palveluohjaaja suositteli että laittaisin esikoiden kokopäivähoitoon kun kaksoset syntyy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuplat tulossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuplat tulossa

Vieras
Mitä mieltä ootte?
Äitiysneuvolasta saatiin palveluohjaajan numero johon kehottivat soittamaan ja pyytämään kotiapua. No tänään soittelin jo alustavasti että millä aikataululla ja mitä apua voitaisiin saada kun kaksoset reilun kuukauden päästä syntyvät. Lupasivat, että pulaan ei meitä jätetä ja samalla luetteli monta paikkaa mistä kysellä apua -joka mikään ei siis heiltä. Lisäksi kun kerroin kotitilanteesta, että esikoinen uhmaiässä ja käy hoidossa 15pvää/kk ja että hoitoon jääminen ja vieminen on yhtä tuskaa -kuten kaikki muukin siirtyminen paikasta a paikkaan b, suositteli että lapsi laitettaisiin joka päivä hoitoon. On kyllä itsekin tuota vaihtoehtoa mietitty ja päiväkodissakin asiasta jo puhuttu, mutta jotenkin ikävää, että esikoinen joutuu sitten olemaan joka päivä hoidossa 9 tuntia, koska meillä ei ole kuin yksi auto -jonka mies tarvii töihin ja hoitopaikka sen verta kaukana että sinne rattaiden kanssa kestää kävellä ja kauan. Eikä me muutenkaan pystyttäisi tuota toteuttamaan, koska mies tekee paljon työmatkoja ja tarvii sitä autoa ja työpäivät on tuolloin pitkiä: lähtee aamulla ja tulee illalla, joten esikoinen on nytkin ne päivät kotona.

Meillä oli vanhemoi tyttö juuri täyttämyt 3v kun meidän kaksospojat syntyi en todellakaan edes ajatellut jatkavani lapsen päiväkotihoitoa koska ajattelin että tytölle tulisi aivan varmasti paha mieli koska äiti ja veljet jäisivät kotiin kun toinen joutuu hoitoon... tytöstä on ollut myös paljon apua koska toi mielellään esim:vaippojat ja tutteja mutta rankkaakin kyllä oli varsinkin kun pojat saattoivat herätä sen 10krt yössä. vaadit vaan kotiin apua ei se palveluohjaaja voi velvoittaa sinua laittamaan lastasi päivähoitoon jos et itse sitä halua ja todellakin olet oikeutettu saamaan sitä kotiapua!! ota myös yhteyttä paikalliseen monikkoperhe yhdistykseen ja kysy opiskelijaa monet lähihoitaja koulut ottavat työharjoittelu paikaksi myös mielellään jonkun perheen kodin varsinkin jos kotona on kaksoset tai useampi lapsi!
kyllä kaksosista selviää ei niitä sellaisille ihmisille tulekkaan ketkä eivät niistä selviäisi! aivan mahtavaa on seurata lasten kasvua kun kaikki halit, pusut ja kävelemään oppimiset saa nähdä kahteen kertaan!
Paljon onnea kaksosista :)

[QUOTE="mee";24910352]Onko teillä hakemus johonkin lähempänä olevaan päiväkotiin? Kerhot? Omalla kohdallani kokopäivähoito olisi se viimeinen vaihtoehto.[/QUOTE]

Mä oon yrittänyt saada esikoista hoitoon tuohon tien toisella puolella olevaan päiväkotiin koko sen ajan mitä hän on hoidossa ollut, mutta ei saada paikkaa. Toisaalta nyt hoitopaikan vaihto olisi varmasti aika kamalaa esikoiselle, kun kotiinkin tulossa kaksi vauvaa.
Mullekin tuo kokopäivähoitoon laittaminen tuntuu viimeiseltä vaihtoehdolta. Nytkin on ollut pakko viedä hoitoon sen 15 pvää/kk vaikka itse olen kotona kun ei tän kaksosmahan kanssa enää kykene esim. ulkoilemaan riittävästi.

[QUOTE="kaksosten äiti";24910377]Meillä oli vanhemoi tyttö juuri täyttämyt 3v kun meidän kaksospojat syntyi en todellakaan edes ajatellut jatkavani lapsen päiväkotihoitoa koska ajattelin että tytölle tulisi aivan varmasti paha mieli koska äiti ja veljet jäisivät kotiin kun toinen joutuu hoitoon... tytöstä on ollut myös paljon apua koska toi mielellään esim:vaippojat ja tutteja mutta rankkaakin kyllä oli varsinkin kun pojat saattoivat herätä sen 10krt yössä. vaadit vaan kotiin apua ei se palveluohjaaja voi velvoittaa sinua laittamaan lastasi päivähoitoon jos et itse sitä halua ja todellakin olet oikeutettu saamaan sitä kotiapua!! ota myös yhteyttä paikalliseen monikkoperhe yhdistykseen ja kysy opiskelijaa monet lähihoitaja koulut ottavat työharjoittelu paikaksi myös mielellään jonkun perheen kodin varsinkin jos kotona on kaksoset tai useampi lapsi!
kyllä kaksosista selviää ei niitä sellaisille ihmisille tulekkaan ketkä eivät niistä selviäisi! aivan mahtavaa on seurata lasten kasvua kun kaikki halit, pusut ja kävelemään oppimiset saa nähdä kahteen kertaan!
Paljon onnea kaksosista :)[/QUOTE]

Kiitos!
Meillä alkaa nuo "monikkovalmennukset" ensi viikolla niin täytyypä siellä ottaa asia esille.
On kyllä suunniteltu, että pidetään homma esikoisen kohdalla entisenlaisena eli että käy hoidossa ainakin 10pvä/kk, jotta saa leikkiä kavereidensa kanssa yms. Kesälomalla -oli koko kesän kotona- jo huomasi, että äiti ja/tai isi ei riitä vaan tarvii leikkikavereita.

Mä en kyllä pidä kokopäivähoitoa ideaaliratkaisuna. Lapsi voi kokea, että hänet sysätään pois ja mustasukkaisuus voi purkautua rumasti.

Meidän esikoiselle syntyi pikkusisarus keväällä. Mummot ja muut halusivat olla avuksi ja he hakivat esikoista ulos ja mummoloihin jne aikaisin aamulla ja toivat vasta iltauniaikaan takaisin. Siedin tilannetta alle kaksi viikkoa ja vähensin noita treffejä huomattavasti. Tämä siksi, että minusta esikoiselle ei jäänyt yhtään aikaa sopeutua uutseen tilanteeseen ja hänkin tarvitsi äitiä.

Jos teille on tarjolla esimerkiksi siivous-, kaupassakäynti- tai ulkoiluapua, se kuulostaisi paljon paremmalta.

Onnea tulevaan!

Ei missään nimessä hoitoon kun olet kotona vauvojen kanssa. Esikoisesta on oikeasti apua kaksosten kanssa:vie vaipat roskiit, antaa tuttipulloa+tuttia, viihdyttää jne. Mitä meinaat vastata kun esikoinen on isompi ja kyselee miksei saanut hoitaa sisaruksiaan kun ne olivat pieniä? Mikäli et pärjää lastesi kanssa niin miksi ylipäätään olet hankkinut lapsia? Jos seinät kaatuu päälle niin hanki silloin kotiapua tai Mll:n hoitaja kotiin muutamaksi tunniksi. Lapsesi ehtii varmasti käymään päiväkotia ja koulua myöhemminkin. Onnittelutvielä kaksosista! On maailman ihanin juttu.

[QUOTE="pingu";24910542]Mä en kyllä pidä kokopäivähoitoa ideaaliratkaisuna. Lapsi voi kokea, että hänet sysätään pois ja mustasukkaisuus voi purkautua rumasti.

Meidän esikoiselle syntyi pikkusisarus keväällä. Mummot ja muut halusivat olla avuksi ja he hakivat esikoista ulos ja mummoloihin jne aikaisin aamulla ja toivat vasta iltauniaikaan takaisin. Siedin tilannetta alle kaksi viikkoa ja vähensin noita treffejä huomattavasti. Tämä siksi, että minusta esikoiselle ei jäänyt yhtään aikaa sopeutua uutseen tilanteeseen ja hänkin tarvitsi äitiä.

Jos teille on tarjolla esimerkiksi siivous-, kaupassakäynti- tai ulkoiluapua, se kuulostaisi paljon paremmalta.

Onnea tulevaan![/QUOTE]

Just tuota siivousapua yms. sieltä soittelinkin. Mutta toki mainitsin, että saatetaan tarvita myös lastenhoitoapua, riippuen vauvojen temperamenteista (esikoinen oli vauvana erittäin vaativa mm. nukkui 2h vuorokaudessa) ja siitä miten miehelle tulee työreissuja. Ja todellakaan kokopäivähoitoon en esikoista halua laittaa en halunnut edes silloin kun olin työelämässä.

Mä en kyllä laittaisi kokopäivähoitoon, tuntuisi ihan kamalalta. Itse jouduin vähän samanlaiseen tilanteeseen viime keväänä kun meidän erityislapselle suositeltiin kokopäivähoitoa, itse odotin viimeisilläni vauvaa. Onneksi meille löytyi sopiva ratkaisu eli puolipäivähoito lähipäiväkodista. Sinne on vain kilometri matkaa eli haut onnistuu hyvin vaunujen kanssa. Meillä lapsi 3v hoidossa 8-12 joka päivä, tää on ihan ideaali ratkaisu meille vaikka toki olis kivempaa jos ei ihan joka päivä tarttis sinne viedä...

Mutta jos olisin sinä, niin varmaan jatkaisin noilla sopimuspäivillä. Itse myös sanoisin että esikoisesta on valtavasti hyötyä, ainakin meillä esikoinen tuo tuttia, vaippaa ja viihdyttää vauvaa tosi paljon :) Ja on ihana seurata sisarussuhteen kehittymistä. Jos esikoisesi näkee vauvoja vain pari tuntia illassa niin minusta se ei ole kenenkään edun mukaista.

Pidä lapset kotona ja varmasti saat kunnalta apua jos sitä tarvitset. Älä murehti etukäteen! Meidän esikoisella oli koliikki ja oli muutenkin vaativa vauva. Kaksoset taas tosi helppoja vauvana, söivät ja nukkuivat.

Varmasti on alussa rankkaa kahden vauvan ja esikoisen kanssa!Huonosti nukuttuja öitä ja esikon kanssa pitäisi jaksaa touhuta päivisin.Itse varmaan veisin ainakin ensimmäiset 3kk isompaa lasta hoitoon,varmasti siirtymät helpompia kun päivittäin käy.Voihan sen päivähoitosuhteen sitten katkaista jos tuntuu ,että kotona sujuu vauvojen kanssa hyvin,nukkuvat hyvin,ei ole koliikkia ja sinä jaksat hyvin.

minä olen sillä kannalla että esikoisella on ihan hyvä olla se kokopäivähoitopaikka olemassa,jotta sitä voi tarvittaessa käyttää! nimittäin ennalta ehkäisy on helpompaa,kuin sitten se tilanne että vanhempi onkin ihan rätti. käyttää sitten sitä sen mukaan mitä tarvitsee.

ja he jotka sanoo että kaksosten saanti on maailman ihanin asia,niin anteeksi nyt vaan mutta mun näkemys asiaan on että se olisi viimeinen asia maailmassa mitä omalle kohdalle haluaisin! (mutta sehän riski on kaikilla jos raskaaksi aikoo). kaverilal on kaksoset ja kyllä imivät tehokkaasti kaikki äitinsä voimavarat ensimmäinen 2vuotta, molemmat heräili usein yöllä joten äiti saattoi joutua heräämään jopa 20kertaa joka yö(ite heräsin yhen kanssa vaan sen 7-12kertää yössä).

Ota tosiaan yhteyttä lähiseudun sosiaalialan kouluihin. Siskoni sai muutama vuosi sitten kaksoset (ennestään oli 2-v ja 5-v lapset). Sai lähihoitajaopiskelijan harjoittelemaan yli kuukaudeksi! Opiskelija viihdytti isompia lapsia ja siskoni ehti olla vauvojen kanssa.

Kokopäivähoito olisi minustakin aivan viimeinen vaihtoehto.

Kyllä on esikolle kivaa joutua päivien ajaksi eroon äidistä ja sisaruksista kun he saavat olla yhdessä kaikessa rauhassa. Tiedän muutamia kaksoissisaruksiensa isoja siskoja ja veljiä, joille pienten kaksossisarusten syntymä on ollut elämän traagisin juttu. äidin ja isän huomio loppui kuin seinään.

Saisitko jonkun osa-aikaisen, pari-kertaa-viikossa tyyppisen ratkaisun?

Kyllä, kannattaa se paikka varalta pitää...

Meillä isompi jäi hoitoon 13 päivää/kk, kun jäin äitiyslomalle. Vähän itsekin sitä kakistelin, että onko fiksua, mutta kyllä se oli... :) meillä tosin esikoinen on erityislapsi, jonka hoitaminen vaatii vähän enemmän kuin normaalin lapsen hoitaminen.

HOHHOIJAA, MISTÄ NÄITÄ UUSAVUTTOMIA, LAISKOJA MUTSEJA TULEE!?!
Jospa hankkisit kokopäivähoitopaikan vasta sitten, jos ongelmia tulee. Ei siis automaattisesti.

Kiittää iloinen veronmaksaja, joka maksaisi kyllä mieluummin jotain muuta kuin ihmeellistä "mukavuus"hoitopaikkaa (kenelle mukavaa, ei ainakaan esikoiselle 9 tuntia päivässä turhaan).

[QUOTE="vieras";24912499]Kyllä, kannattaa se paikka varalta pitää...

Meillä isompi jäi hoitoon 13 päivää/kk, kun jäin äitiyslomalle. Vähän itsekin sitä kakistelin, että onko fiksua, mutta kyllä se oli... :) meillä tosin esikoinen on erityislapsi, jonka hoitaminen vaatii vähän enemmän kuin normaalin lapsen hoitaminen.[/QUOTE]

ilman muuta pidän varalta hoitopaikan, meillä kun ei ole noita mummoja ja pappoja auttamaan tuosta noin vaan jos hätä/tarve tulee, ovat kaikki työelämässä ja asuvat 200km:n päässä.
Esikoinen ei meillä erityislapsi ole, mutta esim. hoidosta pois otto ja pariksi tunniksi kerhoon vieminen x2/vko on ihan yhtä hankalaa (kiukuttelut ja itkut) hänen kohdallaan kuin tuo että viedään hoitoon koko päiväksi.

ilman muuta pidän varalta hoitopaikan, meillä kun ei ole noita mummoja ja pappoja auttamaan tuosta noin vaan jos hätä/tarve tulee, ovat kaikki työelämässä ja asuvat 200km:n päässä.
Esikoinen ei meillä erityislapsi ole, mutta esim. hoidosta pois otto ja pariksi tunniksi kerhoon vieminen x2/vko on ihan yhtä hankalaa (kiukuttelut ja itkut) hänen kohdallaan kuin tuo että viedään hoitoon koko päiväksi.

Miksi lapsi pitäisi viedä pois?

Mustasukkaisuutta kun vielä tulee, niin ei tuskin helpottaa viemiset.
Kerhosta voisi jopa tykätä, kunhan ensin tottuu siihen.
Minkä ikäinen esikoinen on?

[QUOTE="vieras";24912486]Kyllä on esikolle kivaa joutua päivien ajaksi eroon äidistä ja sisaruksista kun he saavat olla yhdessä kaikessa rauhassa. Tiedän muutamia kaksoissisaruksiensa isoja siskoja ja veljiä, joille pienten kaksossisarusten syntymä on ollut elämän traagisin juttu. äidin ja isän huomio loppui kuin seinään.

Saisitko jonkun osa-aikaisen, pari-kertaa-viikossa tyyppisen ratkaisun?[/QUOTE]

Sehän se surettaakin ettei huomiota pysty enää antamaan samaan tapaan esikoiselle ja nyt vielä enemmän surettaa kun vauvoja tulee kaksi. Mutta jos otan esikoisen pois hoidosta ja miettii lapsen kannalta, että ei nää enää kavereitaankaan, joita hoidossa on ja kotona äiti on väsynyt ja koko ajan kiinni vauvoissa -imetys, vaippojen vaihto, nukuttaminen -lasta itseään uhmattaa ym. niin...

Siivousapua tosiaan ensisijaisesti lähdin sieltä palveluohjaajalta kyselemään niin vastaukseksi saan että laita esikoinen kokopäivähoitoon... :/

[QUOTE="vieras";24912614]Miksi lapsi pitäisi viedä pois?

Mustasukkaisuutta kun vielä tulee, niin ei tuskin helpottaa viemiset.
Kerhosta voisi jopa tykätä, kunhan ensin tottuu siihen.
Minkä ikäinen esikoinen on?[/QUOTE]

3 vee. Ja myös neuvolasta on meille suositeltu, että esikoisen elämä pyrittäisiin pitämään mahdollisimman samanlaisena ennen ja jälkeen vauvojen syntymän eli jatkaa päivähoitoa ainakin jossain määrin. Nyt siis on ollut sopimus sen 15pvä/kk, mutta siitä käyttää 11-12pvää/kk.

Huh, huh Äiti kotona vauvojen kanssa ja vie esikoisen päiväkotiin koska lapsi kiukuttelee ja itkee. Äidin kannattaisi lukea 3-vuotian uhmailusta joka kuuluu ikään. Mitä sitten kun on tupla määrä uhmailijoita? Miksi ihmiset ovat nykyään niin avuttomia? Onko se esikoiselle huomion antamista kun vie hänet hoitoon?

[QUOTE="vieras";24914070]Huh, huh Äiti kotona vauvojen kanssa ja vie esikoisen päiväkotiin koska lapsi kiukuttelee ja itkee. Äidin kannattaisi lukea 3-vuotian uhmailusta joka kuuluu ikään. Mitä sitten kun on tupla määrä uhmailijoita? Miksi ihmiset ovat nykyään niin avuttomia? Onko se esikoiselle huomion antamista kun vie hänet hoitoon?[/QUOTE]

tää menee nyt vähän ohi aiheen, mutta jos uhmaikäinen ei halua pestä hampaita niin ei pestä niitä, jos uhmaikäinen ei halua lähteä kauppaan niin hän voi jäädä kotiin siksi aikaa isän kanssa ja äiti meneekin yksin kauppaan, jos uhmäikäinen ei halua mennä hoitoon niin ei hänen sitten tarvi mennä, koska äiti on kotona vauvan/vauvojen kanssa... mielenkiintoista, tehdään niinkuin uhmaikäinen sanoo ja tahtoo niin päästään helpommalla. Elämässä on asioita joita on vaan pakko tehdä halusi tai ei, en minäkään haluaisi mennä töihin aamulla, mutta mentävähän se on. Käsittääkseni ap:n lapsi ei edes ole hoidossa uhmäikäisyyden vuoksi.

Sinuna pitäisin hoitopaikan ainakin niin kauan, että pääset kotiin vauvojen kanssa ja vasta sitten päättäisin mität teen. Jos lähtee menemään hyvin, niin hoitopaikan voi irtisanoa. Onhan mahdollista, että joudut olemaan jo raskausaikana sairaalassa tai että joudut olemaan siellä vauvojen kanssa pitempään. Silloin on hyvä, että lapsella on hoitopaikka-asiat kunnossa.

Ei kannata irtisanoa hoitosopimusta! Tästä saa käsityksen että ap:n lapsi on hoidossa juuri uhman takia. Eihän ap haluaisi viedä lasta hoitoon mutta kun kaikki on nyt jo kuulemma niin hankalaa.

Ota tosiaan yhteyttä lähiseudun sosiaalialan kouluihin. Siskoni sai muutama vuosi sitten kaksoset (ennestään oli 2-v ja 5-v lapset). Sai lähihoitajaopiskelijan harjoittelemaan yli kuukaudeksi! Opiskelija viihdytti isompia lapsia ja siskoni ehti olla vauvojen kanssa.

Kokopäivähoito olisi minustakin aivan viimeinen vaihtoehto.

Tämäkin on vähän henkilön temperamentista kiinni. Minua ahdistaisi se että kotona olisi kuukauden ajan joka arkipäivä joku jolle pitää myös laittaa ruokaa.

Omat kaksoset jo 3v mutta ihan alkuvaihe oli kyllä tosi rankka. Ottaisin vastaan sen kokopäiväpaikan esikolle, silloin sulla on itsellä mahdollisuus nukkua päivällä kun vauvatkin nukkuvat. Yöheräilyt yhdistettynä tarmokkaaseen isosiskoon/veljeen voivat olla aika rankkoja. Minä olin ihan poikki vaikka sain lasten päiväuniaikaan itsekin nukkua. Ja on vaikea ajoittaa vauvojen + esikoisen päikkäreitä niin että itse aina saisit nukkua. Meidän kaksoset oli sen verran eri rytmissä keskenään että jo se vaikutti siihen etten itse nukkunut paljoa päivällä enkä yöllä.

Olisko teidän mahdollista saada perhetyöntekijä käymään esim kerran viikkoon kotona apuna?

Yhteistyössä