Palstalääkäreitä kaivataan! Pojalla (taas) kova yskä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahden äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahden äippä

Vieras
Meidän poju 1v.4kk on yskinyt käytännössä koko talven. Ollaan rampattu lääkärissä lukemattomia kertoja ja valvottuja öitä on takana enemmän kuin nukuttuja... Nyt olikin sitten ennätyksellinen kuukausi ilman yskää!

Tuossa alkuviikosta alkoi sitten lievä nuha joka nyt eilen illalla sai seurakseen köhän. Yöllä se oli sitten jo sellaista haukkuvaa yskää. Pojalla on selkeästi paljon limaa tuolla rööreissä ja tarpeeksi yskittyään oksentaa sitten sen liman ja monesti sen seurana kaiken muunkin. Koko yö on sitten yskitty, oksennettu, vaihdettu lakanoita ja itketty... Tuntuu että paheni vielä nyt päivällä ja monta tuntia poika ei saanut edes sanaa suustaan kun yskän kohtaus oli päällä ihan koko ajan! Ja lämpöä ei siis ole, tuo yskä ja nuha vain. Nyt sain pienen hetkeksi nukkumaan (eiköhän se yskä kohta taas herätä ).

Olisiko lääkärin paikka? En kyllä herätä tuota nyt kun vihdoin nukkuu ja neuvolaan saan tuskin enää tänään aikaa... Pitäisikö mennä sitten iltapäivällä päivystykseen? Onko tietoa mitä tuollainen haukkuva yskä voisi olla? Mies epäili kurkunpään tulehdusta.

Haukkuva yskä on tyypillistä kurkunpään tulehdukselle. Sitä ei voi hoitaa paitsi jos ihan hengitysongelmia alkaa olemaan.

Muuten noin pitkittynyt yskä viittaisi infektioastmaan. Onko teillä Ventoline käytössä?

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Haukkuva yskä on tyypillistä kurkunpään tulehdukselle. Sitä ei voi hoitaa paitsi jos ihan hengitysongelmia alkaa olemaan.

Muuten noin pitkittynyt yskä viittaisi infektioastmaan. Onko teillä Ventoline käytössä?

Ei ole ja olen ruinannut astmatestejä neuvolasta koko talven mutteivat suostu testaamaan... :( Suoraan sanottuna v**uttaa jo koko pulju... Menisin mieluummin iltapäivällä sinne päivystykseen kuin edes soittaisin neuvolaan enää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei ole ja olen ruinannut astmatestejä neuvolasta koko talven mutteivat suostu testaamaan... :( Suoraan sanottuna v**uttaa jo koko pulju... Menisin mieluummin iltapäivällä sinne päivystykseen kuin edes soittaisin neuvolaan enää.

Suosittelen päivystystä tai sitten varaa aika ihan yksityiselle lastenlääkärille. Ne ottaa ainakin tosissaan. Tuollainen raju yskä voi muuten johtua ihan korvatulehduksestakin. Itse veikkaisin sitä infektioastmaa kun on noin kauan kestänyt.

Kyllä mäkin veisin lääkäriin...
Meillä on pojalla ollut pienestä pitäen (nyt ikää 4v) ongelmana et jos tulee nuha tms niin pidemmäksi ajaksi jää vaivaamaan yskä ja on kans niin tukossa et tulee kaikki päivän aikana syöty liman kanssa oksentaessa ulos.
Epäilty jo pidemmän aikaa et ois taipumusta astmaan ja syksyllä edessä onkin astmantestit.
Meillä ollut käytössä lääkkeinä sir ephedrin ja ventoline baby halerilla & kolme kertaa ollut singulair-kuuri ja tuosta singulairista on kyllä selvästi ollut ainakin meillä apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi luoja!!!:
Jaa-a, mitäpä itse mietit olisiko lääkäriin menon paikka?

No anteeksi kun kysyn mutta me ollaan samojen oireiden takia rampattu siellä koko talvi ja yllensä vain lähettävät kotiin ja käskevät tarkkailemaan. Joten eipä ole siitäkään hyötyä ollut. En mä enää tiedä koska sinne voi mennä ja mitä hyötyä siitä on yhtään kelleen... :/

No anteeksi kun kysyn mutta me ollaan samojen oireiden takia rampattu siellä koko talvi ja yllensä vain lähettävät kotiin ja käskevät tarkkailemaan. Joten eipä ole siitäkään hyötyä ollut. En mä enää tiedä koska sinne voi mennä ja mitä hyötyä siitä on yhtään kelleen... :/

Tuosta syystä mä menin lopulta yksityiselle. Ei ne tuolla tk:ssa jaksa kiinnostua. Yksityiseltä saatiin infektioastmadiagnoosi ja sopivat lääkkeet.

Tuosta syystä mä menin lopulta yksityiselle. Ei ne tuolla tk:ssa jaksa kiinnostua. Yksityiseltä saatiin infektioastmadiagnoosi ja sopivat lääkkeet.

No voi vitsi... Meillä on neuvolassa kuunneltu keuhkoja monta kertaa eikä voi kuulemma olla astma kun ei vingu... Ja nyt kun oli tuollainen pidempi yskätön kausi niin huokaisin jo helpotuksesta... Ehkä se pitää sitten kuitenkin mennä sinne yksityiselle!

Kunnalliselta on tosi vaikee saada diagnoosia tai edespäästä testeihin. Meidän tyttökään ei päässyt ku prick-testeihin allergiasairaalaan, vaikka oli jatkuvia keuhkoputken- tms. tulehduksia, esim: määrittelemätön astmaattinen keuhkoputkentulehdus. ja käytiin useemman kerran lastenklinikalla spiralla.

Yksityisellä sit alettiin hoitaa ja sen jälkeen kaikki ollut hyvin. Lääkkeet ja sopiva annostus löytyneet.

No voi vitsi... Meillä on neuvolassa kuunneltu keuhkoja monta kertaa eikä voi kuulemma olla astma kun ei vingu... Ja nyt kun oli tuollainen pidempi yskätön kausi niin huokaisin jo helpotuksesta... Ehkä se pitää sitten kuitenkin mennä sinne yksityiselle!

Eihän ne vingukaan välttämättä kun on kyseessä infektioastma. Ei meilläkään vinkunut. Eikä lasten astmassa edes aina tule sitä vinkumista, yskiminen voi olla ainoa oire. Eivät kyllä ole ihan tilanteen tasalla teidän neuvolassa...

Eihän ne vingukaan välttämättä kun on kyseessä infektioastma. Ei meilläkään vinkunut. Eikä lasten astmassa edes aina tule sitä vinkumista, yskiminen voi olla ainoa oire. Eivät kyllä ole ihan tilanteen tasalla teidän neuvolassa...

No sen mä kyllä tiedän! :( Jos menisin sinne päivystykseen iltapäivällä ja varaisin ajan yksityiselle sitten vaikka ensi viikoksi. Onneksi meillä on lapsilla vakuutus! No, katsotaan että tuo raukka saa ensin vähän nukuttua...

Alkuperäinen kirjoittaja BellaMarie:
Kunnalliselta on tosi vaikee saada diagnoosia tai edespäästä testeihin. Meidän tyttökään ei päässyt ku prick-testeihin allergiasairaalaan, vaikka oli jatkuvia keuhkoputken- tms. tulehduksia, esim: määrittelemätön astmaattinen keuhkoputkentulehdus. ja käytiin useemman kerran lastenklinikalla spiralla.

Yksityisellä sit alettiin hoitaa ja sen jälkeen kaikki ollut hyvin. Lääkkeet ja sopiva annostus löytyneet.

Toi on mun mielestä todella törkeää! Siis ajatellaan vaikka sellaisia ihmisiä joilla on pienet tulot eikä sairasvakuutuksia! Kuinka ne ikinä saavat hoitoa yhtään mihinkään! Kyllä pistää vihaksi tuollainen!

Meidän pojilla allergiat (maito ja kananmuna) oireilevet juuri noin! Sä oot ihmeen pitkään jaksanu odottaa, mä vein jo 8 kk:n iässä yksityiselle kun ei muualta saanu apua! Ja heti löyty syy yskään! Eli mene vaikka jo tänään ihan lastenlääkärille/allergialääkärille, kuulostaa pahalta!

Kuulostaa kyllä kurkunpään tulehdukselta. Tiedäthän, että viileä ilma on paras ensiapu, jos henki mene ahtaalle? Ja jos oireet pahenevat niin, että henkeä todella ahdistaa, niin sitten lääkäriin ja astmapiippu.
Ihmettelen kyllä, että, kun teillä kerta se vakuutus on, miksi ette aiemmin jo ole käyttäneet lasta yksityisellä? Me käydään ainoastaan yksityisellä, paljon joustavampaa toimintaa siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maisa:
Meidän pojilla allergiat (maito ja kananmuna) oireilevet juuri noin! Sä oot ihmeen pitkään jaksanu odottaa, mä vein jo 8 kk:n iässä yksityiselle kun ei muualta saanu apua! Ja heti löyty syy yskään! Eli mene vaikka jo tänään ihan lastenlääkärille/allergialääkärille, kuulostaa pahalta!

Kai mä olen sokeasti luottanut siihen kun on sanottu ettei voi olla kyse astmasta... Ja toisaalta kun tämä alkoi vasta nyt viime talvena pojan ollessa n.11kk. Menee aika välillä pois. Ja nyt oli tosiaan kuukauden pituinen tauko! Koko ajan mulle on tolkutettu että nyt oli talvella liikkeellä sellaista pitkäkestoista yskää! Ja jotenkin mun on vaan hirveän vaikea käsittää etten saisi tarvitsemaani apua ja hoitoa pienelle lapselle neuvolasta! Eihän se nyt herran jumala voi Suomessa mennä niin että hyvästä hoidosta pitää maksaa enemmän! Aivan käsittämätöntä!

Ehkä se on sitten lopulta uskottava...

No, nyt tuo herra heräsikin...

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Kuulostaa kyllä kurkunpään tulehdukselta. Tiedäthän, että viileä ilma on paras ensiapu, jos henki mene ahtaalle? Ja jos oireet pahenevat niin, että henkeä todella ahdistaa, niin sitten lääkäriin ja astmapiippu.
Ihmettelen kyllä, että, kun teillä kerta se vakuutus on, miksi ette aiemmin jo ole käyttäneet lasta yksityisellä? Me käydään ainoastaan yksityisellä, paljon joustavampaa toimintaa siellä.

Siinä on aika korkea omavastuu ja mä olen hoitovapaalla, mies oli jonkun aikaa talvella lomautettuna. Ollut hieman tiukkaa... Mutta kai se yksityinen on sitten vain otettava suunnaksi! :)

Mä oon kahen pojan kohalla huomannu, että tosissaan otetaan vasta yksityisellä.. Vanhemman kanssa oltiin taysissakin moneen otteeseen osastolla kun henki oli niin ahtaalla, mutta siellä aina vaan sanottiin, että seuraillaan.. Yksityiselle kun menin kun en enää jaksanu tuota "kattelua", niin heti löyty syy ja lääkkeet!

Haukkuva yskä on laryngiitin oire. Myös laryngiitissa tulee vinkuvaa hengitystä.
Kortisonia piikkinä, niin alukeaa nopeammin! Myös adrenaliinin/ventolinen hegittäminen spiralla auttaa vähäksi aikaa.

Ventoline EI auta kurkunpääntulehdukseen eikä sitä saisi siihen edes käyttää. Kurkunpääntulehduksessa kyse on sisäänhengitysvaikeudesta, astmassa uloshengitysvaikeudesta. Kaksi ihan eri tautia.

Ventoline myöskin harvoin tehoaa alle vuoden ikäisille koska heillä hengityksen vinkuna johtuu useimmiten siitä että keuhkoputket ovat luonnostaan niin kapeat ja lima tukkii ne helposti, ei siis siitä että ne olisivat tulehduksen takia ahtautuneet. Ventoline siis avaa keuhkoputkia JOS niissä on astman aiheuttama supistustila päällä mutta jos ei sitä supistustilannetta ole niin lääkekin on yhtä tyhjän kanssa.

Ja yksityisen "hyvä hoito" on itse asiassa sangen usein vanhempien sielunhoitoa. Lääkkeitä määrätään vaikka ne tiedetään turhiksi koska vanhemmat ovat tyytyväisiä ja tulevat toistekin rahamasseineen. Itse tiedän yhden melko äärimmäisen tapauksen jolle oli yksityiseltä määrättä astmaepäilyyn kortisonit, Ventolinet, Singulairit, antihistamiinit ja vielä kortisonitablettejakin vaika allergiatutkimukset näyttivät negaa eikä varsinaisia astmatutkimuksia oltu edes tehty. Kun lapsi lopulta päätyi sairaalaan oikeisiin astmatutkimuksiin todettiin ettei hänellä ollut astmaa ollenkaan eikä keuhkoissa muutakaan vikaa ja nuo kaikki lääkkeet olivat ihan turhia...

Yhteistyössä