Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Parhaat kevytherkut/naposteltavat

Viestiketju osiossa 'Keventäjän ruokavinkit' , käynnistäjänä Tyttis_, 11.12.2006.

1. Gilmoren tyttö Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä ymmärrän naposteltavalla sellaisen, jota napostellaan "huvin vuoksi" vaikka televisiota katsoessa tai iltaa istuessa, kun taas välipala syödään siksi, että on nälkä tai että ei tulisi nälkä ja ettei verensokeri heittelisi liikaa.

Meillä yleensä napostellaan marinoituja valkosipulinkynsiä, kirsikkatomaatteja, melonilohkoja, viinirypäleitä, suolakeksejä ja - ei kylläkään ole kovin kevyttä - juustoja. Naposteltua tulee kuitenkin sen verran harvoin, että ehkeivät nuo juustotkaan nyt niin suuri synti ole...

2. mateljan Vierailija

3. napostelija Vierailija

Napostella voi hyvällä omallatunnolla fetajuustolla ja oliiveilla jos varsinainen ateria on vaikka kasviskeittoa. Fetasta tuo kylläisyyttä, siitä saa kalsiumia ja protskuja, oliiveista hyviä rasvahappoja.

Jokainen tavallaan, eikös.

4. Pontus5 Vierailija

"Fetasta tuo kylläisyyttä, siitä saa kalsiumia ja protskuja, oliiveista hyviä rasvahappoja. "

Ja lisäksi paljon suolaa!

5. napostelija Vierailija

Etkö ole koskaan kuullut että fetajuustosta voi huudella likasuolasuutta pois. Jos teen fetamunakkaan, en käytä muuta suolaa, fetan suola riittää maustamaan munakkaan.

Onhan mahdollista esimerkiksi kasviskeitosta jättää suola pois ja maustaa keitto yrttimausteilla, niillä voi vallan mainiosti korvata suolan.

6. työn orja Vierailija

Napostelu voikin olla poikkeushetkiin ihan paikallaan. Tuskin ketjun aloittaja tarkoitti että pitäisi olla jatkuvasti jotain suussa pureskeltavana. Hallittua herkuttelua ja napostelua voi opetella ihan samoin kuin kohtuu syömistä muutenkin. Ei se tuohesta ole laihduttajankaan suu ja mielitekoja tulee varmasti jokaiselle.

Jos jo viestin otsikossa näkyy mitä asiaa ketjussa käsitellään, niin voihan sen ohittaa jos napostelut eivät kuulu elämäntapoihin.

Omalla kohdallani olen huomannut napostelevani silloin enemmän, kun ateriarytmi muuttuu. Jos ei löydy työkiireiden vuoksi aikaa kunnon lounaalle, niin silloin on ihan pakko pistää ohimennen jotain suuhunsa jaksaakseen iltaan asti.

7. joku vaan. Vierailija

onpas kiree ilmapiiri täällä. mitä väliä jos joku napostelee, omapa on asiansa. kukin tallaa tyylillään. ei niissä kevyissä naposteltavissa mitään pahaa ole. mutta vinkki; jos hieman hiukoo ja tekee mieli jotain makeaa, niin kannattaa ottaa pieni ananasmurske purkki (jos ei allerg.) ja syödä se. tekee hyvää ja poistaa turvotusta (eli ylim. nestettä kehosta) :) hyvää jatkoa!

8. mimosa86 Vierailija

Heipä vaan!

Itse olen huomannut pakastetut viinirypäleet järjettömän mukavaksi "kahvileiväksi", makeita ovat eikä tule syötyä kaikkia kerralla :) Bulgarianjugurtti toimii hyvin kun sekaan heittää muutamia mausteita hyllystä tai puristaa sitruunaa. Hyvää kasvisdippinä, leivällä tai kasvispihvien tai kalan kaverina.

Joskus herkutellessa on mukava jos on mokkaruutuja tms. helppoa herkkua pakasteesta. Pikkuisella palalla lähtee jo mukavasti makeannälkä ja maistuu hyvältä kylmänäkin. Ne eivät tietenkään mitään ihmeellisen terveellistä ruokaa, mutta itse ainakin suosin kotiruokaa ja luonnollisia aineksia lisäainepommien sijaan :)

Mutta eiköhän jokainen löydä oman mieleisensä tavan herkutella ja olla herkuttelematta. Liikaa ei mielestäni kannata stressata, vaan elämästä täytyy muistaa myös nauttia! :)

9. Hiiruska Vierailija

Pikkuporkkanat
    kevytjuustot
    Suolakurkkusiivut
    Oliivit
    porkkanaa, kurkkua, kukkakaalia ja varsiselleriä pätkinä joita dipataan holiday-kermaviilidippiin. Nam!

Napostelua harrastan leffailtoina, ehkä kerran viikossa.

