paras kotijäätelöresepti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tohvelivohveli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä teen useimmiten mun 123-ohjeella eli 1 dl sokeria, 2 kananmunan keltuaista ja 3 dl kuohukermaa. Kerma ja sokeri kuumennetaan lähes kiehuvaksi, lisätään keltuaiset ja annetaan kiehahtaa. Kattila pois liedeltä ja sekaan mitä nyt milloinkin sattuu olemaan eli hedelmiä, marjoja, suklaarouhetta, jotain hilloa, murukahvia tms. Niin ja vaniljaa. Jos käyttää vaniljasokeria, niin se seoksen sekaan samaan aikaan kuin nuo marjat tms. Jos käyttää aitoa vaniljaa, niin se kattilaan kerman ja sokerin sekaan jo heti alussa. Kohta keitän kahvia ja syön kotitekoista salmiakkikermajäätelöä.

Mä olen tainnut joskus saada keittikseltä tuon jäätelö ohjeen (näin muistelisin) ja sillä tulee kyllä hyvää jäätelöä :p
Ainoo että ei kannata tun kea kauheasti maitosuklaata sinne, se ei jähmety koskaan :whistle: :snotty:

mä teen pikajäätelöä ja en keitä munia&kermaa.

Perusresepti on aina yleensä sama. 2dl kermaa vaahdotettuna, 2 keltuaista ja 2 valkuaista vaahdotettuna. Tuosta tulee hyvää, jos lisää esim 1l mansikoita soseena (+sokeria maun mukaan) tai 0.5l vadelmia&sokeri keitettynä liemeksi + 0.5dl vadelmia tarjoillessa tai 500gr mangososetta tai 200gr taloussuklaata sulatettuna tai 2-3dl punaherukkanektaria+sokeria tai...

Oon tehnyt tällä viikolla 3 kertaa jo jäätelöä...

Niin siitä suklaasta ja jähmettymisestä - mun Ariete kyllä jähmettää seoksen tuolla suklaalla, mutta esim Philips ei jaksanut.

Viimeksi muokattu:
Tänään tein karppia tervajäätelöä.

3 keltuaista ja vajaa 1/2 dl canderel-jauhetta vatkattuna vaahdoksi, sekaan 150 ml punaista maitoa. Erikseen 3 dl kermaa vaahdoksi ja sekaan 10 tippaa terva-aromia. Vaahdot yhteen, jäätelökoneeseen 50 minuutiksi.

Oli HYVÄÄ =)

Oi kiitos! Taidan testata ensin keittiksen jädee. NAMN NAMN meillä syödään täst edes vaan omatekemää jäätelöä. :D Ei oo konetta vielä, mutta jos lidliin tulee semmosia niin menen heti aamusta mummojen kanssa jonottaa kauppaan pääsyä. ;)

Mä teen jäätelön ihan itse kehittelemälläni laiskan naisen reseptillä :D. Eli laitan jäätelökoneeseen turkkilaista jogurttia, kuohukermaa ja (intiaani)sokeria. En siis esivalmistele mitenkään, heitän vaan jäätelökoneen kulhoon ainekset. Sitten kun jäde on valmista, sekoitan joukkoon esim. suklaarouhetta, pistaasipähkinöitä tai ihan vaan maustan vaniljalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24101112:
Mä muuten haluan jätskikoneen. :p (joo, onnistus varmaan ilmankin, mut helpompaa ehkä lykkästä vaan koneeseen :D)

Mä tiedän että monet pitää kyseistä vempelettä aivan turhakkeena, mutta mun mielestä se on aivan loistava :).

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24101112:
Mä muuten haluan jätskikoneen. :p (joo, onnistus varmaan ilmankin, mut helpompaa ehkä lykkästä vaan koneeseen :D)
Tässä on mun 25 vuotta vanha jäätelökoneeni :laugh:

kone.jpg

[QUOTE="aap";24103489]Tein keittis sinun ohjeella ja lorautin sekaan baileys likööriä. Hyvää oli jo ennen kun laitoin pakkaseen! :)[/QUOTE]

Baileys sopii loistavasti kermajäätelöön :p En muista enää yhden saksalaisen pähkinäkermaliköörin nimeä, mutta sekin oli jäätelön seassa namia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24103543:
Baileys sopii loistavasti kermajäätelöön :p En muista enää yhden saksalaisen pähkinäkermaliköörin nimeä, mutta sekin oli jäätelön seassa namia.

Nam! Alkostahan se selviää kun kysyy. *Lähtee alkoon* :D

[QUOTE="aap";24103551]Nam! Alkostahan se selviää kun kysyy. *Lähtee alkoon* :D[/QUOTE]
Jep :D Mä olen jätskin sekaan laittanut milloin mitäkin. Jos on ollut esim vain yksi omena ja silläkin jo viimeinen käyttöpäivä lähellä, olen kuorinut ja kuutioinut omenan, laittanut fariinisokerin ja kanelin kanssa hetkeksi kattilaan kuumenemaan, sen jälkeen sekoittanut omenaseoksen jäätelön sekaan ja mulla on ollut uuniomenajäätelöä. Joskus olen liottanut rusinoita tilkassa rommin ja sokerin sekoitusta ja tehnyt siten rommirusinajäätelöä. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24103579:
Jep :D Mä olen jätskin sekaan laittanut milloin mitäkin. Jos on ollut esim vain yksi omena ja silläkin jo viimeinen käyttöpäivä lähellä, olen kuorinut ja kuutioinut omenan, laittanut fariinisokerin ja kanelin kanssa hetkeksi kattilaan kuumenemaan, sen jälkeen sekoittanut omenaseoksen jäätelön sekaan ja mulla on ollut uuniomenajäätelöä. Joskus olen liottanut rusinoita tilkassa rommin ja sokerin sekoitusta ja tehnyt siten rommirusinajäätelöä. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana :)

Siis toi omena jätski on pakko testata! Meiltäkin löytyy ei niin tuore omppu. Varmaan oon kohta rantakunnossa. :P

[QUOTE="aap";24103975]Siis toi omena jätski on pakko testata! Meiltäkin löytyy ei niin tuore omppu. Varmaan oon kohta rantakunnossa. :P[/QUOTE]
Noo...rantakunnossa ne on hylkeetkin :D Mä en ole enää vuosiin ostanut kaupasta jäätelöä. Alunperin sen vuoksi, että laktoosittomien valikoima yli aikoinaan tosi huono. Nykyisin valikoimaa on jo enemmän, mutta kotijäätelöpä maistuukin paremmalta.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24104194:
Kuuluuko se jätski tehdä ihan tolleen kermasta vaan, vai kuuluisko olla osa maitoa? Ja miten sen voi estää, ettei se mene pakastimessa ihan kivikovaksi?
Voi tehdä maidostakin, jos tykkää maitojäätelöstä. Mä tykkään kermajäätelöstä. Pakastimessa menee kyllä kivikovaksi ihan kaupasta ostettu jäätelökin eli siinä ei mun mielestä ole mitään eroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24104210:
Voi tehdä maidostakin, jos tykkää maitojäätelöstä. Mä tykkään kermajäätelöstä. Pakastimessa menee kyllä kivikovaksi ihan kaupasta ostettu jäätelökin eli siinä ei mun mielestä ole mitään eroa.

No mut mun tekemä meni ihan törkeen kovaksi... Mietin, että johtuiko se maidosta vai siitä, että olin vähentänyt sokerin määrää. Tai saattoihan se johtua siitäkin, että oli paljon hedelmää joukossa.

Joissain ohjeissa on ripaus suolaa? Kovettumisen estämiseksi, vai miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24104216:
No mut mun tekemä meni ihan törkeen kovaksi... Mietin, että johtuiko se maidosta vai siitä, että olin vähentänyt sokerin määrää. Tai saattoihan se johtua siitäkin, että oli paljon hedelmää joukossa.

Joissain ohjeissa on ripaus suolaa? Kovettumisen estämiseksi, vai miksi?
Kermahan on rasvaisempaa kuin maito, joten olisiko voinut johtua siitä?

Yhteistyössä