Parisuhdepalstalaisten huono kielitaito

  • Viestiketjun aloittaja Äikkämaikka
  • Ensimmäinen viesti
Näin täällä taas
Itse olen pruukannut käyttää tätä: ü

Eli kun pakkaan vähän keljuilemaan, tuossa pikku-ü:ssä on sitten se toisen suupielen virnekin. Mutta yllätys oli minullekin, että muuan ystäväni ei tosiaan tunnistanut hymiötä vielä muutama vuosi sitten, vaikka niitä on joka paikka tulvillaan nykyään. Ja se oli vieläpä ilman virnettä eli isoilla kirjaimilla kännykkään tehty, siis lapsen piirtämä ihmisnaama. On siitä vuosiksi vitsiä riittänyt, kun se oli mutissut saksalaista "YY"-äännettä viestien väliin ja miettinyt, mikä riivattu tämä homma oikein on...
 
huupaseipäs
Näitähän voisi käyttää täälläkin vaikka välimerkkien sijaan. Voisi lyhentää pitkiä tekstejä. Ja jos ei osaa tunteitaan kuvat sanoin, niin ehkä osaa kuvien kera.
 
Näin täällä taas
Niinpä niin. Miksi lie ovatkin niin yleistyneet Suomessa tahi suomessa. Mitä ne tästä synkän puhumattomasta kansasta ulkomailla kommentoivatkaan.

Olisko lie tämä paras: #:< ja miten lie piirretäänkään se "Nyrkki pystyssä"?

Kerran on kaverille tullut näytettyä tekstarilla keskariakin, se oli sitten se huutomerkki ylösalaisin, mikä puhelimessa on, mutta palstalla en kehtaa kiroilla. ü
 
Lillukka-
Minäkin olen käyttänyt tätä =:eek: merkkiä, tunnetaanko me toisemme? Pirkkoko se siellä, kiva kun opetit minut hymiöiden saloihin.

Minun hiukseni eivät enää ole näin =:), otin permiksen ja nyt ne ovat näin ~:D

Sivupersoona. Vitsi (provo) meni jo. Olet monesti kertonut leikkiväsi tyhmempää kuin mitä olet, joten miksi kukaan viitsisi hirveästi sinulle kommentoida noita älyttömiä kysymyksiä muun muassa VERSAALIEN KÄYTÖSTÄ? Jos olit tosissasi kysymyksesi kanssa, niin eikös sen olisi voinut päätellä jo tekstistä?
 
Näin täällä taas
Minä ainakin käytän niitä erottamaan puheen toiminnasta tai itsekseen jupistuista taustakommenteista muille suunnatun puheen seassa tai jos vaihdan tekijämuotoa tai mikä nyt *haukottelee ja kynsii korvallistaan* lieneekin , tosin yleensä vielä sulkeissa (*poistuu hakemaan kahvia ja mutisee mennessään, ettei tiiä virallisista säännöistä kyllä yhtään mittään*).
 
Lillukka-
*huokaus*, tähdet tarkoittavat sitä, että voit ajatella tai lausua tähden sisällä olevan sanan niin kuin se puhekielessä kuuluu. Jos joku esim kirjoittaa *nauraa* niin voit kuvitella hänen käkättävän ääneen. Hiukan luovuutta ja mielikuvitustahan tekstin ymmärtäminen vaatii.
 
Näin täällä taas
Ei, en ole Pirkko. Mutta moni muukin asia maailmassa on vissiin kehitetty eri tahoilla toisistaan tietämättä, niin sitten myös tämä kauhio. Tuon nimen otan kyllä piikkiini! ü
Aika looginen kuvahan tuo kauhistuneesta ihmisestä on, eli ei ihme, jos joku muu on päätynyt samaan. Itse olen käyttänyt jokusen vuoden kai.
 
*tähdenkäyttäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Näin täällä taas:
Minä ainakin käytän niitä erottamaan puheen toiminnasta tai itsekseen jupistuista taustakommenteista muille suunnatun puheen seassa tai jos vaihdan tekijämuotoa tai mikä nyt *haukottelee ja kynsii korvallistaan* lieneekin , tosin yleensä vielä sulkeissa (*poistuu hakemaan kahvia ja mutisee mennessään, ettei tiiä virallisista säännöistä kyllä yhtään mittään*).
(*kyllästyneenä keskusteluun ja sen tasoon raapii muniaan ja lähtee paskalle!)
 
yks tavis
Tässä lista lyhenteitä - niitä voi käyttää mielensä mukaan:
OMG - Oh my God (Herran jestas!)
LOL - Laughing out loud (Naurua kovaan ääneen tai entä sitten?
FAQ - Frequently asked questions ( Usein kysyttyä)
IMO - In my opinion (Minun mielestäni)
ROTFL - Rolling On The Floor Laughing (Kieriä lattialla naurusta hytkyen)
BTW - By the way (Muuten, sivumennen)
GG - Gotta go (Pitää mennä)
WTF - What the f**k (Mitä hittoa?)
 
=) :=))
Hymiöillä ja muilla merkeillä kait yritetään viestittää ja varmistella tunnetta, jota ei ehkä muutoin huomattaisi. Tosin esim. hymiö usein lisätään tekstiin silloin, kun itse asia tai lause ei kertoisi hyväntuulisuudesta, sympatiasta tai muusta miellyttävästä. Hymiö laitetaan usein juuri käänteisen eli ikävän tai negatiivisen kirjoituksen perään pehmentämään tai kertomaan tekstin kaksoissidoksesta. "Ethän nyt suutu, ethän =)!"

Hymiöt tai muut merkit harvoin kertovat todellisesta tunteesta, vaan siitä käänteisestä tai pelosta tai alentuvaisuudesta. Tai yritetään lohkaista huvittuneena, huumorilla tai muutoin varsinainen kirjoitus mitätöiden. Juuri sen vuoksi osa hymiöistä ja merkkikielestä on myös hauskaa.

Ihmiset käyttivät puumerkkiä (kuvaa) ennen kuin oppivat kirjoittamaan nimimerkillä tai nimellään. Puumerkit, leimat ja vaakunat (sukunimet) ovat muuten olleet hyvin kuvaavia ja käyttäjistään runsaasti kertovia. Ei voi verrata esim. nykypäivän nimiin.

Hymiöistä ja muista kauhioista on kehittynyt varsinainen taidelaji. Mutta kovasti laiskoja taitavat käyttäjät olla, kun ovat aina vaasuorassa makuuasennossa tunteensa merkiksi :).
 
Lillukka-
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Lillukka on vanhempi ja kokeneempi ja sitä pidänkin ihmeenä, että hän sortuu revitteleen nuorempien mukana.
Pakko vielä kysyä tätä, mitenkäs on, etkö yhtään ihmettele omia revittelyhalujasi, olethan sinäkin "jo" reippaasti yli keski-iän oleva kyynikko?

 
lopettakaa jo
Alkuperäinen kirjoittaja Lillukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Lillukka on vanhempi ja kokeneempi ja sitä pidänkin ihmeenä, että hän sortuu revitteleen nuorempien mukana.
Pakko vielä kysyä tätä, mitenkäs on, etkö yhtään ihmettele omia revittelyhalujasi, olethan sinäkin "jo" reippaasti yli keski-iän oleva kyynikko?
Et viitsisi taas aloittaa.
 
Sivupersoona
Alkuperäinen kirjoittaja *tähdenkäyttäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Näin täällä taas:
Minä ainakin käytän niitä erottamaan puheen toiminnasta tai itsekseen jupistuista taustakommenteista muille suunnatun puheen seassa tai jos vaihdan tekijämuotoa tai mikä nyt *haukottelee ja kynsii korvallistaan* lieneekin , tosin yleensä vielä sulkeissa (*poistuu hakemaan kahvia ja mutisee mennessään, ettei tiiä virallisista säännöistä kyllä yhtään mittään*).
(*kyllästyneenä keskusteluun ja sen tasoon raapii muniaan ja lähtee paskalle!)
Pitikö tässäkohtaa nauraa, vai toimia samoin kun kirjoittaja?

=) oli kuitenkin ensimmäinen reaktio.
 
been there, done that
Alkuperäinen kirjoittaja yks tavis:
Tässä lista lyhenteitä - niitä voi käyttää mielensä mukaan:
OMG - Oh my God (Herran jestas!)
LOL - Laughing out loud (Naurua kovaan ääneen tai entä sitten?
FAQ - Frequently asked questions ( Usein kysyttyä)
IMO - In my opinion (Minun mielestäni)
ROTFL - Rolling On The Floor Laughing (Kieriä lattialla naurusta hytkyen)
BTW - By the way (Muuten, sivumennen)
GG - Gotta go (Pitää mennä)
WTF - What the f**k (Mitä hittoa?)
Kyllä, kyllä. Kommunikaatio se vaan paranee. Voin kuvitella kunkin parisuhteessa käydyn keskustelun:
Nainen sanoo: FAQ
Johon mies vastaa: IMO
Nainen: OMG. BTW
Mies: WTF?
Nainen: LOL
Mies: GG
Nainen: ROTFL

Ette te voi olla tosissanne, että aikuisten ihmisten välisessä keskusteluissa tarvitaan jotain, joka on keksitty siksi, että haluttiin aikanaan säästää merkkejä tekstiviestien 160 merkin rajoituksen vuoksi? Hymiöiden ja englanninkielisten lyhenteiden käyttö aikuisten keskusteluissa antaa väistämättä hieman yksinkertaisen kuvan kirjoittajastaan.

Tunnetilani oli voimakkaasti huvittunut (XD), kun joku pyrki minulle selittämään täällä ircissä käytettäviä hymiöitä ja kieltä. Ne kuuluvat siihen ympäristöön, joissa niitä tavallisimmin käytetään, normaaliin keskusteluun tuotuina ne ovat kuin Suomi-verkkareihin pukeutunut maajussi Linnan itsenäisyyspäivän vastaanotolla.
 
ehottaja
Alkuperäinen kirjoittaja been there:
Alkuperäinen kirjoittaja yks tavis:
Tässä lista lyhenteitä - niitä voi käyttää mielensä mukaan:
OMG - Oh my God (Herran jestas!)
LOL - Laughing out loud (Naurua kovaan ääneen tai entä sitten?
FAQ - Frequently asked questions ( Usein kysyttyä)
IMO - In my opinion (Minun mielestäni)
ROTFL - Rolling On The Floor Laughing (Kieriä lattialla naurusta hytkyen)
BTW - By the way (Muuten, sivumennen)
GG - Gotta go (Pitää mennä)
WTF - What the f**k (Mitä hittoa?)
Kyllä, kyllä. Kommunikaatio se vaan paranee. Voin kuvitella kunkin parisuhteessa käydyn keskustelun:
Nainen sanoo: FAQ
Johon mies vastaa: IMO
Nainen: OMG. BTW
Mies: WTF?
Nainen: LOL
Mies: GG
Nainen: ROTFL

Ette te voi olla tosissanne, että aikuisten ihmisten välisessä keskusteluissa tarvitaan jotain, joka on keksitty siksi, että haluttiin aikanaan säästää merkkejä tekstiviestien 160 merkin rajoituksen vuoksi? Hymiöiden ja englanninkielisten lyhenteiden käyttö aikuisten keskusteluissa antaa väistämättä hieman yksinkertaisen kuvan kirjoittajastaan.

Tunnetilani oli voimakkaasti huvittunut (XD), kun joku pyrki minulle selittämään täällä ircissä käytettäviä hymiöitä ja kieltä. Ne kuuluvat siihen ympäristöön, joissa niitä tavallisimmin käytetään, normaaliin keskusteluun tuotuina ne ovat kuin Suomi-verkkareihin pukeutunut maajussi Linnan itsenäisyyspäivän vastaanotolla.

Kuis on btdt: Kävisikö GFE ja CIM? Tai COB ja OWO?
 
=):=))
Itsekin pitkään, noin kahdeksan vuotta, elleissä "roikkuneena", voin sanoa oppineeni paljon nykyilmaisuja. Hymiöitä en sitä ennen tuntenut. LOl, pissis, mode, "ketju", saitti, chat ovat tulleet tietoon tuona aikana. Luultavasti olisin fakki-idiootti nuorempien seurassa, ellen olisi seurannut ellien ahnasta "mielipiteenvaihtoa": mollaamis- ja nylkytyskirjoittelua.

Onhan tällä yoki joskus asiaakin. Lisäksi voi harjoitella erilaisia dialogeja. Huomata, että ihmiset todellakin ilmaisevat itseään omalla persoonallisella tavallaan. Kirjoitelmat ovat myös käyneet tunteisiin. Joidenkin tyyli ärsyttää ihan jo ominaisella ilmaisutavallan ja toisia sympatiseeraa, vaikkei heitä henkilökohtaisesti tai edes ulkonäöltä (kuvana) tunne.

Pilkuilla ja pisteillä ei siinä kokonaisuudessa ole olennaista merkitystä. Mutta ihmisen asenne kyllä kuvastuu kirjoituksestakin. Sellainen kirjoitus miellyttää, mikä on lähellä omaa ajatusta tai tuntuu niin tutulta, kuin joku läheinen olisi sen kirjoittanut.

Enpä usko, että näitä havaintoja olisi voinut tehdä missään muualla, kuin vakikeskustelufoorumilla. Pidänkin ellien seuraamista jo enemmän harrastuksena kuin riipuvuutena.
 

Yhteistyössä