papa tekee kipeää..

  • Viestiketjun aloittaja n22
  • Ensimmäinen viesti
n22
Huh, tänään tuli käytyä papassa. Ja teki taas uskomattoman kipeää. Tuntuu, että 2 viimeistä kertaa ovat olleet kivuliaimmat. En muista että aikaisemmin olisi sattunut näin. Ja kun sitä vielä etukäteen jännittää niin tietäähän sen...
Missä käytte papakokeissa? kuka sen tekee, lääkäri vai joku muu? Olisiko yksityinen mukavampi vaihtoehto, vai onko vain niin että papa on kivulias aina?
 
Kävin elämäni ekaa kertaa papassa, ei tuntunut paljon miltään. Vuotoa tuli jonkun verran mutta lääkäri sanoi että taidan olla herkästi vuotava. Papa kokeen multa otti tk-lääkäri. Nuori, mukava nainen. Ei ainakaan jäänyt kammoa, onneksi.
 
Susa
Muutaman kerran on otettu labrassa hoitajan toimesta ja toisella kerralla sattui aivan pirusti ja myös vuoti. Viimeksi otti todella osaava gynegologi, eikä kyllä tuntunut yhtään miltään.
 
n25
Kauan ensimmäistä gynekäyntiä ja papakoetta kammonneena voin kertoa, että omalla kohdallani molemmat tapahtuivat yksityislääkärin operoidessa ja kun lääkäri sanoi papaa ottaessaan ""tämä voi hiukan tuntua epämiellyttävältä"", mietin, että niin mikä? :) Eikä tullut vuotoakaan.

Ja noin asian vierestä, ei jäänyt kammoa gynekologille menosta.
 
Tuikku
Ainakin omalla kohdallani yksityinen gynegologi on ottanut näytteen kivuttomasti joka kerta. Kun kerroin aikaisemmista kokemuksistani (YTHS:n lääkärin papa-koe sattui ja verta vuosi jälkeenpäin), nykyinen gynegologini ihmetellen sanoi, ettei näytteenoton pitäisi koskaan sattua. Muuten on väärin otettu. Joten suosittelen lämpimästi yksityistä, on todellakin hintansa arvoinen!
 
X
Riippuu ihan henkilöstä sattuuko vai ei.. on ihan turha mennä väittämään että papa-koe ei tunnu missään koska ""mulla ei ainakaan satu!"" tms, joillakin se tuntuu enemmän kuin toisilla. Kun multa otettiin eka papa (olin neitsyt vielä silloin) niin koko loppupäivän oli vaikeuksia kävellä koska sattui sen verran. Joka kerta on papa sattunut ja paikkoja särkenyt muutamia tunteja sen jälkeen. Kipu on sellaista nipistystä ja jälkikäteen tuntuu kuin neulalla tökittäisiin. Oon todella kipuherkkä. Papan on ottanut yhteensä kolme eri henkilöä, joista kaks lääkäreitä ja yks laboratoriotyöntekijä. Se labratyöntekijän ottama papa sattui eniten, tuli ihan kyyneleet silmiin.
 
X
Ja lääkäri on muuten selvittänyt itselleni, että kivuliaisuus johtuu usein siitä että missä asennossa/kohdassa kohdunkaula on. Joillain se on selvästi esillä ja näytteenotto on helppoa, itselläni sen sijaan se on taaempana ja sitä joutuu vähän haeskelemaan että siihen yltää kunnolla, mikä tuottaa enemmän kipua
 
kati
Olen edelleenkin sitä mieltä, että näytteen ottaja ratkaisee
sen sattuuko. Antakaa lääkärin ottaa näyte. Mullakin on
nipistellyt, kun labrahoitsu on sen ottanut. Viime vuodet on
ottanut sama lääkäri ja ei tunnu. Näyte on ollut labran mu-
kaan hyvin otettu ja riittävä.
 
Jane
Mulla on sen ottanut sekä gynekologi, YTHS:n terveydenhoitaja ja yksityisen puolen terveydenhoitaja. Näistä ehdottomasti viimeisin oli kerrassaan ihana, ei sattunut yhtään! YTHS:llä sattui jonkin verran, gynestä en enää muistakaan joten todennäköisesti ei sattunut.
 
kysyvä
Kuinka usein papa-kokeessa pitäisi käydä? Siis olen kuullut että kerran vuodessa...mutta jos on koko ajan sama kumppani...

Voinko esimerkiksi varata gynekologille ajan vain papakoetta varten? Onko yleistä?
 
Lilly
Mulla ei varsinaisesti satu, mutta kyllä se yksi epämiellyttävimmistä tuntemuksista on. Sellainen hieman vihlova raaputus, yöks. Tuntuu häijyltä jo pelkkä ajatus. Ja pian pitäisi taas mennä...
Multa on ottanyt YTHS:n gynekologi, terveyskeskuksen lääkäri sekä sairaanhoitaja. Seuraavaksi menen yksityiselle.
 
woman38
""kysyvälle""

Vakituisessa suhteessa olevan pitäisi käydä papa-kokeessa kahden vuoden välein. Vuoden välein silloin, kun partnerit vaihtuu usein.
Kyllä voi varata ajan vain papakoetta varten.

 
Doc
Eiköhän se ole aika paljon sattumastakin kiinni, että sattuuko näytteenottaja raapaisemaan hermon kohdalta vai ei.. Toisilla ne vaan kulkee lähempänä pintaa kuin toisilla.
 
vierailija
Jos on ohuet ja kuivat limakalvot, niin ne aukipitävät 'kapulat' sattuvat joitakin enempi tai vähempi. Itse näytteen otto ei.
Mitään liukastetta kun ei voi testin vuoksi lisätä, niin kova kipu voi tulla joillekin limakalvoista. Varsinkin meillä vanhemmilla naisilla. Tuttua on, ja siksi papakäyntikin voi sen kivun pelon vuoksi pitkittyä. Eli kipu ei johdu juurikaan papan ottajasta vaan testattavan ominaisuuksista. Ellei sitten käytetä liian kookkaita 'kapuloita'.
 
50+
Todella kivuliasta näin vanhemmiten. Joukkoseulonta jäi tällä kertaa väliin. Täytyy kokeilla ensi kerralla niin, että ottaa pari tuntia ennen kunnon satsin kipulääkettä.
 

Yhteistyössä