Palkitsetko koulumenestystä rahalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mirjami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mirjami"

Vieras
Tuli tämmöinen mieleen tuosta toisesta keskustelusta. Eli annatko rahaa kokeista tai todistuksen arvosanoista? Missä iässä ja kuinka paljon ?

Itse en ole koskaan saanut vanhemmilta tällaisia palkintoja. Koululta on joskus tullut jotain stipendejä. Omille lapsille en myöskään aio antaa, kenties ylä-asteen päästötodistus ja ylempien asteiden valmistumiset sitten on eri asia.

Voisin kuvitella, että esim. ylä-asteen päästötodistuksen mukaan voisin antaa...

Ka 9.5 tai enempi = 200 euroa
9 - 9.5 = 100-150 e
8.5 - 9 = 50-100
8 - 8.5 = n. 20-50

Toki pitää suhteuttaa lapsen tasoon jonkun verran. Ajattelin itseäni, olinkin aika hyvä koulussa, mutta jos lapsella esim. vaikeuksia niin rajat voisi tietenkin olla toiset. Toki täytyy huomioida se, että oikeudenmukaisuus toteutuu verrattuna toiseen lapseen.'

Omat lapseni ovat ala-asteella ja mitään rahaa tällaisista asioista ei ole heille tullut, mutta koulusta tykkäävät silti tai ehkä juuri siksi.

Ekaluokkalainen saa tietystä määrästä hyviä koetuloksia jonkun haluamansa jutun. Toiminut meillä hyvin.

SIIS tokaluokkalainenhan tuo jo on. Palkitsemishomma vaan on pyörinyt jo ekan syksystä hyvällä menestyksellä näin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En. mun sisko oli aina mua parempi ja vitutti suunnattomasti joak kevät. ei riittäny että sai koulusta kaikki stipenditkin niin sai vielä bonusta isovanhemmilta ja muilta. kivaa! :| jokaiselle samat riippumatta koulumenestyksen tasosta. kannustetaan kyllä ilmankin rahaa/lahjontaa.

Voisin kuvitella antavani sitten aikanani myös rahallisen palkinnon...varsinkin jos on tehnyt todella paljon töitä arvosanan eteen. Kuitenkin tahtoisin lapsieni myös oppivan, että koulusta ja elämältä saatava tietotaitoa kannattaa arvostaa ihan itsessään ilman ulkopuolista, rahan tms.palkinnon tuomaa "arvostusta"; että ymmärtäisivät sen opiskelun itsensä parhaaksi kaikin puolin. Mutta - kyllä, tilanteesta riippuen voisin palkitakin.

Meilläkin toimii hyvin.

Viikkoraha: 5-10 euroa (riippuu viikosta)
Koenumerorahat:
Englannin koe 9-9½: 20 euroa.
Muut kokeet 9-10: 15 euroa.
Kasit, seiskat ja kutoset on pojalla niin hän saa rahaa niistä n. euron koetta kohden...
Tyttö on ihan kiitettävä.

KYLLÄ!!!!
Lapsia pitä kananustaa opiskeluun.

Lukiolainen ei sa enä kokeista rahaa, mutta palkitaansiten muuuten aina siloin tällöin =)
3ja 4 luokkalaiset saavat näin: 8=50 senttiä 9=1e 10=5e
tuo 8luokkalainen taas saa rahaa näin : 7=50 centtiä 8= 1e 9= 2e ja 10= 10e

ja siksi näin koska tuolla isolla pojalal on olut huomattavasti oppimisvikeuksia ja on koulupsykologgi toimesta todettu kutosen oppilaaksi. Nyt kuitenkin kon pärjänyt mainiosti normaaliryhmässä. KErtakaan ei vileä ole pojalle tarvinnut kymppiä maksa mutta muutaan euron kolikon ja 50 sentttisiä kyllä. On kaannustanut tämä systeemi opiskelemaan

Tää on tosi hankalaa. Ite ole koskaan saanu todistuksista tai kokeista rahaa.
Meillä esim yks lapsista tuonu tällä viikolla 2 koetta mitkä molemmat täys kymppejä ja eri aineista kyse. Kun taas toisella on vaikeuksia jatkuvasti. Saa koulussa erityistuki toimia ym. Ja oon tosi tyytyväinen että koulu sujuu edes jotenkin. Kunhan ei ole mitään isompaa showta menossa. Tän lapsen kohdalla asteikko on mun mielessä ihan toinen kutonen vastaa kasia jne. Joutuu vaan tekemään niin paljon normaalia enemmän töitä.

Mutta mikä olis sit oikeuden mukainen palkkiosysteemi??

Itse sain loppuajan kouluajoistani rahaa hyvästä keskiarvosta ennalta määrätyn summan. Ja se tuli tarpeeseen sillä loppuaikoina arvosanani alkoivat tippua hurjaa vauhtia, ja raha toimi kannustimena jolla nostin keskiarvoani huomattavasti. Me saimme muuten vain pari euroa viikkorahaa eli suurempi summa kannusti yrittämään. Jos lapsi saa muutenkin pyytämällä rahaa niin tämä ei varmaan toimi hyvin.

Peruskoulun päästötodistuksen kympeistä olen tavannut maksaa 20 euroa/kymppi. Toisen lapsen kohdalla meinas tulla henk.koht. konkurssi.

Ja jos lapsilla on eritasoista menestystä, niin määritelkää yhdessä se oma taso. Jos sen ylittää, saa isoja etuuksia, jos siinä pysyy, saa pieniä etuuksia.

[QUOTE="vieras";23117355]Tää on tosi hankalaa. Ite ole koskaan saanu todistuksista tai kokeista rahaa.
Meillä esim yks lapsista tuonu tällä viikolla 2 koetta mitkä molemmat täys kymppejä ja eri aineista kyse. Kun taas toisella on vaikeuksia jatkuvasti. Saa koulussa erityistuki toimia ym. Ja oon tosi tyytyväinen että koulu sujuu edes jotenkin. Kunhan ei ole mitään isompaa showta menossa. Tän lapsen kohdalla asteikko on mun mielessä ihan toinen kutonen vastaa kasia jne. Joutuu vaan tekemään niin paljon normaalia enemmän töitä.

Mutta mikä olis sit oikeuden mukainen palkkiosysteemi??[/QUOTE]

Oisko se keskiarvon nostaminen... Jos nostaa 0,5, saa tietyn summan jne...

Meillä ekaluokkalainen saa hyvästä koulukäyttäytymisestä ja koulumenestyksestä jonkin esim. haluamansa pelin. Asetetaan siis joku ajankohta, ja jos siihen asti on mennyt hyvin, niin palkinto on ansaittu =)
Toimii hyvin ainakin meillä. Alku syksystä kun oli vähän ongelmia sen kanssa miten siellä koulussa tunnilla käyttäydytään jne. Nyt tilanne on hallinnassa!!

Ei anneta rahaa. Just sen takia, että se hyvän numeron saaminen ei välttämättä oo yhtään kiinni siitä miten ahkera koululainen on. Meidän vanhin lapsi on älykäs neljäsluokkalainen eikä sen ole vielä koskaan tarvinnu lukea kokeisiin ja silti tulee aina 9 tai 10 joka kokeesta. Läksyihin menee muutama minuutti eikä niistä oo minkäänlaista päänvaivaa. Seuraava taas joutuu tekemään samojen numeroiden eteen älyttömästi töitä eikä siltikään välttämättä siinä onnistu. Läksyin menee reippaasti enemmän aikaa myös.

Meillä saa koekympeistä 10 euroa, ysistä 9 euroa. Jos on lapselle vaikea aine, niin voidaan maksaa kasistakin. Kevättodistuksesta maksetaan 50 euroa tai 100 euroa kouluvuoden päättymisen kunniaksi. Lapsen kanssa on myös voitu sopia yhdessä jotain todistukseen liittyviä tavoitteita, joista maksetaan myös.

Meillä saa koekympeistä 10 euroa, ysistä 9 euroa. Jos on lapselle vaikea aine, niin voidaan maksaa kasistakin. Kevättodistuksesta maksetaan 50 euroa tai 100 euroa kouluvuoden päättymisen kunniaksi. Lapsen kanssa on myös voitu sopia yhdessä jotain todistukseen liittyviä tavoitteita, joista maksetaan myös.
Piti olla ysistä 5 euroa. Viikkorahaa meillä ei makseta, joten kokeista saadut rahat tulevat tarpeeseen.

Itse sain aikanaan nimellisen määrän markkoja =) 9 tai 10 piti olla. Meillä neljäsluokkalainen saa 10-alkuisesta 5 eeroa ja 9½ ja 9+ saa vielä 2 eeroa, muista ei saa mitään. Mielestäni palkkion pitää pysyä hyvin kohtuudessa. Mutta meillä ei makseta kotitöistä, ne ovat jokaisen perheenjäsenen luontoisetu!

Yhteistyössä