Palstan koiraihmiset, neuvokaa kun mulla on koiranhallinta-/johtajuusvaikeuksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Murkkuinen koira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Murkkuinen koira

Vieras
Pulma on tällainen.
Kun olemme treeneissä, koira ei kiinnitä minuun mitään huomiota, Katselee ympärillen, toisia koiria ja pyrkii vain nuuskimaan tai vetää kun hinaaja toisen koiran luo. Ei kuuntele, eikä näe minua.

Kuitenkin siinä vaiheessa, kun testaamme luoksetuloa ja jätän koiran hihnassa ohjaajalle, koira alkaa kiljua ja riuhtoa ihan paniikissa luokseni.

Mitä tekisit tällaisessa tilanteessa? Selkeästi koiranhallinta mättää, mutta miten korjaan tilanteen?

Ennen murkkuikää koira toimi ihan unelmasti. Kaikki liikkeet tokossa toimi jne. eikä tuo pentuna juurikaan noteeranut muita koiria. :(
Turhauttavaa kun kasvattaja kaiken lisäksi vaatii tiukkaa treeniä BH-koetta varten, mutta meillä on kaikki hajonneena käsiin, eikä koira toimi enää niin kuin ennen. :ashamed:

Sitäkin olen pohtinut, että onko minulla liian tiukka kuri koiralle.
Olen lukenut koirakirjoja läpi ja meillä menetellään jämäkästi niitten neuvojen mukaan.
Pyrin olemaan johdonmukainen jne. Mutta treeneissä koira vaan ei toimi. : /
Kotona tottelee kuin unelma.

Älä treeneissä anna puhutella toisia koiria. Ota nakit, lihapullat, lempilelu tms parhaat palkat mukaan. Mene vähän kauemmaksi muista koirasi kanssa ja ota vaikkapa kontaktitreenejä vain tms. helppoa jotta saat sen kiinnittämään huomionsa sinuun. Muutama juttu ja sitten tauko, käy koiran kanssa vaikka sivummalla kävelemässä. Ole pitkämielinen, murkkuikä on ohimenevä vaihe.

Koiraa ei kiinnosta enää edes ne herkullisimmat namit. Jos saan hyvällä tuurilla sekunniksi kontaktin ja palkkaan, koira ottaa namin suuhun ja sitten pudottaa sen maahan ja jatkaa omia touhujaan.
Lelun kanssa olen yrittänyt kanssa kannustaa, mutta ei se oikein innostu siitäkään entiseen tapaansa.
Sitäkin mietin, että onko kevät saanut tuon hormonit hyrräämään ja siksi ajatukset pyörii nyt ihan muualla missä pitäisi. :(
Tiedä häntä, kai olen pilannut tuon koiran jotenkin. :(

En ole ikinä treenannut yhdenkään koiran kanssa tosissaan, mutta muutamia ajatuksia:

• Eikö treeneissä kouluttaja tai joku muu osaisi antaa vinkkiä tuohon? Tai voishan se kasvattaja, joka niin haluaa et homma hoituu kotiin, myös neuvoa oikeaan suuntaan?
  • Onnistuisko tosiaan treenaaminen puoliähirityissä olosuhteissa eli jossain, missä toisia koiria on ehkä kaukana tai joku tuttu koira kentän laidalla? Vähän niin kuin aloittaa uudestaan tuon muiden kanssa toimimisen. Eikös pentujakin ensin opeteta kotona ja sitten myöhemmin pitää periaatteessa opetella samat asiat eri ympäristössä uudestaan.
  • Ja vielä se, että koirille kai iskee se murrosikä. Mutta siihen kai pätee tuo pitkämielisyys ja asioiden treenaus eri ympäristöissä.
  • Myös joltain muulta foorumilta saattais löytyä nopsempaan apua. Tää ei ehkä oo paras paikka... ;)

Meille tuli viime kesänä täysikasvuinen/vanha koira, jonka kanssa on pitänyt vähän miettiä kuvioita. Se osaa kyllä käyttäytyä ja mä nyt maallikkona olettaisin, että meillä on johtajuuskuviot selvillä. On jo oppinut, ettei meiltä saa selkäänsä (joskus pentuna kai saanut ja se näkyy edelleen tietyissä tilanteissa), ja toisaalta talon tavat ja marssijärjestys on kuosissa.
MUTTA kun lähdetään täältä maalta kaupungille, niin auta armias sitä häsellystä ja intoa, kun näkyy toinen koira. Eli tää kuuliaisuus loppuu toisten koirien ilmestymiseen näköpiirissä. Tulee vielä pitkät vaunusulkeiset ja vedonestopannan kanssa varmaan pakko kulkea, et rupeaa vaunuttelu sit aikanaan sujumaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä