Hae Anna.fi-sivustolta

Passaajat, osa 5

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Vuonna 2006, 30.12.2005.

1. Lumikki Vierailija

Hei Kikka ja Nela ja muut!

Samoja fiilinkejä on ollut täällä: ennen kartoin kateellisia ihmisiä ja nyt huomaan olevani työkaverilleni kateellinen,kun heille on tulossa vauva :( Taitaa taas tulla kausi, jolloin on erityisen raskasta. Meillehän tehtiin tammikuussa ihan täysin epäonnistunut IVF. Jo neljäs, että mittari raksuttaa armottomasti kohti lopullista lapsettomuutta :( En kyllä olisi uskonut, että tästä tilanteesta itseni löydän. Luotin jotenkin siihen, että kyllä meilläkin tärppää viimeistään kolmannesta IVFstä. Niin tärppäsikin, mutta kesken ne ovat aina menneet :( Tuntuu henkisesti vielä pahemmalta, kun tajuan olevani kateellinen, ja vihaan sitä tunnetta ja vihaan itseäni, kun en voi iloita toisten puolesta.

Kävin eilen tutkituttamassa endometrioosini, koska sitä ei enää kukaan ns. tutki, kun emme ole enää julkisella puolella hoidossa. Kaikki siellä on ok, mikä on positiivista, mutta lääkäri sai selkäkarvani pystyyn mielipiteillään. Oli sitä mieltä, että kannattaa meidänkin niitä hoitoja miettiä tarkkaan, paljonko tehdään, kun kerran 100% varmuutta ei ole, ettenkö voisi tulla luomusti raskaaksi (mitä nyt minulla on vaikea endo ja miehellä lievää vikaa siittiöissä!). Toinen lääkäri on kyllä sanonut, että hänen mielestään 95% varmuudella torvet ovat tukossa.

Ja lisäksi meni vielä lääkäri mainitsemaan, että ihminen kun voi vaan 30% vaikuttaa siihen, tuleeko raskaaksi ja että luonto sen 70 prosentin avulla päättää, keitä se haluaa vanhemmiksi. Voihan helvetti, että päätin, etten sen ihmisen luokse enää mene koskaan! Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta naistentautien lääkäri, voi GRRRRRR!

2. Leppis Vierailija

Siis pakko kommentoida:
    itekkin lapsettomuuden kanssa painivana ihmisenä NISKAKARVAT NOUSI KAIKKI PYSTYYN - taivas varjele, mikä megasuperhyperextra IDIOOTTI LEKURI!!!!? Vai LUONTO PÄÄTTÄÄ ketkä on sopivia vanhemmiksi??? Kyllä on lekuri täysin väärällä alalla...eiköhän toi kommentti mee aivan ristiin kaikkien hienojen ja pitkälle kehitettyjen lapsettomuushoitojen kanssa. Olispa ollut kiva olla paikalla, ja antaa sanan sivaltaa - ehkä olisin kyllä kommunikoinut jo huutamalla ja roikkumalla sen kurkussa... sinuna Lumikki harkitsisin jo jotain valituksen tekoa ko. lääkäristä - jos et aio (tietenkään!!!) enää sen vastaanotolle mennä. Ettei moinen ääliö vaan vahingossakaan enää never ever sano tollasia juttuja kenellekään muulle!!!

3. Rapu75 Vierailija

Hei kaikki passaajat!

Olen lueskellut ketjuanne muutaman viikon ajan, ja liityn nyt hiljalleen mukaan keskusteluun.

Takana 1 ivf, josta raskaus ja synnytys 5/05.

Vaikean endoni vuoksi olemme nyt yrittämässä uudelleen, kun se ei meiltä luomuna onnistu. Menkat juuri alkamassa ja siitä pitäisi ilmoittautua Naistenklinikalle. Pakkasessa 5 ampullia, 9 alkiota (joista 8 priimaa). En tiedä miten kestävät sulatuksen, kun ei ole tarvinnut vielä kokeilla... Olen jotenkin niin naivi ja toiveikas, että kuvittelen, ettei tartteisi mennä toiseen ivf:ään enää. Vaan että näillä pakkasessa olevilla onnaisi. Kun kuitenkin lukee teidän monen viestejä, realismi iskee taas. Muistuu mieleen 1,5 vuoden takaiset ajat, jolloin jännityksellä hoitoja odoteltiin sekavin tuntein..

Lumikki: ikävää löytää Sinut täältä! Tällä tarkoitan, että todella ikävää, ettette ole onnistuneet! Muistelen, että Sinä olisit tullut raskaaksi samoihin aikoihin kuin minäkin, mutta viestistäsi päätellen olet kokenut keskenmenon. Olen kovasti pahoillani ja toivotan lämpimästi menestystä tuleviin hoitoihin!!!!! (samalla hieman arveluttaa, mitä mahdatte ajatella ilmestymisestäni tänne, kun niin moni tuntuu kirjoittavan olevansa kateellinen raskaana oleville ystävilleen (jonka ymmärrän 100%sti, itselläni on ollut ennen raskautta samanlaisia ajatuksia, paljon). Meillä kun tuo yksi jo tuolla nukkuu päiväuniaan. Siitäkin huolimatta kovin raskaalle tuntuisi ajatus, että sitä kakkosta ei tulisikaan ja hoidot pelottavat ja että tänne kirjoittamisesta saa lohtua).

Sellainen tuli vaan mieleeni, kun eräs tuttu pariskunta myös meinasi luovuttaa yritykset pitkän ajan kuluttua ilman tulosta.. Yllättäen joku lääkäri osasi tutkia jonkun veren hyytymistekijän. Vika löytyi sieltä, se korjattiin ja raskaus onnistui miltei heti. Oletteko sellaista mahdollisuutta tutkituttaneet? En osaa siitä sen enemmin kertoa, mutta lääkärinne varmasti tietää, jollei asia jo olekin ollut tapetilla.

Ja lämpimästi suosittelen kaikille vyöhyketerapiaa. Se on ainakin minulle auttanut endometrioosivaivoihin ja uskon, että myös avitti raskauden onnistumista ekalla kerralla heti ensimmäisestä hoidostamme. Jos joku asuu espoossa, voin suositella täältä oikein erinomaista ja edullista terapeuttia!

Leppeitä plussatuuli teille kaikille!

T. Menkkojaan (kerrankin) innolla odotteleva Rapu75

4. Nela Vierailija

Lumikki, kiva kuulla susta vaikkakin todella ikävissä merkeissä. Älkää ihmeessä luovuttako vielä! Minustakin olisi paikallaan valituksen teko ko lääkäristä. Aivan pöyristyttävää! Toisaalta, itsellänikin ikäviä kokemuksia laparoskopian suorittaneesta lääkäristä josta olisi pitänyt tehdä valitus mutta en vain siinä tilassa jaksanut. Olen tosin pitänyt huolen, ettei ainakaan häntä suosittele kenellekään.

Kävin eilen testissä ja negaahan se TAAS näytti. Ei mitään kiinnittymisen merkkejä tälläkään kertaa. Kyllä tämä on niin helvetillistä. Herää kysymys, että mitä saakutin pahaa minä tai kukaan meistä on tehnyt kun saamme näin raskaan taakan kannettevaksemme?

Juttelin myös eilen biologin kanssa ja sovimme, että mikäli viimeinen pakastettu alkio selviää sulatuksesta, teeemme ns pidemmän viljelyn. Eniten mua suututtaa se, että kumpikaan (lääkärini/biologi) ei ottanut asiaa omatoimisesti esille vaan asiasta ruvettiin keskustelemaan vasta sen jälkeen kun MINÄ olin netin välityksellä ottanut asiasta selvää ja sen perusteella ymmärsin kysyä vaihtoehdoista. ARRRG. Kyllähän minä ymmärrän ettei se pidempi viljely ole mikään oikotie onneen mutta varmasti minun tapauksessa kokeilla kun yksikään alkio ei ole toistaiseksi edes YRITTÄNYT kiinnittyä.
    Tänään ajattelin ihan rehellisesti vetäistä sen verran viiniä että surut unohtuvat.
    Toivo, toivottavasta sulla olisi parempia uutisia kerrottavana!
    Viikonloppuja kaikille.

5. Keiju Vierailija

Hei!

Taka-alalla olen ollut minäkin..lueskellut teidän juttujanne kylläkin säännöllisesti.
    Rapu75:lle uskoa ei kannata menettää:
    Ilokseni voin todeta, että kyllä niillä pakastetuillakin alkioilla voi näköjään onnistua. Meille tehtiin eka IVF 10/05 tuloksena negatiivinen. Pakkaseen saatiin 8 alkiota ja eka lääkkeellinen PAS tehtiin 1/06, siirrettiin 2 alkiota ja alkuviikosta saimme iloksemme todeta raskaustestin näyttävän plussaa!! Nyt vain jännäillään onko molemmat tarttunut kiinni??!!?

6. Susse Vierailija

Onnea Keiju!Oliko sulla mitään oireita tai aavistitko jostain että plussaa tulee? Täällä siis viikko vielä jäljellä, hiukan tollasta menkkakipua alavatsalla, muutoin kyllä tosi oireetonta:(
    Supi, mitkä fiilikset? Mulla kaks r testiä polttelee tuolla kaapissa, saas nähä pystynkö olee testaamatta viikonloppuna.
    Jaksamisia ja viikonloppuja kaikille!

7. Rapu75 Vierailija

Pakko lohduksi kommentoida teille piinisteleville, että itse en edes arvannut olevani raskaana, kun Onnia aloin odottamaan. Olin aivan varma, että menkat alkavat päivänä minä hyvänsä, kun miltei ainoa oire oli menkkakivut ja lantionseudun juiliminen. Vasta testin tekemisen jälkeen alkoi oireita ilmaantua.

Että näinkin se voi käydä..

8. Keiju Vierailija

Moi , Susse kiitos onnitteluista, kyselit oliko ja mitä raskausoireita ennen plussaa.

Piinallista oli odottaa päivää, että testin sai tehdä...tein sen kotitestillä päivää ennen kuin virallisesti olisi saanut tehdä. Toki testasin vielä sen jälkeenkin, kun ei todeksi meinannut uskoa.
    Rinnat minulla oli hieman arkana ja paisuneina, niitä jomotti varsinkin yöllä, kun minulla on tapana käydä kerran yöllä pissalla. Etovaa ""kalvavaa"" oloa olen myös kokenut iltaisin pari päivää ennen testausta. Sama tahti jatkuu oireiden suhteen edelleen. Sitä vaan jotenkin nyt tarkkailee itseään koko ajan, on kauhuissaan kun mahasta esim. nipistelee..mitä se on, onko jotakin vaarallista..joten piinailu jatkuu siis edelleen.

9. Mariposa Vierailija

Hei Nela,

Olen todella pahoillani! Kaikki mitä kirjoitat on ihan liiankin tuttua.... Koeta jaksaa kuitenkin, hyvä että teilla on se pakastealkio siella odottamassa....

Me ei päästy ollenkaan pakastealkion siirtoon sillä kohdun limakalvo oli liian ohut. Olin henkisesti valmistautunut uuteen yritykseen, mutta ei edes sitä. Toisaalta en tiedä miten olisin jaksanut taas uuden pettymyksen (melkein 4 vuotta yritystä takana, ja 40 ikävuotta lähenee uhkaavasti) eli siinä mielessä parempi odottaa suoruisampaa kiertoa, jos niitä nyt ylipäänsä enää edes tulee.

Itsestäni tuntuu myös samalta että on VÄÄRIN että joutuu itse ottamaan selvää kaikesta. Voisin itsekin kohta avata lapsettomuusapuklinikan, sillä niin monenlaista on tässä vuosian varrella joutunut setvimään... Itse joutuu ehdottelemaan kaikkea, ottamaan selvää eli vaihtoehdoista, täydentävistä luomuhoidoista, akupunktioista jms.

Turhaututumisesta: Tämän oman lapsentekoprojektin aikana, on moni ystävä löytänyt kumppanin, tullut raskaaksi (yleensä ihan tosta noin vaan), synnyttänyt, juhlinut lapsen synttäreitä, yksiä, kaksia tai useampia, joku on tulltu jo toisenkin kerran raskaaksi, mutta itse olen aina tässä samassa tilanteessa..... Yritän olla katkeroitumatta, ja olen iloinen kaikista näistä suloisista vauvoista, joita putkahtelee tuon tuostakin. Välillä tuntuu silti niin väärältä.... ettei omalla kohdalle osu koskaan.

Toivotaan että joku saa plussia lähiaikoina, on aina todella ihanaa saada lukea hyviä uutisia vaikka muualtakin, antaa toivoa kun joku pitkään yrittänyt onnistuu... Ja kyllähän niitäkin tapahtuu. Nela älä luovuta. Meilläkin on uusi yritys maaliskuussa, ehkä silloin....

10. Rapu75 Vierailija

Hyvä Mariposa,

todella paha mieli tuli minullekin viestiäsi lukiessani. Otan vilpittömästi osaa suruunne, mutta kannustan silti pitämään vielä yllä toivoa, vaikka se varmasti vaikeaa onkin.

Keijulle myös vilpittömät Onnittelut plussasta / plussista! :) Tiedän mitä tarkoitat, itsestäni tuntui, että siitä testin tekemisestä se piinaus vasta alkoikin. Kaiken aikaa pelkäsi, että jotakin sattuu, yritti olla äärivarovainen ja välillä meinasi hysteria iskeä kun jostakin vihlaisi. Ja kun sitten oli saanut masun kasvamaan, sitä alkoi pelkäämään, että meneekö synnytys ok.

JOku sanoi joskus, että siitä lähtien kun vauva syliin lasketaan, alkaa pelko siitä mitä kaikkea sille voi sattua. Olen sitä mieltä, että se alkaa kyllä jo siitä raskaustestin tekemisestä. Etenkin kun sitä on odotettu pitkään ja hartaasti, eikä se ole natsannut ""tosta noin vaan"" niinkuin joillakin onnekkailla.

Jouduin pomolle kertomaan tosi aikaisessa vaiheessa, ja itkin 2 päivää miehelle että varmasti menee nyt kesken kun menin sille sanomaan! Että sellaista hysteriaa..

Jahah, kohta palaa pullat uuniin. Mukavaa päivän jatketta kaikille ja ONNISTUMISIA!

Rapu :)

11. Rapu75 Vierailija

Piti tuohon vielä kirjoittaa, että itselläni alkoivat menkat pe, joten 13.2. siis ultra (kp11) ja verikoe. Siitä sitten lähdetään koitokseen, jos onni on suotuisa.

Ensimmäinen pas kun on, niin ei oikein tiedä mitä odottaa. Yritän suhtautua siten, että mahkut on olemattomat, kun tuntuu että tässä voi niin paljon enempi mennä pieleen kuin tuoresiirrossa.

Mulla on vaan niin kovat noi endokivut jo, etten tiedä miten kauan pärjään niiden kanssa. Toivon jo senkin vuoksi, että onnistuttaisiin äkkiä...

12. anna Vierailija

Mariposalle. Olen aivan samaa mieltä siitä että tosi kurja kun itse joutuu koko ajan ottamaan selvää joka asiasta. Meidän klinikalla ainakin oltaisiiin menty koko ajan saman kaavan mukaan, ellen olisi itse kovasti kysellyt mahdollisia vaihtoehtoja. Olisin toivonut enemmän juuri meidän asiaan/tilanteeseen paneutumista ja ehdotuksia juuri ammattilaiselta eli klinikan lääkäriltä.
    Jaksamista kovasti sinulle! Mukava kun teillä on hoito kuitenkin taas tiedossa. Meillä on eka käynti perjantaina IVF-hoitoon Väestöliitoon. (kunnall.)Tarkempaa aikataulua en viedä tiedä.

