Parhaimmat vinkit pieniin lastenhuoneisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työäiti

Vieras
Muksulla on oma huone, mutta tietty talon pienin - 2.3m*3.5m, ikkunoita paljon pitkällä seinällä. Ovi ja ikkuna toisessa lyhyessä päädyssä.

Nyt kun on pinnis käytössä, kaikki mahtuu vielä kivasti, mutta tulevaisuutta jo mietin. Mitkä ovat teidän parhaat vinkit mahduttaa sänky, pöytä, lelut ja vaatteet samaan huoneeseen. Itse ajattelin investoida lundian kerrossänkyyn (siis sänky ylhäällä, jotain sen alla) jossain vaiheessa. Kuinka paljon olette käyttäneet huoneen korkeutta hyväksi (meillä on vino katto, yli 2.5m)?

Vinkkejä ja linkkejä otetaan vastaan!

heippa!

olen äitiyslomalla oleva sisutussuunnittelija jonka erikoisalaa ovat nimenomaa pienet tilat ja lastenhuoneet. Jos haluat kunnon suunnitelman budjetin(tarkoittaa huonekalujen hintoja eri paikoissa jne) kanssa niin ota yhteyttä yksärillä:) en veloita siitä mitään mutta joskus on kiva tehdä hommia "lomallakin"

Mä ostaisin tuohon huoneeseen jonkun monitoimisängyn, jossa on sellainen puolikorkea parvisänky, pieni pöytä askarteluun ja säilytystilaa. Lisäksi ostaisin pienen vaatekaapin. Lelut olisi ihan vaan lelulaatikoissa. tärkeää olisi jäädä lattiatilaa leikkiin. Sitten kun lapsi menee kouluun ostaisin täyskorkean parvisängyn, jonka alle tulee työpöytä. Noin monitoimisängyt on aika hintavia, mutta jos ostaa laadukkaan, niin siitä saa vielä ihan hyvin rahaa kun sen myöhemmin myy eteenpäin. Tässä joku esimerkki kivasta monitoimisängystä.
http://www.on24.fi/s%C3%A4ngyt_patjat/lastens%C3%A4ngyt_parvet/9928

Lelulaatikot on periaatteessa ok, mutta ne vievät minusta tosi paljon lattiatilaa (ns tehotonta). Tai sitten 2-v:llä alkaa olla liikaa leluja. Esim meillä on Ikean vessla laatikoita kolme kappaletta lattialla ja yksi iso kirjahylly kirjoille ja muille isommille leluille. Lipasto vaatteille ja kirjoille. Lipasto ei vaan tule riittämään vaatesäilytykseen, kun vaatteet tulevat aina isommiksi. Sitten pitäisi saada henkarivaatteillekin tilaa jotenkin. Mutta 60cm syvä kaappi on tilan tuhlausta taas minusta.

Lundialinjalla jatketaan todennäköisesti, koska nytkin säilytyskalusteet ovat niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
Mä ostaisin tuohon huoneeseen jonkun monitoimisängyn, jossa on sellainen puolikorkea parvisänky, pieni pöytä askarteluun ja säilytystilaa. Lisäksi ostaisin pienen vaatekaapin. Lelut olisi ihan vaan lelulaatikoissa. tärkeää olisi jäädä lattiatilaa leikkiin. Sitten kun lapsi menee kouluun ostaisin täyskorkean parvisängyn, jonka alle tulee työpöytä. Noin monitoimisängyt on aika hintavia, mutta jos ostaa laadukkaan, niin siitä saa vielä ihan hyvin rahaa kun sen myöhemmin myy eteenpäin. Tässä joku esimerkki kivasta monitoimisängystä.
http://www.on24.fi/s%C3%A4ngyt_patjat/lastens%C3%A4ngyt_parvet/9928

Tämäkään ei ole huono idea. Mulla taitaa olla joku vanha Talo&Koti lehti, jossa oli tee-itse-ohjeet vastaavanlaiseen sänkyyn. Sängyn alla oli laatikostoja. Sinne saisi sitten joko vaatteet tai lelut talteen...

onnistuin..siis laittamaan kuvan tänne....meidän tytöillä on suunnilleen saman kokoinen huone...mitään ei ole ostettu uutena...laitan vielä toisen kuvan, toki siinäkään ei näy että vaatekapin toisella puolella on samanlainen stokken sänky...

siis eihän tää käy nyt teille mutta jos vaikka saat jotain ideoita :flower:

Mä ostaisin pinniksen jälkeen jatkettavan sängyn sängynasluslaatikolla, joka vie monta vuotta vähemmän tilaa täyspitkiin verrattuna. Meillä oli ahtaassa huoneessa jatkettavan sängyn päässä leluarkku, joka toimi penkkinä samalla ja veti paljon juuri sellaisia leikki-ikäisten leluja.

Kannattaa miettiä, mitä huoneeseen oikeasti tarvitaan eikä niin, että mitä siellä kuuluisi olla. Meillä ei ollut alle kouluikäisellä ahtaassa huoneessa pöytää ollenkaan, koska se vähä mitä pöydällä teki, teki kuitenkin keittiössä. Se toi hyvin lattiatilaa huoneeseen. Samoin leikki-ikäinen leikki lähinnä siellä, missä vanhemmat olivat. Siksi meillä oli myös olohuoneessa pieni laatikko leluja varten. Lapsen ulkovaatteet olivat eteisen kaapissa ja lakanat ja muut vanhempien makkarissa.

Lipastot eivät ole minusta hyviä ahtaissa tiloissa. Ne vievät aika paljon tilaa ja vetävät loppujen lopuksi aika vähän tavaraa paitsi jos ovat syviä ja isoalaatikkoisia.

Toinen vaihtoehto on ns. monitoimisänky, koska normaalikorkea kerrossänky tekee tilan toooosi ahtaan näköiseksi eikä niin korkealle uskalla vielä vuoden, parin vanhaa laittaa. Meillä monitoimisängyn osto tyssäsi ulosvedettäviin pöytiin. Ajattelin käytännössä, minkälaista olisi tyhjentää pöytää aina kun se pitää laittaa pois tieltä (minne tavarat esim. kouluikäisellä?) ja totesin, että lapsi todennäköisesti jatkaisi pöytähommia keittiössä :)

Tosi ahtaita huoneita näkee nykyään. Mekin ostettiin lopulta vähjän vanhempi talo, jossa oli neliöt oikeissa paikoissa.

juu..kannattaa myös miettiä sitä lakanoiden vaihtamista ja sellaista..lipasto sopii toisiin tiloihin oikein hyvin, sinne voi vaikka laittaa laatikot leluille ja pöytäpintaa voi käyttää hyväkseen monilla tavoin. jos tykkää lelulaatikoista niin kannattaa ostaa sellaiset jotka voi pistää sängyn alle tai hyllykköön tai lipastoon. meillä oon ratkaissut asian niin että nuo ikean pyörälliset laatikot menee lipastoon sisälle tarvittaessa tai sitten tuohon korkeaan hyllykköön. Lapset tykkää hirveästi leikkiä tuolla lipastolla,leikkijästä riippuen se on nukketalo, autotalli tai kauppa....parin vuoden päästä lipaston paikalle tulee samankokoinen kirjoituspöytä. sitten kun stokket muutaman vuoden päästä käy pieniksi niin tilalle tulee kerrossänky 160cm ja murrosikäisenä saavat sitten omat huoneet....

tuo ikean lastenvaatekaapin ostin muuten huudosta ja sen entinen omistaja oli teini-ikäinen tyttö joka oli aika pienestä asti siinä pitänyt vaatteitaan ja olisi pitänyt vieläkin mutta uuteen kotiin se ei enää kuulemma mahtunut...

venera pistin yv:tä...

Ja meillä on vielä muuten tuo Stokken pinnis ja laajennusosatkin on tilattu. Eli kerrossänkyyn ei ihan heti vaihdeta. Mutta sitä vaihtoehtoa silmällä pitäen näitä muita ratkaisuja suunnittelen jo ajoissa. Eli haluan, että huonekalut kestävät pitkään ja sopivat sitten tulevan huoneen luonteeseen.

Yhteistyössä