti päällä ja hän ei yksinkertasesti edes malta syödä.

Meillä on tavallinen korvike käytössä (NAN) ja hölmö minä ostin sitä lisää, oishan voinut kokeilla jotain eri merkkiä.

Tyhmä kysymys, mitähän teen väärin kun keitän puuron maitoon niin tuntuu, että se ei kypsy kunnolla kuten veteen keitetty?

Meillä kanssa on nyt kahtena iltana kieltäydytty totaalisesti iltamaidosta, eli on menny vaan 40 ml ja eilen 30ml! Normaalisti poika on ottanu yötä vasten sellaset 200ml... Mutta outoa on myös se että tuolla tilkalla maitoa poika nukkui 21-6.00, heräämättä kertaakaan. Muttei aamullakaan kelvannu maito, otti vain puuron ja ekan kerran kelpas nyt 9.00 kun nukuttelin syliin ekoja päikkäreitä varten, meni taas 200ml. Oon miettiny sitäkin, että kun meillä tuo maito otetaan aina vain ja ainoastaan siinä vaiheessa kun ollaan unen rajamailla sylissä, liittyisköhän tuohon jotenki tuo meidän vähäinen maidon menekki nykyään... Tai sitte poika inhoo tota maitoa, se maistuu aikusen suussa ihan tuhkan ja perunan sekotukselta, yäks...

Kiitos vinkistä! Olen aina vaan ajatellut enemmän sitä kalsiumin tarvetta.

Ap: Meillä taas nyt tuntuu maito menevän parhaiten heti, kun poika herää. Joten mulla oli eilen aina pullo valmiina jo odottamassa, kun poika silmät aukasi päikkäreiltä ja sitten söi kiltisti maidon. Joten päinvastoin kuin teillä.

Iltamaito jäi kokonaan eilen väliin ja yöllä heräiltiin taas jatkuvasti, mutta niinhän sitä meillä muutenkin heräillään. Mietin vaan, että voisko poikaa vielä illalla aina herättää sen verran yöunilta, kun on niille rauhottunut, että sais sen iltamaidon menemään siinä unisena.

Yhteistyössä