Hae Anna.fi-sivustolta

Passaajat, osa 5

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Vuonna 2006, 30.12.2005.

1. tatti Vierailija

Etsintäkuulutan Piipun!

Et ole täällä paljon näyttäytynyt. Tosin itsekin vähemmän. Miten sulla menee? Oletko jo aloittanut PAS:n?

2. Lumikki Vierailija

Meillä on siirretty aina 2 alkiota, kun on ollut mahdollista, ettei ole ollut paritonta määrää. Luulen, että syynä meillä on se, että minulla on vaikea endo, joka käsittääkseni voi vaikeuttaa alkion kiinnittymistä. Kuullostaisi ihan järkevältä, kun 2 kertaa on hoidossa alkanut raskaus mennyt kesken :/

3. Toivo Vierailija

Seuraajalle! Joo nytkin siirrettiin 2 alkioo. Oli pakastettaessa jo samassa ""putkessa"" ja molemmat selvisi. Mulle kyllä jo tuoresiirrosta siirrettiin 2 kun ensin oli näyttänyt että ne lähtee huonosti jakautuun,vaan 2 soluisiksi. Siirto aamuna oli toinen kyllä 4 soluinen. Nyt molemmat oli 4 soluisia... Mulle ainakin sanottiin et jos alkiot on priima luokkaa niin sit ne miel. siirtää vain yhden. Täälä siis piinailu jatkuu...

4. Toivo Vierailija

Hei Nela! Oot aikas samassa vaiheessa kun minä tässä piinailussa.. vai meinaat jo kokeilla nyt la testata? Mä ajattelin kans jo eilen et koska sen vois tehdä? Onko sulla kokemusta siitä et se vois jo näyttää jotain haamu viivaa jos olis tärpänny? Tämä itsetutkiskelu on jo kyllä aikas puuduttavaa kun haluais jotain tietoo. Sullako ei kans mitään suuria tuntemuksia? Itse kun en ole ikinä plussannut niin ei pienintäkään hajua miltä pitäis tuntua mutta mulla rinnat oli jo kipeet ennen siirtoakin ja viimeksikin mahassa oli samanlaista kipua aina sillon tällön, toki sillon oli se punktio tehty. Toivotaan meille nyt tosi kovasti onnee et ensviikolla ne testit näyttäis plussaa!!

5. Nela Vierailija

Hei Toivo,
    Sama juttu: En ole ikinä testannut edes haamuviivaa joten aika vaikeaa lähteä arpomaan tuntemuksia... vaikkakin sitä koko ajan tekeekin. Viime PASn jälkeen mulla oli mielestäni nipistelyitä ym mutta silti testasin täyden negan. Taisi olla oman mielikuvituksen tuotetta ja/tai sitten Zumenonien ja Lugesteronien aiheuttamaa.
    Nyt myös sama lääkitys päällä mutta skeptisempi suhtautuminen mahdollisiin tuntemuksiin... kai.
    Joo, ajattelin testata la jos vain uskallan. Mä en osaa sanoa onko siinä mitään järkeä vai ei saati onko mahdollista, että se näyttäisi luotettavan tuloksen suuntaan tai toiseen. Toisaalta onko tässä piinailussakaan mitään järkeä, hulluksihan tässä tulee kun tarpeeksi monta kertaa joutuu piinailemaan.
    Oliko sun alkiot alkaneet jo jakautua? Mulla oli ""vain"" 2-soluisia. Kuten jo aiemmin kirjoittelin, niin täällä ollaan kovin montaa mieltä siitä, kiinnittyykö 2-soluinen yhtä helposti kuin 4-soluinen alkio. Mä en tiedä tästä asiasta sen tarkemmin mutta aion biologin kanssa selvittää asian mikäli joudun taas PAS'iin. Oikein paljon tsemppiä sinulle! Toivotaan, että vihdoin olisi meidän (ja muidenkin) vuoro!!!

6. Toivo Vierailija

Nela! Joo mun kaikki alkiot oli ns.hitaita jakautuun, kun 2 päivänä puktiosta ne oli 2 soluisia, paitsi just se yksi joka kuulema oli juuri ennen sitä siirtoa jakautunut 4. Nyt kun ne 2 soluiset pakkasukot sulatettiin niin siirto päivänä oli jakautunut 4 eli 3:ntena päivänä? Oon täälä lueskellut et jollain on sillon ollut jo tosi pitkällä jakautuminen mut kyllähän myös 2 soluisesta oli joku plussannutkin!! Itse kans stressasin just tota jakautumista ja ajattelin ettei ne jatkais siitä eteenpäin mut onneks kävi paremmin. Et älä huoli kyllä ne jatkaa jautumista vaikka sitten päivän jälkijunassa. Siinä oot oikeessa et hulluksi tässä taitaa tulla kun työpäivä on taas menny ihan tätä miettiessä. Kait sitä on pakko lopettaa ja jatkaa töitä.... Moikka

7. Susse Vierailija

Eilen siirrettiin kaks 4-soluista , kuulemma hyvää alkiota. Eli nyt sitten piinaillaan kaks viikkoa. Kuulostaa tutulta toi itsensä tarkkailu, kaikenlainen nipistely vatsassa on tuttua mullekkin. Ainut selkeä tuntemus silloin ekassa tuulimuna raskaudessa mulla oli rintojen kipeytyminen. Tää on taas yhtä tuskaa tämä odottelu, kun nyt taas toiveet on kovat. Meillä jouduttiin sulattamaan pari erää alkioita, ekat sulatetu ei selvinneet, joten nyt pakkaseen jäi enään kaks alkiota, eli yhteen siirtoon vielä , jos sulatuksesta selviävät.
    Pitkää pinnaa kaikille piinailijoille ja mukavaa viikonloppua!

8. Supi Vierailija

Moi kaikille.

Samassa aikataulussa ollaan Susse. Mulle tehtiin tänään kahden tuorealkion siirto. Olivat hyviä 8 soluisia. Nyt takana jo neljä ivf:ää joten toivotaan et tää ois vipa. Pakkasukkoja jäi neljä vielä pakkaseen.

Kaksi viikkoa piinaa! Huh huh!

Itselläni ei ole mitään kokemuksia plussasta. Ei ikinä tärpännyt mitenkään joten nuo oireet on ihan hakusessa.

Katotaan kuin käy.

9. Piipu Vierailija

Etsintäkuulutettu löytynyt!

Minä kävin tiistaina ultrassa ja lääkäri sanoi että voisin torstaina aloittaa ovulaatiotestit ja heti torstaina näytti testiviiva aika vahvalta ja testasin tänään perjantaina toisen kerran ja se näytti jo himmeämpää. Eli huippupäivä oli silloin torstaina. En kyllä ole käyttänyt aikaisemmin, ihmetytti vähän että miten se heti niin vahva viiva.
    Soitin tietenkin hoitsuille ja sanoivat, että siirto tehdään maanataina.
    Saa sit nähdä selviääkö alkio sulatuksesta tai alkiot, laittanevatko yhden vai..
    Olen tässä aloittanut liikunta harrastuksenkin, miten lie siirron jälkeen kieltääköhän ne taas liikunnan.
    Ainkin kun tehtiin tuoresiirto, kielsivät liikunnan kokonaan. Onkohan sekin vähän lääkärikohtaista.
    Piina alkaa taas kohta..
    Toivotan kaikille piinassa tällähetkellä oleville pitkäjännitteisyyttä!!
    Tälläista minulle kuuluu, miten sulla Tatti tehdäänkö sinulle milloin siirto?

Minulla tuoresiirron aikana oireita oli nipistelyä vatsassa ja rinnat oli tosi arat mutta ei silti onnistunut, vuotoa alkoi tulla ruskean punaisen vuotona jota ei minulla yleensä menkkojen alettua yleensä ollut.
    Silti varalta testasin..--- Ja vähä aikasemminkin tein testin ja näytti silloin negatiivista.

Yritän sinnitellä seuraavalla siirrolla etten mene ennen aikoja testaileen vaikka eihän siitä mitään haittaa ole.
    Tsemppiä kaikille!

10. tatti Vierailija

Hei Piipu!

Hienoa, että olet päässyt aloittamaan nyt uuden alkion siirto kierroksen. Toivotan oikein paljon onnea. Aivan jännitän sinun puolestasi. Viestitä sitten, miten asiat etenevät.
    Niin, tuo liikunta kielto on varmaan potilaan voinnin/aikaisempien kokemusten ja lääkärikohtainen yhteissumma. Olipa hienosti kuvailtu. Minä kun tuota kysyin, niin hoitaja ei pitänyt haitallisena, mutta lääkäri ehdotti välttämään.

Minä olen vielä lykännyt siirtoa. En oikein ymmärrä, kun ei tarvitse varailla mitään aikaa täällä PAS, vaan itse saan päättää missä kierrossa tehdään. Mutta sitten kuitenkin kun aloitan ""omin päin"" syömään zumenonia, on varattava mahdoll. pian aika ultraan, jotta selviää voidaanko siirto tehdä kyseisenä kuuna. ??? Tästä on ohjeet kirjallisena. No, mitä hitsiä käytän turhaan niitä tabuja, jos en saa aikaa edes ultraan?

Olen yrittänyt pysyä viileänä vauvaasioiden suhteen, mutta kun kaikkialta niitä kuulee ja joutuu olla ystävien lasten kanssa tekemisissä. Olen taas kuin kissa pistoksissa.
    Kun saan työni taas, ehkä, vähenemään sopivasti, on minulla seur, kuussa jo aikaa valmistautua siirtoon.

Kerrohan sitten taas kuulumisiasi. Pidän sulle peukkuja.

11. Piipu Vierailija

Mitä ne zumenonit on????
    Ei kai minun pitäny sellasia ottaa, vai onko sinulla epäsäännölliset kuukautiset johtuuko siitä tabujen syönti?
    Joo viestittelen sitten miten käy..ja tuntemuksia ym.
    Ne ultran jälkeen vasta antaa ajan milloin siirto tehdään.
    Miten niin et saa aikaa ultraan??

12. tatti Vierailija

Hei Piipu!

En ole koskaan kyseenalistanut zumenonin käyttöä, kun täällä ei tehdä siirtoja, vaan joudutaan matkata suurempaan kaupunkiin. Sieltä ovat kaikki samassa hoidossa olevat potilaat saaneet käsittääkseni saman moniste ohjelapun. Olen ainakin joillakin nähnyt. Näin meillä.
    Eroa myös siinä,ettei mistään tikkujen käytöstä ole koskaan ehdoteltu, vaan 12-14 vrk jälkeen on automaattisesti ultra siis jos sairaalan ajanvaraukselle se käy ja sinne siirron tekevälle sairaalalle sitten se siirtopv. Siksi en ymmärräkään, miksei kaikesta voi sopia jo ennenkuin aloittaa pillerit. On minulla epäsäännöllinen kierto ajoittain.
    Niin sen tiedän, et siirtopv ei voi tarkalleen sopia ennen ultraa, mut muusta. Ehkäpä otan sitten lähempänä yhteyttä hoitavaan yksikkööni. Kait se zumenon jotenkin valmistaa sitä kohdun limakalvoa vastaanottavaiseksi ? Ultran jälkeen
    käyttöön tulevat vielä lugesterol-emätintapletit.
    Onnea sulle matkaan!

13. Nela Vierailija

Moi,
    Se Zumenon käsittääkseni kasvattaa kohdun limakalvoa. Siirto voidaan tehdä kun kalvo on tarpeeksi iso (min 7mm?).

Mulle tehtiin PAS 1.5 viikkoa sitten ja Zumenonin&Lugesteronien voimalla. Mulla on edellisiltä kerroilta poikkevia oireita mm. jatkuvaa mutta äärimmäisen vähäistä tiputtelua sekä olen ollut todella väsynyt (yleensä nukun n 7h/yö, viime viikot olen nukkunut 9-10h/yö). Onko kellään ollut samankaltaisia oireita? Niitä normaaleja eli rintojen kipua, vatsan nipistelyä jne en ole juurikaan tuntenut.
    Minulla oli tarkoituksena testata jo lauantaina mutta päätin olla tekemättä testin. Ei se varmaan kuitenkaan olisi näyttänyt luotettavaa tulosta. Nyt pitäisi piinailla torstaihin/perjantaihin asti. Tsemppiä kaikille!

14. seuraaja Vierailija

Kiitokset viesteistänne. Jätämme tämän kierron väliin, jotta voisi suunnata ajatukset vähän muuallekin välillä. Seuraavaan passiin yritän taas puhua, josko 2 alkiota siirtäisivät, kun niitä vielä on.

Voimia ja onnea teille kaikille!

15. Toivo Vierailija

Nela! Ei oo enään montaa päivää piinaa jäljellä. Mun tuntemukset vaan kun tuntuu kokoajan häviävän. Toi sun väsymyshän voi olla positiivista, mulla ei kyllä mitään ihmeellistä oiretta oo, vähän rinnat arat... Täytyy yrittää pitää lippu korkealla vaan loppuun asti. Peukkuja kaikille!

16. Piipu Vierailija

Joo sillä kyselin kun mulla ei käytössä ole Zumenoneja, kai ne jotenkin sitten ultrassa näki ennen istutusta tänään että kohdun limakalvo oli riittävän iso, tekivät ultran ennen varsinaista istutusta.
    Onnea Nela siunulle raskaustestiin minulla edessä sama kahden viikon päästä.
    Lugestroonit aloitan itse myös huomenna ja piinaavat kaksi viikkoa edessä odottelua.
    Palaillaan.

17. Nela Vierailija

Kiitokset onnentoivotuksista Toivo, Piipu ja muut taistelijat! Sitä samaa toivottelen teille kaikille!
    Jotenkin tuntuu, että tämä on sellaista arpapeliä että juuri onnea tässä taistossa tarvitaan!

Toivo, milloin sulla on testaus? Oliko se juuri torstaina?
    Pari päivää sitten mä rupesin kuvittelemaan jotain oireita rintojen arkuudesta sitten heräsin todellisuuteen: kai ne rinnat tulee aroiksi kun niitä tarpeeksi painelee...

Tällä hetkellä mua kauhistuttaa koko testaus sillä en TAAS haluaisi pettyä ja vajota itsesäälimäiseen masennukseen... Kateellisuus on myös yksi niistä uusista piirteistä mitä olen lapsettomuuden myötä itsestäni löytänyt. Hyi hitto. Ennen suorastaan kartoin kateellisia ihmisiä ja nyt minusta on tullut juuri samankaltainen. Kateuteni kohdistuu pääasiassa pariin oikein läheiseen ystävääni joilla mielestäni on ""kaikki"" elämässään kohdallaan (koti, lapset & työ). Totuus on kuitenkin se, että meillä kaikilla on oma ristimme täällä kannettavana ja elämässä tulee varmasti myös muita ongelmia matkan varrella eteenpäin vaikkakin on lapsia... Mutta jotenkin en vain pysty olemaan avuksi esim ystävättäreni avio-ongelmien ratkomisessa; jotenkin se tuntuu niin kaukaiselta ja ""pieneltä"" ongelmalta minun ongelmien rinnalla. (Muuten, kauhistuttaa oikein myöntää tämä itselleen).
    Tässäpä tämän hetkiset fiilikset, jatkan taas työntekoa mikäli löydän kadotetun keskittymiskykyni ja motivaation jostain x-filesta. TSEMPPIÄ KAIKILLE ja palaillaan taas!
    PS. Sorry taas tämä vuodatus! Täytyy myöntää, että itselleni tuli kuitenkin parempi olo kun pääsin taas kerran vuodattamaan tuntemuksiani teille!

18. Susse Vierailija

Huhuu, Supi, onko sulla jotain tuntemuksia jo? Mulla nyt siis viides piinistely päivä ja joka aamu toivon että olis tissit tullut kipeeks..ja pöh, ei siis niin mitään. Mahassakaan ei suuresti nippaile , joten odotellaan vaan. En jaksa uskoa onnistumiseen..
    Joillakin täällä alkaa olemaan testauspäivä lähellä, peukut pystyssä teille!!

19. Kikka Vierailija

Hei ""sisaret""!

Kuinka osuitkaa Nela vuodatuksessasi kipeään kohtaan. Minulla on ollut viimeisen puolentoista viikon aikana just samanlaisia tuntemuksia. Aivan inhoan itseäni, kun olen huomannut että oon oikea ""katteen paska"". Työkaveri odottaa vauvaa ja musta tuntuu, että mää en voi sietää sitä enää silmissä. Meillähän oli puolessa välissä kuuta IVF, joka ei tuottanut tulosta. Pakkaseen jäi vielä neljä, mutta musta tuntuu että me jätetään homma sikseen, kun tää viimeinen IVF, oli henkisesti niin rankka. Tai ei siis IVF, vaan sen toteaminen että ei taaskaan onnistunut.

Mieskin sanoi että hän on jo aivan uupunut tän asian kanssa, ja että tuntee itsensä todella epäonnistuneeksi, kun ei saa edes yhtä lasta aikaiseksi. On tää rankkaa myös toiselle osapuolelle, kun he eivät yleensä niin avoimesti asioista puhu edes ystäviensä kanssa.

Ajateltiin että pidetään hengähdystauko ja päätetään sit että tyydytäänkö osaamme ja aletaan elää täysillä toisiamme varten.

Helpottavaa kuulla, ettei ole yksin ja ainoa näiden tuntemuksien kanssa painiva.

20. Supi Vierailija

Moi Susse,

Mulla siis menossa myös viides piinapäivä. Ei muita tuntemuksia kuin rinnat arat ja masu menkkakipeä :(. Onko sulla luget vai crinone. Mulla ollut aikaisemmin aina luget ja niiden aikana ei ole ollut rinnat arat ja nyt kun on toi crinone niin rinnat oli heti toisena päivänä siirrosta kipeet...ei siis todellakaan tarkota mitään plussaan viittaavaa.

Tää on tosi hirveetä tää oottaminen. Huh huh. Koko ajan vain kuulostelee itseään ja tuntemuksiaan. Puolet varmaan keksin jo itse.

Koska teet testin? Mun pitäis odottaa ensi viikon perjantaihin, mut testaan varmaan ekan kerran jo aikaisemmin.

Tsemiä meille ja muille!

21. anna Vierailija

Kyllä on jännät paikat teillä monella! Kun on itsekin käynyt näitä juttuja jo sen verran läpi niin nousee koetut tunteet monasti esiin viestejänne lukiessa.

Meillä on uusi IVF pian alkamassa. Sen verran kävi tuuria, kun ollaan 10 kk oltu kunnallisella puolella jonossa niin päästään ostopalveluna Väestöliittoon. Olen ainakin itse kuullut paljon hyvää palvelusta siellä.

Tseppiä kaikille, olisi ihan kuulla että joku raskautuisi:)

22. Toivo Vierailija

Nela! Hitsi mää kirjoitin pitkän stoorin äsken ja oli pakko heittää tosta muulle palstalle kun olen täälä anopilla kirjoittelemassa ja se tulee kokoajan tohon viereen kyseleen jotain... Ihmettelee varmaan kun heitän kädet tohon ruudun päälle yhtääkkiä ja oon ihan paniikissa. :)Täälä ei olla kerrottu näistä hoidoista kun en jaksais ehkä kokoajan vastailla kaikkiin kysymyksiin... mut tästä itse aiheesta. Mun testi päivä on vasta pe mut hirvee hinku olis jo tänään tehdä?!! Juttelin kaverini kans tänään ja se sanoi et oli apteekin testillä jo kahta päivää ennen veritesti päivää plussannu joten se oli et tee vaan, mut jotenkaan en uskaltais. Sullahan se päivä on jo huomena!!! Pidetään nyt peukut pystyssä!! Mulla oli ihan semmonen olo eilen illalla ja tänään aamulla et täti on tulossa mut onneksi se on nyt hävinnyt... Hirveetä kun ei uskalla mennä edes vessaan. Mulla on ihan samat fiilikset aina välillä kun joku valittelee pienempiäkin asioita ja kuinka elämä meinaa romahtaa niihin..? Sillon saa aina hammasta purra ettei laukase jotain päin naamaa.. Harmi et en varmaan pääse koneelle huomena kun laajakaista on vaihdossa ja se uusi aukee ehkä vasta 3 päivä, mut sit heti kun pääsen koneelle tuun katsoon ja kertoon uutisia!! Apua

Tsemppiä kaikille muillekkin taistelijoille!!! Paljon plussa uutisia tähän ketjuun!!

23. Auttavana ollut Vierailija

En voi olla ottamatta osaa tähän palstaan jossa vierailen ensi kertaa.
    Kerron vain eräästä kokemuksesta eräästä henkilöstä.
    Tämä kyseinen henkilö oli yrittänyt saada lasta 9 vuotta tuloksetta ja hoitojen hinta sinä aikana huomattava kuten moni varmaan arvaa.
    Lääkäri oli moneen otteeseen kertonut että koikki on tuhaa hän ei voi saada lasta noin monen vuoden yrittämisen ja tutkimusten jälkeen.
    Mutta tämä kyseinen henkilö ei antanut kuitenkaan periksi ja lomaillessa kotisuomessa eräällä paikkanunnalla miehensä kanssa heille oli kerrottu että hankkisi selaisen henkilön joka välittää niin sanottua energiahoitoa oli kuullut että siitä olisi ollut apua joillekin.
    Sain päivänä muutamana puhelin soiton jossa minulta kyseltiin asiasta että olivat kulleet minun sitä välittävän.

Lupasin tehdä voitavani kun hän saapui luokseni.
    Ensi kerran käsittelyn 1,5 t jälkeen ja 3 vk kuluttua tunnin käsittelyn jälkeen tavallaan en kuullut hänestä hetkeen mitään.
    Kolmen kuukauden kuluttua sain tekstiviestin että hänelle oli tulossa vauva jota sitten kävimmekin puolisoni kanssa katsomassa.

Okei! päivänä muutamana tuli tämä sama henkilö käymään ja kertoi että ensimmäisen lasen syntymästä saakka he olivat heti aloittaneet uuden koitoksen siitä oli jo kulunut 9 kuukautta eikä tärpännyt vieläkään.

Toistin saman operaation 40 min ja luasin kun on aikaa niin myöhemmin uudelleen. Mutta sitä kertaa ei sitten koskaan tullut kun hän oli taas raskaana.

Nyt hänellä on kaksi tervettä poikavauvaa ja kaikki olemme iloisia.
    Loppu hyvin kaikki hyvin.

24. Susse Vierailija

Tsemppiä teille joilla testipäivä lähenee!!Mulla vielä viikon verran piinailua, sitten veritesti. Vaikkakin joka kerta olen testaillut juuri ennen sitä kotona. Kaksi kertaa on tullut kaks viivaa tikkuun, mutta ei sen enempää.Toiveet nousee tuplasti kun viivoja tulee kaks, mutta veritestin tulos on ollut sitten sitäkin armottomampi.
    Supi, mulla luget käytössä, ollut joka kerta. En ole juurikaan huomannut niistä sivuoireita, paitsi silloin ekan kerran luulin että rintojen kipeytyminen johtui niistä. Mutta ne kipeytyi sitä enemmän mitä korkeammalle hcg arvo nousi. Mulla on myös vuoto pysynyt pois niiden johdosta, alkanut aina noin kolme päivää sen jälkeen kun olen ne lopettanut.
    Edelleen siis oireeton olo, maha murissut ja kipuillut hiukan.

25. Supi Vierailija

Moi Susse,

Mä meinasin tänään tilata netistä raskaustestejä, mutta en sit tilannutkaan...masu taasen menkkakipee ja masentaa. Tissikipukin hellittää :( On tää niin tuntemusten ja tunteiden vuoristorataa. Hui.

Onnea matkaan kaikille, joilla testipäivä lähenee. Peukutan täysillä!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri