Paras kantoväline vastasyntyneelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siriusel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siriusel

Vieras
Olen ajatellut hankkia Tulan jokatapauksessa, mutta mietin että olisiko alussa hyvä olla jonkinlainen kantoliina kumminkin? Mutta pitäisi olla helppokäyttöinen (voi itse laittaa nopeasti) eikä ihan hirveän kuuma kesällä. Luomu- tai ökotex-materiaalia saisi olla mutta kertokaa kumminkin kaikki kokemukset. Mikä siis mielestänne paras ihan pienelle?

Trikooliinaan kehtoasentoon, kunnes voi laittaa sammakkoasentoon. Liina tukee aina paremmin kuin kantoreput ja kantoreppuun laittaisin vasta kun lapsi jo osaa istua itsekseen.

Kiitos vastauksista, Hug-a-bub -nimi on tullutkin jossain vastaan, pitää googlettaa.

Liinojakin tuntuu olevan aika monenlaisia, trikoota ja kudottuja, superpitkiä jotka sidotaan tuhannella solmulla, rengaslinoja ja jotain neliöliinoja.....
Tibis, millainen liina sulla oli käytössä?

Mulla on 3 lasta ja 3 kantoliinaa. Rengasliina, trikooliina ja piktä kudottu liina.

Mikä ap:lle on tärkeintä kantamisessa? Haluatko kantaa paljon, jopa lenkkeillä. Vai onko tärkeintä saada vauva satunnaisesti liinaan? Pitääkö olla yksinkertainen vai oletko halukas opettelemaan sidontoja? Haluatko imettää liinassa? Haluatko kantaa vauvaa sittenkin kun se on isompi, ja jos haluat, pitkiä matkoja vai satunnaisesti?

Rengasliina: minulle ollut paras ja eniten käytössä. Vastasyntynyt on makoillut liinassa, ja isompi ollut lonkalla. Imettäminen onnistunut helposti. Ei tarvitse sitoa ja menee pieneen tilaan. Kätevä pikaliina.
Miinuksia: ei voi kantaa pitkään, kun on epäergonominen ja painas toista olkapäätä.Ei myöskään ole super turvallinen vaan on riski, että rimpuileva lapsi tippuu kyydistä.

Liinan käyttötarkotukset olisi lähinnä se että voi pitää vauvaa lähellä kun on pieni mutta silti kädet vapaana että voi tehdä esim. kotihommia ja kävellä lyhyitä matkoja ulkona helposti. Saisi olla helppo sidottava, tosin voi sitä jotain sidontoja tietysti opetella mutta ei jaksa mitään hirveetä sähellystä, etenkin jos mies meinaisi liinaa käyttää myös. Tosin semmonen olis ok että laitetaan liina aamulla ja siitä voi ottaa helposti pois ja laittaa takasin liinaa irrottamatta.
Ja tosiaan noissa pitkissä liinoissa epäilyttää myös se kuumuus ja sidonnan ns. naismaisuus miehen kannalta :P Toisaalta taas olemme viileässä ilmastossa ensimmäiset 2,5 kuukautta, jonka jälkeen kuukauden- parin reissu lämpimämpää ilmastoon (jos Suomen loppukesästä uskaltaa noin sanoa ;D).
Tulan kantorepun meinasin siis isompia retkiä varten ja liinaa lähinnä aluksi ja kotiin.

Pitkä trikooliina on monikäyttöisin ja mielestäni mös todella helppo ja nopea. Itse käytin yhtä sidontaa, joka toimi aivan vastasyntyneestä aina kaksivuotiaalle taaperollekin. Käytin kietaisuristisidontaa, johon laitoin vauvan alkuun vaakatasoon ja myöhemmin pystyyn, ja samaa sidontaa käytin myös selkäpuolella tai lonkalla kantaessani. Mies myös oppi kantamisen helposti, ei ollut ongelmia hänelläkään sidonnan opettelussa.

Mielestäni trikooliinan etuja ovat nimenomaan se, että se on helppo ja voit touhuta kädet vapaana. Kun liinan sitoo oikein, vauva pysyy tukevasti ja voit ulkoilla, siivota ja touhuta, ja saat samalla olla lapsen kanssa. Muita kantovälineitä en edes kokeilut, sillä tuo toimi niin hyvin. Minulla oli muistaakseni Kaislakehto-merkkinen liina, se oli sopivan kapea, niin ettei ollut liian kuumakaan.

Tällä hetkellä tuo Hug-a-bub vaikuttaa aika mainiolta. Sattui vielä niin että paikallisessa nettikaupassa erittäin oiva tarjous. Pitää katsoa vielä huomenna tuleeko mitään erikoista vastaan, jos ei, taidan pistää tuon tilaukseen niin on sekin poissa päiväjärjestyksestä. (Tuntuu ihan erikoiselta olla näin ajoissa monien asioiden suhteen, kaikella pitäis olla tämmönen 9kk valmisteluaika niin ei aina jäisi kaikki viimetinkaan.... B))

Kiitos vinkeistä, lisää saa laittaa.

Hm, tuli vaan mieleeni, että koska olen paljon nukkuvaa tyyppiä ja univaje pelottaa jo nyt, osaan kuvitella sellaisen tilanteen, missä vauva nukahtaa liinaan, ja itsekin haluaisi ottaa tilaisuudesta vaarin ja siitä käydä tuoliin taikka pitkäkseen ja nukkua samaan aikaan. Onnistuukohan tuommoinen turvallisesti minkään liinan kanssa? Tai makuulla varmaan pystyy liinan siirtämään pään kohdalta syrjään, mutta herääköhän tyyppi sitten herkästi siihen.... jne....
t. nimim. En tiedä mitään X_X

Hm, tuli vaan mieleeni, että koska olen paljon nukkuvaa tyyppiä ja univaje pelottaa jo nyt, osaan kuvitella sellaisen tilanteen, missä vauva nukahtaa liinaan, ja itsekin haluaisi ottaa tilaisuudesta vaarin ja siitä käydä tuoliin taikka pitkäkseen ja nukkua samaan aikaan. Onnistuukohan tuommoinen turvallisesti minkään liinan kanssa? Tai makuulla varmaan pystyy liinan siirtämään pään kohdalta syrjään, mutta herääköhän tyyppi sitten herkästi siihen.... jne....
t. nimim. En tiedä mitään X_X

Itse olen nukkunut/nukahtanut useamman kerran vauva liinassa, tosin en ole käynyt täysin makuulleen, mutta puoli-istuvassa asennossa kyllä. Liinaa saa kyllä löysättyä ja siirrettyä syrjään kasvojen luota jos se huolettaa, lähinnä siinä voi tulla molemmille kuuma ja sen vuoksi herättää vauvan. Toisaalta tätäkin voi säädellä levittämällä liinaa aukinaisemmaksi selän päältä ja ottamalla jalkoja liinasta ulos yms. Itse kannoin kaikkia kolmea paljon, ja monesti vauva otti kolmenkin tunnin unet liinassa, itse lepäsin osan ajasta ja osan touhusin muita asioita. Imurointi vauva liinassa oli meillä paras keino vauvan nukutukseen.

Liina on mukaava alkuun, niitä on sekä trikoisia että kudottuja. Kaikissa kantovälineissä lasta kannetaan aina pystyasennossa, kehtoasentoa ei suositella ollenkaan: http://www.kantoliinayhdistys.fi/tietoa-kantamisesta/muita-usein-kysyttyjae-kysymyksiae/#kehtopysty . Trikooliinalle on vain yksi suositeltu sidonta (kietaisuristi2), koska trikooliina joustaa ja turvallisuussyistä lapsen päällä pitää olla kolme kerrosta liinaa. Hyvä video trikooliinan kietaisuristi2- sidonnasta löytyy täältä: www.yhteishyva.fi/live/201404/sujuva-arki/kantoliinan-sidonta/0218010-329210 Trikooliinaa suositellaan pienen vauvan kantoon, useimmiten se käy liian heppoiseksi n.7-9 kg tietämillä riippuen liinasta ja kantajasta. Myös kudottu liina on vaihtoehto, sillä voi kantaa niin edessä, lonkalla kuin selässäkin eri sidonnoissa. Se käy myös isommalle lapselle. Hankintana siis trikooliinaa monipuolisempi, mutta käytön oppiminen voi olla vähän haastavampaa.

Tulan kantoreppuun tarvitse pienelle vauvalle irrallisen vauvatuen. Esimerkiksi Manducan kantorepussa vauvatuki on valmiina.

Jos olet Facebookissa, suosittelen liittymään ryhmiin kantoliinat ja kantoreput - kysy ja keskustele sekä kantovälinekirppis. Tossa ekassa ryhmässä käydään paljon aktiivista keskustelua eri kantovälineisiin ja kantamiseen liittyen. Jos tarvitset kantamisen kanssa opastusta livenä, niin kantoliinayhdistyksellä on tukihenkilöitä ja kantovällinelainaamoita: http://www.kantoliinayhdistys.fi/apua-kantamiseen/ Noista kantovälinelainaamoista on mahdollista lainata edullisesti eri kantovälineitä kokeiluun ja lainaamonpitäjät myös opastavat kantovälineiden käyttöön.

Meillä oli tricot slen käytössä paljon kun toka oli vauva, kanniskelin siinä enemmän tai vähemmän siihen asti, että lapsi oli noin 2v. Vielä vähän aikaa sitten (kohta 3v) oli siinä päivän kun oli ihan kipeä ja halusi olla koko ajan sylissä. Näin sain kädet vapaaksi ja lapsi köllötteli siinä.

Trikooliinaan kehtoasentoon, kunnes voi laittaa sammakkoasentoon. Liina tukee aina paremmin kuin kantoreput ja kantoreppuun laittaisin vasta kun lapsi jo osaa istua itsekseen.

Kehtoasentoa ei enää suositella, koska asento on lapsille staattinen ja siinä on riski, että hengitystiete menevät umpeen. Lapsi jo vastasyntyneenä pystyasentoon. Ergonomiseen kantoreppuun (esim. Tula, Manduca, Ergo, Wompat) voi laittaa jo ihan pienen vauvan, jos kantorepussa on vauvatuki. Ei todellakaan tarvitse odottaa sitä, että lapsi osaisi istua itse. Vauvatuki antaa sivuttaistukea ja mahdollistaa ergonomisen kantoasennon (polvet ylempänä kuin peppu + pyöreä selkä). Manducassa se on valmiina, osaan repuista pitää ostaa irrallinen tuki.

Meillä oli pitkä trikooliina esikoisella, jolla koliikki. Tokan syntyessä ostettiin myös rengasliina. Pitkää liinaa käytettiin pidemmillä kanniskeluilla. Rengasliina oli todella kätevä pienen vauvan ja taaperon kanssa, kun vauvan sai nopeasti kyytiin köllöttelemään. Tai taaperon lonkalle kyytiin ja vauva esim. kaukalossa autosta kyläpaikkaan. Rengasliinan kanssa ei kuitenkaan hirveän pitkään jaksa kantaa, toisin kuin sidottavan pitkän liinan kanssa jaksoi. Pitkällä trikooliinalla käytettiin yhtä sidontaa ja se oli helppo oppia, joten sitomisen takia ei kannata jättää hommaamatta.

Meilläkin käytettiin jo vastasyntyneen kanssa rengasliinaa. Liina pitää asetella hyvin. Rengasliina on nopea käyttää ja se soveltuu lyhyisiin kantamisiin, mutta huonosti aseteltuna se voi olla epämukava. Jos päädyt rengasliinaan, niin kannattaa ostaa isoilla umpinaisilla metallirenkailla oleva liina. Torissa myytävät muovirenkaiset halpisliinat kannattaa suosiolla unohtaa. Tässä videossa näkyy hyvin rengasliinan käyttö: www.youtube.com/watch?v=oXKZXCpBgLo

Yhteistyössä