Hae Anna.fi-sivustolta

Passaajat, osa 5

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Vuonna 2006, 30.12.2005.

1. Vuonna 2006 Vierailija

Tässä taas uusi ketju kaikille, joilla on PAS-siirto tai IVF ajankohtainen tai muuten haluavat purkaa siihen liittyviä tuntojaan. Kaikki viestittelemään tänne. Erittäin terapeuttinen ketju.

2. kirjoittelija Vierailija

kiva kun Josu laitoit taas uuden keskustelu ""sivuston"" on mukavenpaa kirjoittaa tänne kun ei tarvi monen mutkan kautta hakea,että pääsee kirjoittelemaan.Kuinkas naisten uusivuosi vaihtui?me olimme ihan rauhassa oman porukan kesken kotosalla.Säästyipäs ainaski rahaa ja oli mukava kömpiä heti nukkumaan,kun uni yllätti.mukavaa ja odotuksen täyteistä vuotta kaikille passaajille.

3. nanna Vierailija

Iloa ja Onnea vuodelle 2006 kaikille teille! Lomat on lusittu ja töihin pitäisi huomenna palata...

Pistokset aloittelin perjantaina ja kolmatta päivää siis täällä rei'itelen mahaani. Tiistaina olisi ensimmäinen ultra, nähdään ovatko munikset innostuneet minkämoisella joukolla kasvuun lähteä...

Elsalle ja kirjoittelijalle onnea masujenne ja maha-asukienne 9-kuukauden yhteistaipaleelle!

4. kirjoittelija Vierailija

kiitos Nanna onnitteluista.On tämä touhu semmosta,että onnea tässä tarvitaankin.

5. Josu Vierailija

Hyvää uutta vuotta täältäkin ja parempia tärppejä tälle vuodelle! Vuosi vaihtui ilman suurempia juhlia ihan kotosalla miehen kanssa kahden sampanjaa nauttien.

Tänä aamuna sain vihdoin soitettua klikalle ja varattua ajan ultraan. On sitten viikon päästä. Aika turhauttavaa kyllä oli varata aikaa kun olen niin varma ettei mihinkään siirtoon päästä. Tuleepahan taas kerran kuitenkin ultrattua.

Sitten vähä kevennystä aamuun. Ajattelin, että kun meille tulee kuitenkin nyt taukoa hoidoista niin tilaan ovulaatiotestejä jos vaikka luomusti yriteltäisiin tää aika. No yritin päästä Mammaksi sivulle noita testejä tilamaan. Joka kerta kun yritin avata noita sivuja koko kone jumittui täysin eikä reagoinut mihinkään. Ei auttanut kuin sammuttaa koko kone ja aloittaa alusta. Samalla tuloksella. En päässyt sivuille enkä tilaamaan testejä. Pitäisiköhän tämä ottaa jonkunlaisena vinkkinä? Ei kannata tilata testejä kun niistä ei ole kuitenkaan mitään hyötyä tms. En tiedä, mutta itseäni tilanne kyllä huvitti suuresti.

Täällä satelee lunta ja on ihanan talvista. Ehkä pitäisi taas yrittää nauttia tästä kauneudesta ympärillä ja nousta täältä masennuksen pohjilta takaisin elämään.

6. Toivo Vierailija

Minäkin toivottelen hyvää uutta vuotta kaikille! Taidan liittyä nyt teidän ketjuun, ensimmäistä pas-siirtoa odotellessa. Kolme alkioo olisi pakkasessa ekasta IVF:stä jäljellä. Alkais nyt vaan vuoto et pääsis aloitteleen zumenonin, niin taas saa jännittää pari viikkoa! Paljon plussa tuulia!

7. Tatti Vierailija

Tervetuloa Toivo ja parempaa alkavaa vuotta kaikille!

Menkkoja tässä odottelen. Nyt kun on kierron vipa päivä... ehkä...? Ostin jo viikolla (vihdoinkin) niitä ovistestejä. On jotain jännättävää. Kokeilen ainakin tämän kerran.

Uuden vuoden aatosta jäi vähän paha mieli, kun ääneen toivoin meille parempaa onnea tänä vuonna, niin mieheni sisarukset olivat sitä mieltä, että kannattaisi jo luovuttaa.

Juuri, kun olen taas saanut itseni koottua kuntoon.

8. kirjoittelija Vierailija

no joopa joo....Aina sivullisten on helppo ""huudella""etenkin jos omat asiat kondiksessa.yrittäkää niin kauvan kun vaan jaksatte itse,älkääkä välittäkö muista.Appiukkonikin joskus sanoi meille,että jos niitä muksuja ei tule,niin siihen on vain tyydyttävä.AAAARRRGGG kun poikamme on nyt kaksi vuotias vesseli ja aina toihaamassa faarin kanssa,olen vähän ivallisella äänellä sanonut,että niiiinn eikös olekki kiva faarin kaveri...onneksi ei luovutettu.tiedän että omalla tavallaan yrittävät ""auttaa"" mutta auttaisivat sitten jos on päätöksen tehnyt,että lapsia emme enään yrittämälläkään yritä.Olisivat silloin tukena ja lohtuna kun tosiaan sitä tarvii...olis mielestäni fiksua sanoa että tuemme ja olemme hengessä mukana mitä itse sitten päätättekin...VAI OLENKO MIELESTÄNNE IHAN HAKOTEILLÄ??

9. Marge77 Vierailija

Hyvää alkanutta vuotta kaikille! Itse olen myös läpikäynyt ensimmäisen ivf hoitoni, tuloksetta. Pakkaseen jäi 3 alkiota (mikä on minulle todella hyvä saavutus, sillä jäljellä on toisesta munasarjasta vain 1/5. Loput on tuhonnut kasvaimet ja kiinnikkeet). Nyt tässä on alkion siirron jälkeen vuotanut lähes viisi viikkoa ja kuukautisten toivon tasaantuvan mahdollisimman pian, että pääsisin ensimmäiseen pas-siirtooni.

Lääkäri suunnitteli, että laitettaisiin luonnolliseen kiertoon. Toivottavasti se onnistuisi. Millaisin hormonaalisin apukeinoin kierto saadaan kuntoon alkionsiirtoa varten, mikäli ei luonnostaan onnistu? Onko silloinkin luvassa piikitystä, vai millaisia lääkkeitä käytetään?

Kirjoittelijalle vaan vielä haluaisin sanoa, että myös minulla on ollu vähemmän ymmärtäväisiä appivanhempia. Heillä kun on jo lapsenlapsia, ei heitä meidän ongelmat kiinnosta. Anoppini sanoi yksi kerta, että ""ette kai te sitten hanki adoptiolasta jos nämä hommat ei onnistu? ... ei se lapsi kuitenkaan tunnu omalta. Eikä sitä rakasta kuin omaa lapsenlasta..."" Silloin ajattelin, että jos joskus päätyisimme adoptoimaan, se lapsi ei näkisi tuota mummoaan. Ikävä kyllä.

Muutenkaan ei appivanhemmiltani ole myötätuntoa herunut. Kuskiksi olisi pitänyt lähteä sinä päivänä kun sain tietää, ettei alkio ollu kiinnittynyt. Olin niin itkun sekainen, että onneksi mieheni tajusi tilanteen. Anoppi ei reagoinut mitenkään, eikä ollut pahoillaan. Onneksi omat vanhempani ovat olleet suurena tukenani. Mutta kyllä sitä tukea kaipaisi joka suunnalta. Sen verran rankkoja nuo hoidot ovat.

Onko täällä muuten ketään, joka olisi onnistunut pas-siirrolla? Pakastetut eivät ilmeisesti ole yhtä ""tehokkaita"" kuin tuoreet, mutta kaikki toivo lepää nyt niissä. Tuskin munasarjoissani riittää enää tehoa seuraavaan punktioon.

Plussaonnea ja tsemppiä hoitoihin!

10. anna Vierailija

Ihana kun vuosi on vaihtunut ja aletaan mennä kohti kevättä!!

Itse olen ihmeen pirteällä tuulella vaikka seitsemän kuukauden hoitoputki takana. Meillä sukulaiset ovat suhtautuneet asiaan tosi kivasti, varsinkin sen jälkeen kun ilmoitin, ettemme keskustele asiasta kun vasta silloin kun on jotain kerrottavaa. Olen huomannut että jälkikäteen on mukavampi jutella kuin etukäteen... Ja itse voi päättää koska keskustelee. On ahdistavaa kun joka suunnasta kysytään kuukautisten alkamisesta. Olen myös joulun aikaan miettinyt sitä ,ettei ole maailmanloppu jos sitä vauvaa ei tulisikaan. Meillä on hyvä suhde mieheni kanssa ja hänen 5-vuotias lapsensa on meillä tosi paljon. Joten olo ei tunnu niin lapsettomalta kuin voisi olla...

11. Susse Vierailija

Parempaa tätä Vuotta kaikille!
    Odottelen myös toista Pas-alkionsiirtoa tälle kuulle. Zumenonit voin aloittaa kunhan menkat vain alkaa.Takana 2ivf/isci hoitoa, ensimmäisestä ei jäännyt yhtään pakkaseen ja nyt tässä toisessa sitten niinkin hyvin kuin yhdeksän.Mutta eipä siis tärpännyt ekassa pas-siirrossa.Ekasta hoidosta tuloksena tuulimunaraskaus ja kaavinta.
    Meillä lähimmäiset ovat suhtautuneet ihan ok tähän asiaan, vaikka hirveesti siitä emme jaksa puhua. Pettymykset ovat olleet aika raskaita.
    Tsemppiä kaikille ja toivotaan paljon onnistumisia tälle vuodelle!

12. kirjoittelija Vierailija

Margelle...meidän kaksi vuotias lapsi ollaan saatu aikaseksi tuorealkion siirrolla. Nyt tämä raskaus eli viikkoja nyt 13 saatiin aikaseksi pakastealkion siirrolla,eli mitään tuoretta ei käytetty.

13. kirjoittelija Vierailija

Hyvä Anna kun osaat noin hienosti suhtautua siihenkin,jos omaa lasta ei tulisi.Olet oikeassa että oma kulta on tärkeä,etenkin kun saatte nauttia edes ""hänen"" lapsestaan.Toivon silti että saisitte sen ihan oman palleron viereen tuhisemaan.

14. marge77 Vierailija

Kiva kuulla noita onnistumistarinoitakin. Usko meinaa välillä olla loppumassa. Hyvä myös kuulla, että pakastetuissakin on potkua :) Kaikkea hyvää sinulle raskausaikanasi! Toivottavasti itsekin pääsisin siihen onnelliseen tilaan vielä joku päivä.

15. Lumikki Vierailija

Meillä on juuri aloitettu ensimmäinen hoito yksityisellä 3:n epäonnistuneen hoidon jälkeen, jotka tehtiin julkisella puolella. Lupausta on ollut, eli kaksi keskenmenoa tuoresiirroista (ja yksi luomuna joskus 2½ vuotta sitten), mutta eipä se paljon lämmitä. Mutta lääkäri oli sitä mieltä, että ehdottomasti kannattaa yksityisellä puolella kokeilla, joten päätimme yrittää ainakin kerran. Pelottaa vaan suunnattomasti taas uusi keskenmeno. Olen saanut elämänlangasta taas kiinni, enkä ajattele koko ajan enää lapsettomuutta ja koko syksyn on ollut tosi hyvä olla, niin taas pitäisi aloittaa rumba ja se väkisinkin vaikuttaa mielialoihin tosi voimakkaasti..

Meillä on pieni epäsuhta tällä hetkellä, koska minä olen vähän niinkuin luovuttanut, ettei meille saada aikaiseksi kuin enkeleitä, mutta mies ei halua luovuttaa. Toisaalta tiedän, että vielä kannattaa yrittää, mutta välillä tämä ei vaan kiinnosta yhtään enää. Aloitin pistokset pari päivää sitten ja on kyllä ollut henkisesti vaikeata taas aloittaa tätä, kun koko syksyn aikana ei ollut kuin yksi PAS ja olen saanut nauttia välillä normaalista elämästä.

Normaalilla elämällä tarkoitan lisäksi myöskin sitä, että olen saanut olla ilman hormooneita, koska minulla on tämän reilun 1½ vuoden hoitorumban aikana ollut useita hormoonihoitoja (vaihdevuosia) endometrioosin takia ja ne tosiaankin ryydyttävät. Silloin normaalielämästä ei ole tietoakaan.

Ryydyttää aika lailla tässä vaiheessa, että taas ollaan samassa rumbassa... Täytynee tässä tämän jälkeen miettiä, että onko enää järkeä jatkaa.

16. nanna Vierailija

Kyllä todellakin ""ulkopuolisten"" on turha tulla sanomaan, kuinka kauan lapsettomien on järkevää yrittää hoitojen avulla vauva saada! Eikä edes toisten lapsettomien tulisi toisia lapsettomia neuvoa hoitojen pituudesta. Jokainen henkilö/pariskunta kokee lapsettomuuden omalla tavallaan ja päätös hoitoihin hakeutumisesta sekä niden jatkamisesta tulisi syntyä itse asianomaisilta, ei heidän tuttaviltaan tai sukulaisiltaan! Mukavahan on joskus kuulla toisten mielipide, mutta kyllä me lapsettomat osataan sitä yleensä kysyä, jos sen haluamme kuulla. Ihmiset (varsinkin ""lapselliset"") vähän turhan helposti lannistavat ja pahoittavat mielemme laukomalla omia typeriä ajatuksiaan asiasta, josta he eivät tiedä yhtään mitään. Mutta hyvää kai hekin tarkoittavat....

Itselläni oli tänään IVF-hoidon eka seurantaultra. Kymmenisen rakkulaa siellä näkyi kelluvan. Gonal-F pistosta pienennettiin 112 IUI:hin, huomenna alkaa gonalin rinnalla estolääkityksen pisto, lauantai-iltana irrotuspiikki ja maanantaina olisi punktio. Kaksi munarakkulaa oli jo niin hyvän kokoisia, ettei mun kuulemma tarvi mennä edes toiseen seurantaultraan, vaan suoraan maanantaina keräykseen... Saapas nähdä, mitä sieltä sitten keräyksessä saadaan!

17. anna Vierailija

Sinullehan nanna voi olla melkoinen satsi tiedossa kun nyt jo oli kymmenen näkyvissä! Minullakin tuli 24 munasolua... Pidetään peukkuja!

Kai sitä itsekin on tässä tilassa hieman liian herkkänä muiden sanomisille. Ei kai pitäisi niin välittää, koska eihän läheiset mitään pahaa tarkoita. Minulla on taas yksi kaveri joka ei sano yhtään mitään jos vähän olen kertonut meidän vauvahaaveista. Aina tulee hiljainen hetki. Se on minusta tosi ihmeellistä, mutta ihmiset ovat erilaisia ja hänkään ei varmaan tiedä mitä sanoisi ja ajatellut että parempi olla hiljaa. Ihmisten on vaikea asennoitua toisen asemaan jos ei ole samaa kokenut, sen olen huomannut.

18. tatti Vierailija

Lumikille ja Nannalle peukkuja, jotta hyviä tuloksia hoidoista.

Ne on nuo lapselliset, jotka meille neuvoja jakelee ja jotkut sukulaiset, joiden mielestä raha lapsettomuushoidoissa menee kankkulankaivoon. ""Kun ei niistä ole apua teille kuitenkaan...No olihan se keskenmeno jo taas odotettavissa... Mitä suremista siinä on, ettei raskaus alkanut, olisitko mieluummin valinnut km:n?"" Jne...

Kun ei ne ymmärrä, vaikka olen yrittänyt tulla vastaankin ja selventää asioita.

Miehen kanssa tuetaan toisiamme. Yksi ystäväni tosin haluaa pysyä asioissa ajantasalla. Onhan sekin jotain.

En osaa päättää, milloin siihen PAS ryhtyis. Ei ole kyllä menkatkaan vielä alkanut.

19. anna Vierailija

Ymmärrän varsin hyvin kun puhut normaalin elämän ""ihanuudesta"", sillä siltä minusta juuri tällä hetkellä tuntuu. Hormoonit tekivät ainakin omaa olemistani välillä varsin kurjaksi. Minulla myös endo. Mutta kannattaa varmasti ajatella seuraavaa hoitoa vain tiettynä ajanjaksona jonka jälkeen saa palata normaalielämään kävi sitten miten kävi. Minua myös motivoi kovasti se että tulee kunnolla yritettyä, ei sitten myöhemmin harmita. Meillä hoidot toistapäin; eka oltiin yksityisellä ja helmi-maaliskuussa jatketaan kunnallisella puolella. Tsemppiä!

20. Supi Vierailija

Hei kaikille ja hyvää uutta vuotta.

Tämä vuosi on toivottavasti plussavuosi meille kaikille!

Odottelen tässä kuukautisia ja sitten alan piikittelemään jo neljättä ivf:ää varten. Tuo neljäs kuulostaa kyllä kamalalta korvaan...eikö jo olisi aika olla vähän edes hyvää onnea matkassa. Vaikka sen kyllä on oppinut, että nämä touhut ei ainakaan mene omien suunnitelmien mukaan :)

Kiva kuulla kaikkien kuulumisia ja hyvää onnea meille kaikille.

Supi

21. Piipu Vierailija

Kaikille Hyvää alkanutta Uutta Vuotta!

Minun vanhempani, kun kuulivat, että meillä alkaa hoidot niin he oisivat halunneet heti auttaa maksuasioissa jos oltas haluttu mennä yksityiselle. Mieheni ei halunnut mitään apuja.
    Anopille ei olla puhuttu vielä mitään.
    Onkohan siinä suuria eroja meneekö yksityiselle vai..?
    Tatti, millon sulla pitäs alkaa menkat, mehän mennään samoihin aikoihin pakastealkion siirtoon, siis samassa kuussa ainakin olettasin?

22. Lumikki Vierailija

Piipu, hinnoissa on eroa tosi paljon. Erittäin paljon. Kannattaa katsella hintoja netistä. Julkisella on siinä 22 euroa per käynti + sitten punktio joku alle 80 euroa + siirto, joka on muistaakseni samat 22 euroa. Yksityisellä yhden käynnin hinta on noin 78 euroa (miinus kelakorvaus, mutta 50 paikkeilla ainakin) ja IVF muistaakseni 785-1250 euroa.

Meillä menossa 7. pistospäivä. Olen pistänyt 200 IU:ta Puregonia ja tänään lisäksi Orgametrilia himmaamaan munisten kasvua. Tämä on ensimmäinen hoito, kun meillä tehdään näin päin, ettei aloiteta jarrulla. Olen jo tottunut pistoksiin ja alkanut miettiä ensi viikon punktiota. Pelottaa mennä punktioon uuteen paikkaan.

Eilisestä lähtien on ollut päänsärkyä ja tänään Orgametrilin pistämisen jälkeen on ollut aika huono olo. Sivuvaikutusina päänsärkyä ja huonovointisuutta. Olin ihan varma, että saan ne ja sainkin. Olen niin tottunut saamaan kaikki haittavaikutukset näistä lääkkeistä :/

Tosiaan, ensi viikolle on kaavailtu punktiota, eli ensi viikonloppu menee toipuessa. 2 asiaa pelottaa: punktion kivut ja se, ettei siirtoon päästä. Se on hyvin mahdollista, koska meille tehdään pitkäviljely, eli alkioita pidetään seurannassa normaalin 2 päivän lisäksi 2-3 päivää ja näin nähdään paremmin, millä alkioilla on elinmahdollisuuksia ja samalla niistä putoaa enemmän pois kuin normaalista IVF:stä. Näin minulle on selitetty. Tulossa näytti 4 päivän piikittelyn jälkeen olevan 11 solua, mutta yleensä ne ovat lisääntyneet, kun nähdään paremmin ja ovat kasvaneet vähän suuremmiksi. Että siltä kantilta mennään ihan hyvin. Kun vaan jatkuisikin yhtä hyvin :)

23. tatti Vierailija

Hei Piipu!

Odotin menkkoja jo vk:n alusta, koska edelliset tulivat 27 kp ja keskimäärin niin on ollut nyt tai allekin. Tein malttamattomana testin jo ma, mutta negaa näytti. Nyt on jo 33 kp, eikä ole mitään kk oireita, eikä muitakaan. Viime vk:lla oli vähän etova olo. Taisi olla jotain flunssan poikasta.
    Ei paljon naurata! Silloin, kun kk oikein odottaa, niin kierto senkun pitenee.
    Muutenkin olen alkanut jänistää koko siirtoa. Epäonnistuminen pelottaa jo niin paljon. Tuntuu, että elämässä ei ole sijaa muulle kuin murehtimiselle. Pitäisi keksiä jotain piristävää ajankulua.
    Täytyisi iloita ystävien raskautumisista, mutta satutti kuulla vk:lla, että ainut lapsettomuushoitoja tarvinnutkin tuli lopulta melko lyhyellä aikavälillä luonnollisesti raskaaksi, kohta jo 4kk. Lohduttavaa, mutta kun on itse tällainen suossa rämpijä ja taidan sinne upotakin...

Missä vaiheessa kiertoa sulla Piipu on meneillään?
    Kumpaa puolta olette suunnitelleet, yksityistä vai ...?

Paljon onnea kaikille, joilla on hoidot alkamassa.

24. tatti Vierailija

Tein vielä toisen testin, mutta ei se plussaksi muuttunut. Täytyy sitten taas odotella. : (

25. Lumikki Vierailija

Meille tuli kylmää vettä niskaan. Vain 3 munarakkulaa tulossa. Muut ovat jääneet liian pieniksi. Nyt sitten mietitään mitä kannattaa tehdä. Pitkäviljely ainakin jätettiin pois laskuista ja on vähän kyseenalaista, että kannattaako IVfää tehdä ollenkaan. IUI:ta ei oikein kannata mielestäni tehdä, kun tiedetään, että ainakin vasen munajohdin on tukossa ja oikeastakaan ei tiedetä. Että keskeytys vai riskinotto IVFssä, ettei siirtoon päästä ollenkaan, siinäpä vähän mietittävää. Toinen ei maksa mitään, toinen maksaa 1200 euroa ja mitään vakuuksi ei ole :/

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri