Hae Anna.fi-sivustolta

parisuhteessa olevan toimeentulotuki

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä nainen62, 06.02.2013.

1. nainen62 Vierailija

Jos nykyään hakee toimeentulotukea, miten voi olla mahdollistä, että yksinäistä henkilöä ja parisuhteessa olevaa henkilöä kohdellaan siinäkin eri tavalla.
    Otetaan esimerkiksi kaksi eläkeläistä. Kumpikin saa pienimmän eläkkeen. Toinen omistaa yhteisenä kotina käytetyn kiinteistön ja maksaa eläkkeestään sähköt, vesi- ja jätevesimaksut, vakuutukset sekä yhteisen ruuan. Toinen sairastuu ja tulee isoja sairaalamaksuja ja lääke kuluja ja hakee itselleen henkilökohtaista toimeentulotukea, mutta ei saa sitä koska puolisolla on kiinteää omaisuutta. "Myykää kiinteistö ja muuttakaa vuokralle"- tässäkö ratkaisu kaikkeen?

Miten on, mikä laki velvoittaa toisen puolison maksamaan toisen laskut, asumiskustannusten ja ruuan lisäksi? Eläke on molenpien henkilökohtaista tuloa, sekin on KELAn toimesta parisuhteessa olevalla pienempi kuin yksin asujalla, ja eläkkeellä pitäisi kattaa omat kulunsa ja elämisensä.

Yksinasuja taas saa paremman eläkkeen, asumistuen (jota parisuhteessa saaja harvoin saa, kun kummatkin katsotaan hakijaksi), ja paremman toimeentulotuen, jos sitä tarvitsee.

Eikö nyky-aikana kun kaikilla on omat tulot ja omat tulot pitäisi eläkkeiden ja toimeentulotukien olla samalla tasolla parisuhteessa ja yksinäisillä ihmisillä?

Se on epäkohta johon jonkun pitäisi puuttua.

2. Ihan oikein menee Vierailija

Ensinnäkin, omassa käytössä olevaa asuntoa/taloa ei velvoiteta myymään jotta saisi toimeentulotukea. Tässä tietosi on väärää.

Toiseksi, kummalla on suurempi velvollisuus elättää ihmistä - hänen perheellään vai vaikka minulla (= muilla veronmaksajilla)? Minun mielestäni, ja myös lainsäätäjän mielestä, perhe on aina yksikkö. Ei se voi niinkään mennä että miljonäärin kotirouva saisi toimeentulotukea, joten luonnollisesti perheen tulot ja menot lasketaan yhteen. Voit googlettaa esim. "laki toimeentulotuki" niin näet mitkä lait tämän määräävät.

Mikäli parisuhde on niin huonolla tolalla ettei toista voi auttaa edes hädässä, niin ehkä olisikin parempi erota ja sitten "päästä nauttimaan" sitä toimeentulotukeakin ihan yksin.

3. marriage Vierailija

aviossa ollaan sen vuoksi kun rakastetaan toista sekä myötä- että vastamäessä.
    Avioliitto asettaa fyysisiä, henkisiä, jopa rahallisiakin velvotteita toista kohtaan.

Lainsäätäjät ovat asian näin ajatelleet ja suomalaiset sen hyväksyneet.
    Ei Kela siitä päätä eikä määrää.

Minulla ja miehelläni on yhteiset tulot. Vaikka on minun ja sinun eläke ja kummallakin on oma pankkitili, rahoja käytetään yhdessä. Ei lasketa koskaan paljonko sinulla/minulla on.

Meillä on yhteiset menot. Ei ole minun menoja ja sinun menoja.
    Kaikki laskut maksetaan minun tililtäni koska minä käytän pankin sähköisiä palveluita. Kun/jos rahat loppuu minun tililtäni, siirrytään miehen tilin puolelle. Minulla on tunnukset sinnekin. Mieheni ei halua olla tietotekniikan kanssa missään tekemisissä.

Kuukauden vaihtuessa kummankin eläketilille jääneet rahat siirretään yhteiselle tilille. Yhteinen tili toimii hätärahastona. Sieltä maksetaan omakotitalon hankinnat ja remontit, äkilliset sairastumiset, joululahjat sun muut.

Meillä on yhteinen omaisuus. Se helpottaa elämistä kun ei tarvitse miettiä koko aikaa mikä on sinun ja mikä on minun.

Toki jos yhteen on muutettu vastaiäkkäämpinä ja toisella on ollut talot ja tavarat, mutta toisella ei, niin on ymmärrettävää, että enemmän omaisutta hankkinut pitää ennen avioliittoa hankkimansa omaisuuden jatkossakin itsellään.

Mutta siinäkin tapauksessa asumiskulut ovat yhteisiä. Molemmat tarvitsevat lämpöä, vettä ja sähköä. Kumpikin tarvitsee ruokaa ja vaatteita.

Kiinteää omaisuutta, kotia jossa asuu, ei tarvitse myydä toimeentulotukea saadakseen.
    Ei etenkään, jos tuon kodin omistaa puoliso yksin.

Sairastamiskuluista saa Kelalta takaisin kyllä rahaa kun vaan pyytää. Lääkekaton ylityttyä reseptilääkkeet saa ilmaiseksi. Kannattaa säästää kuitit ja toimittaa Kelalle. Esim. viime vuonna meillä täyttyi se n. 700 euron katto jo maaliskuussa.

Toimeentulotukea kannattaa hakea yhdessä.

Kun kaikki menot laskee yhteen ja suhteuttaa yhteenlaskettuihin tuloihin, niin siitä se Kelan virkailijakin saa käsityksen kokonaismenoistanne ja pystyy myöntämään rahallista avustusta hätätilanteessanne.

4. näin Vierailija

Kyllä nyky-aikana, on monessakin avioliitossa niin, että on omat rahat ja omat menot. Kumpikin voi tahoillaan omistaa omaa kiinteää omaisuutta, voi tehdä henkilökohtaista velkaa. Eikä puoliso ole näistä vastuussa. Nykyään avioliitto ei tarkoita taloudellista riippuvaisuutta toisesta.

Minusta on se väärin, että jos kumpikin on eläkkeellä, niin toinen hunsaa rahansa ja laittaa toisen maksamaan talouden kulut.
    Missään ei ole määrätty, että sinun täytyy henkilökohtaisella pienellä eläkkeelläsi kustantaa toisenkin menot. Kummankin pitää tasapuolisesti osallistua yhteisiin menoihin, mutta eläke on henkilökohtainen, ei perhekohtainen.

Kun olette naimisissa, toimeentulotukeen katsotaan molempien eläke, mutta ei välttämättä kaikkia menoja. Harvoin toimeentulotukea annetaan parisuhteessa olevalle, koska toisen tulot ja omaisuuskin vaikuttaa siihen. Minustakin olisi oikein, jos kaikki ihmiset voisivat yksilöinä hakea toimeentulotukea, kun sitä oikeasti tarvitsevat.

Eräällä ystävälläni oli syöpä. Hänet leikattiin ja sen jälkeen annettiin kalliita lääkkeitä jälkihoitoon. Sairaalan sosiaalihoitaja oli käskenyt pyytää lääkkeisiin toimeentulotukea. Vastaus paikallisesta toimeentulotukiluukulta oli juuri se: "myy talosi ja autosi niin saat lääkkeesi maksettua".

5. väärin Vierailija

Oudolta ja väärärtä kuullostaa se, että pienimmällä kansaneläkkeellä oleva joutuu elättämään omalla eläkkeellään myös toisen puolison.
    Eihän se alle 800 e /kk kuukausi eläke riitä nykyään yhdenkään henkilön elämiseen ja maksuihin.

Kyllä minusta yllättävän sairauden tai jonkin muun yllättävän tapauksen takia pitäisi antaa toimeentulotukea, ilman että puolison eläke luetaan toimeentulotukea hakevan eduksi.
    Jos molempien eläke tälläisessä yllättävässä menossa otetaan toimeentulotukeen, jota vain toinen osapuoli tarvitsee, voi pienikin ylimääräinen lasku heilauttaa toisen eläkeläisen talouden niin päälaelleen että kohta he molemmat ovat toimeentulotuen oravanpyörässä.

6. Elatusvelvollisuus Vierailija

Kyllä muuten on, jos pariskunta on naimisissa. Avioliittolain mukaan puolisoilla on toisiaan kohtaan elatusvelvollisuus. Vaikka se toinen huitelisi maailmalla ja törsäisi kaikki rahansa ja olisi sitten itkemässä toisen kukkarolla, sen kunnollisemman pitää se hunsvotti elättää.

Lainsäätäjän mielestä tilanne on sama kuin silloin, jos toinen vaikka sairastuu ja jää siksi vaille tuloja, tai jää työttömäksi. Kelan korvauksiinhan puolison tulot vaikuttavat niin, ettei palkkaa tarvitse olla paljonkaan, kun työttömyyskorvaus tai työvoimatuki jää kokonaan pois. Vain työttömyyskassan maksamaan päivärahaan eivät puolison tulot vaikuta.

7. ::: Vierailija

Eikös tähän vastikään tullut muutos että puolison tulot eivät enää vaikuta työmarkkinatukeen.

8. v. 2013 Vierailija

Nykyään ei puolison tulot enään vaikuta työttömyyspäivärahaan. Vanhaa tietoa.

9. tässäpä Vierailija

Tässäpä se epäkohta piileekin.

Eläkeläisen kansaneläke pienenee kun puolisokin jää eläkkeelle. Silloin pienenee myös muu tulotaso, koska eläke on aina pienempi kuin palkka. Minunkin mielestä pitäisi naimisissa ja yksinäisten peruseläkkeiden olla yhtä suuria, eikä parisuhteen saisi pienentää niitä. Kun kaksi ihmistä asuu yhdessä, tarvitaan isompi asunto, lämmityskulut ovat tällöin suuremmat, sähköä kuluu enemmän, ruokaa kuluu enemmän jne. kaikki asiat johtaa toiseen. Kyllä parisuhteessa oleva henkilö kuluttaa yhtä paljon kuin yksinäinenkin henkilö. Ei se rakkaus kuluja mitenkään pienennä.

Puolison tulot eivät nyky aikana vaikuta toisen henkilön työttömyystäivärahaan.
    Myöskään toisen työttömyyspäiväraha ei vaikuta toisen puolison eläkkeeseen, kuten ei vaikuta toisen puolison palkkakaan eläkkeisiin.

Nämä asiat laittavat työttömyyspäivärahalaiset ja pienellä eläkkeellä kitkuttavat eriarvoiseen taloudelliseen asemaan.

10. Elatusvelvollisuus Vierailija

Toisaalta ei sekään ihan oikeudenmukaiselta tunnu, että 50.000 euroa kuukaudessa ansaitsevan toimitusjohtajan kotirouvavaimo saisi kaikki mahdolliset yhteiskunnan tuet, koska hänellä ei ole OMIA tuloja. Kyllähän yleensä on tapana, että puolisot käyttävät tulojaan yhdessä, vaikka ne sitten olisivatkin vain toisen ansaitsemia.

Logiikka sen takana, että puolison tulot vaikuttavat, on sellainen, että yksinäinenkin ihminen tarvitsee kokonaisen asunnon, parisuhteessa olevalle riittää puolikas. Yksinäinen ihminen ostaa itsekseen kodinkoneet, pariskunnalle riittää yksi yhteinen esimerkiksi pesukone tai jääkaappi. Asunto voi olla pariskunnalla isompi tai sitten ei, mutta suhteessa pienet asunnot ovat kalliimpia juuri perusinvestointien vuoksi (samat kylpyhuone- ja keittiövarusteet pitää olla pienissä ja isommissa asunnoissa, vaikka neliöitä olisikin vähän enemmän toisessa).

Jos autoa tarvitaan, yksinäinen joutuu hankkimaan sen yhden hengen tuloilla, kun kahden tulonsaajan taloudessa usein riittää myös yksi auto. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon, mutta nämä riittänevät kuvaamaan sitä, kuinka elämisen perushankintoihin menee yksinäiseltä suurempi osa talouden tuloista kuin kahden hengen taloudelta.

11. pluto Vierailija

Et ilmeisesti ole vielä oivaltanut nistä tässä on kyse. Puhutaan pienituloisista ihmisistä: heidän hlökohtainen vuositulonsa jää alle 10 000 euroa/vuosi.
    Eivät tuollaiset jotka saavat 50 000 e/kk edes alennu hakemaan esimerkiksi asumistukea, toimeentulotukea tms.

Vilkaisehan vähäsen tätä ja vertaile yksinäisen/parisuhteessaolevan tulorajoja toisiinsa ja tämä on vain yksi esimerkki. Eikä saa vääntää asiaa toiseksi vaikka olisikin hyvin toimeentuleva sinkku-ihminen. Monikin eläkkeellä oleva aviopari on joutunut eroamaan siksi, että taloudellinen tilanne on paljon parempi yksin asuvalla. Muutama sata euroakin on iso raha pienessä peruseläkkeessä ja sillä saa paljon ruokaa ja lääkkeitä henkilökohtaisiin tarpeisiin.

Kela - Perusomavastuu yleisessä asumistuessa

12. kaksin Vierailija

En käsitä sitä, miten avioero tai erillään asuminen parantaisi parisuhteessa olevien raha- tilannetta. Kumpikin joutuisi maksamaan asumiskustannuksensa, autonsa, ruokansa, vakuutukset sun muut maksut.

Itse asuin yksin yli 20 vuotta. Vanhoilla päivilläni rakastuin leskimieheen, seurustelimme 4 vuotta, avioon menimme 2v sitten.

Asumiskulut ovat täysin samat kuin yksin asuessanikin. Mutta nyt yhtiövastiketta on maksamassa kaksi ihmistä. Miehen asunnon vastike 420€/kk jäi pois.

Vesilaskumme kasvoi miehen myötä 3€/kk. Muita kuluja miehen asumisesta ei ole tullut. Sähkölasku pysyi ennallaan. Kotivakuutukset pysyivät ennallaan.

Me syömme saman pöydän ääressä, samaa ruokaa jonka käymme yhdessä kaupasta hakemassa. Ennen minulla meni ruokaan 300-350€/kk, nykyään ruokakulut on vajaat 500€/kk.
    Miehellä meni ruokaan saman verran kuin minulla, joten tässäkin tulee säästöä 150-200€/kk.

Meillä on yhteiset rahat. Eli laitamme "kk-pottiin" kumpikin saman verran rahaa. Tulot on suurinpiirtein saman verran kummallakin. Potin rahoilla maksetaan kaikki kulut + laskut. Säästöön jäävillä matkustellaan tai ostetaan jotain isompaa.

Käytämme molemmat autoa päivittäin. Auton kustannukset vähenivät kun mies myi oman autonsa pois. Säästöä syntyi, vakuutukset, huollot, 800€/v. Eli tosi paljon.

Mies vastaa kesämökkinsä kuluista lastensa kanssa yhdessä. Itse emme siellä kovinkaan usein käy. Meillä on muut harrastukset päällimmäisinä.

Kempparituotteet ostetaan ruokarahoilla, samat shampoot, hoitoaineet, hammastahnat sun muut sopii kummallekin. Näiden kulutuksessa ei ole mitään muutosta tapahtunut.

Kampaajalla/parturissa/vaateostoksilla kumpikin käy kun on tarvetta. Ihan niinkuin ennenkin. Nämä kustannukset maksetaan joko "potista" otetuilla rahoilla tai omalta tililtä, riippuu vähän siitä mitä muita laskuja sillä hetkellä on maksettavana.

Me säästämme kaksisteen asuessa yli 500€/kk kuin mitä jos asuisimme erillämme. Kyllä tuolla rahalla ostaa useamman kerran apteekista lääkkeitä kummalle tahansa jos tarve vaatii.

Se lisäksi että säästämme rahaa, saamme toisiltamme mielettömästi rakkautta ja läheisyyttä. Me olemme kuitenkin yhdessä pelkästään rakkaudesta, emme rahasta.

13. huomio Vierailija

Eipä sitä kotirouva automaattisesti saa työmarkinatukea, ensin pitää olla puoli vuotta töissä ,harjoittelussa tai koulutuksessa. Eli puoli vuotta pitää ensin olla työkkärin kirjoilla.

14. mutta kun Vierailija

Mutta kun on paljon aviopareja jotka huolehtivat vain omista/omille nimilleen tulleista maksuista.
    Monella ihmisellä on esim. henkilökohtaista lainaa joka on voinut tulla jo ennen parisuhdetta. Toisella voi olla omia ns. sijoituskiinteistöjä kiinteistöjä mistä on kuluja. Onhan se väärin jos toinen joutuu osallistumaan toisen menoeriin.
    Monenkin avioparin tilit tulevat heidän henkilökohtaisille tileilleen ja myös käyttävät itse niitä,
    On eri asia kun kyseessä on yhteinen omaisuus, mutta siinäkin pitäisi molempien osallistua tasapuolisesti.

Täytyy sanoa, että teillä on hyvät tulot. Meidän perheen yhteistulot ovat 1400 e/kk. siitä ei paljon säästöön jää kun pakolliset maksut on maksettava.

Yksinasujat saavat paremmat asumistuet ym. etuudet kuin parisuhteessa olevat. Kaikilla on oikeus valita elävätkö yhteistaloudessa vai pitävätkö omat rahat erillään toisistaan.

Kun köyhyys tulee pirttiin ikkunasta, lentää Rakkaus ovesta ulos, sanoo vanhakansa

15. kaksin Vierailija

Yhteenlasketut ansiot ovat 25.000-27.000 luokkaa bruttona. Ei voi sanoa että meillä on isot tulot.
    Mutta kyllä tuolla pärjää erittäin hyvin.

Sehän se on kun ihminen ei pysty toisen hyväksi mistään omastaan luopumaan.
    On omaisuutta, mutta ei sen vertaa kuitenkaan, että ostaisi läheiselleen tarpeellisia lääkkeitä.

Sellaiseksi se elämä on mennyt.
    Oletetaan, että yhteiskunta hoitaa kaiken. Myös parisuhteessa.
    Pääasia on että omaa omaisuutta ei tarvitse käyttää eikä sitä puolisoa auttaa.
    En tiedä minne ne ihmiset rahansa vievät. Arkussa hautaan kai sitten.

Jos kyseessä olisi minun omaisuuteni, myisin sen pois ja eläisin rahoilla vähän leveämpää ja terveempää elämää rakkaan miehen/vaimon kanssa.
    Mutta joillekin ihmisille tämä vaihtoehto on täysin pois suljettu.

16. köyhä Vierailija

17. tiedätkö Vierailija

Tiedätkö, että raha ja kiinteä omaisuus on ihan eri asia. Onko järkeä myydä asunto siksi, että ostaa toiselle muutaman sadan euron lääkkeet? Toimeentulotuki on tälläisiä yhtäkkisiä tapauksia varten.

Minä tiedän minne ne ihmiset rahansa vievät. Kaikilla ei ole laittaa säästöön lanttiakaan kuukaudessa. Kaikki menee pakollisiin maksuihin, veroihin, vakuutuksiin, osalla on pankkilainaa joiden lyhennykset on maksettava, ruoka, sähkö, vesi, jätevesi, auton ylläpito....vieläkö pitää luetella mihin ihmisten rahat menevät. Ota seuraavasta tilistäsi vain 800 euroa tai kokeilette sen rakkaan miehesi kanssa tulla toimeen 1500 euroa kuukaudessa. Maksa siitä kaikki pakolliset maksut ja osta ruokaa niin näet sinäkin elämän totuuksia. Ihmettele sitten minne köyhien rahat menevät.

18. nainen62 Vierailija

Kerrohan mitä järkeä minulla on myidä omistamani asunto, jossa asumme? Muuttaisimmeko sitten vuokralle jonnekin, kuka ne vuokrat maksaisi? Vaikuttaako asunnon myinti jotenkin jomman kumman terveyteen? Minä ainakin tiedän minne rahani ovat menneet. Lapsien koulutukseen, normaaliin elämään.
    Sinä voit täällä levennellä rahoillasi ja omaisuudellasi ihan miten haluat. Jotenkin sinulla on kummallinen käsitys rahasta. Ei sitä kaikilla ole arkkuun laitettavaksi, kuten sinulla. Minä ainakin annan kaiken lapsilleni, sitten kun minusta aika jättää. En rahaa, mutta asuntoni.

19. ohooo... Vierailija

On se hyvä kun pääsee rikkaisiin naimisiin!

20. mieti vähä Vierailija

Toimeentulotukilain mukaan toimeentulotuki määräytyy yksikön (huom. ei "yksilön") tulojen ja hyväksyttävien menojen mukaan. Ja tämä yksikön käsite on perhe. Avo-/avioparit muodostavat yhdessä yksikön.

Yksinasuja myös maksaa kaiken ihan yksin ja itse. Ja näin ollen yksinäisen menoja ei ole kukaan jakamassa, kuten useimmissa kahden hengen perheessä on.On monia perheitä (useimmiten) missä avo-/avioparit jakavat esim. asumiskustannukset, vakuutukset yms. yhdessä molempien tuloista.
    Siispä ei yksinasuva saa suhteessa yhtään parempaa toimeentulotukea kun perhekään.
    Monesti on saanut soskulta vastauksen : "vippaa kaveriltas" sitten se tosin otetaan tuloina huomioon mutta kun maksat takaisin, niin tätä ei oteta menoina huomioon.
    Se on sama veronpalautuksen suhteen. jos saat veronpalautusta, se vähennetään toimeentulotuesta, mutta jos saat mätkyjä, niin se ei ole toimeentulotuessa hyväksyttävä meno.

Ajattelepa vähän tarkemmin: Jos vaikka toinen aviopuolisko tienaisi 10 000 kuussa ja maksaisi kaikki laskut. toisella olisi pelkkä työmarkkinatuki tai tuloja nolla. niin tämäkö saisi toimeentulotukea vaikka ei olisi mitään menojakaan ?
    siis perhe näin ollen saisi 10 000 palkkaa sekä toimeentulotukea sekä mahdollisesti työmarkkinatukea ?

et voi väittää (tai no ainahan voi väittää - uskoo sitten ken tahtoo) että jos sulla ei olis tuloja ja aviopuolisolla olis hyväpalkkainen työ. sitten sinulle tulis joku vaikka henkilökohtainen meno. niin että ei aviopuoliso mielellään maksaisikin laskujasi.

tämä on sitä tukemista ylä- ja alamäessä. se on yleensäkin parisuhteen perusta.

21. mieti vähä Vierailija

myös epäkohta on esim. yksinhuoltajat. oletko miettinyt että jos esim. asut ammattikoulua käyvän lapsesi kanssa tai jos lapsesi on kesätöissä, niin hänen tulonsa (kesäduunin tulot, opintoraha yms.) otetaan huoltajan toimeentulotuessa tuloina huomioon sellaisenaan eli se vähentää yh-äidin (tai- isän) toimeentulotukea.

tässä romuttuu se käsitys, että tuo opintoraha olisi tarkoitettu lapsen opintoihin.

Minulla kaikkein niukinta aikaa oli se, kun poikani kävi ammattikoulua.
    tuo opintoraha otettiin pois minun toimeentulotuestani, kun poika oli alle 18 v.
    se oli muistaakseni 96 e.
    Ikinä en ollut pystynyt antamaan viikkorahaakaan kun korkeintaan 5 euroa jokatoinen viikko.
    nyt jouduin välillisesti maksamaan viikkorahaa opintorahan verran eli tuon 96 e/4 = 24 viikko.

Se oli iso raha pitkäaikaistyöttömän yksinhuoltajan pussista.

voi vaan kuvitella oliko mitään mahdollisuutta esim. lomiin tai harrastuksiin....

