Hae Anna.fi-sivustolta

Palvelukulttuurin olemattomuus Suomessa

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä yks tavis, 22.07.2016.

1. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Ihmettelen, kun suomalaiset kassahenkilöt eivät palvele asiakkaita "tilanteen mukaan". Kassat vetelevät ostamiani tavaroita kiireesti läpi viivakoodilukijan ja heittelevät niitä sikin sokin hihnalle... riippumatta siitä oliko jonoa / kiiretilanne / ruuhkaa, tai aivan hiljaista... Paiskivat ostoksia miten vaan ja ottavat kiireesti maksun ja jäävät sitten katselemaan, kun asiakas kerää sikin sokin olevat tavarat itse ja pakkaavat ne...monesti jotkut herkemmät tuotteet rusentuvat siinä hihnalla pyöriessään... miksi kassahenkilöt eivät viitsi palvella kunnolla, edes silloin kun ei ole mitään ruuhkaa tai vaikka olisi ihminen yksin ainoana asiakkaana?

2. entinen kanssa Vierailija

kassalla ollessani minä ladon ostokset menemään juuri siinä järjestyksessä kun asiakas ne hihnalle itse nostelee. Pätee niin sinun kuin muidenkin asiakkaiden kohdalla. Oletan, että sinä itse tiedät paremmin miten pakkaat tavarat toisessa päässä kasseihisi. En halua muuttaa järjestystäsi.

Jos joku iäkkäämpi on hidas liikkeissään, pistän tavarat menemään hitaammin läpi, olipa siinä kassalla muita asiakkaita hänen perässään tai ei. Jos on hidas asiakas, hän saa hitaampaa palvelua.

Nopeaa palvelua haluavat asiakkaat saavat aina ja joka kerran nopeaa palvelua. Mistäkö tiedän kuka asiakas haluaa nopeaa palvelua, siitä sinun käytöksestäsi kun nostat tavaroita hihnalle ja jos olet vakiasiakas miten olet käyttäytynyt aiemmin.
    Ei tässä asiassa ole mitään tämän kummempaa ihmettelemistä.

vinkkinä, jos vastaisuudessa et halua tomaattien tms. musertuvan, nosta ne kassan hihnalle viimeisenä, älä myöskään kasaa tavaroita hihnalle montaa päällekkäin, vaan jokaisella on oma paikkansa. Lisäksi huomioi mihin hihna siellä pakkauspäässä pyöräyttää tavarat ja seuraavalla kerralla muuta toisessa päässä järjestystä haluamaasi suuntaan.

3. Fiksu ihminen kertoo myös ratkaisun epäkohtien korjaamiseen eikä ainoastaan valita niistä - joten mikä olisi sinun ratkaisusi, hyvä tavis?

Haluaisitko, että tästä lähtien nousen kassapisteeltäni lajittelemaan liukuhihnalle laittamasi ostokset, jotta voin vetää ne viivakoodinlukijan läpi juuri sinun haluamassasi järjestyksessä? Ja lukea tuon järjestyksen ajatuksistasi?
    Sen jälkeen juosta hihnan toiseen päähän lajittelemaan ne ostokset siten, että sinun olisi mahdollisimman helppoa ne kassiisi pakata? Vai tulisinko pakkaamaan ne puolestasi?
    Muistathan, että jos teen tuon kaiken sinun vuoksesi, teen sen myös jokaisen sinua edellä olevan asiakkaan puolesta.

Kuten edellä oleva jo sanoikin; jos et halua smetanapurkkisi rusentuvan sisäfilepakettisi alle, laita se smetana hihnalle viimeisenä. Maalaisjärjen käyttö on sallittua -ja jopa suotavaa- myös asiakkaille.

4. Täyttä asiaa "kaupan v-mäinen täti". Kyllä asiakas ihan itse päättää, missä järjestyksessa tavaransa hihnalle järjestää.

Ja aloittajalle sen verran, että kyllä vaan on parempi, että kassahenkilö ne tavarat siitä rivakasti laittaa eeenpäin eikä jää vatuloimaan sen vuoksi, ettei satu olemaan takanasi ruuhkaa. Kaupan kassajono kun kasvaa niin yhtäkkisesti ja sitten onkin pian taas jono ja jonottajat jupisevat hitaasta palvelusta.

Ei ole kassahenkilön tehtävä pakata asiakkaan tavaroita. Toki sekään ei varmaan kiellettyä ole, jos henkilöllä on sitä luppoaikaa. Palkanhan kassahenkilö kuitenkin saa siitä, että tekee kassatyötä.

Ulkomailla on joissakin kaupoissa henkilö pakkaamassa hihnan päässä. Myös täällä meilläpäin on ollut nuoria joskus hihnan päässä pakkaamassa tavaroita, kun keräävät milon mhinkin sitä rahaa. Mieluummin kuitenkin ainakin minä pakkaan mieluummin itse, jotta saan tavarat mieluiseeni järjestykseen.

Minun tavaroitani ei muuten koskaan ole heitelty sikinsokin hihnalle vaan ihan normaalisti on vilautettu viivakoodin, jonka jälkeen kassa on laittanut ihan normaalisti tuotteen hihnalle menemään eteenpäin. Esim. salaatit tms. ainakinmeilläpäin kassan laittavat siihen sivuun, jos olen pöljyyksissäni laittanut salaattini siihen muiden tavaroiden keskelle. Yleensä kyllä laitan juurikin loppuun ne tuotteet, joita pitää vähän varoa.

5. sitä saa Vierailija

Allekirjoitan kaiken mitä edellinen kirjoittaja jo kertoi.

Eiköhän se ole paljon siitä kiinni millä asenteella itse sinne kassalle menee, sitä saa mitä tilaa. Itse olen jopa nyt eläkkeelle jäätyäni saanut hyvää palvelua kauppojen kassoilla. Pankkitiskille en suin surminkaan mene!
    Käyn kaupassa silloin kun haluan, vaikka joku paskiainen on joskus mäkättänyt että eläkeläiset ovat kaikessa tukkona.
    Kassahenkilöt ovat minua kohtaan suorastaan ihania, jos unohdan jonku käntyn punnita viestittävät, että sopii jos käyn punnitsemassa. En piittaa veemäisistä naamoista jonossa, jos elämä on minuutista kiinni, siitä vaan.
    Tässä taannoin olin punninnut vesimelonin hunajamelonin koodilla, joka oli kalliimpi. Ihana kassahenkilö huomasi asian ja hain oikean hinnan melonille. Juuri siinä tilanteessa näin jonossa pahoja ilmeiltä. Vanhat, siis minua vanhemmat naiset ovat tosi ilkeitä, papat olisivat vain nauraneet.
    Kiitos teille kaikille kassaihmisille, teette arvokasta työtä ja suorastaan suututtaa eliittiporvarien ja möläytys sunnuntailisien poistamisesta.

Hyvää kesän jatkoa kaikille, kassalla tavataan ;)

6. kerro nyt Vierailija

Miksi ne tavarat pitäisi vetää hitaasti?

Ihanko todella ne tavarat heitellään sikin sokin?

Oletko sitä mietä, että kassahenkilön pitäisi pakatakin ostoksesi?

Mitä olisi mielestäsi se "kunnolla" palveleminen? Kerro ihmeessä!

7. Säälittävää Vierailija

Ei se kykene. Kun ei saanut kannatusta, niin katoaa vähin äänin takavasemmalle nolostuksesta punastellen.

8. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    En ole kassahenkilö, vaan maksava asiakas! Vaihdan kauppaa, jos maksamiani tavaroita ei käsitellä asiallisesti!

9. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Kesä on itselläni niin kiireistä aikaa, että en ole ehtinyt täällä käydä, kuin vasta nyt kommentoimassa.

10. kerro nyt Vierailija

Hyvä, että olet maksava asiakas. Jännää, että mainitsitkin tuon. En oikeastaan edes tiedä muunlaisia asiakkaita.

Et edelleenkään kertonut, miten tavaroitasi pitäisi käsitellä ja odotatko edelleen, että kassahenkilö vielä päällepäätteeksi pakkaa tavarasi?

Tuossa viestissäsi on myös asiavirhe; et ole maksanut tuotteita siinä vaiheessa, kun ladot ne hihnalle. Jos huomaat, siis oikeasti huomaat, että kassahenkilö paiskoo niitä tuotteita ja tuotteet rikkoontuvat, sano siitä heti äläkä valita täällä nimikerkin suojassa.

Kun valitat heti, saat tilalle paiskomattoman tuotteen. Mutta et voi vaatia, että kassahenkilön täytyy tervehtiä broilerin fileitä, joita ostat alennuksesta eikä sittenkään, vaikka ostaisit ne täydellä hinnalla.

Otos tuohon aloitukseesi tulleeseen viestiin on pieni, mutta kaikesta näkee, että taidat olla aikasten sorrettu käyttämässäsi myymälässä ja muuallakin, sillä kukaan vastanneista ei ole kanssasi samaa mieltä.

Ehkä otit saamistasi neuvoista vaarin?

11. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Huomaan, että et ymmärrä lukemaasi tekstiä - joten sinulle ei kannattaisi edes vastata, mutta vastaan kuitenkin:
    • Maksava asiakas on yhtä kuin sinun palkanmaksajasi
    • Jos sinun palkanmaksajasi häipyvät liikkeestäsi ja vievät rahansa muualle, on sinunkin työpaikkasi vaarassa...joten kannattaa ihan suosiolla tehdä se kassatyö asiallisesti ja olla paiskomatta ostettuja ja maksettuja tavaroita... kiitos

12. kerro nyt Vierailija

No onnekseni en ole kassahenkilö, kun tuollaisia asiakkaita on.

En tiedä, mitä oletat minun olevan ymmärätämättä, mutta missään vaiheessa et ole kertonut, miten oikein odotat juuri sinua palveltavan. Ehkä se on rivien välissä, mutta niitä en lue.

Ei kassat jaksaisikaan varmaan päivästä toiseen paiskoa niitä tavaroita takavasemmalle; johan siinä tulisi rasitusvammoja työstä. Se on katsos se kassanhihna, joka kuljettaa ne tavarat sinne kassapöyvän päähänn, johon näemmä odotat sitten kassahenkilön kiitävän pakkamaan tavarasi maksettuasi ne.

13. Onhan olemassa Vierailija

Jos aloittajan ongelma on noin rankka niin miksi hän ei käytä itsepalvelukassaa? Saisi ihan rauhassa viivakoodailla ja maksella.

14. nih! Vierailija

Joutuis sit varmaan syyttämään ittiään, kun olis salaatit muussina pottujen alla.:D Ja eihän se nyt passaa!

Varmaan olis ihan parasta, kun kassahenkilö ihan suoraan laittaisi aloittajan ostokset puhtaaseen, uuten muovikassiin heti viivakoodin luvun jälkeen. Toki kassahenkilö itse maksaisi nuo kassit, muutoin saattaa maksava asiakas vaihtaa kauppaa. Ja kyllä muilla on aikaa odottaa ja jos ei ole muita tulossa ja kassa vielä sulkee kassansa, niin jo vain on silloin vielä enemmän aikaa palvella maksavaa asiakasta vaikka tauollaan ja kyyditä vaikka ulos saakka ne ostokset. Jos sattuu olemaan niin, että kassahenkilön työaika päättyy, olisi ihan kohtuullista, että kassahenkilö maksavan asiakkaan kyyditsisi kotiin jos on omalla autolla; ellei ole, taksikin kelpaa ja vasta sen jälkeen menisi omia ostokksiaan tekemään. Kyllä kassahenkilön pitää muistaa asemansa yhteiskunnassa ja pysyä nöyränä, kun on maksavasta asiakkaasta kyse.

15. ulkoelli2222 Vierailija

Yksi valittaa ihan tavallisesta ongelmasta ja saa vastaansa kauheen vittuiluryöpyn. Tätäkö on kommunikointi Suomessa nykyään? Vai onko tää Väinämöisen perintöä? Taas tätä ainaista suhohonlaulantaa, toisen mitätöimistä ja lyttäämistä. Missä asialliset vastaukset?

• Tykkään Tykkään x 1
  16. mikä on asiallista Vierailija

Katso peiliin, mitähän sinä itse tällä viestilläsi teet, arvostelet, haukut ja lyttäät muut kirjoittajat.

17. Kirma Vierailija

Kauppojen kassoista ei minulla ole huonoa sanottavaa, mutta palvelukulttuurista yleensä kyllä.

Meillä on sotkuista!!!!!

Kaikkien kahviloitten ja huoltsikoiden ja muiden vastaavien pihanvierukset on täynnä moskaa ja roskaa. Ihmisten huolimattomuudestahan se johtuu, mutta kenen tehtävä olisi kuitenkin pitää ne paikat siistinä? Eikö sen paikan omistajien tai pitäjien? En tykkää käydä sotkuisissa paikoissa.

Miksi roskikset on aina täpötäynnä, joten ihmiset heittelee sotkunsa sen viereen ja muualle ympäristöön? Törkeätä, mutta jonkun olisi silti siivottava. Eikö pidä palkata henkilökuntaa,joka siivoaisi? Ja tehdä sopimus roskisten tyhjentämisestä riittävän usein?

Vessat on kauheita, ei onneksi aina, mutta ihan liian usein. Nytkin tällä viikolla kävin jossain huoltoasemalla, missä vessanpöntön rengas putosi pois paikoiltaan, kun yritin istua siihen. Sanoin asiasta kassalla, mutta tämä ihminen vain heitti jotain, että joo, tiedetään. Jos asia on ollut tiedossa, niin eikös se olisi pitänyt jo korjata?

Asiakkaat on tehokkaasti opetettu viemään astiansa telineeseen ja lajittelemaankin ne vielä, mutta ei ole sentään opetettu vielä luuttuamaan pöytää. Kiva istua kahville pöytään, missä on ketsuppia ja sinappia ja munkkisokeria kahviläikkien seassa. Eikö henkilökunnan pitäisi ehtiä pyyhkimään pöydät, jos eivät ehdi, niin heitä on palkattu liian vähän. Yksinkertaista.

Jos ei ole varaa palkata henkilökuntaa pitämään paikasta huolta, miten on varaa yleensä pitää mitään kahvilaa tai ruokapaikkaa? Jos kerran tulee liian kalliiksi pitää paikkaa siistinä, pistäkööt laput ovelle ja paikka kiinni. Jos kahvilan joka ikinen pöytä on sotkussa, kun yrittää etsiä sopivaa istumapaikkaa, niin joku ei hoida hommiaan.

18. näin se vain on Vierailija

Taitaa monessakin isommassa kuppilassa olla niin, että ympäristön puhtaanapito on ulkoistettu jollekin, joka ei sitten asiaa kunnolla hoida. En tiedä, saavatko sitten palkkaakaan, kun eivät työtään tee.

Ulkomailla autolla liikkuessa monissa paikoissa on ollut tienvarsien wc:t siisitimpiä, kuin suomalaiset kahvilavessat. Mutta muuallahan käykin henkilöstö siivoilemassa paikat.

Noista täysistä roskiksista sen verran, että naisten vessoissa on kuulemma epäsiistimpää ja roskikset täydempiä kuin miesten vastaavassa tilassa. Joko miehet sitten pesevät käsiään harvemmin kuin naiset tai sitten miehet osaavat mytytä sen paperin ja tarvittaessa jopa painaa niitä papereita alaspäin roskakorissa. Naisten puolellahan on niin, että siinä on käsipyyhepaperi levällään roskiksen suulla.

Minä en vie kahvilassa enkä ravintolassa koskaan astioita mihinkään telineisiin. Se ei mielestäni minulle kuulu, kun kerran en ole siellä töissä. Olen siitä kyllä saanut kuullakin, että jätetäänkö meillä kotonakin likaiset astiat pöytään, kun kerran kahvilassakin jätän. Olenkin sanonut, ettei jätetä, mutta me asumme kotona ja itse olen vastuussa kodistani.

En katso asiakseni sääliä paikan työntekijöitä, kun joutuvat minun jälkeni siivoamaan. Kun riittävän moni jättäisi asiat pöytään, olisi työnantajan pakko palkata lisää henkilökuntaa.

Jos näyttää siltä, ettei ole yhtään siistiä pöytää, kannattaa palata tiskille ja pyytää joku pyyhkimään pöytä. Se on sitä palautteen antoa.

19. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Juuri näin, tämä kassahenkilöiden välinpitämätön käytös asiakkaan ostoksien käsittelyssä on ihan yleinen ongelma Suomessa... mutta monikaan ei puutu asiaan, vaan antaa tavaroidensa paiskomisen ja ruttaamisen vaan tapahtua... kun ollaan niin "nöyriä", eikä uskalleta sanoa että kyseinen toiminta ei ole hyväksyttävää! Asiakas tuo kassavirtaa kauppaan, ja silti hänen ostoksiaan mätetään miten sattuu...

20. siinähän jankkaat Vierailija

Ei, en usko että kassahenkilöiden välinpitämätön käytös on ongelma kovinkaan monen kohdalla. Kyllä siitä olisi kuultu jo. Jos tavarat ruttaantuu kassahenkilöstä johtuen, voi tuotteen aina vaihtaa, kun tekee sen heti, kun tuote on kassalla pilattu.

En minä ainakaan antaisi rutata ja paiskoa tavaroitani; sanoisin siitä heti enkä rutisisi päivien päästä jonkun nimimerkin takaa. Tietty on ihmisryhmä, joille kelpaa edessäpäin kaikki, mutta takanapäin sitten valitetaan, mutta ei sinne, missä asiaa voitaisiin korjata.

Heti seuraavan kerran, kun tavarasi paiskotaan ja rutataan, pyydä esimies paikalle, jotta voit sitten hänelle kertoa mielipiteesi. Vai oletko niin "nöyrä", ettet uskalla suutasi avata, kuin nimimerkillä?

21. Anteeksi mutta... Vierailija

Kappas. Matkustan työni puolesta suurimman osan vuodesta ympäri Suomea, joten kauppojakin on tullut muutama nähtyä. KOSKAAN ei ostoksiani ole "paiskottu tai rutattu".
    Tavarat kulkee hihnalla siten, miten SINÄ ne siihen laitat. Kassa vetää ne koneestaan läpi sitä mukaa, kun niitä hänen eteensä tulee. Ja tavarat menevät sinne kaukaloon sitä samaa tahtia.

Miten ihmeessä niitä voidaan paiskoa tai rutata? Tosiaan, miksi et huomauta asiasta samantien? Tähän et ole viitsinyt/osannut vielä vastatakaan.

Vai onko kenties pärstässäsi jotain, mikä saa kassat toimimaan -"ihan yleisesti Suomessa"- juuri sinun kohdallasi eri tavoin kuin kaikkien muiden...?

22. Köyhäksi syntynyt Vierailija

Minä olen huomannut jo pidempään, että kun ostaa tuotteen oranssin alennuslapun kanssa, niin jotkut kassatoimihenkilöt helposti paiskaavat sen hihnalle, etenkin, jos ostat useitakin oranssilaputettuja tuotteita. On tehty useasti niinkin, että normaalihintaan ostetut tuotteet laitetaan hihnalle varovasti ja aletuotteet paiskataan. Kerran ostin kaikki tuotteet alehintaan ja kassa paiskoi niitä mielenosoituksellisesti ja tuhahti lopuksi #kaikki alehintaan". Olin tuolloin hyvin arka lannistettu yksinhuoltaja ja vielä kaupassa poikani kanssa. Poimin vain nolona tuotteeni kassiini ja häivyin. Nykyään en ole tuota paiskomista enää havainnut. Niin moni joutuu aletuotteita ostamaan.

23. ei onglemia Vierailija

Voi voi, kun niitä aletuotteita ostaisivatkin vaan, ne joiden pitää olla tarkka hinnoista, mutta kun niitä ostaa ihan kaikenlaiset ihmiset. Ja ovat muuten ostaneet aina.

Itselläni ei ole koskaan ollut tuollaisia paiskomisogelmia enkä ole kenenkään tuttavanikaan moisesta valittavan.

Taitaa taas tämäkin olla yksi niitä ketjuja, joissa tuo aloittaja vaan kerää lukijamääriä provoaloitukselleen.:D

24. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Aivan saman olen todennut itsekin!" Suomessa on sotkuisempaa, likaisempaa ja roskaisempaa kuin missään toisessa maassa. Kyllä täällä olisi valistuksella paljon tehtävää- jälleen...
    Täällä on huoltamoiden tiskillä yksi henkilö, joka myy, tiskaa, täyttää hyllyjä ja laittaa tarjottavia tarjolle.... ei siinä paljon ehdi kai pöytiä pyyhkimään, kun asiakas on opetettu jo itse tiskinsä kantamaan pois - tällöin pöydät jäävät pyyhkimättä ja roskikset tyhjentämättä ja ulkotilojen siisteys tarkistamatta, vessoista puhumattakaan...

25. ei aina oikeassa Vierailija

Mutta nythän kyllä pitäisi huomioida sekin, että melkoisia porsaita on asiakkaat, kun sotkevat ne vessat ja piha-alueet.

Vaikken minäkään vie astioita kahviloissa mihinkään pöydästä, en kuitenkaan heitä käsipyyhepaperia lattialle vessassa; en nimittäin kotonakaan heittele papereita lattioille tai pihalle, mutta astiani kyllä siirrän pois pöydästä.

Olemme siis yhtä mieltä siitä, että asiakas voi itse vaikuttaa kahvilassa viihtymiseensä pienillä valinnoilla. Aivan samoin on kaupan kassalla; jos tavarat lastataan kärrystä sekaisin hihnalle, ei se kassahenkilö ehdi niitä siinä järjestää vallankaan kun ei edes tiedä, mihin järjestyskeen asiakas ne ehkä haluaisi.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri