Hae Anna.fi-sivustolta

Paniikkihäiriö, emetofobia

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Forte, 20.04.2017.

1. Forte Vierailija

Miten olette hoitaneet paniikkihäiriötä? Onko lääkehoidosta millaisia kokemuksia? Mulla alkaa olla ongelma siinä pisteessä että jotain pitäisi varmaan tehdä.

Mulla on paha oksennuspelko ja sen myötä tullut paniikkihäiriö. Paniikkikohtaukseen liittyy keskeisesti juuri oksentamisen pelko, paniikki tulee tilanteissa joissa tunnen outoa oloa ja alan pelätä että tulee tarve oksentaa. Mulla on samasta syystä nielemisvaikeuksia (ruoka oikeasti jää kurkkuun eikä nielemisrefleksi toimikaan) enkä mielelläni söisi muiden seurassa, mene ravintolaan tai työpaikan taukotilaan syömään.

Tänään sain kauppakeskuksessa autolle kävellessä ihan yöstä paniikkikohtauksen. Tunsin kun koko kropassa humahti ja tuntui että jommasta kummasta päästä tulee jotain ulos. Miltei juoksuaskelin menin vessaan, seisoin siellä muutaman minuutin hengitellessä ja sydän hakkasi ja kädet tärisi. Kun olo alkoi viimein vähän helpotti uskaltauduin kävelemään autolle ja lähtemään kotiin. Kohtaus iski uudestaan auton ratissa ja jouduin kiertelemään isoja risteysalueita, jotta voin tarvittaessa pysäyttää auton. Lisäksi ajoin ylinopeutta ja arviointikyky oli muutenkin kehno siinä tilanteessa. Pääsin onneksi kotiin ja olo rauhoittui n. 30 minuutissa lähes kokonaan. En todellakaan halua kokea samaa enää ikinä autoa ajaessa.

Mulla on vaikeuksia tunnistaa oikea pahoinvointi tuosta paniikista ja sen vuoksi mikään rationaalinen ajattelu ei auta. Tiedostan mahdollisuuden että se on vain paniikki, mutta se että se voi oikeasti olla myös vatsatauti, saa kauhun valtaan ja toimimaan pelkoa ruokkivalla tavalla (vessaan meneminen jne).

Suuri kesähoroskooppi 2017: Rakkaus, työ ja terveys

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri