Paniikki! En löydä töitä ja mokasin niin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Millä mä nyt elän??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Millä mä nyt elän??

Vieras
Lähdin vuosi sitten ulkomaille. Jätin työni ja irtisanoin vuokra-asunnon. Nyt olen palannut Suomeen ja etsin töitä ja asun sukulaisen luona.

Työttömäksi työnhakijaksi ilmoittauduin kun lähdin Suomesta, mutta käytännössä en pystynyt hakemaan mulle osoitettuja työpaikkoja, joten nyt en saa edes päivärahaa. Ja asuntoa taas en saa, kun ei ole töitä. Kuka työttömälle vuokraisi. Töitä olen hakenut, mutta yhtään kutsua ei ole tullut haastatteluihin. Millä rahalla mä nyt oikeen elän? Pitääkö mun mennä sosiaalitoimiston luukulle? Saanko sieltä jotain?

No niin, kivittäkää mut, itsepä oon tämän sopan keittänyt, kun päätin lähteä. Tai antakaa jotain toivoa.

Toivoa on! Minäkin sain tänään ilouutisen kun selvisi että säästän satasia vuodessa keskittämällä koti- auto ja venevakuutukset samaan yhtiöön! :)

Tässä vielä oikein kakun kuorrutteena niin sanotusti on tämä tuleva joulun ja uuden vuoden aika. Työpaikka- ja asuntoilmoitusrintamalla on niiiin hiljaista!

Nimimerkille Tapa itsesi suosittelisin tiiviimpää runkkaamista. Elämänlaatu ja mielihyvähormonit lisääntyvät, eikä tarvitse tehdä itsestään typerää netissä tunteakseen olevansa elossa.

Ehdotan kanssa ap:lle, että käyt siellä sossussa. Sitä kautta voi selvitä ainakin jotain. Ei tuosta mokasta kannata loputtomiin murhetta kantaa - pisteet kaikille, jotka eivät ikinä tee virheitä. Onneksi virheiden tekeminen lisää kykyä pudota jaloilleen :). Tsemppiä ap!

Varaa aika sossussa sosiaalityöntekijälle (ei sosiaaliohjaajalle) ja kerro rehellisesti, missä nyt mennään. Kysy vaihtoehtoja, miten edetä. Sossussa ei sua kukaan moralisoi. Tilanteesi on ihan tavallinen. Nyt vuodenvaihteen aika voi olla hankalaa töiden suhteen, mutta nappaa kiinni jokaiseen vaihtoehtoon. Pikaruokapaikkaan myymään, siivoojan paikat, kaupat, toimistot jne. Ole valmis ottamaan kaikkea vastaan.

Voi kiitos teille avusta! Tuntui myös tosi hyvältä, miten yksi teistä vastasi tuolle itsemurhavitsailijalle.

Mulla on vielä yli 1000 euroa säästöjä, eli sossu varmaan edellyttää, että käytän omat rahani ensin?

Olenkin hakenut kaikenlaista hommaa, mutta saa kieli keskellä suuta koittaa perustella, miksi haluan esim. hyllyttämään, kun mulla on AMK-tutkinto. Ylikoulutettu, ylikoulutettu...

Alkuperäinen kirjoittaja Millä mä nyt elän??;30500667:
Voi kiitos teille avusta! Tuntui myös tosi hyvältä, miten yksi teistä vastasi tuolle itsemurhavitsailijalle.

Mulla on vielä yli 1000 euroa säästöjä, eli sossu varmaan edellyttää, että käytän omat rahani ensin?

Olenkin hakenut kaikenlaista hommaa, mutta saa kieli keskellä suuta koittaa perustella, miksi haluan esim. hyllyttämään, kun mulla on AMK-tutkinto. Ylikoulutettu, ylikoulutettu...

juu, sossu antaa rahaa vasta kun asiakkaalla ei ole säästöjä tai omaisuutta. on ns. viimeinen vaihtoehto millä varmistetaan, ettei kellekkään iske akuutti nälkäkuolema.

ehkä nyt ensimmäiseksi hipsit sinne työkkäriin selvittämään asiasi. karenssi ei ole ikuinen, ja kun ilmoitat siellä olevasi nyt valmis toimimaan täyspäiväisenä työnhakijana ja ottamaan vastaan osoitettua työtä, hoidetaan karenssi pois ja alat saamaan työttömyskorvausta.

pitäisiköhän ylikoulutetuille lisätä vielä yksi kurssi, jossa opetetaan elämistä. vähänniinkuin kotitalouden jatko-opinnot. mutta, ei se maailma nyt tähän kaadu ja virastoissa kyllä neuvotaan sinulle mitä he ja sinä voivat tehdä, ja missä muualla kannattaa käydä.

ainiin, ja siitä asunnosta. olet ilmeisesti katsellut vain yksityisten vuokranantajien kämppiä. meneppä ilmoittautumaan kaupungin asuntolistoille, olet etunenässä asunnottomuuden takia eikä siellä katsella mitään työtilannetta. suomessa kukaan ei jää ilman omaa halua asunnottomaksi.

[QUOTE="hmm";30500714]

pitäisiköhän ylikoulutetuille lisätä vielä yksi kurssi, jossa opetetaan elämistä. vähänniinkuin kotitalouden jatko-opinnot. mutta, ei se maailma nyt tähän kaadu ja virastoissa kyllä neuvotaan sinulle mitä he ja sinä voivat tehdä, ja missä muualla kannattaa käydä.[/QUOTE]

En tajunnut miksi tuollainen kurssi pitäs juuri ylikoulutetuille järjestää? Miksei kaikille jos järjestää? Miten ylikoulutus liittyy mihinkään?

Kyllä se elämä siitä järjestyy kun parhaansa yrittää eikä anna periksi. Itse olin vastaavassa tilanteessa 90-luvulla...tulin ulkomailta vailla rahaa ja asutoa ja rahaa..ja lama oli..otin selvää mistä löytyisi töitä ja huomasin että stadissa tarvitaan taksikuskeja..siitä lapin poika taksikorttia suorittamaan vaikka en kaupunkia tuntenut ollenkaan. Koskaan ei ole tarvinnut sen jälkeen olla työtön, Nyt kylläkin asun taas ulkomailla viimeiset 12 vuotta..kyllä ihmisen pitää uskaltaa yrittää toteuttaa haaveitaan vaikka joskus yritys meniski häneksi.joten ei muuta kuin Jouluja ja tsemppiä.

Miksi ilmoittauduit tyottomaksi lahtiesssas pois??? Jos et kerran hakenut paatosta, etta olet 3 kk siella hakemassa toita luvallisesti ja takaisin tullessas ois tyokkarin raha jatkunu ihan normaalisti. En yhtaan ihmettele, ettea olet tyoton,kun et perusasioitakaan osaa hoitaa.. Ja naille maksetaan vuositolkulla kotiin rahaa pelkasta makaamisesta.. huoh...

Yhteistyössä