Parisuhteessa ja abortti?

  • Viestiketjun aloittaja ahdistaa raskaus
  • Ensimmäinen viesti
zzzkkl
Alkuperäinen kirjoittaja ei-t. l .äiti:
Abortti on murha.
Tämä on näkemyskysymys, ei fakta. Ja kas kummaa, abortti on kuitenkin Suomessa täysin laillinen. Laadidaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei-t. l .äiti:
Alkio tuntee kipua varhaisessa vaiheessa.
Ei tunne ainakaan "mukavuusabortin" aikana (alle 12-v.) Hermoratojen alkuja voi olla olemassa, mutta ei mitään välineitä joilla aistia niiden aiheuttamia tuntemuksia.
Tietoisuus, ajatukset ja tunne-elämä ovat 12-viikkoisella vielä ERITTÄIN kaukana.

Alkuperäinen kirjoittaja ei-t. l .äiti:
Kertoisitko minulle, mistä lähtien ihminen alkaa olla olemassa oleva, ajatteleva ja tunteva.
Se, mistä lähtien ihminen on "ihminen", on enemmän filosofinen kuin lääketieteellinen kysymys. Mun mielestäni ihminen on ihminen silloin, kun hän on syntynyt ja fyysisesti erillinen äidistään. En silti pidä ajatuksesta, että abortoidaan niin isoja sikiöitä, että ne jo _oikeasti_ kokevat fyysistä kipua ja pystyisivät periaatteessa jo elämään kohdun ulkopuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja ei-t. l .äiti:
Minusta ihminen on olemassa siitä lähtien kun hänelle on muodostunut omat kromosomit, kehittyvä ja kasvava vartalo, aivot, eli hedelmöityksestä lähtien.
Kiva kun kerroit, mutta tämä oli jo aika selvää ennestään.

Alkuperäinen kirjoittaja ei-t. l .äiti:
Kivun/tunteiden alkamisrajaa et voi vetää, silä et voi palata itse takaisiin kohtuun sitä kokemaan.
Kyllä tähän pystyy tiede vastaamaan aika tarkasti, perustuen ihmisen perusfysiologiaan. "Enkelilasten itkut" sun muut henkimaailman jutut sitten ovat jokaisen itse määriteltävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei-t. l .äiti:
Suhtaudut pieneen ihmisenalkuun todella kylmästi.
Meitä on moneksi. Jo syntyneisiin ihmisiin (samoin muihin elämänmuotoihin) suhtaudun taas erittäin lämpimästi.
 
Ihan toivotonta menoa
Meitä ihmisiä on täällä maapallolla jo ihan liikaa.

Pitäisi tulla - ja epäilemättä pian tuleekin - koku globaali katastrofi, joka harventaa oikein kunnolla tätä populaatiota, jos joku aikoo vielä sadan vuoden päästäkin tällä pallolla tallustaa.

Siinä pari aborttia sinne tai tänne ei paljoa hetkauta. Suoraan sanottuna olen iloinen jokaisesta syntymättömästä lapsesta. Olen hyvin huolissani siitä "positiivisesta" kehityksestä, joka ns. köyhissä maissa on havaittavissa: lapsikuolleisuus pienenee koko ajan. Ei hyvä...

Minä henk. koht. kadun, että tein lapsia tähän viimeisiään vetelevään maailmaan. Minä ehdin kuolla pois ennen kuin pahin tuho on kohdalla, mutta lapsiparkani joutuvat näkemään ja kokemaan sen kaaoksen.