Yritetään kuitenkin nauttia elämästä. Kyllähän lapsettomana elämisestä löytyy hyviäkin puolia;)

13. korppu Vierailija

huhuu! Toivo.. :).. tule kertomaan kuulumisia :)

14. Nela Vierailija

Hei kaikille!
    Mariposa, kiva kuulla sustakin, toivotan tuhannesti onnea maaliskuun koetukseen! Ilmoittelethan itsestäsi aina ehtiessäsi.
    Toivo, miten sun testauksessa kävi??

Kuukautiset alkoivat pe/la ja aloitin Zumenonit eilen taas kerran. Viikon päästä on ultra ja silloin katsotaan aika PAS:ille. Nyt siis kokeilemme pidempää viljelyä ennen kuin tehdään siirto. Toivottavasti alkio selviää ensin sulatuksesta.

Meidän kaveri -ja tuttavapiirissä kaikilla on jo lapsi tai pari. Minä olen ruvennut välttämään sellaisia ""tyttöjen"" illanistujaisia joissa minä olen ainoa lapseton. En vain kertakaikkiaan kykene selviytymään sellaisesta tilaisuudesta. Jotenkin mulla on täysin looserin olo. Jostain syystä mun on paljon helpompi viettää aikaa ystävieni kanssa kun heidän (ja oma) miehensä ovat mukana. Kummallista.

Onko täällä kukaan ruvennut tosissaan miettimään adoptiota?
    Mulla on ruvennut käymään mielessä yhä useammin tämä vaihtoehto. En ole kuitenkaan asiaa niin pitkälle työstänyt, että olisin ottanut asiasta konkreettisella tasolla enemmän selkoa. Olen myös miehelleni aina silloin tällöin asiaa väläyttänyt mutta kun en ole asiasta itsekään vielä ihan 100% varma niin en ole halunnut lähteä häntä toistaiseksi riivaamaan.
    Että tämmöistä tänään. Kovin vaikeaa tämä taisto on ja kyyneleissä on välillä ihan työpaikallakin pitelemistä. Jaksamista kaikille!

15. Polgara Vierailija

Hei!

Alan minäkin palaillan tänne palstailutauon jälkeen. Niille joille olen uusi, niin takan yritystä 4 vuotta, yksi kohdun ulkoinen raskaus, esimmäinen IVF viime kesänä -> kesken viikko 5 ja ensimmäisestä ja ainoasta PAS:ista keskenmeno 8+2 joulukuussa.
    Nyt odottelen menkkojen alkamista, jotta päästäisiin aikatauluttamaan seuraavaa IVF:ää.

Monta tuttua näyttää vielä täällä pyörivän, harmi kyllä. Mutta onneksi onnistumisiakin on ollut.

Rapu75, mainitsit että tiedät hyvän vöhyketerapeutin Espoosta. Olisin kinnostunut, mitenkähän saisin yhteystiedot?

16. Rapu75 Vierailija

Polgara:

laita viestiä mulle osoitteeseen [email protected] niin laitan sulle paluupostina tiedot.

:)

17. Susse Vierailija

Niin paljon ne r-testit poltteli tuolla laatikossa, että menin eilen sitten testaamaan(pp11)..kaksi viivaa siihen ilmesty melko pian. Veritesti olis to, mutta sovittiin että menen vasta pe aamuna töiden takia. Tämä on jo kolmas kerta kun testiin tulee kaks viivaa, joten en kyllä vielä uskalla iloita. Pientä toivon kipinää tämä kuitenkin antaa. Aikasemmat viivat olen testannut vasta veritestipäivänä ja ne on ollut paljon haaleammat kuin tämä. Mutta, mutta, vielä pitää pitää jalat maassa. Lauantaina oli siis mahassa menkkakipua ja slloin ekan kerra tissejä ikäänkuin ""särki"". Sitten taas su ja eilen olo oli ihan normaali. Öisin nyt tuntuu että rinnat kipuilee ja kutittaa.
    Mites Supi sulla menee? Jaksuja kaikille piinistelijöille!

18. Supi Vierailija

Moi Susse ja muut,

En ole kirjoitellut pariin päivään...vituttaa niin paljon. La alkoi jo menkat...tosi paljon ennen testipäivää:(

Aina meillä näin.

Pakkasessa oottaa neljä, mut ei hirveesti odotuksia.

Onnea kaikille joilla plussaa ja Susselle vielä extraonnenpotku.

19. Keiju Vierailija

Onnea Susselle plussan johdosta!

20. tatti Vierailija

Heippa kaikille!

Mä olen pysytellyt jonkin aikaa taustalla, kun ei ole ollut hoitoja sitten viime syyskuun jälkeen ja plussannutkin oon viimeksi reilu vuosi sitten. Vapaasta tahdostani emme ole vielä aloittaneet Pas: ia. Kerään voimia vielä ... sopivasti alkaa jo kutkuttaa taas mieltä, ...vaikka neljännen km:n pelko vaanii saman aikaisesti taustalla.

Tänne on tullut uusia mukaan. Kiva, vaikken vastoinkäymisiä tarkoitakaan.

Mitäs Piipulle tai Toivolle kuuluu?

21. Nela Vierailija

Onnea Susse, toivottavasti tällä kertaa ne kaksi viivaa pysyvät tiukasti paikoillaan!

Niin, mites Toivon kävi?

Tatti, kurja kuulla noista km:ista.

22. Piipu Vierailija

Hei!
    Minä olen vähä hidas kirjottelemaan, mutta täällä sitä odotellaan testipäivää, maanantaina 2 viikkoa tulis siirrosta. Sanoivat että hyvä ois odottaa muutama päivä yli, mutta kuka sitä jaksaa tätä piinailua.
    Onnea Susselle plussasta!! Kiva kuulla niitäkin välillä.
    Työkaverini odottaa lasta nyt, mutta ei onneksi minusta ole vielä tullut katkeraa ainakaan vielä. Minulla tietenkin toinen siirto vasta menossa ja toivottavasti ""viimeinen"".
    Tuntemuksia on ollut kaikenlaisia, eilen kun kävin työkaverin kanssa kiinalaisessa syömässä, ruokailun jälkeen alko huimaamaan ihan simona, joka meni ohi kyllä n.15 min. päästä. Yöllä taas oli ""menkka"" kipuja ja päivällä tuntemuksia vatsassa.
    Onko muilla ollu huimauksen tunnetta???????
    Tällasta täällä...

23. kirjoittelija Vierailija

Mulla ainakin ekan ja tän raskauden alus tuli tosi voimakas huimauksen tunne.Hetken oikeasti luulin et taju lähtee,tosin sitä ei kestänyt pitkään ja ainoastaan yhtenä päivänä.
    Rinnat oli nänneistä kosketus arat,kun niitä esim,suihkus pesi.Luulin kyllä et keltarauhashormonit aiheutti kivun,mikä olisi ollut silti loogista.En halua turhia toiveita esittää,mutta näin oli ainakin minulla.Onnea kaikille plussanneille ja niille jotka odottavat plussaa tulevaksi.

24. Piipu Vierailija

Kylläpäs tuntui mukavalta lukea sinun kokemuksista kirjoittelija, toivotaan että mulla kävis samoi, että olisin raskaana!
    No, se selviää ens viikolla.

25. Rapu75 Vierailija

Piipu:

minulla oli myös kovasti menkkakipuja plussaamisen aikoihin, niitä menkkoja ei sitten vaan koskaan tullut. Joten peukut pystyyn! Jänskät vikat päivät ennen testausta...

:)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari