Palstatohtoria piakalla? Mikä muoa vaivaa? (jalkapohja ihan sikakipeä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Tein pihahommia tuossa kolmisen viikkoa sitten vähän enempikin ja mulla oli uudet kengät jalassa. Tai ei sinänsä uudet, mutten ole käyttänyt niitä pitkiin aikoihin. Kengissä on todella ohut pohja, eikä mitään pehmusteita. Eli melko kova.

Illalla jalkapohjat kipeytyivät kannan kohtaa. Kun jalat on hetken levossa (jos vaikka istun) ja nousen ylös lähteäkseni liikkeelle, käveleminen sattuu ihan sikana. Muutaman askeleen päästä vähän helpottaa ja noin 20 askeleen jälkeen on enää sellainen ärsyttävä tunne...ei välttämättä mikään järetön kipu, mutta epämiellyttävä.

Ja tätä on nyt sitten jatkunut jo 3 viikkoa. Välillä voi mennä päivä, kun ei kipuja ole, mutta lähes joka päivä kivut ilmaantuvat sen jälkeen, kun olen ollut jaloilla vähääkään enempi. Ja tähän siis ei vaadita ihmeitä, vaan vaikkapa koirien kanssa lenkin kiertäminen.

Olen käyttänyt nyt vain pehmeitä kenkiä, eli että pohjasta löytyy joustoa tai paljon pehmustetta. Se hieman helpottaa, mutta ei ole poistanut ongelmaa.

Mikä mun jalkoja vaivaa ja miten päästä moisesta eoon?

Plantaarifaskiitti todennäköisesti-
http://www.turuntukikohta.fi/userfiles/UFO_PLANTTAARIS_ARTIKKELI2.pdf

Vi**umainen vaiva, nimimerkillä kokemusta on.
Kannattaa käyttään kunnon kenkiä, joissa on hyvät pehmusteet kantapään alla.

plantaarifaskiittipa hyvinkin, eli luupiikki. hoida mahdollisimman hyvin ennenkuin kroonistuu. Helposti vuosien riesa. Omani tuossa palasi samasta syystä oltuaan välillä vuosia poissa. Vaikka yritin olla varovainen. Olin vaan niin vähäkunnossa alunperin, että muutos ärsytti koiven nopeasti tulehdukseen asti.

Kuulosti kyllä ihan mun vaivalta...siis tuo linkin sisältö. Aamuisin ja liikkeelle lähtiessä on pahimmillaan, mutta kun jalkoja käyttää, kipu lievittyy. Kun taas sitten rasituksen vuoksi myöhemmin voimistuu.

Mutta avuksi siis nyt hyväpohjaiset kengät...niistä ei vielä ainakaan ole huomattavaa apua ollut. Auttaako tulehduskipulääkkeet tms?

Jeps, luupiikiltä tosiaan kuulostaa. Mulla oli sama vaiva vuosia, pahimmillaan kipu oli ihan jatkuvaa ja kävely todella tuskallista. Sain siihen kolmesti kortisonipiikin (kahdesti auttoi muutamaksi viikoksi, kerran ei ollenkaan) ja käytin jonkin aikaa sellaista yölastaa, joka piti jalkapohjan/kantapään alueen koko yön ajan keyessä venytyksessä, se auttoi myös.
Mulla vaiva loppui, kun laihdutin 30kg. En tosin luupiikin takia laihduttanut, mutta huomasin vaan, että monen muun vaivan ohella sekin helpotti.

[QUOTE="vesimeloni";23972594]Jeps, luupiikiltä tosiaan kuulostaa. Mulla oli sama vaiva vuosia, pahimmillaan kipu oli ihan jatkuvaa ja kävely todella tuskallista. Sain siihen kolmesti kortisonipiikin (kahdesti auttoi muutamaksi viikoksi, kerran ei ollenkaan) ja käytin jonkin aikaa sellaista yölastaa, joka piti jalkapohjan/kantapään alueen koko yön ajan keyessä venytyksessä, se auttoi myös.
Mulla vaiva loppui, kun laihdutin 30kg. En tosin luupiikin takia laihduttanut, mutta huomasin vaan, että monen muun vaivan ohella sekin helpotti.[/QUOTE]

Olen ylipainoinen, mutta en niin paljoa, että voisin pudottaa painoa 30 kiloa. Mutta ehkä pienempikin määrä on avuksi.

Yhteistyössä