Tämä maailma on tehnyt minut julmaksi ja kyyniseksi.
 
ei t l ä
Alkuperäinen kirjoittaja zzzkkl:
Alkuperäinen kirjoittaja ei-t. l .äiti:
Abortti on murha
Tämä on näkemyskysymys, ei fakta. Ja kas kummaa, abortti on kuitenkin Suomessa täysin laillinen. Laadidaa..
Pakenetko totuutta? Miten sitten määritellään puolustuskyvyttömän olenno hengiltä ottaminen? Ja suomen lakihan on Jumalan laki eli täysin virheetön ja oikeudenmukainen joka ratkaisultaan. Laadidaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei-t. l .äiti:
Alkio tuntee kipua varhaisessa vaiheessaEi tunne ainakaan "mukavuusabortin" aikana (alle 12-v.) Hermoratojen alkuja voi olla olemassa, mutta ei mitään välineitä joilla aistia niiden aiheuttamia tuntemuksia.
Tietoisuus, ajatukset ja tunne-elämä ovat 12-viikkoisella vielä ERITTÄIN kaukana..
Ja mahdollisuus niihin vielä kauempana jos elämä lopetetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ei-t. l .äiti:
Kertoisitko minulle, mistä lähtien ihminen alkaa olla olemassa oleva, ajatteleva ja tuntevaSe, mistä lähtien ihminen on "ihminen", on enemmän filosofinen kuin lääketieteellinen kysymys. Mun mielestäni ihminen on ihminen silloin, kun hän on syntynyt ja fyysisesti erillinen äidistään. En silti pidä ajatuksesta, että abortoidaan niin isoja sikiöitä, että ne jo _oikeasti_ kokevat fyysistä kipua ja pystyisivät periaatteessa jo elämään kohdun ulkopuolella..
Oi, miten jalomielistä. Pakenet taas asian raadollista puolta selittelemällä filosofialla murhaa..ollako vai eikö olla siinä vasta kysymys.
Oletetaan siis, että pidät 12-viikkoista ihmisenalkua ihmisenä ja 11-viikkoista...ohm..ameebana?!


Tiede ja muu kylmä ja tutkimuksellinen tieto sikiön tunteista ja kivuista ei liity siihen tosiasiaan, että abortti on tappamista. Voi ihmisen tappaa kivuttomastikin. Se on silti väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei-t. l .äiti:
Suhtaudut pieneen ihmisenalkuun todella kylmästiMeitä on moneksi. Jo syntyneisiin ihmisiin (samoin muihin elämänmuotoihin) suhtaudun taas erittäin lämpimästi.
.
Parisuhteessa tehty abortti, jossa toinen osapuoli on aivan terve ja vastuullinen aikuinen, abortti osoittaa aivan erityistä kylmyyttä. MIten muuten suhtautuisit omassa kohdussasi sykkivään 6-viikkoiseen sydämeen?



 
zzzkkl
Alkuperäinen kirjoittaja ei t l ä:
Parisuhteessa tehty abortti, jossa toinen osapuoli on aivan terve ja vastuullinen aikuinen, abortti osoittaa aivan erityistä kylmyyttä. MIten muuten suhtautuisit omassa kohdussasi sykkivään 6-viikkoiseen sydämeen?
Kuten pit tuossa jo totesikin, mun mielestä oleellisinta on se, ettei ole kylmä niitä ihmisiä kohtaan, jotka siitä voivat kärsiä.
Se taas ei heilauta, mitä mieltä sinä minusta olet, kaikkia kun ei tässä maailmassa voi miellyttää :)
 
ei t. l ä
Alkuperäinen kirjoittaja zzzkkl:
Alkuperäinen kirjoittaja ei t l ä:
Parisuhteessa tehty abortti, jossa toinen osapuoli on aivan terve ja vastuullinen aikuinen, abortti osoittaa aivan erityistä kylmyyttä. MIten muuten suhtautuisit omassa kohdussasi sykkivään 6-viikkoiseen sydämeen?
Kuten pit tuossa jo totesikin, mun mielestä oleellisinta on se, ettei ole kylmä niitä ihmisiä kohtaan, jotka siitä voivat kärsiä.
Se taas ei heilauta, mitä mieltä sinä minusta olet, kaikkia kun ei tässä maailmassa voi miellyttää :)
Et enää vastannut kysymyksiini, taisivat olla liian kiperiä. Kärsimys on asia, jota ei toisen näkökulmasta osaa kokea. Oleellisinta on, että kunnioittaa elämää ja ottaa vastuun holhottavistaan. Mitä omat lapset, joiden on antanut syntyä, sanovat siitä että heidän sisaruksensa esim. ei ollut ansainnut tulla maailmaan? Että äiti päätti heidän puolestaan, että heidän elämänsä ei tulisi olemaan hyvä elämä?
Lapsi eikä edes sen alku tuskin on pois kaavintaa ansainnut, jos parisuhde ei aina kukoistasikaan.Eikä se aina kukoista kenelläkään!
Olen melko vakuuttunut että monestakin ei-toivotusta lapsesta on kasvanut jotakin suurta, moni näyttelijä, muusikko, kirjailija ja moni moni muu olisi jättänyt kokoisensa aukon jos olisi jäänyt syntymättä. "Lapsihan selviää vaikka sodasta, jos hänellä on aikuinen joka rakastaa häntä kauheesti"
 
Ei tajuu
Onko ihan mahdoton ajatus, että kaikki eivät halua lapsia vaikka seksiä harrastavatkin. Mikä ihmeen pakko on "rakastaa" sananmukaisesti joka vitun helmöittynyttä munasolua?

Miten voi haikailla jonkin sellaisen perään jota ei edes ole? Jos joku mahdollinen muusikko tai näyttelijä tai kirjailija diktaattoreitsa puhumattakaan jää syntymättä, niin so what? Eihän niitä syntymättömiä ole edes olemassa.
 
zzzkkl
Alkuperäinen kirjoittaja ei t. l ä:
Et enää vastannut kysymyksiini, taisivat olla liian kiperiä.
Mielestäni vastasin, mutta en näköjään käyttänyt tarpeeksi rautalankaa... Eli mielestäni 6-viikkoisen sikiön sydän, tai mikä muukin elin - tietoisuudesta puhumattakaan - on niin kehittymätön että abortoisin sen epäröimättä, jos kaksoisehkäisy sattuisi pettämään (joka on melko epätodennäköistä).

Alkuperäinen kirjoittaja ei t. l ä:
Mitä omat lapset, joiden on antanut syntyä, sanovat siitä että heidän sisaruksensa esim. ei ollut ansainnut tulla maailmaan?
Minulla ei ole tätä ongelmaa, kun ei ole niitä muitakaan lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja ei t. l ä:
Lapsi eikä edes sen alku tuskin on pois kaavintaa ansainnut, jos parisuhde ei aina kukoistasikaan.
Ei se aina ole parisuhteesta kiinni (muuten ei olisi edes olemassa sellaista yh-äitien valtamerta kuten nykyään on), jotkut eivät vaan H-A-L-U-A lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja ei t. l ä:
Olen melko vakuuttunut että monestakin ei-toivotusta lapsesta on kasvanut jotakin suurta, moni näyttelijä, muusikko, kirjailija ja moni moni muu olisi jättänyt kokoisensa aukon jos olisi jäänyt syntymättä. "Lapsihan selviää vaikka sodasta, jos hänellä on aikuinen joka rakastaa häntä kauheesti"
Ja silti pitäisi tehdä lapsi, jolla ei tule olemaan rakastavaa äitiä?
 
taralee
Mitä mieltä nämä kiihkeät abortin vastustajat ovat jälkiehkäisystä, jonka saa apteekista ilman reseptiä? Siinähän on mahdollista, että munasolu on hedelmöittynyt muttei vielä kiinnittynyt ja kun se lääkkeellä ehkäistään niin hedelmöittynyt munasolu tuhoutuu.
 
KYLMÄ ja TUNTEETON nainen
En halua lasta/lapsia, enenen, en missään tapauksessa, en yhdenkään miehen kanssa. Seksiä kyllä haluan. Ehkäisyn hoidan syömällä pillereitä säännöllisesti. Mielestäni kannan vastuuni huolehtimalla ehkäisystä ja tekemällä abortin, jos ehkäisy pettää.

Voisin tietysti olla ilman seksiäkin koko elämäni, mutta minusta se olisi turhan suuri menetys. Eihän sitä paitsi ole ollenkaan varmaa, että vahinko sattuisi juuri minun kohdalleni. En myöskään suostuisi olemaan paksuna ja kärsimään 9kk:a ja mahdollisesti tuhoamaan terveyttäni sen vuoksi, että joku saisi suomalaisen adoptiolapsen kun muu ei kelpaa tai ei ainakaan ole yhtä hyvä. Ja lasta en suostuisi itselleni ottamaan.
 
Kauheaa
Tuonkin minä tuomitsen jyrkästi, että kolmen lapsen äiti voi kylmästi tappaa neljännen lapsensa!Eikö koskaan tule mieleen että minkälainen ihana lapsi sieltä olisi tullut??Sisko tai veli muille lapsille.Tälläinen äiti ei voi rakastaa muitakaan lapsiansa!
 
paavinuskoinen
Ei mitään ehkäisyä saa käyttää!! Hirveää miten paljon ehkäisyllä menee hukkaan wannabe lapsia, voi niitä triljoonia siittiöitä ja munasoluja, minkälaisia persoonia niistäkin olisi tullut jos mahdollisuus olisi ollut!
 
...?
Alkuperäinen kirjoittaja En hyväksy:
Lapsi alkaa siitä kun munasolu hedelmöittyy. En siis hyväksy aborttipillereitäkään.Ihan sama millä sen lapsen tappaa.
entäs KATUMUSpillerit joita saa apteekista ostettua jos ehkäisy on pettänyt?
Silloinhan ei ole tietoa onko tullut raskaaksi vaan pelataan varman päälle.
Vai hyväksytkö ehkäisyäkään?

 
Älkää kiertäkö totuutta
Tottakai hyväksyn ehkäisyn. Ja älkää sotkeko spermaa ja siittiöitä tai pelkkiä munasoluja tähän. Minähän sanoin että vain hedelmöittynyt munasolu on alkava lapsi, kyllä sen kaikki normaalilla järjellä varustetut ihmiset tietää, turha on muuta väittää!Ja eikös tuo katumuspilleri ole sama just kuin ns.aborttipilleri? En hyväksy.
 
tyi ninin
Ajan hengen huomaa nuorten/hedelmöittymisikäisten ajatuksista. Hedonismia kukkeimmillaan.

Kaikki me olemme olleet "vitun hedelmöittynyt munasolu" joskus. Aivan käsittämätöntä tuo on minustakin, että 3 lapsen äiti abortoi neljännen. Kai kolmen lapsen jälkeen olisi olemassa kaikki tarvikkeetkin vauvalle, ettei se rahasta olisi kiinni. Afrikassa asutaan onnellisina kymmenhenkinen perhe yhdessä huoneessa. Täällä näemmä tuottaa vaikeuksia "Uhrautua" niin h-elvetisti lasten takia ja "uhrata" aikaansa, vieläpä "pilauttaa vartalonsa. .. itse olen varsin timmi vaikka olen synnyttänyt. Seksuaalisuus on parhaimmillaan ikänä.

Hävettää aikuisten puolesta miten vähän he kunnioittavat lapsia.

En abortin vastustajana halua, että "kaikki triljoonat siittiöt" syntyvät lapsiksi, vaan pidän vain periaatteesta kiinni. Toisen Elämää ei voi lopettaa. Eri asia on eutanasia tms. jossa elävällä ihmisellä on puhekyky ja mahdollisuus ilmaista tahtonsa.

Luonto abortoi jo muutenkin 30 % alkaneista raskauksista. Täällä Suomessa on maailman turvallisinta saada lapsia ja paras lasten kasvaa, kun vain vanhemmat ovat järjissään ?!?

Vaan eipä se tietenkään kelpaa.....




 
järki päässä
Onneksi Suomessa päättäjillä on kuitenkin jossain asioissa järkeä, kuten esim. abortin saa jokainen halutessaan. Oli karmeaa jos päättäjät olisivatkin kiihkomielisiä abortin vastustajia. Laittomat abortit kukoistaisivat, vastasyntyneitä tapettaisiin, kaikenkaikkiaan kärsimys lisääntyisi valtavasti.
 
nhrr
Alkuperäinen kirjoittaja järki päässä:
Onneksi Suomessa päättäjillä on kuitenkin jossain asioissa järkeä, kuten esim. abortin saa jokainen halutessaan. Oli karmeaa jos päättäjät olisivatkin kiihkomielisiä abortin vastustajia. Laittomat abortit kukoistaisivat, vastasyntyneitä tapettaisiin, kaikenkaikkiaan kärsimys lisääntyisi valtavasti.
Voiko olla enää kärsimystä enempää tässä maailmassa tai maassa, jossa ihmiset syövät, juovat ja surevat itsensä sairaiksi?

Päättäjät tuskin ovat pääroolissa tässä ongelmassa. Tosi monet nuoret vain "unohtavat " ehkäisyn. Eivät muista tai viitsi tai ....
 
siellä on realismi hallussa
Alkuperäinen kirjoittaja tyi ninin:
Kaikki me olemme olleet "vitun hedelmöittynyt munasolu" joskus.
Jos mä en olisi siitä eteenpäin kehittynyt, niin eipä se mua olisi surettanutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tyi ninin:
Afrikassa asutaan onnellisina kymmenhenkinen perhe yhdessä huoneessa.
Afrikka onkin oikea malliesimerkki perheonnelasta, jepjep.

Alkuperäinen kirjoittaja tyi ninin:
Täällä näemmä tuottaa vaikeuksia "Uhrautua" niin h-elvetisti lasten takia ja "uhrata" aikaansa
Jos kerran kokee, että lasten hoito olis uhrautumista ja liian vaativaa, MIKSI niitä lapsia pitäis silti tehdä? Ikävä kyllä sellasia tosin on jo pilvin pimein, kun lapsia "vaan tulee" mutta niiden ei anneta häiritä omia harrastuksia, mm. baarissa istumista tai metropysäkin puskassa dokaamista...

Alkuperäinen kirjoittaja tyi ninin:
Hävettää aikuisten puolesta miten vähän he kunnioittavat lapsia.
Aborttipäätös koskee sikiötä, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten kunnioittaa lapsia (tai muita ihmisiä yleensä).

Alkuperäinen kirjoittaja tyi ninin:
Luonto abortoi jo muutenkin 30 % alkaneista raskauksista. Täällä Suomessa on maailman turvallisinta saada lapsia ja paras lasten kasvaa, kun vain vanhemmat ovat järjissään ?!?
Multa lähtisi järki siinä vaiheessa, jos joutuisin vastoin tahtoani äidiksi...
 
pit.
Alkuperäinen kirjoittaja Kauheaa:
Tuonkin minä tuomitsen jyrkästi, että kolmen lapsen äiti voi kylmästi tappaa neljännen lapsensa!Eikö koskaan tule mieleen että minkälainen ihana lapsi sieltä olisi tullut??Sisko tai veli muille lapsille.Tälläinen äiti ei voi rakastaa muitakaan lapsiansa!
Nyt tulee mieleen ihan lähimenneisyydestä tapaus, jossa olisi kannattanut abortoida ne kolme ensimmäistäkin lasta..

Selväjärkisyyttä on tajuta omat rajansa,

Itse en ikinä kykenisi aborttiin. Ketään siihen päätyvää en kuitenkaan tuomitse.
 
tyi ninin
Alkuperäinen kirjoittaja siellä on realismi hallussa:
Alkuperäinen kirjoittaja tyi ninin:
Kaikki me olemme olleet "vitun hedelmöittynyt munasolu" joskus. Jos mä en olisi siitä eteenpäin kehittynyt, niin eipä se mua olisi surettanutkaan..
Pointti ei ollut tuo surettaminen. Tuo "v.n hed.munasolu" on vaan niin jotenkin irvokas sanamuoto. Se on pieni ihme, että sekin tapahtuu, hedelmöitys. Kuinkahan moni haluaisi sen tapahtuvan muttei onnistu? He varmaan kanssa ajattelevat että v:n munasoluni kun eivät hedelmöity...


Alkuperäinen kirjoittaja tyi ninin:
Afrikassa asutaan onnellisina kymmenhenkinen perhe yhdessä huoneessa
Afrikka onkin oikea malliesimerkki perheonnelasta, jepjep..
Elintasosta ei ollut pointtini vaan ihmisten asenteista, tyytyväisyydestä ja toisten/perheen välittämisestä/sopeutumisesta. On opittavaa meillä, joissa kaikilla perheessä pitää olla oma huone, tv, pc ja moottoriajoneuvo ennenkö "voi" olla onnellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja tyi ninin:
Täällä näemmä tuottaa vaikeuksia "Uhrautua" niin h-elvetisti lasten takia ja "uhrata" aikaansa. Jos kerran kokee, että lasten hoito olis uhrautumista ja liian vaativaa, MIKSI niitä lapsia pitäis silti tehdä? Ikävä kyllä sellasia tosin on jo pilvin pimein, kun lapsia "vaan tulee" mutta niiden ei anneta häiritä omia harrastuksia, mm. baarissa istumista tai metropysäkin puskassa dokaamista...
Ketjun aloittaja ei vaikuttanut puskajuopolta vaan ihan perusterveeltä naiselta...
Ongelmaan "uhrautumisesta" pitäisikin etsiä ratkaisuja.monilla on apuja jaksamiseen mm oma äiti, MLL, Sossu, psykologit etc,. etc...itse koin, että 9 kk odotusaikaa kasvattivat minua äidiksi enemmän kuin ennakkoasenteet/luuloni viitsimisestä ja jaksamisesta. Pelkällä olemassaolollaan vauva kannustaa äitiä ainakin hakemaan apua jos on ongelmia. Pidän äitiä joka ei huolehdi vauvastaan, sairaana.

Alkuperäinen kirjoittaja tyi ninin:
Hävettää aikuisten puolesta miten vähän he kunnioittavat lapsia
Aborttipäätös koskee sikiötä, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten kunnioittaa lapsia (tai muita ihmisiä yleensä).
Se kertoo miten paljon kyseinen ihminen vastaa tekemisistään/panemisistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tyi ninin:
Luonto abortoi jo muutenkin 30 % alkaneista raskauksista. Täällä Suomessa on maailman turvallisinta saada lapsia ja paras lasten kasvaa, kun vain vanhemmat ovat järjissään.
Multa lähtisi järki siinä vaiheessa, jos joutuisin vastoin tahtoani äidiksi...
?!?
Minulla taas silloin olisi loppuelämä pilalla, jos se "v-n munasolu" olisi paakkuina sairaalan kaavinta-astiassa sen takia, ettei minulla ole varmuutta onko se "herra oikean" biologisesti siittämä.
 
pit.
[quote="tyi ninin"

Minulla taas silloin olisi loppuelämä pilalla, jos se "v-n munasolu" olisi paakkuina sairaalan kaavinta-astiassa sen takia, ettei minulla ole varmuutta onko se "herra oikean" biologisesti siittämä.[/quote]

Olisiko mahdollista katsella elämää myös muiden näkökulmasta käsin? Yliylipäätään lisi mukavampaa, jos ihmiset ymmärtäisivät olla tarjoamatta omia ratkaisujaan ainoina oikeina vaihtoehtoina myös muille ihmisille.

Toisen oikea ratkaisu on toisen väärä ratkaisu. Yhtä ainoaa oikeaa mallia ei ole olemassa. Toisen riesa on toisen rikkaus ja hyvä niin.

 

Yhteistyössä