Parisuhdepalstalaisten huono kielitaito

  • Viestiketjun aloittaja Äikkämaikka
  • Ensimmäinen viesti
Äikkämaikka
Olen joskus vieraillut tällä palstalla ja huomannut palstalle kirjoittajien avuttomuuden suomenkielen oikeinkirjoittamisessa.

Yleisimmät virheet tapahtuvat yhdyssanojen oikeinkirjottamisessa. Joku kertoo "avio miehestään" tai "pari suhteestaan". Viestien kielioppivirheet kielivät kirjoittajan alhaisesta sivistystasosta ja älykkyydestä, jolloin viestin sisältämä varsinainen sanomakin saa tyhmänoloisen leiman. Surullista.

Puhekieltä ei pitäisi viljellä keskustelupalstoille kirjoitettaessa - saati sitten junttimaista murreilmaisua, joka näyttää olevan tälläkin palstalla luvattoman suuressa huudossa.

Eräs seikka, mikä varsinkin minua henkilökohtaisesti ärsyttää, on "-kin" ja "-kaan" päätteiden huolimaton käyttö kaksoiskerakkeisessa muodossa. Joku voi kirjoittaa "minullekkin" tai "minullekkaan" Riittäköön yksi k-kerake näissä tapauksissa.

Eräässäkin viestissä kirjoittaja kertoi, että: "Mä en kestä enään!" Oikeammin olisi ollut kirjoittaa: "Minä en kestä enää!"

Lisäksi tämän palstan useat kirjoittajat sinuttelevat surutta toisia kirjoittajia, vaikka eivät ole luultavasti solmineet sinunkauppoja. Sehän tuntuu samalta jos lähikaupan, nippa-nappa 18-vuotias kassatyttö sinuttelisi asiakastaan. Se antaisi tytöstä letukkamaisen kuvan.

Pilkkujen paikasta johto-, pää- ja sivulauseden välissä en jaksa edes narista. Eivät ne kuitenkaan menisi oikein.
 
Äidinkielenmaisteri -ei äikkämaikka
Alkuperäinen kirjoittaja Äikkämaikka:
Olen joskus vieraillut tällä palstalla ja huomannut palstalle kirjoittajien avuttomuuden suomenkielen oikeinkirjoittamisessa.

Yleisimmät virheet tapahtuvat yhdyssanojen oikeinkirjottamisessa. Joku kertoo "avio miehestään" tai "pari suhteestaan". Viestien kielioppivirheet kielivät kirjoittajan alhaisesta sivistystasosta ja älykkyydestä, jolloin viestin sisältämä varsinainen sanomakin saa tyhmänoloisen leiman. Surullista.

Puhekieltä ei pitäisi viljellä keskustelupalstoille kirjoitettaessa - saati sitten junttimaista murreilmaisua, joka näyttää olevan tälläkin palstalla luvattoman suuressa huudossa.

Eräs seikka, mikä varsinkin minua henkilökohtaisesti ärsyttää, on "-kin" ja "-kaan" päätteiden huolimaton käyttö kaksoiskerakkeisessa muodossa. Joku voi kirjoittaa "minullekkin" tai "minullekkaan" Riittäköön yksi k-kerake näissä tapauksissa.

Eräässäkin viestissä kirjoittaja kertoi, että: "Mä en kestä enään!" Oikeammin olisi ollut kirjoittaa: "Minä en kestä enää!"

Lisäksi tämän palstan useat kirjoittajat sinuttelevat surutta toisia kirjoittajia, vaikka eivät ole luultavasti solmineet sinunkauppoja. Sehän tuntuu samalta jos lähikaupan, nippa-nappa 18-vuotias kassatyttö sinuttelisi asiakastaan. Se antaisi tytöstä letukkamaisen kuvan.

Pilkkujen paikasta johto-, pää- ja sivulauseden välissä en jaksa edes narista. Eivät ne kuitenkaan menisi oikein.
sivulauseden??? Mitäs toi tarkottaa? sinuttelu juttupalstoilla on ihan yleisesti hyväksyttty tapa.
 
voih oih
Niin, aika tekee tehtävänsä. Kieli "kehittyy", muuttuu ja etenkin näillä foorumeilla puhekielistyy. Keskustelupalstoilla sinutellaan ja palstoilla ihan yleisesti käytetään "tekstiviesti" tai "mesetys" kieltä. Ehkä jonkun mielestä surullista mutta itse laitan pääpainon kirjoituksen sisällölle, en todellekaan kirjoituksen oikeaoppisuudelle, kieliopin näkökulmasta. Omasta mielestäni keskustelupalstat ovat verrattavissa puhekieleen ja kirjoitukset sen mukaisia. Harva puhuessaan käyttää kirjakieltä tai puhuu kieliopillisesti oikein, sama koskee palstoille kirjoittelua. Palstoilla nyt pääsääntöisesti käytetään puhekieltä.
 
Sivupersoona
Lisäksi tämän palstan useat kirjoittajat sinuttelevat surutta toisia kirjoittajia, vaikka eivät ole luultavasti solmineet sinunkauppoja. Sehän tuntuu samalta jos lähikaupan, nippa-nappa 18-vuotias kassatyttö sinuttelisi asiakastaan. Se antaisi tytöstä letukkamaisen kuvan.
Sain kunniamaininnan. Minä kun teitittelen kaikkia varmuudenvuoksi.
 
Sivupersoona
Alkuperäinen kirjoittaja no:
"Parisuhdepalstalaisten huono kielitaito"

Ilmeisesti tarkoitatte kieli suudelmaa. Ilta sanomien sivuilla oli just ohje oikea oppisesta kieli suudelmasta...

provo
Löytyihän se vähän siedettävämpikin provo. Minulle tuli se vielä härskimpi provo mieleen.
Kylläpä nyt taas on provoteltu. =)

 
Näin täällä taas
Eiköhän nämä palstat ole ihan sitä varten, että tänne saa ja uskaltaa purkaa tuntojaan. Äidinkielen aineet ja työhakemukset ovat asia erikseen, ihan oma maailmansa. Jos täällä pitää osata viimeisen päälle suomen kieli, eipä tänne uskalla enää tavalliset ihmiset kirjoittaa, ja silloin on menetetty palstan nimenomainen olemassaolon tarkoitus. Menetetty ihan kieliopillisesti oikein. Nämä ovat kaiken kansan juttupalstoja, eivät Hesarin pääkirjoituksia. Mielikuvituksellista kyllä, että joku TÄÄLLÄ vaatii tuollaisia. Huh huh, sanon minä!
 
pikkutarkka
Alkuperäinen kirjoittaja Äikkämaikka:
Olen joskus vieraillut tällä palstalla ja huomannut palstalle kirjoittajien avuttomuuden suomenkielen oikeinkirjoittamisessa.

Yleisimmät virheet tapahtuvat yhdyssanojen oikeinkirjottamisessa. Joku kertoo "avio miehestään" tai "pari suhteestaan". Viestien kielioppivirheet kielivät kirjoittajan alhaisesta sivistystasosta ja älykkyydestä, jolloin viestin sisältämä varsinainen sanomakin saa tyhmänoloisen leiman. Surullista.

Puhekieltä ei pitäisi viljellä keskustelupalstoille kirjoitettaessa - saati sitten junttimaista murreilmaisua, joka näyttää olevan tälläkin palstalla luvattoman suuressa huudossa.

Eräs seikka, mikä varsinkin minua henkilökohtaisesti ärsyttää, on "-kin" ja "-kaan" päätteiden huolimaton käyttö kaksoiskerakkeisessa muodossa. Joku voi kirjoittaa "minullekkin" tai "minullekkaan" Riittäköön yksi k-kerake näissä tapauksissa.

Eräässäkin viestissä kirjoittaja kertoi, että: "Mä en kestä enään!" Oikeammin olisi ollut kirjoittaa: "Minä en kestä enää!"

Lisäksi tämän palstan useat kirjoittajat sinuttelevat surutta toisia kirjoittajia, vaikka eivät ole luultavasti solmineet sinunkauppoja. Sehän tuntuu samalta jos lähikaupan, nippa-nappa 18-vuotias kassatyttö sinuttelisi asiakastaan. Se antaisi tytöstä letukkamaisen kuvan.

Pilkkujen paikasta johto-, pää- ja sivulauseden välissä en jaksa edes narista. Eivät ne kuitenkaan menisi oikein.
Se on suomen kielen.

 
myöskään, sydämmestä, tota noin
Olen samaa mieltä vastanneiden kanssa, että tämä palsta on tarkoitettu kaikille aikuisille ikään, sukupuoleen ja koulutustasoon katsomatta. En minä ainakaan haluaisi, että tänne olisi joku sisäänpääsyvaatimus, jonka perusteella vain koulutetut kirjoittaisivat.

Se on totta, että yleensä yhdyssanojen käsittelystä näkee, kuka on käynyt lukion, koska lukiossa käydään niin paljon läpi äidinkielen kielioppia mm. yhdyssanojen kirjoittamista. Toki esim. yhdyssanat voi opetella muutoinkin, mutta esimerkiksi työssäni näen esim. työhakemuksien yhdyssanoista, että onko henkilö käynyt paljon kouluja vai ei. Edelleenkään en tarkoita, että sillä olisi välttämättä mitään merkitystä varsinkin, jos työnkuva ei vaadi kirjoittamista. On eri asia hakea yritykseen töihin vaikkapa sihteeriä tai tiedottajaa, joiden pitää osata kielioppisäännöt kun taas esimerkiksi autonasentajan tai rakennusmiehen osalta riittää, että osaa suomenkieltä sen verran ymmärrettävästi, että kykenee korjausraportteja täyttämään, tilaamaan varaosia, täyttämään tuntilappua jne.

Ei se tee ihmisestä huonompaa, että kielitaito on huonompi. Varsinkin parisuhteessa kieliopin taitamisella tai taitamattomuudella ei ole merkitystä, sillä mitä hyötyä on pilkkusäännöistä tai yhdyssanavirheistä, jos riidat ratkaistaan mököttämällä tai raivoamalla kykenemättä normaaliin kanssakäymiseen puhumalla? Mielestäni myöskään siitä ei ole iloa, jos osaa sanoa usealla kielellä "Minä rakastan sinua", mutta ei kuitenkaan uskalla sitä sanoa rakkaalleen.
 
;D
Nyt rupes kyllä naarattammaan nuin hullu alotus ;)))

Minun miehelläni on lukihäiriö, jonka johdosta hänelle sattuu usein myös kirjoitusvirheitä, vaan eipä ole parisuhdettamme mitenkään haitannut.
Yhteistä leipää on syöty vuodesta 1977.

Lukihäiriöstä johtuvat kirjoitusvirheet ovat kylläkin välillä piristäneet parisuhdettamme, kun on joillekin virheillä naurettu vedet silmissä ja vatsat kipeiksi.

Naarattaa tuollane huuhkain jota häerihtee nuinnii pienet asjat ku vieraetten immeisten tekemät kirjotusvirheet, voe voe.....
 
dippainssi
Hyvä Äikkämaikka. Vastaan ilmiselvään provoviestiisi, koska katsot asiaksesi arvostella muiden kieltä, vaikkei omasikaan ole täydellistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äikkämaikka:
Eräs seikka, mikä varsinkin minua henkilökohtaisesti ärsyttää, on "-kin" ja "-kaan" päätteiden huolimaton käyttö kaksoiskerakkeisessa muodossa. Joku voi kirjoittaa "minullekkin" tai "minullekkaan" Riittäköön yksi k-kerake näissä tapauksissa.
Eikös kyseessä kuitenkin ole seikka, JOKA sinua ärsyttää. Lisäksi rakenteet kuten "minä itse henkilökohtaisesti" ovat kapulakieltä, jota olisi syytä välttää. Ilmaisusi "varsinkin minua henkilökohtaisesti" ei ole hyvää kieltä. Sanan "henkilökohtaisesti" olisi voinut jättää pois. "Kerakkeinen" ja "kerake" ovat vanhahtavia ammattislangisanoja. Tässä yhteydessä olisit aivan hyvin voinut käyttää sanan "kerake" sijasta sanaa "konsonantti".

Alkuperäinen kirjoittaja Äikkämaikka:
Eräässäkin viestissä kirjoittaja kertoi, että: "Mä en kestä enään!" Oikeammin olisi ollut kirjoittaa: "Minä en kestä enää!"
"Oikeammin"? Siis alkuperäinen ilmaisu ei mielestäsi ollut väärin, mutta "oikeammin olisi ollut kirjoittaa"... "Oikeammin olisi ollut kirjoittaa". Mietipä vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Äikkämaikka:
Lisäksi tämän palstan useat kirjoittajat sinuttelevat surutta toisia kirjoittajia, vaikka eivät ole luultavasti solmineet sinunkauppoja. Sehän tuntuu samalta jos lähikaupan, nippa-nappa 18-vuotias kassatyttö sinuttelisi asiakastaan. Se antaisi tytöstä letukkamaisen kuvan.
Teitittely ei kuulu nettifoorumeille. Sinuttelu on vakiintunut käytäntö internetissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äikkämaikka:
Pilkkujen paikasta johto-, pää- ja sivulauseden välissä en jaksa edes narista. Eivät ne kuitenkaan menisi oikein.
Se on hienoa, ettet jaksa aivan kaikesta narista. :) Kaikesta ei todellakaan kannata narista. Netissä kirjoitellaan huvin vuoksi ja vakiintunut tapa on käyttää puhekieltä. Kukaan ei kirjoita täydellistä kieltä, et edes sinä arvoisa "Äikkämaikka". Löysää siis kevyesti pipoasi ja tule mukaan keskusteluihimme. Tämän palstan aiheena on "parisuhde" - ei kielioppisäännöt, joten rikoit myös netikettiä ja palstan sääntöjä kirjoituksellasi. Mutta jos tahdot kirjoittaa parisuhteesta, niin kuulemme mielellämme sinusta lisää. Kaikkea hyvää sinulle jatkossakin!
 
Olipas "hauska" aloitus
Olen jossakin keskustelussa sanonut (kirjoittanut), että se, joka alkaa arvostella muiden kirjoitustaitoa tai sen puutetta, saisi itse kirjoittaa virheetöntä tekstiä. Useimmiten arvostelijalla itselläänkin on tekstissään kuitenkin kielioppi- tai kirjoitusvirheitä.

Nettitekstit ovat aivan eri asia kuin asiatekstit, puhekielimäisyys ja murteelliset ilmaisut ovat ihan sallittuja. Totta kai välillä kiinnittää huomiota esimerkiksi juuri yhdys sana virheisiin tai vaikkapa alkaa tekemään -rakenteisiin tms., mutta eivät ne häiritse. Ajatuskatkot ovat myös varsin yleisiä, sillä harva meistä keskittyy sataprosenttisesti näihin nettijuttuihin, vaan tekee monta muutakin asiaa samaan aikaan kuin naputtelee tekstiä nettiin.

P.S. Käyttääkö joku vielä kerake-sanaa? Ystäväpiiriini kuuluu kaksi suomen opettajaa (toinen opettaa lukiossa, toinen yliopistossa), ja heistä molemmat puhuvat konsonanteista.
 
yks tavis
Meikäläinen opiskeli ylioppilaaksi, eikä muista mitään Suomen kielen kieliopista.
Jostain syystä kirjoittaminen vaan sujuu minulta ihan helposti, kielioppeja miettimättä.
Syy on varmaan siinä, että olen syntyisin Keski-Uudeltamaalta ja täällähän Suomen kieli on kehittynyt kirjakielimuotoonsa - Aleksis Kiven vaikutus elvään ilmaisuun on kiistaton.
 
Maila Talvion mailta
Alkuperäinen kirjoittaja yks tavis:
Meikäläinen opiskeli ylioppilaaksi, eikä muista mitään Suomen kielen kieliopista.
Jostain syystä kirjoittaminen vaan sujuu minulta ihan helposti, kielioppeja miettimättä.
Syy on varmaan siinä, että olen syntyisin Keski-Uudeltamaalta ja täällähän Suomen kieli on kehittynyt kirjakielimuotoonsa - Aleksis Kiven vaikutus elvään
ilmaisuun on kiistaton.

Meillä päin ei turhia leuhkita, mutta elävästi osaamme asiamme ilmaista.

 
Suomityttö
Onhan se totta, että välillä ärsyttävät etenkin nuo yhdyssanavirheet, ne ovat niin räikeitä ja kertovat kovasti omaa kieltään kirjoittajasta. Jotkut muutkin lauserakennetöppäilyt ottavat päähän, etenkin, jos niitä on samassa tekstissä monta. Pelkät kirjoitus- lei näppäilyvirheet eivät minua haittaa, sillä niitähän tulee kaikille, ja puhekieltäkin saa käyttää tiettyyn rajaan saakka. Lukihäiriö on asia erikseen, sehän on sairaus.

Ei tällaisilla foorumeilla voi kuitenkaan vaatia virheetöntä tekstiä, mutta ihan takuulla on kivempi lukea juttuja, joiden kieli on siistiä, se on yksinkertaisesti helpompaa ja ketterämpää ja antaa kirjoittajasta asiallisemman kuvan. Yritetään keskittyä, mutta ei pipo kireällä.

 
aina huono äikässä
Muistaako kukaan jonkun vuoden taakse, miten nimenomaan äikkämaikat osoittivat mediassa huoltaan suomenkielen kirjallisen ilmaisun köyhtymisestä ja kirjoittamisharrasteiden vähentymisestä? Nyt on toinen ääni kellossa ja niin tekstarit kuin netin keskustelupalstat ovat tuoneet kieleemme ihan uuden ulottovuuden. Mehän kansana kommunikoimme hyvinkin ahkerasti nyt keskenämme ja käytännössä kieli hakee vain uutta muotoaan, johon voi suhtautua konservatiivisen suojelevasti tai ennakkoluuttoman suurpiirteisesti. Kirjoitusvirheet ovat sivuseikka kaiken tämän muun avautumisen ja kohtaamisen rinnalla? On toki hyvä, jos joku jaksaa toimia kielioppipoliisina ja aiheesta keskustellaan, mutta kukapa nyt toiselle hädän hetkellä ryhtyisi sormi ojossa vaahtoamaan miten apua pitäisi huutaa. Omaa osaamistaan ja tietämistään voi hyödyntää viisaasti, eikä töksäytellä heikompaa sormella mahaan. Äikkämaikan kuvittelisi kielioppivirheitä suremalla muistavan myös sisällön arvokkaan merkityksen.....
 

Yhteistyössä