22. mieti vähä Vierailija

eli tällä edellisellä yksinhuoltajaa käsittävällä aihetekstilläni halusin tähdentää sitä, että yksinhuoltajan alle 18 vuotiaan lapsen tulot otetaan huomioon, ja lapsen opintomaksut (matkoja, kirjoja yms.) ei ole toimeentulotuessa hyväksyttäviä menoja.

Joskin yksinhuoltajan toimeentulotukihakemukseen lisättiin joku nimellinen summa lapsesta, mutta miinukselle meni, kun siitä vähennettiin opintoraha ja ne opintomenot jotka eivät olleet hyväksyttäviä menoja.

nämä sosiaalimaksut ja tuet ovat olleet iän ja ajan kiistanalaisia asioita, ja moni näissä mättää.

olisi parempi jos jokainen, joka tuntee tulleensa väärin kohdelluksi tai muuten tuntee että esim. toimeentulotukilakia ei ole noudatettu tai haluaa siihen parannuksia - kansalaisaloitteen.
    niin ottaisi yhteyttä Eduskuntaan joko kansanedustajille, sos. ja terveysministeriöön tai Eduskunnan oikeusapumieheen.

näin minä olen tehnyt. En tiedä auttaako se mutta parempi niin kun vain keskustelupalstalla murjottaminen.

joskaan ajatusten ja kokemusten vaihto näin ei ole ollenkaan hassumpaa. ja on tuonut minullekin monta hyvää näkökulmaa asioihin. mitä en välttämättä itse ole osannut ajatellakaan.

keskustelut jatkukoon. mutta pidetään mielessä hyvä henki.
    eikä tehdä tästä mitään taistelutannerta.

23. 1. Pirta Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    toimeentulotuessahan yksinäinen saa perusosaa tällä hetkellä 477,26 e. Muu 18 vuotta täyttänyt henkilö sekä avio- tai avopuoliso saa 405,67 e.
    eli olisko sinun mielestä siis parempi, että yksinäistä sekä perhettä kohdeltais samanlailla ja myös perhe saisi vain tuon 477,26 e ?

Nythän ainakin luulisin, molemmat aviopuolisot (siis perhe yhdessä) saa perusosaa 811,34 e. joka on henkilöä kohden vain 71,59 e vähemmän kun yksinasuvalla.

En ole tuntenut, enkä tälläkään hetkellä tunne ketään perhettä, keillä olisi omat rahat ja omat menot. Avo- ja avioliitossa pitäisikin olla kaikki yhteistä.

Onko teillä huonekalutkin jaettu omiin puoliskoihin ? ja jääkaapissa omat hyllyt ? (vitsi, vitsi - mutta kärjistää pitää että ymmärretään mitä ajan takaa)

Jos menisin avo- tai avioliittoon, niin kyllä minä pitäisin ekana ehtona sitä tai itsestään selvänä että tulot ja menot olisivat yhteisiä. kun samassa ruokapöydässä kuitenkin syötäisiin.

Onhan se selvää että yksinäisten menot ovat muutenkin ruoasta lähtien kalliimpaa. lähtein perhepakkauksista ruokakaupassa.

24. mietteitä Vierailija

Auton ainakin voi myydä, se on ylellisyys. Sillä rahalla saa maksettua yllättäviä menoja.
    Ihmisten pitäisi ottaa ajoissa vakuutus sairatumisen varalle. Mutta siinäkin on alaikärja, alle 60v pitää olla. Mutta en tiedä miten korvaa ja mitä korvaa enää vaikkapa 80v, jolloin niitä sairauksia on.
    Asuntoa minun mielestäni ei pitäisi velvoittaa myymään. Jossakinhan sitä on ihmisen asuttava.

25. asunto Vierailija

minä taas en käsitä miksi kaupungissa asuvat ihmiset väen väkisin asuvat omakotitalossa vaikkei rahaa ole talon ylläpitoon eikä juokseviin kuluihin eikä lääkekustannuksiin.

Itse myisin omakotitalon ja muuttaisin vuokralle sata kertaa ennemmin kuin kituuttaisin sairaana nälkää nähden.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri