Hae Anna.fi-sivustolta

Palvelukulttuurin olemattomuus Suomessa

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä yks tavis, 22.07.2016.

1. probleemi ratkaistu Vierailija

vai että ihan yleisesti Suomessa, itse en ole koskaan saanut huonoa palvelua missään joten sen vuoksi olen sitä mieltä, että ongelma on sinuun ja sinunkaltaisiisi negatiivisiin ihmisiin sisäänrakennettuna.

Olet niin luotaantyöntävän töykeä ja ikävä ihminen, pelkkä ulkomuotosi viestittää kaupan henkilökunnalle sen, että sinusta ei ole mitään muuta kuin harmia. Sen vuoksi sinusta halutaan päästä mahdollisimman pian eroon ja samalla toivotaan, ettet enää koskaan tulisi samaan paikkaan enää uudelleen.

2. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12

Last edited: 04.08.2016
  3. nirinnnari Vierailija

No ei ihme, jos menee taviksella ostoksetkin sekaisin, kun menee lainauksetkin miten sattuu.

Taisit oikein ilahtua tuosta viestistä, että ulkonäkösi/olemuksesi vuoksi kassahenkilö heittelisi ostoksesi miten sattuu. Vaan eihän se niin ole. Tuskin olet niin huomattava persoona, että joku viitsisi vuoksesi mieltään osoittaa.

Kokeilehan nyt seuraavalla kauppareissulla järjestää ostokset hihnalle niin, että painavat on edessä ja herkemmät tuotteet jätät viimeiseksi. Ethän varmaan ostoskoriinkaan laita kananmunapussia (huom. esimerkki) perunasäkin alle, miksi siis kassahihnalle lastaisit tavarat "väärään" järjestykseen, ellet vain siksi, että saat valittaa?

Ja todellakin, pyydä myymälä esimies paikalle, jos sinua kohdellaan niin väärin. Ei se auta, että täällä niriset.

4. probleemi ratkaistu Vierailija

Olet väärässä, ei mikään kauppa kaipaa sellaisia asiakkaita jotka valittavat joka päivä jokaikisestä asiasta, niin kuin sinä nyt tässä, että kassa toimii liian nopeasti.

Jos sinä saat kaikkialla pelkästään huonoa palvelua, katso peiliin, vika löytyy sieltä.

5. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Jälleen... tein isot ostokset ja asettelin ne siististi - sitten kun kassahenkilö oli ne käsitellyt - niin sekamelskassa oli kaikki, ei mitään minun antamaani järjestystä ollut näkyvissä.... mistä ihmeestä tämä johtuu? Katselin muidenkin ostoksia, muilla kassahihnoilla, niin sama meno kaikilla hihnoilla... sikin sokin vaan... eli ei kyllä johdu minun olemuksestani tämä kassahenkilöiden toimintatapa..

6. ja ruikutus jatkuu Vierailija

Oletkos tulut ajatelleeksi, että kun ne ostokset menee sitä hihnaa myöten, ne nyt vaan pikkuhiljaa menee kasaan sinne perälle? Juuri siksi kannattaa laittaa herkemmät elintarvikkeet ihan lopuksi, jolloin ne eivät jää muiden alle.

Vai haluaisitko, että tavarat laitetaan harvakseltaan, jotta ehdit ne pakata kassiin vai oletatko, että se kassahenkilö ehkä ne kassiinkin laittaisi valmiiksi?

Ehkä sinun kannattaa alkaa käymään sellaisessa kaupassa, jossa ei ole liukuhihnakassaa vaan tavarat annetaan suoraan tiskiltä käteen? Vaikkapa jossain kauppahallissa tms.

Mutta kerro nyt meille kaikille, miten ne tavarat mielestäsi pitäisi laittaa kassahenkilön siitä tulemaan sinne hihnan loppua kohden? Siitä olen kyllä varma, ettei kassahenkilö niitä tavaroita heittele vaan kyllä se kassalla oleva liukuhihna ne tavarat kuljettaa.

Olisiko sinulle ollut parempi se Lidlin vanha systeemi, jossa kassahenkilö laittoi suoraan ne ostokset siihen ostoskärryyn hinnan ottamisen jälkeen? Suomessa ei onneksi enää niitä kassoja taida olla missään.

7. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Jos kassahenkilö tekee työnsä asiakasta kunnioittaen, niin hän toimii näin:
    • tervehtii ensin ja katsoo asiakasta silmiin
    • ryhtyy vetämään viivakoodeja asiakkaan antaman järjestyksen mukaan
    • jos kassahihnalla on useampi samanlainen pakkaus, kassa ohjaa ne omiksi ryhmikseen, jolloin asiakkaan on ne helppo siitä pakata, eikä päästä niitä sikin sokin kaikkien muiden joukkoon
    • kun maksutapahtumassa saakka ollaan, niin kassahenkilö kiittää maksusta ja hymyilee ... voit toivottaa myös hyvää päivänjatkoa tai -viikonloppua
    • mikäli asiakkaalla on hihna täynnä tuotteita, niin silloin kassahenkilö odottaa, niin kauan, että asiakas on saanut suurimman osan tavaroista pakattua kasseihin, eikä ala pyörittää hihnaa seuraavan asiakkaan tuotteilla, eikä myöskään ala puristamaan sillä väliaisalla edellisen asiakkaan tavaroita pienempään tilaan

8. Aika on rahaa Vierailija

Asiakkaan tehtävä 1) nostella ostoksensa 2) siirtyä ripeästi pakkaamaan ostamansa tuotteet sitä mukaa kun kassa niitä veloittaa 3) kun viimeinen ostos tulee pakattavaksi on aika maksaa ostokset ja poistua kaupasta.
    Yleinen ajanvietteellinen seurustelu, kännykkään tai älylaitteeseen höpöttäminen tai räpläys ei kuulu kassalle.
    Vaikka asiakas on aina oikeassa hän ei silti omista paikkaa kassalla eikä työskentelyn seuraaminen eufoorisessa huumassa ole asiakkaan päätehtävä. On äärimmäisen kiusallista odotuttaa muita asiakkaita. Ostosten pakkaamisen ja asettelun nautiskelun ja pankkikortin etsiskelyn jostain paikasta X voi tehdä jossain muualla esim kotona. Kassit valmiiksi ja samoin maksuväline niin, että hommat hoituu.

9. kunnian kukkulat Vierailija

Taitaa monesti olla vaikea katsoa sitä asiakasta silmiin, kun se kyttää muita kassoja eikä ole huomavinaankaan omaa kassahenkilöään puhumattakaan, että vastaisi tervehdykseen.:)

Kassahenkilö ihan varmasti vetää koodit siinä järjestyksessä, kuin asiakas ne tuotteet hihnalle laittaa. Toki, jos tavarat kasataan niin, että että useampi tuote on rinnakkain, kassa varmaan ottaa sen tuotteen, joka siitä ensin tulee.:) Vai meinaatko, että kassahenkilön pitäisi vielä kysyä, että tämäkö.....

Ai että pitäisi vielä erikseen järjestellä tuotteet sen jälkeen, kun ne vedetty kassan läpi?

Tottakai kassahenkilö hymyilee ja kiittää ja pokkaakin vielä, mutta kun se asiakas vaan puhuu puhelimeen tai kyttää edelleen muita kassoja tai seurustelee naapurin kanssa, niin eihän se taaskaan vastaa ja sitten jupisee.

Lisäksi se fiksu asiakas pakkaa samaan aikaan niitä tuoteita, kun se kassahenkilö niitä siitä kassalta läpi laittaa. Paitsi ne tumpelot asiakkaat, jotka eivät tikkua ristiin laita ennen maksua ja sitä ennen jurputtavat kuka mistäkin epäkohdasta. Fiksu asiakas myös etsiin lompakon valmiiksi kassalla ollessaan, ettei sitten, kun on saanut tietää loppusumman ala hillitön kassin kaivelu, että missä se lompakko taas olikaan. Saattaa nimittäin hyytyä hymy jonossa odottaviltakin.