10. ssshh Vierailija

Uunissa paahdetut kasvikset, 2 % kermaviili+mausteet dippinä.

11. Keltavuokko Vierailija

No esimerkiksi töistä tullessa on yleensä hirveä nälkä (iltapäivän välipalasta huolimatta), ja silloin pitää saada jotain äkkiä suuhun ennen kuin on ehtinyt lämmittää ruokansa tai tehdä salaatin. Tässä tilanteessa parasta naposteltavaa ovat kirsikkatomaatit, joita minulla on keittiössä melkein aina vadillinen tarjolla. Syön niitä paljon, vaikka ne ovatkin kalliita varsinkin talvisaikaan, koska pidän niiden mausta ja koska niitä voi hyvällä omallatunnolla popsia kuinka paljon tahansa. Tulee kuituja, antioksidantteja ja vitamiineja eikä lihota.

12. susani Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    pirtelö
    *jääpaloja
    *kevyt jugurttia (40 kcal/100g)
    *marjoja

teharilla kuohkeeksi

riisikakkuja ja niiden päälle sulatejuustoa, kevytkinkkua ja tomaattia

13. napostelija Vierailija

Popcornit, hapankorput, vihannekset kermaviilidippikastikkeella.

14. Nokkiki Vierailija

Mulla on ongelmana, että on tullut tapa/riippuvaisuus syömiseen. Urheilen 4-5 krt jollen enemmän viikossa, mutta koko ajan pitää syödä jotain. Pahimpia päiviä on kun syön sipsipussin ja pari karkkipussia päivässä ja sitten vielä Pepsiä/Kokista sen puoltoista litraa. Sen takia noita kevyempiä vaihtoehtoja välipaloille ja naposteluille etsin (=

15. sen verran vaan Vierailija

Ei meilläkään napostella muuta kuin lihapullia ja leipäjuustopaloja;-)

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/lihapull.htm

16. pikkujuttu vain... Vierailija

Tuli vaan mieleen, kun luin tuon, että ei ole hammasraukoilla hetkeäkään aikaa palautua happohyökkäyksestä jos koko ajan (tai parinkin tunnin välein) on suussa ruokaa. Sehän ei ole pidemmän päälle kovinkaan hyvä juttu... :(

17. napostelija Vierailija

Minä napostelen ja syön koko ajan. Hampaissa se näkyy, toki. Luulen, että tämä johtuu "lihavuusgeenistä" - tunnen vain harvoin olevani kylläinen. En kuitenkaan ole lihava, vaan varsin hoikka, koska olen jo aikaa sitten huomannut, että kotiin on varattava kaikenlaista terveellistä; kurkkua, tomaattia, paprikaa, porkkanaa yms. kilokaupalla, jotta naposteluhimon iskiessä on purtavaa. On toiminut, toistaiseksi.

Kaikilla ei varmasti tätä napostelutarvetta ole. Itse syön päivän mittaan myös kunnon ateriat oikealla koostumuksella ja silti aina tekee mieli "jotain". Olkaa onnellisia te, joilta "napostelugeeni" puuttuu!

18. Luomulihasta tehdyt pikkupyörykät, myös eväänä ja kylmänä:
    http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/lihapull.htm

19. ld Vierailija

Se on elämäntapakysymys. Minulla ei ole kiinnostusta liikuntaan. Liikun n.40 min päivittäin, yleensä kävelyä. Minusta on mukavampaa syödä terveellisesti ja liikkua vähän, kuin vetää pitkälle lisäainemyrkkyjä kehoon ja hikoilla salilla pari tuntia.

20. minnajorma Vierailija

mutta kuka pirun erkki sitä syömään pystyy?

21. sipsisuu Vierailija

miltähän tuokin kokteili mahtaa maistua.. melkein uteliaisuudesta pitää tehdä että omin silmin näkisi.. makuja toki on monia!

22. ld Vierailija

Olen itse korvannut karkit aurinkokuivatuilla hedelmillä (omenat ja aprikoosit lemppareita). Pähkinät toimii sipsien tilalla, mutta osta vain pieniä pusseja, ettei tule syötyä liikaa. Pakastemarjat on ihan parasta popsittavaa. Ne sopii myös hilloina (makeutusaineella tai banaanilla). Ruisleipänapit on parempi vaihtoehto suolakekseille. Suklaalle en ole oikein löytänyt mieleistäni vastinetta. Ainoa keino on ostaa pieniä annoksia ja mahdollisimman tummaa.

23. ld Vierailija

Suositut konstit estää napostelua:
    vesi
    vihreä tee
    purkka

24. aurinko armas Vierailija

Kyl neon ihan vaan kuivattuja hedelmiä, ei aurinkokuivattuja.. :)

25. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 986

Kyllä ainakin pakkaukses lukee AURINKOkuivattuja tomaatteja. Muista kuivatuista en sitte tiedä.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri