papa luokka 3?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Just terkkari soitti et mun papa ollut luokkaa 3 ja lisätutkimuksiin jossa otetaan koepaloja. Viimeksi papa otettu ennen raskautta ja nyt jälkitarkastuksen jälkeen siis luokkaa 3. Oon aivan peloissani,jos onkin jotain pahanlaatuista..kellään muulla ollut luokka 3 ja millaiset kokemukset kolkoskopiasta?

Mulla ja sit sieltä vaan klipsastiin sellainen palanen (voi nipistää, mä en edes huomannut). Ei mulla ollut ainakaan mitään vakavaa ja nyt on ollut jo vuosia ok.

Minkä ikäinen olet ja onko sulla aiemmin papa ollut ihan puhdas? Miten pitkä väli nyt siis ja miten paljon aikaa synnytyksestä? Onko menkat alkaneet jo? Käsittääkseni kovin pian synnytyksen jälkeen ei kannata papaa ottaa, koska voi tulla vääriä tuloksia niin helposti. Täällä ainakin suositus on odottaa ainakin 6kk.

Minulla ollut myös luokka 3 joitakin vuosia sitten. Samalla löytyi myös tulehdus. Ilmeisesti minulla oli tuo tulehdus kauan ja johti sitten solumuutoksiin. Kävin siitä tulehduksesta terv.keskuksessa, mutta siellä epäiltiin kaikkea muuta (sukupuolitautia ties mitä, jota ei ollut!!!) Eivät sitten vaivautuneet ottamaan papakoetta, sillä heti kun menin yksityiselle, tulehdushan sieltä löytyi helposti papakokeella ja ikävä kyllä myös nuo muutokset. Hoidatin ne yksityisellä, koska pääsin sinne nopeammin ja minulle tehtiin tuo kolkoskopia, otettiin koepalat. Ei ollut paha, sain puudutuksen. Kyseessä oli hyvälaatuinen muutos, mutta se poistettiin silti. Ei kannata pelätä tuota toimenpidettä, siitä selviää. Tuon jälkeen olen käynyt säännöllisesti papassa ja ollut tähän asti puhdas. Pääset toimenpiteen jälkeen heti kotiin. Voimia sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen äiti:
Minulla ollut myös luokka 3 joitakin vuosia sitten. Samalla löytyi myös tulehdus. Ilmeisesti minulla oli tuo tulehdus kauan ja johti sitten solumuutoksiin. Kävin siitä tulehduksesta terv.keskuksessa, mutta siellä epäiltiin kaikkea muuta (sukupuolitautia ties mitä, jota ei ollut!!!) Eivät sitten vaivautuneet ottamaan papakoetta, sillä heti kun menin yksityiselle, tulehdushan sieltä löytyi helposti papakokeella ja ikävä kyllä myös nuo muutokset. Hoidatin ne yksityisellä, koska pääsin sinne nopeammin ja minulle tehtiin tuo kolkoskopia, otettiin koepalat. Ei ollut paha, sain puudutuksen. Kyseessä oli hyvälaatuinen muutos, mutta se poistettiin silti. Ei kannata pelätä tuota toimenpidettä, siitä selviää. Tuon jälkeen olen käynyt säännöllisesti papassa ja ollut tähän asti puhdas. Pääset toimenpiteen jälkeen heti kotiin. Voimia sinulle!

Eikö tulehdus siis oireillut mitenkään?

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen äiti:
Kyllä oireili, lähinnä tuoksahti....mutta näköjään terv.keskuksessa ei sen vertaa ymmärtäneet, että olisivat ottaneet papan.

Tuoksahtiko niin että itse selvästi huomasit kuitenkin jotain outoa hajua? Onko se selvästi paha haju?

Patologin vastauksessa papan luokka III tarkoittaa sitä, että näytteessä on epätyypillisiä soluja, joista ei kuitenkaan pystytä sanomaan, onko kyseessä varsinainen syöpä tai syövän esiaste vai muu soluatypia (eli solujen epätyypillinen ulkonäkö mikroskopiatutkimuksessa). Luokka II eli lievästi epätyypillinen näyte on yleensä infektion (bakteeritulehdus, kondylooma tms.) aiheuttama ja luokka IV taas yleensä viittaa vahvasti syöpään tai sen esiasteeseen, luokka III sijoittuu siis näiden väliin.

Kolposkopia tehdään tavallisen gynekologisen sisätutkimuksen yhteydessä, ja se tarkoittaa sitä, että emättimen limakalvoja ja kohdun napukkaa tarkastellaan ns. suurentavan mikroskoopin avulla. Usein limakalvot ja kohdun napukka sivellään etikkaliuoksella, jolloin epänormaalit muutokset tulevat paremmin näkyviin. Koepala otetaan vähän saksia tai pinsettejä muistuttavalla laitteella, joka nipsaisee napukan limakalvosta pienen palan. Kohdun napukasta koepalaa otettaessa ei tarvita puudutusta, osalla ihmisistä se ei tunnu missään, joillakin toisilla taas nipistää ilkeästi. Toimenpide kestää kuitenkin vain hetken eikä itse tutkimuskaan yleensä kestä kovin kauan. Jos koepala otetaan emättimen limakalvolta tms, käytetään yleensä geelipuudutusta.

Voit ottaa etukäteen kipulääkkeen (esim. Burana 400-800 mg tai Panadol 500 mg-1 g), siitä ei ole haittaa tutkimukselle.

Mullekin sanoi lääkäri että puoli vuotta synnytyksestä kannattaa vasta ottaa papan että tulee luotettava tulos. Olen nyt menossa kun aikaa kulunut 8kk. Voi hyvin johtua siitä tuo tulos. Kumma ettei sinulle asiasta mainittu.

...minulle tehtiin laserhoito 3.luokan tuloksen johdosta suoraan ilman koepalaa. Sen jalkeen seurattiin alkuun tarkemmin ja nyt kayn 2 vuoden valein. Kaikki tulokset olleet normaalit.

Yhteistyössä