Siinähän sitä riemu repeäisi, kun kassat vaan istuisivat ja odottaisivat, että edellinen asiakas on ehtinyt muilta kiireiltään, kuten puheluista, pakkaamaan tavaransa. Koko jono vaan odottaisi tämän jurpon puhelun loppua. Siksi varmaan useimmissa kaupoissa on vähintään se kaksi laaria, joihin tavarat ohjautuvat.

Taidat olla tavan tumpula, ellet saa rojujasi ajoissa alta pois. Ihan vinkiksi: ellet ehdi pakata tavaroita kasseihin, pakkaa ne takaisin ostoskärryyn ja sitten poistut tukkimasta kassaa takavasemmalle/oikealla ja pakkaat ostokset siellä kaikessa rauhassa.

Mistähän johtuu, että minulle aina kassat puhuvat ystävällisesti, hymyilevät ja toivottavat milloin mitäkin. Eivät myöskään koskaan ole rutaneet ostoksiani. Ja olen todella monessa paikassa asionut niin ruuhkassa kuin rauhallisempana aikanakin.

Tuo "työn tekeminen asiakasta kunnioittaen" oli kyllä huippu! Oletko kovinkin ylhäinen henkilö, kun oikein kunnioitusta odotat?

10. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Olen havainnut myös tämmöisen seikan, että kun olen pukeutunut näyttävästi ja meikannut, sekä laittanut hiukseni muodikkaasti - niin yllätys, yllätys ; saan hyvää palvelua myös kassoilta, eikä tavaroitani heitellä epäjärjestykseen! Miksiköhän?

11. toimi oikein Vierailija

No niin, siinä ratkaisu! Älä ole variksenpelättimen näköisenä ihmistenilmoille. Ei kai kukaan tykää, että kaikenmaailman pelättimet tulee työpaikalle. :D

12. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Asenteesi, asiakkaita kohtaan on vinoutunut! Kyllä kauppiaalle kelpaa ihan myös tavallisen meikittömän asiakkaan rahat....joten palvele nyt vaan kaikkia asiakkaita samalla tavoin, kuten teet, silloin kun asiakkaat ovat pukeutuneet, meikanneet ja käyneet kampaajalla...

13. toimi oikein Vierailija

Sorry, en ole kaupan kassalla töissä. En ole koskaan ollut. Mutta kaupoissa olen paljon käynyt, minäkin enkä koskaan ole huonoa palvelua kassahenkilöiltä saanut. Tosin olen hoitanut asiani asiallisesti. En koskaan edes vastaa kassalla omaan kännykkääni, koska olen mielestäni silloin varattu, kun hoidan kassa-asioita.

Muista sinä, että metsä vastaa niinkuin sinne huutaa!

14. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Huomio, arvon kassahenkilöt!
    Asiakas on asiakas - ulkonäöstä ja vaatetuksesta riippumatta, joten kehotan kassahenkilöitä kunnioittamaan sitä kassavirtaa, minkä kaikenlaiset asiakkaat tuovat kauppaliikkeeseen! Vaatetus voi olla ihan mikä tahansa, käytös jokaisen omaa käyttäytymistä! Asiakaspalvelija on asiakaspalvelija ja häneltä odotetaan asiallista käyttäytymistä ihan kaikenlaisia asiakkaita kohtaan.
    Asiakaspalvelija ei voi, eikä saa, osoittaa mieltään yhdellekään asiakkaalle, olipa kyseessä työmiehen asuun sonnustautuneesta jäteautonkuljettajasta tai hitaammasta vanhasta ihmisestä...
    Vaativat asiakkaat ( kuten itse olen ) ovat kaupan alalle vain hyvä asia, sillä näin velttoilu ja ylimielisyys kassahenkilöiden osalta saadaan vähenemään...

15. duunarinna Vierailija

Lopeta nyt jo tuo nillitys, aikuinen akka! Ihan turha täällä on mesoa. Mene sinne liikkeeseen ja kerroihan kasvotusten sille liikkeen esimiehelle ongelmasi. Vai onko niin, ettet kehtaa, kun tiedät, että olet väärässä. Katsos, kun ei riitä, että sinä olet jotain mieltä. Siitä pitää olla näyttöä!

Nyt kipikapi ottamaan yhteyttä iltapäivälehteen ja kuvaaja sieltä mukaan, jotta nähdään, kuinka sinä henkilökohtaisesti hoidat tuon asian kuntoonlaiton.

Minäkään en ole ikinä joutunut "kärsimään" siitä, miten olen kauppaan mennessä pukeutunut. Aina on palveltu asiallisesti. Tosin en kyllä odota kaupan kassalta mitään sen ihmeempää "kunnioitusta" tai palvontaa ja nuoleskelua, vaan pelkästään asiallista palvelua.

Yleensä, jos ostan enemmän, laitan siinä odottaessani tavarat hihnalta joko kassiini tai ostoskärryyn, jolloin ei tule mitään isoa tavarakasaa siihen kassalle. Toki en silloin jouda vahtimaan kassahenkilön ilmeitä, mutta toimin ainakin jouhevasti, ajatellen myös muita kaupassakävijöitä.

Olen todella onnellinen, etten ole kasahenkilö, sillä yksikin laisesi asiakas pilaa loistavasti koko päivän.

Mistä nyt tuon velttoilun ja ylimielisyydenkin hoksasit? Ettei alkaisi ketuttaa, kun ei näy kovin moni olevan kanssasi samaa mieltä?

Jos minun kaupassakäyntini olisi noin vaikeaa, vaihtaisin varmaan kauppaa.

16. päinvastoin Vierailija

oho!
    Tyhmyydelläsi ei näköjään ole mitään rajaa. Et sinä ole koko maailman keskipiste.
    Haluat välillä nopeaa ja välillä hidasta palvelua, pitäisikö kaupan kassojen olla jo ajatustenlukijoitakin?

17. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Täytyy kyllä nyt vaan todeta, että mitään tällaista en ole odottanut - mistä kirjoitat... kaikki tuo mainitsemasi on sinun omien pikku aivojesi tuotosta... voi, voi ...oikein säälittää kirjoitetun tekstin ymmärtämättömyytesi...

18. nyt nappas Vierailija

Ajatteleekohan ne kassahenkilöt sinusta noin?

19. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    On se aika erikoista, kun miettii, että miten vähään suomalaiset ovat tyytyväisiä.
    Ei haluta kohteliasta asiakaspalvelua päivittäistavarakauppojen asiakaspalvelijoilta. Ei haluta asiantuntevaa palvelua kodintarvikeliikkeissä. Ei haluta kunnollista palvelua vanhainkodeissa. Ei haluta asiallista kohtelua terveyskeskuksissakaan... vaan ollaan niin alamaisia, kuin alamaiset vaan voivat olla... maksetaan kyllä mielellään olemattomasta asiakaspalvelusta....outoa kansaa!

20. erikoinen Vierailija

Jos tunnet noin, niin varmaan olet yksi niistä, jotka tyytyvät siihen mitä saavat. Kuten sanotaan, kysyvä ei tieltä eksy ja aina kun olen joltain jotain kysynyt, olen saanut vastauksen. Toki tiedän ihmisiä, jotka kirjoittavat nimettöminä erinäisille palstoille ja ihmettelevät, kun ei mitään tapahdu. Vaan kun reilusti menee ja kertoo asiansa, niin positiivisen kuin negatiivisenkin, palaute menee varmasti perille. Negatiivisen palautteen antaminen ei kuitenkaan ole sitä, että haukutaan suut ja silmät täyteen. Asiat pitää pystyä sanomaan rakentavasti. Eikä pidä arvostella, ellei ole antaa vaihtoehtoista toimintamuotoa.

Olen jopa terveyskeskuksessa kiittänyt ihan henkilökohtaisesti niin lääkäriä kuin hoitajiakin saamastani hyvästä palvelusta ja hoidosta. Samoin hammaslääkärit ansaitsevat kiitokseni. Jos on ollut jotain moitittavaa, olen senkin sanonut aina. Tosin olen valmis myös itse ottamaan palautetta vastaan tekemisistäni.

Vanhainkodista en osaa sanoa mitään, koska en itse siellä ole ollut eikä kukaan läheisenikään vuosikymmeniin.

Jopa kampaajaani olen hyvin tyytyväinen. Joskus ei ole tullut juuri mieleistäni lopputulosta ja senkin olen sanonut, mutta onneksi tukka kasvaa eikä mitään katastrofia ole tapahtunut.

En kyllä tiedä, millaisissa paikoissa asioit, kun olet noin negatiivinen kaiken suhteen.

Muistan kyllä, kun joskus kauan sitten rautakaupat olivat niitä paikkoja, joissa sai myyjää metsästää. Kun sitten aloin enemmän niissäkin käydä, myyjät eivät enää piilotelleet ja palvelu oli loistavaa. Aikoinaanhan rautakaupoista jopa tehtiin hauskoja sketsejä.:)

Oletkohan mihinkään tyytyväinen? Ensin haukuit kassahenkilöt, nyt sitten on haukuttu terveyskeskukset ja kodinkoneliikkeet ja jopa asiakkaat. Millaista mahtaa olla elämäsi?

21. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Minä annan aina palautteen - kun siihen on aihetta - henkilökohtaisesti.... mutta ihmettelen vaan sitä, kuinka moni valittaa yleensä takanapäin, eivätkä uskalla avata suutaan kuitenkaan - vaikkapa asioidessaan ... kun se palautteen antaminen on niin noloa... purraan hammasta yhteen, tai kättä nyrkkiin taskussa, mutta ei uskalleta avata suutaan...
    Ja tosiaan, jos palautteestani huolimatta ei mikään muutu, en asioi enää kyseisessä paikassa ja näin ollen ainakin minun rahani jäävät saamatta siinä kauppaliikkeessä / yrityksessä. Liikkeen omistajathan siinä menettävät rahaa ja kun firmalla alkaa mennä huonosti - niin silloin on myös henkilökunnan työpaikat lähtökuopissa... joten kannattaa palvella hyvin asiakasta, että liikeyritys menestyy taloudellisesti ja työpaikat säilyvät Suomessa!

22. no niin kai Vierailija

Kauheeta! Jos siis sinä muuttaisit pois Suomesta, kaikki kaupat menisivät konkkaan! Et ole ollenkaan turha täti.:D:D:D

Ja kun kerran annat palautetta paikanpäällä, miksi nillität täällä? Ettei vain olisi kuvitelmaa, että annat sen palautteen oikeassa paikassa. En usko, että sinusta on siihen.

23. anteeksi nyt Vierailija

Suo anteeksi, mutta ei minun tarvitse erikseen haluta kohteliasta asiakaspalvelua, koska minä saan asiallista ja kohteliasta palvelua kaikkialla minne menenkin.
    Joka ikinen kerta kaupassa tervehditään, jos myyjä kävelee käytävällä vastaan sanovat iloisesti hei, jos näytän etsivän jotain, heti on joku kysymässä hei tarvitsetteko apua, kassalla tervehditään ja kiitetään ja toivotellaan hyvät päivänjatkot joka kerran.

24. Logical Vierailija

Koska olet tuollainen pikkumainen, suorastaan huvittavan typerä kitisijä, et todennäköisesti itse huomaa tässä ironiaa.
    Muut onneksi uskoakseni huomaavat.

Jaa...että firma kaatuu ja työpaikat menetetään, kun sinä et enää käy ko. kaupassa. Jep jep.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri