passiasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jooseppi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jooseppi"

Vieras
eli mun pitää nyt ensin hakea poliisin myöntämä henkilökortti ett mä saan lapselle haettua passia. passia mulla ei vielä ole kun en ole koskaan missään käynyt. ajokortti ei kelpaa.

Lapsen tulee olla henkilökohtaisesti paikalla passihakemusta jätettäessä. Viisitoista (15) vuotta täyttänyt alaikäinen voi itsenäisesti laittaa vireille passi- tai henkilökorttihakemuksensa, jos hänellä on huoltajilta kirjallinen suostumus ja jos hänen henkilöllisyydestään voidaan varmistua. Lapsen henkilöllisyys todistetaan lähtökohtaisesti voimassa olevalla passilla tai henkilökortilla. Alle 18-vuotiaan henkilöllisyys voidaan todentaa myös hänen huoltajansa avulla. Tällöin huoltaja tunnistetaan hänen esittämästä henkilöllisyysasiakirjasta (voimassa oleva passi tai henkilökortti).

että siis kun haen passia lapselle huoltajalla on oltava mukana oma passi tai poliisin myöntämä henkilökortti (Huom. ajokortti ei kelpaa)

eli siis mun pitäää ensin hakea/ostaa itselleni henkilökortti että voimme hakea lapselle passia ja pystyn todistamaan että olen minä koska mulla ei ole passia eikä ajokortti kelpaa

Juu, kyllä näin on :) muutenkin täysi-ikäiselle taitaa olla "pakollista" (muttei rangaistavaa jos näin ei ole) omistaa henkilökortti tai passi. Ja ajokortti ei nykyään ole täysin virallinen henkilöllisyystodistus, ei kelpaa siis poliisille ainakaan.

Olisihan siitä virallisesta henkkarista sinullekin hyötyä. Mutta mä sain haettua lapselle passin ajokortilla, kunhan vastailin ensin "muutamiin" kysymyksiin elämästäni esim: ketä muita asui kanssasi edellisessä osoitteessasi, mikä on äitisi tyttönimi, mikä oli ositteesi silloin, kun viimeiksi asuit muaalla kuin nykyisellä paikkakunnalla, mikä on isäsi syntymäpaikka...

• Tykkää
Reactions: mamatsu
että siis kun haen passia lapselle huoltajalla on oltava mukana oma passi tai poliisin myöntämä henkilökortti (Huom. ajokortti ei kelpaa)

Ei miehellä ollut noita (passi oli aikaa sitten mennyt vanhaksi), kun lapsille ja samalla itselleen oli hakemassa passia. Minulta löytyi voimassa oleva passikin.

Eivät edes kyselleet mitään varmistuskysymyksiäkään häneltä. Katsoivat varmaan, ettei kukaan meidän riiviölaumaa haluaisi omia.

Olisihan siitä virallisesta henkkarista sinullekin hyötyä. Mutta mä sain haettua lapselle passin ajokortilla, kunhan vastailin ensin "muutamiin" kysymyksiin elämästäni esim: ketä muita asui kanssasi edellisessä osoitteessasi, mikä on äitisi tyttönimi, mikä oli ositteesi silloin, kun viimeiksi asuit muaalla kuin nykyisellä paikkakunnalla, mikä on isäsi syntymäpaikka...

Itsellä unohtui oma passi kotiin nuorimmaisen passia uusiessa.Ajokortti oli kyllä.Minulta kysyttiin kanssa kaikenlaisia kysymyksiä menneisyydestä.

Yhteistyössä