Pari rahnakysymystä, kelan tuista siis. Please!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Joo, tiedän, kelan sivuilta löytyis. Mutta mä tiedän että tekin tiedätte, joten... :whistle: :xmas:

Kun jään kotiin vauvan kanssa, ja mulla on kotihoidossa myös alle kolmivuotias toinen lapsi, miten ne tukihommat menee? Normi äippäraha, sitt kotihoidontuki, mitä muuta?

Kymysys kaksi: kela näyttäisi maksavan tukea myös esikoululaisesta, joka on kotihoidossa varsinaisen eskarin jälkeen? Jatkuuko tätä myös alaluokilla, vai onko ainoastaan eskariajan?

Kymysys kolme: paljon saatte kotihoidontuen hoitolisää, ja millä tuloilla? Mietin, että jos jätän töitä vähemmälle, mikä kannattaa ja mikä ei...

Saatko siis nyt kotihoidontukea tästä alle 3-vuotiaasta?

Mie laskin, että mie saan ainakin nyt normin äippärahan + sit kotihoidontukea sen verran, että mun tulot pysyy samana kun ennen äippärahakauden alkua.
Siis siitä kotihoidontuesta niinkun vähennetään se äippärahan osuus, ja maksetaan sit vaan eri nimikkeellä.
(Vaikka oikeasti ne tulot on vähän pienemmät, kun veroa menee sit kahdesta eri summasta erikseen.)

Saat kotihoidontukeen sisaruskorotuksen siitä eskarilaisesta, jos hän on eskarissa vaan sen 4h/pv ja sen jälkeen muuten kotihoidossa. Mutta mie en ainakaan saa näistä isommista lapsista edes täyttä sisaruskorotusta nyt äippärahakauden aikana.
Sitä sisaruskorotusta ei saa enää sitten, kun lapsi aloittaa koulun.

Tuosta tulosidonnaisesta lisäosasta en oikein tiedä, mie en ainakaan saa sitä kun korkeintaan pari-kolme kymppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Jos saat palkan mukaan äitiyspäivärahaa, et saa kotihoidontukea. sitä saat vaan jos saisit sitä enemän kuin äippärahaa, niin se erotus maksetaan

En saa, mä olen jokaisesta lapsesta jäänyt minimiäippikselle, ja niin tulee käymään nytkin.

Joten sillon se menee miten? Mä olen edelleen ihan pihalla. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Saatko siis nyt kotihoidontukea tästä alle 3-vuotiaasta?

Mie laskin, että mie saan ainakin nyt normin äippärahan + sit kotihoidontukea sen verran, että mun tulot pysyy samana kun ennen äippärahakauden alkua.
Siis siitä kotihoidontuesta niinkun vähennetään se äippärahan osuus, ja maksetaan sit vaan eri nimikkeellä.
(Vaikka oikeasti ne tulot on vähän pienemmät, kun veroa menee sit kahdesta eri summasta erikseen.)

Saat kotihoidontukeen sisaruskorotuksen siitä eskarilaisesta, jos hän on eskarissa vaan sen 4h/pv ja sen jälkeen muuten kotihoidossa. Mutta mie en ainakaan saa näistä isommista lapsista edes täyttä sisaruskorotusta nyt äippärahakauden aikana.
Sitä sisaruskorotusta ei saa enää sitten, kun lapsi aloittaa koulun.

Tuosta tulosidonnaisesta lisäosasta en oikein tiedä, mie en ainakaan saa sitä kun korkeintaan pari-kolme kymppiä.

Joo siis saan nyt kotihoidontukea ilman lisäosaa, ja sitt kyllä kela oli maksanut mulle neitistäkin jotain sisaruskorotusta 60 euroa, vaikka neiti on eskarissa 5 päivänä viikossa?? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Jos kotihoidontuki sisarkorotuksineen on enemmän kuin sun saama äitiyspäiväraha, sulle maksetaan se niiden erotus äitiyspäivärahan lisäksi.

Okei.Ja sitten kun jään uudelleen kotihoidontuelle, sitt sisaruksesta (eli tässä tapauksessa jätkästä) ei makseta enää mitään korotuksia? Vaikka se sisar olisi alle 3 vee yhä?

Eli nyt kun sä sitten jäät kotihoidontuelle äitiysloman jälkeen, nuorimmasta maksetaan 294,28, sitten jos on muita alle 3-vuotiaita, niistä (tai siitä ) maksetaan 94,09 ja alle kouluikäisistä 60,46 kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Eli nyt kun sä sitten jäät kotihoidontuelle äitiysloman jälkeen, nuorimmasta maksetaan 294,28, sitten jos on muita alle 3-vuotiaita, niistä (tai siitä) maksetaan 94,09 ja alle kouluikäisistä 60,46 kuussa.

Nonih, johan alko lyyti kirjottamaan. Kiitos. Nyt tajuan. :D

Yhteistyössä