Parisuhde, lapset ja suku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ainotuulia_1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ainotuulia_1

Vieras
Päätin keventää sydäntä täällä... Olen naimisissa, meillä on kaksi lasta (3 ja pian 1-vuotiaat) ja kaikki päällisin puolin hyvin. Olen ollut kotona esikoisen syntymästä lähtien ja lähden työelämään noin puolen vuoden kuluttua. Mutta nyt siis kotiäitinä.

En tiedä, mitä meille tapahtuu... Tuntuu, että pienistäkin asioista syntyy miehen kanssa kauhea riita. Olemme aiemmin olleet toistemme parhaat ystävät, meillä synkkaa, meillä on samanlainen huumorintaju, tykkäämme tosi paljon samoista asioista, joten pohja on suhteelle hyvä. Kumpikaan ei ole pettänyt toisen luottamusta tms. Nyt vain tuntuu, että punainen lanka on kadoksissa.

Riitamme liittyvät tosi usein miehen käytökseen ja hänen sukuunsa ja minä ne riidat aina aloitan. Mies joutuu työn kautta matkustamaan paljon, joten minä joudun myös selviämään kahden pienen kanssa arjen jutuista aika plajon yksin. Se on tietenkin oma valintani, vaikka välillä väsyttää rutosti. Suutun ensinnäkin siitä, että kun arjessa luon rutiineja ja pieniä juttuja lasten kanssa - jotka helpottavat elämäämme - niin mies kotiin tullessaan minun mielestäni arvostelee niitä. Itse hän sanoo "keskustelevansa", mutta mielestäni hän voisi hyvin kysyä, miksi teen jotain kuten teen eikä heti alkaa tuoda omia kuvioita tähän hommaan. Koen niin, että hän neuvoo minua, vaikka on tosi paljon kotoa, se loukkaa, ja lopulyta palaa kiinni. Olen puhunut tästä - mies on sitä mieltä että stressaan liikaa ja minun pitäisi suhtautua häneen rennosti, hän puhuu mitä puhuu eikä minun tarvitse välittää jos en pidä relevanttina, mutta kun olen viikon ajan hoitanut kahta nuhanenää ja perjantai-iltana saan "kullanarvoisia" neuvoja, niin pää meinaa räjähtää. Mitä tälle kannattaisi tehdä? Olen yrittänyt puhua, mies kyllä kuuntelee, mutta en tiedä riittääkö se.

Toinen asia. Olen kurkkua myöten täynnä miehen sukua. He ovat omalla tavallaan toki ihan mukavia, mutta olemme yksinkertaisesti tosi erilaisia ihmisiä. Ymmärrän, että lasten takia pitää jaksaa, mutta kai siinäkin on jokin raja? Miehen äiti on jotenkin sellainen, että hän ikäänkuin ei osaa kysyä minulta suoraan voisiko esim. auttaa lasten kanssa jollain tapaa, vaan hän vain tarttuu toimeen ja auttaa, ja usein menee pieleen. Koen, että hän on tosi itsekäs eikä ajattele yhtään muita "auttaessaan". esimerkki: mummo toi esikoisemme synttäreille kakkuja ja pikkuleipiä, mutta ei ollut missään vaiheessa kysynyt, haluanko niitä edes. Oli ihan kivaa että toi, mutta mitä järkeä on leipoa toinen kakku, kun itse olin jo tehnyt yhden... eli jos hän olisi kysynyt, niin olisin ehdottanut jotain muuta tarjottaavaa. Vaan ei kysynyt. Hän myös jättää lapsiamme "selviytymään" eli jättää heidän keskenään jonnekin, vaikka nimenomaan olen sanonut että hänen tarvitsee vain sanoa jos ei jaksa katsoa perään, niin tulen heti. Miehen äidin kanssa on siis tapahtunut monta tällaista tilannetta, joissa hän yksinkertaisesti on toiminut aika tökerösti ja meitä ajattelematta, ja olen hermostunut tästä tosi paljon. Kun olen ottanut asian puheeksi, mies on kynsin hampain puolustanut äitiään ja vasta ison riidan jälkeen hän on myöntänyt, että äiti välillä käyttäytyy hassusti. Miehen veljen vaimo on puolestaan minusta aika avuton tapaus: hän valittaa jatkuvasti (minullekin) eikä tee muutoksia elämäänsä, samalla kun hän kerää kaiken huomion itseensä. En yksinkertaisesti jaksa sellaista. No, miehen mielestä meidän kaikkien pitäisi tsempata häntä, mutta en yksinkertaisesti jaksa tsempata aikuista naista, joka käyttäytyy kuin teini. ja tästäkin on tullut riita.

Nyt tilanne on se, että en meinaa jaksaa käydä miehen sukulaisilla, mutta kun nyt olemme kerrankin pääsiäisen kotona, niin riitelyksi on mennyt. Tuntuu, että olen ihan nurkkaanajettu, en tiedä ovatko nämä asiat ollenkaan niin vakavia, vai onko kotiäitiys saanut maailman kaventumaan niin, etten enää näe olennaisia asioita ja kiukuttelen pienestä. Autatteko?

No huhhei. Aikamoiseen umpikujaan olette ajautuneet. Yksi hyvä puoli tuossa taitaa olla jäljellä: haluatte elää yhdessä, rakastatte toisianne, ettekä halua riitoja. Teiltä on hukassa jaksaminen, itsetunto, empatia, ja rakentava tapa keskustella.

Oikeasti, suosittelen että menette parisuhdeterapiaan. Maallikkojen ei kannata neuvoa.
Olisi helppo neuvoa "sun pitää tehdä selväksi anopille sitäjatätä. Sun pitää tehdä miehelles selväks sitäjatätä". Mutta ei se niin mene.

Miehesi on varmaan myös väsynyt, stressaantunut, haluaisi tulla kotiin, jossa asiat olisi kunnossa ...mutta kun vaimo on taas sotkenut kaiken. Eli teidän pitäisi päästä ilman riitatilannetta kertomaan näkemyksiänne kodin ja lasten hoidosta, päästä rauhallisessa tilanteessa asettumaan toistenne asemaan, miettimään kompromisseja, ja onko oikeasti niin kauhea asia, jos toinen onkin toiminut eri tavoin kuin itse odottaa.

Minusta se, että ottaa toisen kommentit itseensä ja vastaa hyökkäämällä, on merkki väsymyksestä ja sitä kautta heikentyneestä itsetunnosta.

Melko itsekeskeiseltä touhulta ne anopinkin puuhastelut kuulostaa vaikka tuskin hänkään pahaa tarkoittaa. Tilanne on vain ajautunut siihen, ettei hän ymmärrä huomioida sinua/teitä. Lasten suhteen sinun on saatava sananvalta. Mutta muista että lapset on myös miehesi lapsia ja hänellä voi olla eri näkemyksiä kuin sinulla. Ulkopuolisen eli asiantuntijan neuvoilla voisit keksiä rakentavat tavat kertoa näkemyksesi. Mutta kun väsyneenä suusta laukoo vain jotain, se on usein riidanhakuista syyttelyä vaikkei haluaisi. Sitten on vielä se, että vaikka toinen pillastuisi, olisi hyvä edes itse malttaa mieli ja kokeilla toista keinoa itsensä ilmaisuun. Toki jos toinen ei silti ole vastaanottavainen, pitää hänetkin saada näkemään kokonaisuus. Eli, sinne parisuhdeterapiaan tai johonkin vastaavaan.

Olisit halunnut, että anoppisi auttaa sinua ja tekee synttäreille sitä tarjottagvaa jota sinä haluat. Hän kuitenkin halusi tehdä lapsenlapselleen kakun, vaikka sinäkin olit jo sellaisen tenyt. Anoppi toimii rakkaan lapsenlapsensa eteen ja hänelle, ei sinulle.

Tyhjästä riitelet mielestäni. Mies on sanonut, että ohita hänen kommenttinsa, jos et niitä koe tarpeellisiksi. No, ohita. Olisiko samanmoinen natkutus päällä, jos mies ei sanoisi mitään asioista? Sitten valittaisit kuinka hän ei kommentoi eikä edes yritä auttaa neuvoin. Siltä tuo valitus nyt kuulostaa. Voithan miehelle vielä sanoa, että jälkikäteen annetut neuvot ovat turhia.

Tuo kakkujuttu nyt oli vähän... jos noin vielä tapahtuu, niin ystävällisesti kiität ja sanot, jos hän seuraavaksi kertoisi sinulle leipomisaikeistaan, niin sinä et itse tekisi kakkua. Puhu muutoinkin avoimesti mummon kanssa toiveistasi, voit myös kysyä ennen juhlia, haluaako hän tehdä "sitä ihanaa" kakkua tm juhliin.

Suvulleen mies ei voi mitään, älä siis kaada ärsytystä hänen niskaansa.

Tämä alla oleva ei ole sinuun kohdistettu, ap.
Olen usein ihmetellyt, miksi naiset (harvemmin miehet) haluavat tehdä kaikki lapsensa peräkanaa. Luulevat ruusuisesti, että siinä se kaksi tai neljä menee samalla kädellä kuin yksikin. Ei mene. Tyttärelläni on aivan ihan puolivuotias vauva. Nyt heilläkin haaveena heti perään toinen. Toki on oma asiansa jos toisen tekevät, mutta neuvoni on ollut, että kahden kanssa on paljon hankalampi liikkua, harrastaa ja hoitaa kotia, kuin yhden. Myös hoitopaikkaa, jos tulee jotain menoja, on hankalampi saada kahdelle. Etenkin jos toinen sattuu olemaan rytmeiltään hankala tai jopa koliikkivauva. Helpommalla päsee, kun tekee toisen vasta kun esikoinen menee kouluun tai eskariin. Olen aika monta uupunutta perhettä nähnyt ja yhdistävänä tekijänä niissä on pieni ikäero lapsilla. Suurin osa vnhemmista kun ei ole mitään super Marjoja.

Ainotuulia_1, harmi, että minäkin joudun liittymään joukkoon, joka ei ymmärrä täysin sinun käytöstäsi.

Sinun elämäsi on nyt ajautunut itsekeskeiseksi, huomaatko, että sinun "ongelmasi" on muiden ihmisten käytös. Kun sinä hoidat lapsiasi, niin sinä tulkitset heitä ja mietit heidän tarpeitaan, suuttumatta heille? Saitkin hyviä ohjeita mitä tehdä. Voisitko ajatella tilannetta, että miehesi hoitaa lapsia ja sinun poissaollessasi hän tekee omia muutoksiaan kotiin ja rutiineihin, sitten kun tulet kotiin, niin lapsia hoidetaankin hieman eri tavalla kuin haluaisit. Olet poissaollessasi tullut ehkä vieraammaksi isälle ja lapsille, jotka ovat ottaneet uusia omia tapojaan käyttöön. Isä selvittää sinulle, että lapsia ei enää laitetakaan nukkumaan heille lukien, vaan he ovat hiljaa sängyissään itse nukahtaen. Vedät herneen nenään, että kylläpäs luetaan.

Sitten viet ystäväperheelle kakun tuliaisiksi, kun tiedät että heidän lapsensa, jotka ovat sinun kummilapsiasi, pitävät siitä kakusta. Näet salaa, että ystävä perheen äiti työntää kakun roskakoriin ja kiroaa päälle. Hyvää pääsisäistä, ilon juhlaa, annetaan kaikille mahdollisuus olla oma itsensä ja kunnioitetaan heidän mielipiteitään ja asemaansa.

Ainotuulia_1, harmi, että minäkin joudun liittymään joukkoon, joka ei ymmärrä täysin sinun käytöstäsi.

Sinun elämäsi on nyt ajautunut itsekeskeiseksi, huomaatko, että sinun "ongelmasi" on muiden ihmisten käytös. Kun sinä hoidat lapsiasi, niin sinä tulkitset heitä ja mietit heidän tarpeitaan, suuttumatta heille? Saitkin hyviä ohjeita mitä tehdä. Voisitko ajatella tilannetta, että miehesi hoitaa lapsia ja sinun poissaollessasi hän tekee omia muutoksiaan kotiin ja rutiineihin, sitten kun tulet kotiin, niin lapsia hoidetaankin hieman eri tavalla kuin haluaisit. Olet poissaollessasi tullut ehkä vieraammaksi isälle ja lapsille, jotka ovat ottaneet uusia omia tapojaan käyttöön. Isä selvittää sinulle, että lapsia ei enää laitetakaan nukkumaan heille lukien, vaan he ovat hiljaa sängyissään itse nukahtaen. Vedät herneen nenään, että kylläpäs luetaan.

Sitten viet ystäväperheelle kakun tuliaisiksi, kun tiedät että heidän lapsensa, jotka ovat sinun kummilapsiasi, pitävät siitä kakusta. Näet salaa, että ystävä perheen äiti työntää kakun roskakoriin ja kiroaa päälle. Hyvää pääsisäistä, ilon juhlaa, annetaan kaikille mahdollisuus olla oma itsensä ja kunnioitetaan heidän mielipiteitään ja asemaansa.

Mitä sä lähdet kuvittelemaan aivan jotain omiasi! Ei ap ole mitään kakkua leiponut. Ei tapellut iltasaduista jne. ÄLÄ kuvittele tilanteita, vaan käytä olemassa olevia faktoja. Ei ap:kaan kuvittele sinulle ihan outoja, vai kuvitteleeko?

Viimeksi muokattu:
Apeestä jää jotenkin sellainen vaikutelma että hän olettaa että asioiden pitäisi aina toimia hänen mielensä mukaan. Ikäänkuin hänen olisi vaikeaa hyväksyä todellisuutta, eli sitä että mikään ei aina toimi mielemme mukaan ja että toisillakin on oikeutensa toimia siten kuin itse tahtoo ja parhaaksi näkee. Kannattaisi yrittää rentoutua ja ottaa iisimmin. Elää ja antaa toistenkin elää eikä tehdä mahdotonta ongelmaa ja numeroa kaikesta mikä ei toimi oman mielen mukaan. Tosi rasittavia tuollaiset ihmiset kuin ap.

Kyky asettua toisen ihmisen asemaan, olisi hyvä kyky useammallekin...

Nyt ei ollut kyse siitä, vaan siitä, että sinä väännät ja sotket keskustelua asioilla, jotka eivät pidä paikkaansa!

Asetu itse ap:n tilalle, ja mieti, jos joku alkaisi vääntämään aidanseipäistä kun sinä kerrot aidasta.

Jos kyse olisikin vain tästä yhdestä kerrasta, mutta kun näin tapahtuu joka hiton keskustelussa. Jotain ihme salaliittoteorioita aina ilmassa.

Viimeksi muokattu:
Jatkan vielä. Kyse ei ole äidin itsekkyydestä eikä halusta määrätä kuinka asiat tehdään. Lapset tarvitsevat tutut rutiinit mm. iltasaduissa. Muutenkin tutun toisto rauhoittaa lasta ja luo turvallisen olon. Ei niitä rutiineita voi mennä muuttelemaan miten tykkää. Yleensä perheessä onkin kasvatusasiat ja metodit puhuttu etukäteen selväksi.

En minäkään jättäisi yksivuotiasta ja kolmivuotiasta keskenään ilman jatkuvaa silmällä pitoa. He eivät vain yksinkertaisesti ole vielä siinä iässä, että voisivat kantaa vastuun teoistaan ja osaisivat huolehtia itsestään.

Kyllä se väkisinkin on se kotona oleva vanhempi, joka ne säännölliset rutiinit ja tavat muokkaavat arkitoimiviksi. Työssä käyvä ja mummit sopeutuvat sääntöihin. Näin se vain kulkee.

puoliso sopeutuu sääntöihin? Oho, viittaa narsismiin sinulla.

Harvinaisen tyhmä kommentti -jopa sinulta. Sinäkö antaisit lasten sääntöjen muuttua useita kertoja viikossa?

Tuo lukemisen ymmärtäminen muutenkin tuntuu olevan sulta kadoksissa. Kirjoitin, että vanhemmat yleensä YHDESSÄ sopivat kasvatusmetodeista. Mutta, mutta... tuo oli sinulle tyypillistä, että luet asiat niin kuin oletat niiden olevan.

Se joka aina huutaa narsismista, on itse.

Viimeksi muokattu:
Mitä sä lähdet kuvittelemaan aivan jotain omiasi! Ei ap ole mitään kakkua leiponut. Ei tapellut iltasaduista jne. ÄLÄ kuvittele tilanteita, vaan käytä olemassa olevia faktoja. Ei ap:kaan kuvittele sinulle ihan outoja, vai kuvitteleeko?

Pengoin vähän historiikkia, tässä muutama lainaus noon teksteistä. Huh. Eipä tarvitse enää ihmetellä. Mieleltään epävakaiden, irrallaan todellisuudesta olevien ihmisten kanssa ei kannata käydä vääntämään. Ei siitä mitään tule.

" Minä luon kuvaa ihmisistä koko ajan, lähes aina kun luen jonkin viestin, niin kurkistan sinne viestin taakse ja luon väläyksen siitä elämästä katsomalla sitä ulkopuolisena. Minulla on vähän liiankin hyvä muisti, muistan vuosien varrelta yksittäisiäkin keskusteluja ja varsinkin nikkien kertomuksia itsestään"

"minä pidän monia kykyjäni lahjana, mutta onko se oikeasti väärin , jos arvostaa itseään ja pystyy näkemään.. "

Oikeasti ois kammottavaa, jos joku läheinen luulisi näkevän keskustelupalstojen kirjoittajien elämään! Mitä tekisitte? Jotain hoitoonohjausta tmv? Kannattaa kyllä sääliä tätä ihmisrukkaa. Ei käy kaikki muumit laaksossa...

Viimeksi muokattu:
Pengoin vähän historiikkia, tässä muutama lainaus noon teksteistä. Huh. Eipä tarvitse enää ihmetellä. Mieleltään epävakaiden, irrallaan todellisuudesta olevien ihmisten kanssa ei kannata käydä vääntämään. Ei siitä mitään tule.

" Minä luon kuvaa ihmisistä koko ajan, lähes aina kun luen jonkin viestin, niin kurkistan sinne viestin taakse ja luon väläyksen siitä elämästä katsomalla sitä ulkopuolisena. Minulla on vähän liiankin hyvä muisti, muistan vuosien varrelta yksittäisiäkin keskusteluja ja varsinkin nikkien kertomuksia itsestään"

"minä pidän monia kykyjäni lahjana, mutta onko se oikeasti väärin , jos arvostaa itseään ja pystyy näkemään.. "

Oikeasti ois kammottavaa, jos joku läheinen luulisi näkevän keskustelupalstojen kirjoittajien elämään! Mitä tekisitte? Jotain hoitoonohjausta tmv? Kannattaa kyllä sääliä tätä ihmisrukkaa. Ei käy kaikki muumit laaksossa...

Olenko noin kirjoittanut, allekirjoitan tuon, usein osun jopa oikeaan mennessäni mukaan elämään. Tämä on se asia, jonka kiireiset ja stressaantuneet ihmiset ovat kadottaneet. Jos elämä on suorittamista, niin elämä menetetään; elämä on pieniä kauniita asioita, joita pitää olla vain valmis ottamaan vastaan.

Viimeksi muokattu:
"luon väläyksen siitä elämästä katsomalla sitä ulkopuolisena."

Pim. Minä väläytän sinut myyräksi. Oikeasti. Ei tarvitse edes "väläytellä" mitään, kun "näkee" mikä no on.

Harvinaisen tyhmä kommentti -jopa sinulta. Sinäkö antaisit lasten sääntöjen muuttua useita kertoja viikossa?

Tuo lukemisen ymmärtäminen muutenkin tuntuu olevan sulta kadoksissa. Kirjoitin, että vanhemmat yleensä YHDESSÄ sopivat kasvatusmetodeista. Mutta, mutta... tuo oli sinulle tyypillistä, että luet asiat niin kuin oletat niiden olevan.

Se joka aina huutaa narsismista, on itse.

Näinhän tuo asia on. Säännöt luodaan, niistä pidetään kiinni, ettei elo ole yhtä karkkipäivää kun iskä tulee kotiin.

Eiköhän se vakihoitaja, eli tässä tapauksessa äiti, tiedä kuinka kipeät lapsensa hoitaa. Ei sinä jälkiviisaita neuvoja kaivata.

Älkää nyt hyvät ihmiset antako tuon noon provota tätäkin ketjua pilalle!

Viimeksi muokattu:
Tuntuu, että olen ihan nurkkaanajettu, en tiedä ovatko nämä asiat ollenkaan niin vakavia, vai onko kotiäitiys saanut maailman kaventumaan niin, etten enää näe olennaisia asioita ja kiukuttelen pienestä. Autatteko?

Kuinka usein vietät aikaa omien ystäviesi kanssa? Oletko välillä vapaalla kotiäidin työstäsi?

Kertomasi on aika samankaltaista kuin muutaman kotiäitiydestään puhuneen ystäväni kokemukset. Kaikki ystävistäni ovat täysin "normaaleja" ja tasapainoisia ihmisiä, mutta 1-4 vuotta kestäneeseen kotiäitiyteen on mahtunut myös ei-niin-kivoja hetkiä. Toki paljon ilon aiheita. Monesti pienistä asioista on tullut iso juttu.

Olin lukevinani kertomuksessasi väsymystä nykytilanteeseesi. Tämä vanha neuvo, eli "ole armollinen itsellesi". Jos puolison suku uuvuttaa, mene käymään siinä vaiheessa, kun koet jaksavasi vierailuja paremmin. Miehen veljen vaimon jutut eivät välttämättä muutu, joten hän lienee niitä ihmisiä, joita "tulee suvun mukana".

Ehkä puolen vuoden kuluttua töihin palatessasi näet asiat toisin. Eräs ystäväni totesi, että töissä käynti on ollut helppoa verrattuna ympärivuorokautiseen kotiäidin työhön. Varmasti työn ja perheen sovittelussakin on kommervenkkinsä, mutta työpäivän aikana ajatukset ehtii olla muissakin kuin kodin asioissa.

Viimeksi muokattu:
Näinhän tuo asia on. Säännöt luodaan, niistä pidetään kiinni, ettei elo ole yhtä karkkipäivää kun iskä tulee kotiin.

Eiköhän se vakihoitaja, eli tässä tapauksessa äiti, tiedä kuinka kipeät lapsensa hoitaa. Ei sinä jälkiviisaita neuvoja kaivata.

Älkää nyt hyvät ihmiset antako tuon noon provota tätäkin ketjua pilalle!

Jollain tavalla alan ymmärtämään näitä vastarannankiiskejä, jos isä ei voi edes lapsille karkkia tuoda, kun työreissultaan kotiin palaa. Kyllä ihmiset osaa tehdä elämästä vaikeaa.

Huonolla itsetunnolla varustettu äiti tekee lapsille numeroituja sääntövihkoja, joita kiinnitellään jääkaapin oveen. Katsos, kun äidin maailma menee pilalle, kun lapsi ei haluakaan tehdä asioita tämän listan mukaan. Toki lapsen on nukkumaan mentävä, mutta ei millään armeijan sääntökokoelmalla luoda lapseen tervettä itsetuntoa.

Viimeksi muokattu:
Jollain tavalla alan ymmärtämään näitä vastarannankiiskejä, jos isä ei voi edes lapsille karkkia tuoda, kun työreissultaan kotiin palaa. Kyllä ihmiset osaa tehdä elämästä vaikeaa.

Huonolla itsetunnolla varustettu äiti tekee lapsille numeroituja sääntövihkoja, joita kiinnitellään jääkaapin oveen. Katsos, kun äidin maailma menee pilalle, kun lapsi ei haluakaan tehdä asioita tämän listan mukaan. Toki lapsen on nukkumaan mentävä, mutta ei millään armeijan sääntökokoelmalla luoda lapseen tervettä itsetuntoa.

Sinä se osaat olla tyhmä. Tynnyrissäkö sinut on kasvatettu.

Viimeksi muokattu:

No, nythän et ymmärtänyt laisinkaan tekstiä! Karkkipäivällä en tarkoittanut että syödään karkkeja... 1 ja 3 vuotiailla menee rytmit -ja päiväjärjestykset ihan sekaisin, jos jokatoinen päivä on eri säännöt. Ei minusta ap:lla ole huono itsetunto -tai muillakaan äideillä, jos he haluavat noudattaa sovittuja sääntöjä. Saati että hän olisi vastarannan kiiski. Näistä vailla sääntöjä olevista lapsista kasvaa kauppakeskuksissa loisivia nuoria, jotka kuvittelevat, että mitkään säännöt eivät heihin päde. Säännöt ja armeijan kuri eivät ole sama asia. Katsopas joskus tv:n nanny ohjelmaa, jossa koulutettu lastenhoitaja laittaa näitä ilman sääntöjä kasvaneita lapsia kuriin (luo siis järjestyksen päivään). Siinä vanhemmat ovat tosi onnellisia saamastaan avusta. "Sääntökokoelma" luo lapseen turvallisuutta, itsevarmuutta ym hyviä määreitä. Lapsi on aika pihalla, jos hänellä ei niitä sääntöjä ja rutiineja ole.

