Hae Anna.fi-sivustolta

Paras joululaulu?

Viestiketju osiossa 'Joulu' , käynnistäjänä Tonttuli, 01.12.2005.

1. Tonttuli Vierailija

Mikä on mielestäsi paras joululaulu ja kuka sen esittää? Oma ehdoton ikuinen iki-ihana suosikkini on varpunen jouluaamuna tulkitsijanaan Vesa-Matti Loiri=)

2. Minulla muutamia Vierailija

"" An einem Baum die Lichter brennen"", esittäjä Andrea...en muista kuka. Tietysti Ave Maria ja muut klassikot poikakuoroilla, + oikeastaan koko repertuaari saksalaisia ja espanjalaisia joululauluja. Suomalaisia en ole kuullut moneenkymmeneen vuoteen. Loiri ei mielestäni ollut laulaja?

Parhaita on niin paljon, että olisi vaikea valita sitä ihan ihan parasta.;)

3. Tonttuli Vierailija

Höh, kyllä Loiri on monipuolinen lahjakkuus, näyttelijä, laulaja...Suomalaisista artisteista en kuuntele muita kuin hänen joululevyään.

4. Tonttu Vierailija

Fintrion tonttu, on ihana, kuuntelen myös Loiria, joka saa oikean tunnelman aikaiseksi. Kantsii kuunnella myös suomalaisia muitakin: Siltsulla ja Marjoriellä on ihana kappale. ja monilla muilla.

5. Melli Vierailija

Meillä taas tykätään humoristisista joululauluista, niin kuin Juicen Sika, joka on koko perheen ehdoton ykkönen. Usein soi myös Raskasta JouluaCD...Samoin menee Nissepolkat ja vastaavat. Hempeät, herkät ja hartaat joululaulut jäävät kyllä väliin.

6. hihhu Vierailija

Yksi parhaista on tuo varpunen jouluaamuna, mutta
    kiitos jonkun muun laulamana kuin Loiri.
    Jotenkin niin tekotaiteelisen shittiä, sellaista
    väkinäistä.

Oikeastaan hienointa on kuunella jotain tenorien
    laulamia j-lauluja, se on mahtavaa.
    Tietty kaikki huumori pläjäykset on nannaa.
    Kuunelkaa vaikka hevisti laulettuna, kovaa ja korkeelta,
    aivan upeeta.

Hauskaa ja viihdyttävää Joulun odotusta,
    itse kullekkin säädylle. Musiikki on parasta, sanoo
    kova hevi dikkari.

7. Sini Vierailija

Jussi Björling/ O Helga Natt

8. J Vierailija

Mistletoe and wine by Cliff Richard

9. annu Vierailija

en pidä yhdestäkään joululaulusta ja niitä taas pakkosyötetään jokapaikassa.

ja kaikista karmein on se juuri varpunen joulu aamuna.

kaikenlaisia itkuvirsiä sitä pitää ollakin. hävittäisin sen maailmasta jos olisi valta.

mollin valta on musiikissa liian suuri muutenkin Suomessa, käännän aina kanavaa kun kuulen.

se molli tekee pahaa ja tuhoa mielenterveydelle.

10. annulle Vierailija

Minä rakastan joululauluja. Ja jos sinä hävittäisit ""varpusen"" maailmasta, minä potkisin sinua persuksille.

Hienoista melankoliaa ja tunnelmointia saa ja pitääkin olla, ei aina voi olla yliärsyttävän tekopirteä ja hip hei ja hösön hösön. Iloiset laulut ovat myöskin kivoja, mutta muitakin tarvitaan.

11. Anni Vierailija

Minä ainakin tykkään kuunnella joululauluja ja nytkin soi cd kun yksin kotona täsä olen.

Ehdottomasti paras on Sylvian Joululaulu ihan kenen vaan esittämänä se on hyvä, niinkuin on Varpunen Jouluaamunakin.

Viikon päästä sunnuntai-iltana menen kirkkoon laulamaan kauneimpia joululauluja, ihana kun kirkko on aivan täys.

12. Minulla muutamia Vierailija

Minulla taas nousisi karvat pystyyn jos joulumusiikki esitetään rokkityyliin tai modernilla tavalla. Olen muutenkin klassisen ja lyyrisen musiikin kuuntelija ja joululaulut joko laulettuina tai instrumentaalisina on oltava klassiseen tapaan. Lapsille on omat perinteiset joululaulut mutta ne iloisetkaan ei ole meillä rokkityylillä. Se jotenkin rikkoisi juhlavan ja jalon joulun tunnelman. Tämä vaan meidän maulla katsottuna. En arvostele niiden makua ja nautintoa jotka taas pitävät kovemmasta menosta.

13. Mimmu Vierailija

Musta joululaulut on ihania enkä tajua miksi niitä soitetaan radiossakin niin vähän aikaa. Koko vuoden pyörii samat hitit viikosta toiseen monta kertaa päivässä, mutta sitten joululauluja soitetaan vaan pari päivää. Parhaita joululauluja on Varpunen jouluaamuna ja Konstan joululaulu. Melankoliaa paraimmillaan. Toki kaikkia hyviä ""rallatuksiakin"" löytyy.

14. Unna Vierailija

Kauniit, kalssiset joululaulut: En etsi valtaa, loistoa ja Jouluyö, juhlayö.

15. sanna Vierailija

Ostin kaupasta joululevyn, kun meidän perheeltä semmoinen puuttui. Laulut ovat lasten esittämiä ja tosi kauniisti laulettu. Kaksi kappaletta toi kyyneleet silmiin, niin paljon tuli muistoja mieleen. Toinen oli ""Heinillä härkien kaukalon"" ja toinen ""Tuikkikaa oi Joulun tähtöset"". ""Sydämeeni Joulun teen"" on myös kaunis. Varmaan koulun ja kerhon juhlissa kuluu taas nenäliinoja!

16. sanna jatkaa Vierailija

Minunkin suosikkini oli vielä lapsena Varpunen jouluaamuna. Sitten eräs tyttö meidän koulusta teki itsemurhan ja sattumalta juuri tämä kappale soitettiin hänen muistokseen. Jotenkin en osaa pitää sitä enää ""vain kivana joululauluna"".

17. yhteislaulu Vierailija

Maa on niin kaunis - aattohartauden päätteeksi yhteislauluna, kun poistutaan kirkosta. Siinä yhdistyvät joulun sanoma, herkkä tunnelma ja yhdessäolo.

18. mää Vierailija

Mää en pidä Veskun ylitulkinnasta,varsinkaan livenä.
    Ehdoton suosikkini Fintrion Tonttu ja melankolisempi Karoly Garam Konstan Joululaulu.

19. Melodia on kaunis, sisältöä en tajua, kertokaa te. Siis mitä tarkoittaa kohta"" olet pieni veljeni, tulit taivahasta..""
    Siis onko pikku veli muuttunut sielunvaelluksen myötä linnuksi, vai mitä tuo kohta tarkoittaa?
    Vai yleistä veljeyttä ihmisten ja eläinten kesken??

Tämä kohta vaivaa minua muuten kauniin laulun kanssa.

20. Marju Vierailija

Sanat kuuluvat ""Olen pieni veljesi, tulin taivahasta...""

Sanoitus on Sakari Topeliuksen. Hänen lapsistaan kaksi poikaa kuoli aivan pieninä, vauvaiässä. Tyttö, joka ruokkii varpusta, on Topeliuksen oma tytär.

""Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhälle, pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta.""

Ei Topelius mitään sielunvaellusta tässä tarkoittanut. Hän käyttää vain kaunista kielikuvaa. Useinhan sitä lauluissa ja runoissa sanotaan lapsen muuttuneen esim. enkeliksi kuoleman jälkeen.

21. Marju Vierailija

Niin ja vielä oma suosikkini. Tuo Varpunen jouluaamuna on ihana laulu, samoin ""Tuikkikaa, oi joulun tähtöset.""

Uudemmista aivan ihana on Hectorin esittämä ""Maarian poikalapsi.""

Ja toinen Janne Tulkin ""Tähtitaivaan tuhat kynttilää.""

22. dina Vierailija

Vaikka olen jouluhöperö, en oikein kestä perinteisiä joululauluja. Varsinkaan pienten lasten laulamina! Joulu on minulle iloinen juhla, mutta silti mun joulutunnelman tekee Viikatteen joululevy ""Vuoden synkin juhla"". Varpunen jouluaamuna on ollut inhokkijoululauluni, mutta ko. levyllä sen vielä kuuntelee Timo Rautiaisen laulamana. Kaikessa karuudessaan Kaarlo Viikatteen laulu Aattoiltana on yksi kauneimmista joululauluista.

23. Gilmoren tyttö Vierailija

Rakastan joulua ja joululauluja - erityisesti tunnelmallisia sellaisia! Juuri minkään nimeä en taida tietää enkä parasta osaa nimetä, mutta suosikkeja ovat mm.

- Pekka Simojoen ""Niityillä lunta, hiljaiset kadut...""
    - ""Sydämeeni joulun teet ja mieleen hiljaiseen, taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen""
    - Fairytail of New York
    - Tonttu
    - ""Tulkaa kaikki nyt laulaamaan, on Poika syntynyt maailmaan, tulkaa laulaamaan...""

ja tietysti iki-ihanat

- En etsii valtaa loistoa
    - Jouluyö, juhlayö ja
    - Sylvian joululaulu

24. Gilmoren tyttö Vierailija

Niin ja tietysti vielä Jouluyö! ""Oi jouluyö, oi autuas se heti, kun..... syntiemme tähden, henkensä Hän antoi ja kärsi ristinkuoleman""...

25. muori Vierailija

Varpunen jouluaamuna saa minut joulutunnelmaan, vaikka alkaakin itkettää. Jouluyö juhlayö on myös suosikki. Sitten ehdottomasti jouluuni kuuluu Soihdut sammuu, sitä tip tap tip tap voi laulaa lasten kanssa. Ja parhaalle tuulelle tulen kun radiossa älytään soittaa Mel & Kimin (Wilde) Rocking Around the Christmas Tree!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri