Palkakorotus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaativa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen pyytänyt kun työtehtävien taso vaikeni ja sain isomman vastuualueen. Näihin vedotin tein ihan kirjallisen (sähköpostilla) palkankorotus pyynnön. Palkka oli 1800 ? ja pyysin 2200 ? / kk. Meni läpi ja oon tyytyväinen.

No se riippuu ihan siitä, mihin sen korotusvaatimuksensa perustaa. Eli miten paljon on tullut lisää vastuuta, millaista erityisosaamista tarvitaan aiempaan verrattuna, miten paljon työmäärä on lisääntynyt, mikä on vastaavissa tehtävissä olevien palkka yleensä ja mikä on tämän hetkinen palkka. Korotuksen pitäisi myös näkyä nettopalkassa, ei pelkästään bruttopalkassa eli nouseva verotus on hyvä huomioida myös. Joku kohtuus on toki muistettava senkin suhteen, millaiset työnantajan resurssit on sellainen palkankorotus antaa.

Olen ollut määräaikaisena ja nyt työsuhteeni vakinaistetaan. Kun aloitin, ei minun pitänyt tehdä läheskään näin paljon hommia tai edes olla näin paljon vastuussa. Nykyisin hoidan melkein pomoni hommat.. Tuntipalkkani on tällä hetkellä 12?.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen ollut määräaikaisena ja nyt työsuhteeni vakinaistetaan. Kun aloitin, ei minun pitänyt tehdä läheskään näin paljon hommia tai edes olla näin paljon vastuussa. Nykyisin hoidan melkein pomoni hommat.. Tuntipalkkani on tällä hetkellä 12?.
Mitä tuollaisessa työssä yleensä tienataan? Siitä on hyvä lähteä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mitä tuollaisessa työssä yleensä tienataan? Siitä on hyvä lähteä.

Öö..10-18?. Aika iso haitari.

Öö..10-18?. Aika iso haitari.
Paljonko sulla on aiempaa työkokemusta vastaavista hommista? Onko sulla koulutus hommaan?

Koulutus on, korkeakoulututkinto. Kokemusta esimieshommista ei ole vasta kuin 7kk (nyt siis esimiehenä toiminut), mutta muuten alalta noin 3v.

Pyydä vain sitä korotusta. Siinä ei menetä mitään. Naisissa on se vikana, että he eivät pyydä korotusta ennen kuin varmasti "ansaitsevat" sen. Korotuksen voi pyytää myös ihan indeksiin vedoten eli siihen, että on ollut jo pitkään sama palkka :) .

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Pyydä vain sitä korotusta. Siinä ei menetä mitään. Naisissa on se vikana, että he eivät pyydä korotusta ennen kuin varmasti "ansaitsevat" sen. Korotuksen voi pyytää myös ihan indeksiin vedoten eli siihen, että on ollut jo pitkään sama palkka :) .

Kuinka pitkään pitäisi olla sama palkka? :)

Koulutus on, korkeakoulututkinto. Kokemusta esimieshommista ei ole vasta kuin 7kk (nyt siis esimiehenä toiminut), mutta muuten alalta noin 3v.
Mä pyytäisin 16 euroa/h.

Hui! mä ajattelin et korkeintaan euron uskaltaa pyytää :D (siis tunnilta), eikai ne potkaise mua pellolle pelkän palkankorotus vaatimuksen perusteella ? :)

Mä pyytäisin 16 euroa/h.

Hui! mä ajattelin et korkeintaan euron uskaltaa pyytää :D (siis tunnilta), eikai ne potkaise mua pellolle pelkän palkankorotus vaatimuksen perusteella ? :)

Hei euro tunnilta kuussa ei ole paljonkaan kun siitä verot ottaa pois, joten rohkeasti vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Mä pyytäisin 16 euroa/h.

Hei euro tunnilta kuussa ei ole paljonkaan kun siitä verot ottaa pois, joten rohkeasti vaan!

Niin kyllähän järki sen sanoo, mutta kun ei uskalla vaatia :D

Meissä naisissa on usein se vika, että myymme työpanoksemme paljon halvemmalla kuin miehet. Voi olla, että pomosi ei tuota 16 euroa suostu maksamaan, mutta voi tarjota vaikka 14,5 tai 15. Kysehän on siitä, että menet neuvottelemaan palkastasi.

Kuinka pitkään pitäisi olla sama palkka? :)

Ei sillä ajalla ole niin väliä. Tilastokeskuksen sivuilta löytyy paljon tietoa esimerkiksi palkkojen kehityksestä http://www.tilastokeskus.fi/til/pal.html

Meissä naisissa on usein se vika, että myymme työpanoksemme paljon halvemmalla kuin miehet. Voi olla, että pomosi ei tuota 16 euroa suostu maksamaan, mutta voi tarjota vaikka 14,5 tai 15. Kysehän on siitä, että menet neuvottelemaan palkastasi.

Nimenomaan! Suomalaisnaiset ei osaa tinkiä :D .

Nimenomaan! Suomalaisnaiset ei osaa tinkiä :D .
Totta =) Muistan, kun menin edelliseen työpaikkaani ja palkkatoivetta kysyttäessä ilmoitin summan, joka oli 20% suurempi kuin edellisessä paikassa. Toiveeseeni suostuttiin välittömästi ja samalla sekunnilla tajusin pyytäneeni aivan liian vähän. Mutta kun suurimman osan työurastaan on ollut kuntapuolella, niin jo se 20% tuntui musta suurelta summalta.

Niinhän se sanonta menee. "sitä saa mitä tilaa" ja jos ei koskaan tilaa, niin on vaikea saadakkaan mitään. Ei kannata tehdä tälläisiä numeropäätöksiä tunneperustein vaan katsoa oikeasti tuottaako merkittävää hyötyä yritykselle. Jos tuottaa, niin kyllä siitä kohtuullinen korvaus myös kuuluu. Jos et kehtaa pyytää, on hyvä aika opetella.

Törmäsin myös tälläiseen sivustoon, jossa näyttäisi olevan kaikenlaista aiheeseen liittyvää http://palkankorotus.fi/

Yhteistyössä