Mikä siinä on, no, että pyrit pilaamaan kaikki ketjut? Esität marttyyria, jota kohdellaan kaltoin, mutta et näe ollenkaan omaa negatiivista asennetta muihin kirjoittajiin. Ei aina voi olla oikeassa. Väität olevasi onnellinen, ihminen, mutta olet niin täynnä stressiä, että se aivan tihkuu noista kirjoituksistasi (etukäteen jo kirjoitat -eli provoat ketjuissa, kuinka jotkut vainoavat sinua). Eihän se noin mene. Ihmiset ärsyyntyvät sinuun, kun eri mieltä olevat ovat aina jollain tavalla sairaita ja/tai huonoitsetuntoisia.

Viimeksi muokattu:
Olenko noin kirjoittanut, allekirjoitan tuon, usein osun jopa oikeaan mennessäni mukaan elämään. Tämä on se asia, jonka kiireiset ja stressaantuneet ihmiset ovat kadottaneet. Jos elämä on suorittamista, niin elämä menetetään; elämä on pieniä kauniita asioita, joita pitää olla vain valmis ottamaan vastaan.

Kun ihmiset kirjoittavat elämästään, niin totta kai kirjoitetusta voi jotain päätellä. Oikeaan osuminenkin on 50/50. Ei siinä mitään selvännäkijän välähdyksiä tarvita.

Viimeksi muokattu:
No, nythän et ymmärtänyt laisinkaan tekstiä! Karkkipäivällä en tarkoittanut että syödään karkkeja... 1 ja 3 vuotiailla menee rytmit -ja päiväjärjestykset ihan sekaisin, jos jokatoinen päivä on eri säännöt. Ei minusta ap:lla ole huono itsetunto -tai muillakaan äideillä, jos he haluavat noudattaa sovittuja sääntöjä. Saati että hän olisi vastarannan kiiski. Näistä vailla sääntöjä olevista lapsista kasvaa kauppakeskuksissa loisivia nuoria, jotka kuvittelevat, että mitkään säännöt eivät heihin päde. Säännöt ja armeijan kuri eivät ole sama asia. Katsopas joskus tv:n nanny ohjelmaa, jossa koulutettu lastenhoitaja laittaa näitä ilman sääntöjä kasvaneita lapsia kuriin (luo siis järjestyksen päivään). Siinä vanhemmat ovat tosi onnellisia saamastaan avusta. "Sääntökokoelma" luo lapseen turvallisuutta, itsevarmuutta ym hyviä määreitä. Lapsi on aika pihalla, jos hänellä ei niitä sääntöjä ja rutiineja ole.

Mikä siinä on, no, että pyrit pilaamaan kaikki ketjut? Esität marttyyria, jota kohdellaan kaltoin, mutta et näe ollenkaan omaa negatiivista asennetta muihin kirjoittajiin. Ei aina voi olla oikeassa. Väität olevasi onnellinen, ihminen, mutta olet niin täynnä stressiä, että se aivan tihkuu noista kirjoituksistasi (etukäteen jo kirjoitat -eli provoat ketjuissa, kuinka jotkut vainoavat sinua). Eihän se noin mene. Ihmiset ärsyyntyvät sinuun, kun eri mieltä olevat ovat aina jollain tavalla sairaita ja/tai huonoitsetuntoisia.

En pyri pilaamaan ketjuja, mutta miksi juuri tässäkin ketjussa te alatte "keskustelemaan" minusta?

Kannattaa nyt miettiä mitä tarkoittaa säännöt lapsilla. Ymmärretäänkö säännöillä listaa, jonka mukaan lapsen päivä etenee (järjestys päivään), vai onko säännöt tapoja jonka mukaan eletään?

Viimeksi muokattu: