Passaanko lastani liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Jos laitan nelivuotiaalle( juuri täytti) ruuat, iltapalat yms. valmiiksi annosteltuina pöytään? Kaveri oli sitä mieltä että passaan, ton ikäisen pitäis kuulemma jo osata ottaa jääkaapista itse ruokansa. Kyllä tuo leivän jo voitelee ja syö veitsellä ja haarukalla, mutta joitain juttuja pidän vielä lapselle turhan haastavina. En minä toki sitten aikamiehelle enää ruokaa lautaselle laita. :-)

.

no en minä osaa kuvitella että tuo 102 cm ja 16,5 kg tyttö ottaisi itse kattilasta kauhalla kastiketta tms., kuorisi perunat, viipaloisi vihannekset yms. enkä varsinkaan että leikkaisi itse leipäveitsellä leipää,jos ei olisi viipaloituja. kyllä sen aika vielä tulee. et passaa liikaa. lapsi saa olla lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Anna vaan itse ottaa sapuskat mitä haluaa. Ei meilläkään passata :)
No, toinen tarvitsee tuolin päästäkseen jääkaapille. Ja joku veitsellä vihannesten viipaloiminen lautaselle tosiaan ei ole minusta vielä oikein nelivuotiaan juttuja. eikä kattilasta ruuan ottaminen. Kyllä tuo toki osaa hakea jääkaapista vaikka maitoa tai mehua ja kaataa lasiin tms. , ja voidella tosiaan leivän, mutta kyllä se on niin että minä siitä kuumasta keittokattilasta sen keiton laitan lautaselle ja kannan pöytään, ainakin vielä, enkä näe siinä mitään ongelmaa. ei lapset päiväkodissakaan kaikkea tee itse.

Kuka valopää edes kuvittelee että esimerkiksi monilapsisessa perheessä mistään tulisi mitään jos kaikki alle kouluikäiset saisivat ottaa itse...

Seitsemän lapsen äitinä voin kertoa että alle kouluikäiselle olen aina lätkinyt annokset valmiiksi. Ruokaa syödään kun on ruoka-aika. Välipalojen kanssa voidaan sitten esikouluikää lähestyttäessä harjoitella sitä itse ottamista. Ja hyvin ovat oppineet kaikki.

Mä laitan 8-vuotiaallekin ruuat valmiiksi. Kyllä hän osaa voidella leivät ja leikata juustoa ja kaataa maitoa, mutta näin mä pystyn myös paremmin vaikuttamaan siihen, mitä ja miten paljon hän syö.

no et todellakaan,mutta mä passaan liikaa..nimittäin teen tota 8vuotiaalle..

just tulin ajatelleeksi että tosiaan,sehän voi tehdä itekki noi asiat,että miksi mä laitan kaikille kaikki valmiiksi ennku kutsun pöytään? :o laittakoon itse

Ei oo käyny ees mielessä että antaisin meidän 4v:n ottaa itse ruokaa. Pituutta liian vähän että ylettyis kunnolla enkä anna kuumien kattiloiden luona kyllä tuolilla seistä. Ksylitol-pastillit hän ottaa itse, muuten laitan valmiiksi.
Ja saa kyllä siis pyytämällä pöydästä mitä haluaa, mutta ei hän vielä ylety itse esim. leipää ottamaan ellei ole kori juuri vieressä.

Onko sun kaverilla lapsia?

Meidän tyttö 3,5v ei vielä ihan hallitse leivän voitelua eikä osaa käyttää veistä ja haarukkaa syödessä kovin hyvin. Mutta päivällisellä ja lounaalla laitan ruoat kulhoihin ja nostan pöydälle, niistä saa sitten itse ottaa ruokansa. Aamu- ja iltapalat (+välipalat) teen sitten valmiiksi suurimmaksi osaksi.

[QUOTE="a p";28570198]No, toinen tarvitsee tuolin päästäkseen jääkaapille. Ja joku veitsellä vihannesten viipaloiminen lautaselle tosiaan ei ole minusta vielä oikein nelivuotiaan juttuja. eikä kattilasta ruuan ottaminen. Kyllä tuo toki osaa hakea jääkaapista vaikka maitoa tai mehua ja kaataa lasiin tms. , ja voidella tosiaan leivän, mutta kyllä se on niin että minä siitä kuumasta keittokattilasta sen keiton laitan lautaselle ja kannan pöytään, ainakin vielä, enkä näe siinä mitään ongelmaa. ei lapset päiväkodissakaan kaikkea tee itse.[/QUOTE]
Meidän likka on elokuussa 5v. Nyt osaa leipoa pullaa ja sämpylöitä alusta asti. Paistaakin itse ne. Eilen teki pannukakkua Nyt haluaa opetella pizzan tekoa :)

Yhteistyössä