Palkankorotus 2012, tapahtuuko itsestään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Nythän oli vissiin päätetty että palkat nousisivat sen pari prosenttia vuonna 2012, ja että tammikuussa pitäis saada se 100€ bonus.
Miten muilla on tästä asiasta työpaikoilla puhuttu? Pitääkö asiasta kuitenkin kinastella pomon kanssa, vaikka asiasta on ollut juttua jopa uutisissa?

Entä noin muutenkin indeksikorotukset? Ovatko työnantajat ihan mukisematta nostaneet palkkoja, vai pitääkö siitäkin jutella erikseen?

Itse olen aina (3 vuotta) ollut määräaikaisena, ja ollut talvet työttömänä. Ja sitte keväällä tullut takaisin jos olen saanut palkankorotusta, ja aina saanut sen satasen pari lisää :D Tänä vuonna onkin sopimus ollut koko vuoden mittainen, enkä nyt oikein tiedä miten tuon palkankorotuksen kanssa pitäisi tehdä...? Indeksikorotus kai kuitenkin pitäisi saada?

Toki vois pomolta kysyä, mutta en halua näyttää tyhmältä ja ahneelta p*skiaiselta, niin kysyn ensin täältä :D

Meillä työnantaja antoi ennen joulua 150 e bonusrahana sen tammikuulle suunnitellun rahan ja palkankorotukset tuli automaattisesti. Meidän alalla ei ole tessiä mutta korotukset tuli. En tiedä onko sillä väliä että kaikki kuitenkin liittoon kuulutaan.

Kyllä indeksikorotukset kuuluu kaikille. Tarkoitatko nyt noita kvtesin korotuksia? Ainakin tuossa tammikuussa maksettavassa kertaerässä oli ehtona että työsopparin on pitänyt jatkua syyskuun puolesta välistä tähän tammikuulle, että se maksetaan. Muutoin ihan tessin aikataulun mukaan maksetaan sovitut prosenttikorotukset kaikille.

kyllä ne liittojen välillä neuvotellut palkankorotukset napsahtavat duunarien tileille ihan kuin Manulle illallinen, ei niistä tarvitse jokaisen erikseen neuvotella

se mikä pitää pyytää erikseen on se henkkoht korotus jonka perusteena on esim. yksilön ammattitaidon kehittyminen tai toimenkuvan muutos

Kyllä nuo neuvotellut korotukset ovat silti työehtosopimuskohtaisia, eli kannattaa tarkistaa oman alan työehtosopimus. Meille korotukset tulivat lokakuun alusta takautuvasti, ja se 150 euroa maksetaan tammikuussa.

Yleiskorotukset, järjestelyerät yms. neuvottelutulosten mukaan. Mikä tes, mikä työnantajayhdistys? Henkilökohtaisesta palkankorotukset neuvottelet esimiehesi kanssa.

Toki vois pomolta kysyä, mutta en halua näyttää tyhmältä ja ahneelta p*skiaiselta, niin kysyn ensin täältä :D

... ja tämän takia naisten palkka on keskimäärin pienempi kuin miesten.

Miksi olisit ahne paskiainen, jos huolehdit että saat työstäsi asiaankuuluvan korvauksen? Luuletko, että esimiehesi järkyttyy jos hoksaa että teet töitä myös palkan takia? Etkö ole palkkaasi ja korotusta ansainnut?

... ja tämän takia naisten palkka on keskimäärin pienempi kuin miesten.

Miksi olisit ahne paskiainen, jos huolehdit että saat työstäsi asiaankuuluvan korvauksen? Luuletko, että esimiehesi järkyttyy jos hoksaa että teet töitä myös palkan takia? Etkö ole palkkaasi ja korotusta ansainnut?

No jos totta puhutaan, niin tähän mennessä en ole ihan varma jos olisin korotusta ansainnut. On ollut aika lepsua ja olen saanut luvan tehdä puolta päivää jos vain itse haluan, mutta olen aina tehnyt täyttä päivää, juurikin palkan takia.
Nyt vuodenvaihteessa sain jonkin verran enemmän töitä niskoilleni, ja nyt sen sitten pikkuhiljaa näkee jos olisin korotuksen arvoinen :D

Olen pardian jäsen, ja olen ihan tumpelo heidän sivujensa kanssa, enkä oikein saa sieltä selville miten ja milloin tuo korotus tapahtuu. Mutta siis sen pitäisi tapahtua automaattisesti? Hyvä tietää :) Kiitos!

On noudatettava jonkin alan työsopimusta, vaikka olisi ns 'villi' yritys. Indeksikorotukset ovat lailla määrättyjä ja ne on pakko maksaa. Työntekijä voi mahdollisesti saada ne jopa takautuvasti muistaakseni viideltä vuodelta korkoineen. Joten ei muuta kuin mustaa valkoiselle asiasta paperi pomon eteen, niin indeksikorotukset tulevat maksuun. Jollei muuta, laitapa sähköpostilla kysymys oman liittosi työsuhdeneuvojalle tai lakimiehelle, niin saat asian paperille.

...tosin monet työntekijät eivät uskalla moista asiaa työnantajalle kertoa vaan nielevät tappion... Omista rahoistannehan tässä on kyse.

Mites jos alalla ei ole työehtosopimusta? Vaan toimitaan työaikalain mukaan. Tuleeko silloin yleiskorotus? Mistä saisi tietoa? Pitääkö soittaa työsuojelupiiriin, vai työkkäriin, vai omaan liittoon? Työnantajalta ja edustajilta ei kannata edes kysyä (kun moni muukin, jopa lakisääteinen asia on hiukan pielessä)... Itse kuulun liittoon, tosin ihan muun alan.

Yhteistyössä