Hae Anna.fi-sivustolta

Parlodel

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Iines76, 25.08.2005.

1. Iines76 Vierailija

Mulle määrättiin eilen Parlodel lääkitys korkean prolaktiinin takia. Oon lukenu netistä, että tällä lääkkeellä voi olla hankaliakin sivuvaikutuksia.

Jos täällä on joku jolla on/on ollut nää lääkkeet, niin kertokaa kokemuksia.
    * Minkälaisia sivuvaikutuksia on ollut?
    * Mikä oli prolaktiiniarvosi ennen näitä lääkkeitä?
    * Kuinka nopeasti lääke tehoaa ja raskaus on mahdollinen?
    Myös kaikki muut kommentit ja kokemukset Parlodelista on tervetulleita.

2. Iines76 Vierailija

Eikö ole ketään jolla olis/olis ollut nää samat lääkkeet ja osais kertoa kokemuksia?

3. Minttu Vierailija

Minä olen syönyt vajaat kolme kuukautta Parlodelia korkeaan prolaktiiniin, arvo oli jotain 900. Alussa voin todella pahoin lääkkeestä, mikä täysin normaalia ennenkuin elimistö tottuu siihen. Iltaisin nenä oli tukossa useita tunteja ja väsytti aivan valtavasti, tuolloin otin lääkkeen aina illallisen jälkeen. Välillä oli etovaa oloa monta päivää putkeen ja ajattelin jo lääkkeen oton lopettamista. Aamuisin minulla oli kovaa huimausta ja autolla ajo oli aika mielenkiintoista. Sivuvaikutukset olivat alussa siis kamalat, mutta nyt kun otan lääkkeen juuri ennen nukkumaan menoa niin olo on melkein normaali. Alkoholin kanssa tuo lääke ei kyllä sovi, minulla ainakaan. Kierrot ovat edelleen pitkät ja epäsäännölliset, mutta toivosta en luovu nyt kun vika kuitenkin löytyi ja sitä hoidetaan. Tsemppiä sinulle lääkkeen kanssa.

4. Iines76 Vierailija

Kiitos Minttu vastauksestasi. :) Sellaista vielä kysyisin, että minkälainen annos sinulle on määrätty? Minulle on nyt alkuun määrätty 1/2 tablettia nukkumaan mennessä kahden viikon ajan. Sen jälkeen lisätään annostusta eli 1/2 tablettia aamulla ja 1/2 illalla kahden viikon ajan. Sen jälkeen annostusta lisätään vielä 1/2 tabletilla eli 1 1/2 tablettia päivässä.

En ensimmäisen aamun huimauksen jälkeen huomannut muita oireita kuin kovan väsymyksen. Toivotaan, että molemmilla saadaan ongelma kuntoon ja masu kasvamaan. :)

5. xx Vierailija

Minulla myös arvot jotain 900 (joka siis ei vielä kovin korkea), ja samanlaisia oireita lääkkeestä: erityisesti nenän tukkoisuus häiritsi jatkuvasti, huimaus yms. poistuivat alun jälkeen. Noita söin kolmen vuoden ajan, ei apua raskautumiseen, eikä mitään muuta vikaa. Tosin nyt olen raskaana, mutta meillä tärppäsi kun olin muun sairastamisen takia joutunut lopettamaan Parlodel-lääkityksen n. puolen vuoden ajaksi, ja silloin arvot taas koholla (1100).

Siis jos ei mitään hormonaalisia ongelmia ole kohonneesta prolaktiinista (kuukautisten poisjääntiä yms.) niin voi olla että Parlodel lääkitys on aivan turha. Nettistä etsiskelemällä löysin tietoa jostain lääketieteellisistä julkaisuista, että Parlodelia usein määrätään turhaan koska itse prolaktiinitesti voi antaa korkeita arvoja ilman että prolaktiini onkaan koholla (tässä esim yksi linkki http://www.smw.ch/pdf200x/2001/09/smw-06127.pdf ). Eli hieman voi kysellä lääkäriltä onko lääkitys todella tarpeen jos ei mitään muita oireita ole ollut. Eivät nuo lääkkeet nyt mitään ihan tavallisia ole, ja sivuvaikutukset joka tapauksessa vähän ikäviä.

Mutta onnea matkaan joka tapauksessa, toivotaan että teillä ongelmien syy on oikeasti prolaktiinissa.

6. elmeri Vierailija

mulla prolaktiiniarvot melkein tuhannessa ja silti lääkitystä ei määrätty koska ultrassa näkyi ovulointi. varmista, ettet syö turhaan lääkkeitä.

7. Maidontuottaja Vierailija

Moi! Ajattelin minäkin lisätä juttuni tähän jatkoksi. Itsellä prolaktiinit eivät ole olleet koskaan kovin korkealla, yli raja-arvojen kuitenkin. Lääkityksenä Norprolac 75 mikrog., joka on aika korkea annos. Maitoa tulee edelleen niukasti rinnoista, huom. en ole ollut koskaan raskaana, ovista ei ollut ainakaan viime kuussa kun kävin gynellä... Nyt alkaa tikutus ja jännitys, yllättävää kyllä et noinkin alhainen prolaktiini saa kk epätasapainoon. Muuta lääkitystä ei mullakaan ole, eikä juuri stressiäkään. Vähän jännittää, tuleeko ovista ollenkaan, kierto niin epäsäännöllinen. Onneksi gyne tosi aarre ja selittää kaiken tarkkaan, tosin hiukan inhorealistisestikin. Tieto tunnetusti lisää tuskaa. Edellinen lääkäri mulle kommentoi kun maidontulo ei ole loppunut lääkityksestä huolimatta et ""niin, toisilla on vain taipumus korkeaan prolaktiiniin ja sitä voi alentaa vain rajallisesti..."" Kiitos kannustuksesta... Mut toisaalta, tunnelmat on nyt korkealla; kohonneillakin prolaktiineilla on muksuja saatu alulle ja nyt tukena ja oppaana ovat nuo uudet parhaat ystävät tikut! Valoa syksyyn koko ketjulle!

8. Minttu Vierailija

Minulla aloitettiin suoraan yksi tabletti vuorokaudessa annostuksella ja siksi varmaan sivuvaikutuksetkin ovat olleet niin huikeat. Tässä kuussa kontrollikäynti ja tsekataan onko arvo yhtään laskenut, toivottavasti on. Minulle lääkäri ilmoitti, että kolme vuotta pitäisi syödä Parlodelia ja se tuntuu kyllä ikuisuudelta. Sain tikutettua tässä kierrossa oviksen, mitä ei ole ollut moneen kuukauteen:) Kaikille meille tosi paljon onnea yritykseen.

9. apteekkien-online Vierailija

Olen tilannut täällä ja rakastan sitä ne eivät vaadi lääkärin reseptiä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri