Hae Anna.fi-sivustolta

Passaajat, osa 5

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Vuonna 2006, 30.12.2005.

1. Mariposa Vierailija

Hei,

Kiitos kirjoittelija siitä että kerroit että teillä tärppäsi vasta pitkän yrittämisen jälkeen. Lohduttavaa kuulla, sillä välillä on kyllä niin toivoton olo että... sillä rankkaahan tämä on henkisesti, fyysisestikin ja myös kallista. Toivottavasti saatte pian sen kaverin myös aikaiseksi :)

Nela, olen ihan samassa tilanteessa kuin sinäkin. Tänään kohdun limakalvo oli vielä vähän ohut 6,7 (mikäköhän on yksikkö), ja pitäisi kai miellellään olla vähän enemmän (?). Eli sen takia PASia lykättiin, perjantaille tai lauantaille.... muuten se olisi ollut meilläkin juuri torstaina. Tsemppiä!!!

2. Nela Vierailija

Hei taas kaikille,

Kiitokset tsemppi-toivotuksista!

Ymmärtääkseni PAS siirrot normaalisti sujuvat lähes kivuttomasti. Jostain syystä ko siirrot ovat olleet kropalleni tosi kivuliaita, paljon pahempia kuin punktio + tuoresiirrot. Minulle suositeltiin viime kerralla esim. Burana 800 ottamista ennen siirtoa koska eivät anna operaation yhteydessä kipulääkitystä. Syytä siihen, mikseivät anna kipulääkitystä en oikein ymmärrä. Noh, niin tai näin, toivottavasti siirto on vähemmän kivulias buranan avulla.

Sitten vielä toinen kysymys teille ""pitkän linjan"" ja (miksei lyhyenkin linjan) yrittäjille: Oletteko kieltäytyneet kokonaan alkoholista koko IVF:n hoitokerran ajaksi ja PASsissa ns kahden piinaviikon ajaksi? Jostain jenkkitutkimuksesta luin, että jo lasi viiniä siirron jälkeen saattaa heikentää raskaaksi tulemisen mahdollisuutta. Toisaalta jostain muualta lueskelin, että lasi viiniä edesauttaisi kiinnittymisessä (verenkierto nopeutuu). Itse täytyy myöntää, että olen lasillisen silloin tällöin ottanut.. Toisaalta myös niitä kertoja on ollut jolloin olen koko hoidon ajan kieltäytynyt alkoholista täysin. Nyt ajattelin taas pitää parin viikon alkoholittoman piinatauon kunnes voin tehdä testin..

Mariposa; kuinka paksu limakalvon pitäisi olla jotta siirto voidaan tehdä? Minä en ole koskaan ottanut asiaa puheeksi lääkärin kanssa koska näemmä se on kehittynyt ihan normaaliin tahtiin.

3. anna Vierailija

Mielenkiintoinen oli se tutkimustulos, minkä laitoit. Kyllähän todennäköisyyden pitää tietenkin kasvaa kun on useampia yrityksiä, mutta että noin suuri prosentti... Itselläni muuten kuudes kerta seurava;)

Alkoholin kanssa olen tehnyt niin etten ole siiroon jälkeen ottanut pisaraakaan ennen menkkojen alkamista. Minulla on ajatuksena se että jos tulen raskaaksi, en halua että joku asia jää harmittamaan myöhemmin. Ennen IVF-hoitoa olimme miehen kanssa kuukauden juomatta, koska olen kuullut että alkoholi vaikuttaa siittiöiden laattuun. Nyt aiomme olla 2 kk juomatta ennen IVF:ää, sillä luin yhden amerikkalaisen artikkelin missä kehotettiin välttämään alkoholia totaalisesti.

Kaikin puolin breikki tekee hyvää ja ehtiihän tuota taas siemailla... Mutta jos tässä vaiheessa tulee raskaaksi ei kannata alkaa mainostamaan että raskaus johtuu siitä ja siitä. Niin kuin tuo tutkimuskin kertoo, raskautuminen on todennäköisempää mitä enemmän on ollut yritystä:)

4. Lumikki Vierailija

Kirjoittelijalle kiitokset, että kerroit tarinasi! Meillä on 4 IVfää takana ja niistä 2 keskenmenoa, mutta tuo antaa toivoa, että jospa nämä 2 vielä kannattaisi yrittää..

Ja tuo 80-85% on ihan paikkansa pitävä luku, koska keskimäärin joka 6. pari ei saa lasta hoidoista huolimatta.

Nela, olen kokeillut 3. hoidon aikana niin, että olen ottanut lasin viiniä, jos on sattunut kiinnostamaan, mutta olen ottanut aika harvoin. En osaa sanoa, että meillä sillä ainakaan olisi ollut mitään merkitystä.

Meillä toivutaan yhä viime viikon pahasta pettymyksestä. Ei mene vielä kovin häävisti, mutta pikku hiljaa. Hyper meinasi iskeä eilen, mutta sain sen onneksi taltutettua juomalla tosi paljon eilen. Ai niin, pitääkin taas hakea juomista.

5. Nela Vierailija

Lumikki, luin sinun kirjoituksia tästä viestiputkesta. Olen kovin, kovin pahoillani pettymyksestänne. Ei varmasti ole helppoa. Kovin usein minusta on tuntunut siltä, että pian uppoan tähän paskaan. Että, liika on liikaa. Joten varmasti me kirjoittelijat jos ketkä ymmärrämme tuskasi määrän.

Positiiviseksi lukisin kuitenkin sen, että teidän alkiot sentään kiinnittyvät! Minullahan ei ole tapahtunut ainoatakaan kiinnittymisyritystä.
    Tsemppiä ja jaksamista sinulle!

6. Lumikki Vierailija

Kiitos Nela.

Itse olen sitä mieltä, että ottaisin vastaan tuskan, etten voi tulla raskaaksi kuin, että se menee aina kesken. Olen miettinyt tätä paljon ja olen kokenut kolme keskenmenoa. Siinä kun on se paska puoli, ettei niitä oikein pystytä hoitamaaan, tutkia kyllä voidaan. Seuraavaksi kokeillaan Disperiniä lisäksi ja lugeilla vähän korkeampaa annostusta, mutta paljon muuta kai ei voida tehdä ja se on ollut helvetillistä se viikko, kun on plussa tullut testiin ja muutaman päivän jälkeen tajunnut, että oireet ovat hävinneet ja taistella siinä sitten lääkäreiden kanssa, että haluan veritestiin, enkä käyttää lugeja 6+X viikolle, kunnes ultralla nähdään jotain. Kummallakin kerralla on käynyt tasan samalla tavalla, se kiinnittyy ja 4+ tulee keskenmeno. Ensimmäinen raskaus oli samanlainen, mutta se oli kauan ennen hoitoja ja oli koko ajan epäselvää, että mitä olenko raskaana vai en, eli se arvo ei korkealle noussut.

Mutta ymmärrän siis myöskin sinun tuskasi, kun kiinnittymistä ei tapahdu. Kumpikin tilanne on yhtä tuskallinen. :(

7. Mariposa Vierailija

Hei Nela ja muutkin,

Siitä alkoholista. Itse otan normaalisti mielleni hyvän ruuan kanssa lasin tai pari viiniä, mutta sen kahden ""piinaviikon"" aikana olen jättänyt sen aivan minimiin. Otin kai kerran jossain tilaisuudessa lasin viiniä ei muuta. Yhden toisen kierron aikana otin aivan pienen lasin punaviiniä joka päivä (juuri sen tutkimuksen perusteella johon viittaat). Lopputulos oli sama, ei onnistunut kummallakaan kertaa. Tämän PASin jälkeiset kaksi viikkoa aion kyllä olla nollalinjalla tai täysin minimilinjalla, eli siis samaan malliin kuin viimekerrallakin.

Ja sitten kysyit kohdun limakalvosta. Itse asiassa en tiedä ihan varmasti mikä olisi se ihannemitta (mitä suurempi sen parempi kuitenkin), mutta oma lääkärini toivoisi että se olisi vähintään 7. Jos jollain on tietoa, olisi kiva kuulla!

8. Toivo Vierailija

Hei kaikille! Nyt täälä odottelen perjantai aamua jolloin pitäisi olla eka pakaste siirto. Eilen kp 11 ja mun limakalvot oli 10mm ja sanoi et on hyvin vastannu lääkkeeseen..vaikkakin ei mulla ole tainnut siinä vika ollakkaan, normaalistikkin on ollut tota luokkaa... Toivon nyt vaan 2 luokan pakkasukkojen säilyvän kunnollisina! Ketjussa on mukana niin monta samoissa vaiheissa olevaa et en meinaa pysyä kärryillä näin työpäivien lomassa kun kirjoittelen mut kaikille peukkuja ja toivotaan et uuden vuoden plussa uutisia alkaa sateleen oikein roppakaupalla!

9. Nela Vierailija

Moi taas,
    Tänään on siis tehty PAS 2:lla. Alkiot taas kerran huippuluokkaa, ihan niin kuin aiemmin. Tosin se olivat vasta 2-soluvaiheessa. Onko muuten kellään tietoa ja todennäköisyyksiä siitä, mikä soluvaihe olisi optimaalisin?

Operaatio sattui jälleen aivan tuskaisen paljon. Alle olin ottanut 2xburana 800 mutta eipä tuntunut auttavan lainkaan. Lääkäri joutui todella tekemään töitä jotta sai katetrin hivutettua sisään. Mikäli tällä kerralla ei (taaskaan) natsaa niin ensi kerralla aion todella pyytää täyden suonensisäisen särkylääkityksen. Sen verran rankka tämä toimenpide tänään oli.

Kysäisin siitä limakalvoasiasta ja tosiaan, 7mm on minimi. Mulla ei oli nyt 8.5 joten kaippa ihan ok.

Tsemppiä kaikille!

10. tatti Vierailija

Hei Nela!

Sinä siis ""uskaltauduit"" taas Pas:iin. Minä siirsin sen, ehkä parin kierron jälkeen, kun ollaan helmikuun puoles välissä. Näyttäisi äkkiseltään työruuhka hiukan hellittävän ja olisi aikaa keskittyä itseensä. Vaikka stressipelkohan siitä km aavistuksesta taas nousee.

Meilläkin taisi olla ainakin yksi 2- soluinen pakkasessa. Minäkin sitä pähkäilin. Antakaa vinkkiä, jos kokemusta.

Minulle ei tuo PAS tuottanut tuskaa. Kylläkin vasta yksi takana. Munanjohtimien tutkimus kylläkin, kuullostaa samalta. Lääkäri oli töykeä ja sanoi, ettei tämä vielä mitään siihen labraskobiaan vai mikä onkaan kun ihon läpi viedään.

Nykyään on toinen, mukava lääkäri. Ilmoittelee ääneen mitä tehdään ja huikkii noita arvoja, vaikka ei niitä aina ymmärrä. Limakalvon paksuus arvona 8 ja vähän päälle on tutun kuullonen, onkohan joskus ollut 12mm. Täällä taas maallikko arvuuttelee.

No, hyvää pakkaspäivää; -25.

11. Nela Vierailija

Moi Tatti,

Kun en oikein pysty keskittymään työntekoon niin olenpa aktiivinen sitten täällä...

Tarkoitit varmaan viestissäsi laparoskopiaa. Operaation tarkoituksena on tutkia mm ovatko munatorvet auki ja/tai saako niitä avattua. Minun tapauksessa torvet olivat sen verran tukossa etteivät saaneet aukaistua niitä. Tämä operaatio suoritetaan nukutuksessa joten ei varmasti leikkauksen aikana tunne yhtään mitään. Tosin sairaslomaa siitä saa kai noin viikon. Minä selvisin kolmella lepopäivällä. Leikkauksen suorittanut lääkäri oli todella kylmä ja epämiellyttävä ja jälkitarkastuksessa ajoittain kovakourainen. Kun kyse on näinkin sensitiivisistä asioista niin luulisi, että lääkäritkin ottaisivat asian huomioon. Valitettavasti näitä tapauksia löytyy joka ammattikunnasta.

12. tatti Vierailija

Heippis Nela!

No, sitäpä juuri tarkoitin. Puhut asiaa! Ei me mitään objekteja olla vaan eläviä ihmisiä, jolla on tunteet. Pitkäaikainen ammatttiala kai koneistaa ihmisen ja työ on enää rutiinia. Olen mm. sairaalassa huomannut, mutta kyllä muillakin aloilla sitä tapahtuu. Sinun ohitsesi puhutaan kuin olisit ilmaa tai joutuu odottamaan vuoroaan kun työntekijät pitävät rupattelutaukoa.

Toivon, että teidän alkio kiinnittyy tosi lujasti matkaamaan 9kk ajan.

13. kirjoittelija Vierailija

laparoskopia on tehty minullekin ja pieni operaatio oli, jännitin ainakin aivan turhia toimenpidettä.Yhden yön vietin sairaalassa ja puolenpäivän aikaan sain ajella kotiin.Tuloksena minulla oli että munatorvet hyvin auki ja lisäsi että mitään syytä siihen ettenkö voisi raskautua,ei tule vastaan.Olin hetken onneni kukkuloilla,kunnes lääkäri sanoi että todennäköisesti syy lapsettomuuteen on miehessä.Lisäsi vielä,että aina vaikeampaa raskautuminen kun on miehestä johtuva,että miehille ei kovin herkästi tehdä jotain siitinten johdin(mikä lienee) tutkimusta. No muutamien lisä tutkimusten myötä selvisi,että miehen siittiöt eivät pääse ulos ja että siittiötuotantoa on vain jossainmäärin jäljellä.Siis apua ainut lohtumme oli että tämä jossainmäärin toisi toivotun tuloksen.No tämän jo kaikki tietävät,että nyt kaksi vuotias poika ja nyt raskausviikkoja pian 16 Kertaan asiat senvuoksi,että jos palstalla joku joka ei ole aijempia juttujani lukenut.SORRY niille jotka joutuu toistojani tavaamaan.PS:eek:lipa ihana kokemus kun sain oksennustaudin ja oksensin yhden yön aina tunnin ja puolentunnin välein.lopulta tuli enää sappinestettä ja yritin vettä vähän juoda,etten kuivuisi,niin samantien oksentamaan.koko seuraavan päivän oli vatsalihakseni arat ja olin aivan valkoinen.Tätä tautia on nyt laajalti liikkeellä.TOIVOTTAVASTI kukaan teistä ei näin rajuna saisi.

14. Susse Vierailija

Ultra takana, alkion siirtoon päästään ens to, jos vaan selviävät sulatuksesta. Jos molemmat selviävät, siirretään kumpikin. Ei tässä ainakaan vielä mitään suuria odotuksia ole..Piinaavat kaksi viikkoa on edssä ja oireiden tarkkailua ja vertailua aikaisempiin kertoihin.
    Viikonloppuja kaikille ja jaksamisia!!

15. Mariposa Vierailija

Hei,

Meillä puolestaan ei kai päästä siirtoon sillä kohdun limakalvo ei ole paksuuntunut, on edelleen sen 6,7 mm. Voi harmi - olin henkisesti niin valmistunut, ja pieni toivonkipinä oli taas kasvamassa mielen perukoilla. Tänään on vielä toinen ultra, ja jos ei ole muutosta, koko homma siirtyy.... ties kuinka pitkälle.

Onko teillä muilla ollut vaihteluja kohdun limakalvon paksuudessa eri kiertojen välillä? Vai onko se yleensä samaa luokkaa?

16. Nela Vierailija

Pahoittelut Mariposa jos et päässyt siirtoon! Miten muuten meni ultrassa?
    Eikö sitä lääkitystä voi lisätä tai jatkaa pidempään? Vai onko sillä tietty max aikarajoite? Kyllä nämä hoidot ovat niin riivatun tuskaisia ja pitkällisiä.

Mulle tehtiin siirto viime to ja siitä lähtien ollut pienen pientä tiputtelua. Eli eipä tunnu kovinkaan rohkaisevalta. Tämä on siis toinen lääkkeellinen PAS ja viime kerralla ihan samantyyppistä oireilua. Menkat mulla kyllä jää Zumenonien ansiosta pois (ei siis Lugesteronien) mutta tulevat parissa päivässä pillereiden lopetuksen jälkeen.
    Mikäli tämä PAS menee taas pieleen, aion pyytää seuraavalla kerralla alkion pitkää viljelyä (meillä pakkasessa vielä yksi). Onko sulla tai muilla siitä kokemuksia? Mitä teidän lääkärit ovat sanoneet pitkän viljelyn eduista? Mun lekuri on vaan sanonut ettei sen parempia tuloksia olla saatu pidemmästä viljelystä... Olen kuitenkin lueskellut näiltä palstoilta, että jotkut lääkärit suosivat pidempää viljelyä.

17. Toivo Vierailija

Heippa kaikille! Täälä kans päästiin siirtoon pe, molemmat alkiot oli säilynyt täysin eli nyt sitten odotellaan... Muuten olo tuntuu normaalilta mutta eilenkin illalla hetken kesti ns. menkka kipu joka sit meni ohi.. Mut se kaiketi voi olla hyvässä ja pahassakin mielessä mahdollista.
    Nelalle kans onnea piinailuun!

18. tatti Vierailija

Pidetään peukkuja, että siirroilla olisi onnellinen loppu.

Itsestä ei edelleenkään mitään uutta.

19. anna Vierailija

Tässä ketjussa on nyt niin paljon tapahtumia, että olisi ihme jos joku teistä ei onnistuisi. Pidän peukkuja kaikille!

20. Tuskailija Vierailija

Mä lueskelin noilta muilta palstoilta siitä alkion jakaantumisesta siirto hetkellä. VArsin ristiriitaista ""tietoa"". Jotkut tiesivät kertoa, etteivät jotkut lääkärit halua edes siirtää 2-solusia... Toiset taas kertoivat, että myös 2-soluisilla on onnistanut... Oli jopa joku jonka lääkäri ei halunnut lainkaan pakastaa alkioita (riippumatta luokituksesta tai jakaantumisesta)!

Minulle on siirretty lähinnä 2-soluisia, jotka eivät ole lähteneet kiinnittymään. Toisaalta on myös siirretty yksi 4-soluinen joka ei sekään kiinnittynyt.
    Joten taitaapi olla aika mysteeristä.. vai onko jollain oikeasti parempaa tietoa???

21. seuraaja Vierailija

Hei,
    siirrettiinkö sinulle Toivo 2 alkiota? Olen kysynyt sitä mahdollisuutta lääkäriltäni, mutta hän ei ollut kovin myöntyväinen. Vetosi siihen että prosentuaalisesti lähes puolet kaksosraskauksista syntyy etuajassa/keskosina.

22. seuraaja Vierailija

Hei,
    olen satunnaisesti seurannut tätä palstaa. Itsekin kahdesti PASin läpikäyneenä. Eka kerralla oli hieman kiinnittymisen merkkejä, mutta tokalla ei yhtikäs mitään.

Olisin kysynyt onko teille siirretty 1 vai 2 alkiota? Meille on molemmilla kerroilla 1 alkio. Lääkäri suhtautui hieman nihkeästi siihen, että 2 siirrettäisiin kerralla. Kysyin tätä samaa Toivon nimimerkin alle, mutta päätin osoittaa koko ketjulle.

Kertokaa kokemuksista!

23. tatti Vierailija

Meillä on ollut samankaltaista suhtautumista kahden alkion siirtoon. Olemme käyneet jo 2 IVF läpi, tosin toisesta on vielä alkioita pakkasessa. Kummallakaan kerralla ei suostuttu kahta siirtämään.

Yleisiä syitä oli monia ja sitten vedottiin vielä sikiöiden terveyteen ja kasvuun tai keskosuuteen ym...

Kaippa ne lääkärit tietää, mutta jos ja kun teemme PAS taas, niin nyt kun ne on kahden pakkauksissa ja jos molemmat selviytyy sulatuksesta, ei kyllä toista anneta heittää roskiin.

24. kirjoittelija Vierailija

Meille on aina siirretty kaksi alkiota.Eli kaikkiaan kuusi siirtoa ja aina kaksi alkiota kahden päivän seurannan jälkeen on ollut siirto ja kummallakin kerralla(siis nämä kerrat kun odotin ja odotan)on alkio ehtinyt jakautua neli soluiseksi.
    Mutta kummallakin kerralla alkuraskaudessa kova vuoto eli toinen on ehkä poistunut koska nytkin odotan vain yhtä.Saamme olla onnellisia että meille on aina laitettu kaksi. Olisinko muuten näin onnellisessa asemassa.

25. Nela Vierailija

Moi,

Käsitykseni mukaan ikä vaikuttaa siihen, siirretäänkö yksi vai kaksi alkiota. Muistaakseni yli 34v siirretään kaksi mikäli haluaa. En ole ihan varma oliko se just 34v se raja.
    Meillä siirrettiin ekalla kerralla omasta pyynnöstä yksi alkio ja tämän jälkeen aina kaksi. Tasan viikko sitten tehtiin 2 alkion siirto (apua onko siitä vasta viikko!!! tämä odottelu tuntuu ikuisuudelta!!!!) ja jos nyt ei onnaa niin pakkasessa enää yksi alkio.
    Olen yrittänyt seurata kehoani ja huomata edes jotain oireita... Mutta en kyllä voi sanoa että tuntisin jotain erityistä, vaikka kuinka yrittäisin. Kyllä tämä piinailu on yhtä tuskaa. Ajattelin lauantaina tehdä apteekin testin vaikkakin olen tietoinen että se saattaa olla aivan liian aikaista. ARRRRGH.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri