Palkka menee miehen tilille, mies ei anna sitä minulle - mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naoskna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

naoskna

Vieras
Sotkuinen tilanne kaikenkaikkiaan... Jätimme eropaperit viime viikolla ja tällä viikolla ollaan hoideltu käytännön asioita kuten tilejä jne. Meillä oli aviossa yhteinen tili, johon palkkamme tuli. Tänään aamulla kävimme pankissa eriyttämässä tilit. Pankkivirkailija näki parhaaksi, että mies pitää "vanhan" tilimme ja tilinumeron ja minulle avataan uusi tili. Rahat jaettiin puoliksi.

Olen tällä hetkellä vakituisesta työstäni muualla, ja palkkani tulee kuun lopussa. Mutta nyt kotona huomasin yllättäen, että vakityöstäni tuleekin palkkaa tilille yli 800 euroa nyt 14.3. eli perjantaina! Olen unohtanut, että pidin vakityössäni lomapäiviä hiihtolomalla (vaikka olen siis muualla töissä), koska ne oli ikään kuin "pakko" pitää pois alta.

Eli nyt tuo palkka menee miehen nykyiselle tilille, jonne minulla ei ole käyttöoikeutta. Soitin jo palkkatoimistoon, eivät pysty perumaan palkkaa enää tässä vaiheessa. Ja mies ei *ittuillessaan aio maksaa rahojani minun tililleni. Mitä teen? Vai voiko tässä edes tehdä mitään?

[QUOTE="jep";29662707]Ilmoitat miehelle että rahat sulle, tai ilmoitat poliisille petoksesta.[/QUOTE]

Valaisetko, mikä tässä täyttää petoksen tunnusmerkistön.

[QUOTE="vierailija";29663389]Tulee vaan ap:lle harmilisen kalliiksi jos poliisijutun asiasta tekee, ei taida tuo 800 € edes riittääkään...[/QUOTE]

Ei se mitään kalliiksi tule.Ihan höpöhöpö juttuja päästelet näppikseltäsi.

[QUOTE="vierailija";29663389]Tulee vaan ap:lle harmilisen kalliiksi jos poliisijutun asiasta tekee, ei taida tuo 800 € edes riittääkään...[/QUOTE]

rikosilmoitus ei maksa mitään, oikeuteen asti tuollainen ei mene, ja jos jotain kuluja syntyy niin ne menevät tasan syylliselle osapuolelle joka tässä on aika selvä.

Ja aina ku tällä palstalla nostetaan tää mahdollisuus esiin tiliketjuissa, kaikki yhteisen tilin kannattajat saa hillittömän raivarin että ei meillä vaan koskaan kävis näin - "kylllä ME osataan erota ystävinä". Niinpä niin.

[QUOTE="hmm";29663419]rikosilmoitus ei maksa mitään, oikeuteen asti tuollainen ei mene, ja jos jotain kuluja syntyy niin ne menevät tasan syylliselle osapuolelle joka tässä on aika selvä.[/QUOTE]

Entä jos mies ei suostu maksamaan?

[QUOTE="vierailija";29663448]Entä jos mies ei suostu maksamaan?[/QUOTE]

vaikka tähän oikeuden päätöksiä tarvittaisiinkin (luultavasti jos miehellä on järjen hiventäkään päässään niin luovuttaa rahat ennen sitä) niin ei uhrin tarvitse maksaa mitään kuluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Auttaako yhtään?;29663594:
Ilmoitat pikaisesti vakityöpaikkasi palkanlaskentaan sen uuden tilinumerosi.

Kuten aloituksessani kerroin, eivät voi asialle enää tässä vaiheessa mitään, sillä palkka on jo ohjelmoitu maksuun.

Soita heti aamulla pankkiin, ehkä rahojen siirtyminen miehen tilille voidaan vielä estää.

Jos rahat menee miehen tilille ja tämä heittäytyy hankalaksi, voi kyllä mennä aikaa ennen kuin rahat saat. Rikokseen mies ei syyllisty, vaikka rahoja ei palauttaisi vaan niitä voisi vaatia häneltä takaisin oikeusteitse perusteettoman edun palautuksena.

"Kavalluksesta tuomitaan myös se, joka anastaa löytämiään tai erehdyksen kautta haltuunsa saamiaan varoja tai muuta irtainta omaisuutta."

En ole mikään lakimies, mutta mielestäni tuo toteutuu jos mies pitää rahat. Sanoisin kyllä, että 99,9% ihmisistä on edes sen verran älykkäitä että viimeistään poliisin kehoituksesta palauttaa rahat.

Ihan höpöhöpö puhetta etteikö palkkahallinto olisi pystynyt perumaan. Ei vaan viitsi, kun se teettää 30 min lisätyötä. Huomennakin voi mahdollisesti perua, tosin saattaa mennä aika tiukoille.

Yhteistyössä