Hae Anna.fi-sivustolta

Patapata ja hellan levyt?

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä apuva!, 26.04.2008.

1. apuva! Vierailija

Voiko patapatalle puhdistaa hellan levyt? Ja koko hellan pinnan muutkin kuin levyt? ettei naarmuta ja pilaa??

2. siivooja Vierailija

Älä pilaa hellaasi,puhdista hellan levyt sokerin palalla pyörivillä liikkeellä. Älä käytä mitään hankaavia aineita pilaat vain pinnan,sitten vasta alkaakin lika kertymään hellaan.Koita Fairy Poweria, kallis mutta hintansa arvoinen, ohjeet löydät tuotteen kyljestä

3. apuva! Vierailija

Siis kuivalla sokeripalalla? Eikö se hankaa ja naarmuta kun kova ja rösönen?

4. aivan outo juttu Vierailija

Minun hellani oli jo muuttaessani pois pilattu. Esim. levyjen ulkoreunat eivät ole olleet koskaan kiiltävän kromin näköiset. Olen yrittänyt turhaan saada sokeripalalla jotain aikaiseksi. Turhaan!
    On ollut pehmeämpää sokeripalaa ja kovempaa, ei tapahdu yhtikäs mitään muuta kuin että sokerimössöä on reunat täysi. Miten sitten itse uuni putsataan sokeripalalla, on minulle aivan outo ajatus.
    Uunin putsaan, Uuninpuhdistajalla, tai vaihtoehtoisesti mäntysoovalla. Hellan päällisen Patapadalla, eikä ole pilaantunut enempää mitä alunperin oli. En tiedä mitä edelliset asukkaat olivat keittäneet, mutta valkoinen emali on palanut läpimustaksi. Eikä taloyhtiö kuulema korjaa sitä, näin vastaus huoltomieheltä.

5. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kostutettu sokeripala toimii joissakin asioissa. Uunin pohjaa en ole koskaan saanut sillä puhtaaksi, mutta luukun lasi puhdistui kuin tyhjää vain. Lopuksi pyyhin märällä rievulla.
    Patapata on kai turvallinen, jos katsoo ettei vaahto häviä. Silloin se kyllä naarmuttaa.

6. kaikkea vielä Vierailija

Höh, ei kai nyt taloyhtiö helloja ostele tai korjaa, nehän on irtokalusteita! Taloyhtiölle kuuluvat vain kiinteät kalusteet kuten vesihanat, ikkunat ja pintamateriaalien alla olevat rakenteet. Esim. kaakelit eivät kuulu, mutta vesieristys kuuluu. Ja ikkunoiden tiivisteet ovat omistajan vastuulla. Kuten myös jääkaappi, hella, jne.

7. vai onko? Vierailija

Niin en huomannut kirjoittaa ettei tämä ole omistusasunto millään lailla, vaan kaupungin vuokra-asunto. Ei kait vuokraajalle kuuluu kiinteät kalusteet. Ja kun hella toimii, niin eihän sillä ole väliä minkä näköien se on. Kiinteistöllä ei ole varaa,vaikka meillä on keittiö olohuoneen yhteydessä. Eli näköhavaintoja on "vieraspuolellekin"
    Olisi muuten kiva tietää paljonko hellan emalilevy maksaisi.

8. pilkun hässijä Vierailija

Niin, siis taloyhtiölle eivät kuulu missään tapauksessa nuo sähkölaitteet (eivät ole kiinteitä kalusteita), vaan asunnon omistajalle. Tapauksessasi omistaja on kaupunki. Kaupunki ei tokikaan toimivia laitteita rupea uusimaan, mutta olen kuullut monen vuokralaisen uusivan jopa keittiöitä vuokra-asuntoon omalla kustannuksellaan, koska kaupungin vuokrat ovat niin edulliset.

Kokonaisen uuden lieden voi saada tarjouksesta alle 300 eurolla, en usko että emalitaso varaosana tulee kauhean paljon tuota halvemmaksi.

9. asiaan Vierailija

Siis kostutettu patapatahan nimenomaan EI naarmuta, niin kauan kuin se vaahtoaa. Oman kokemukseni mukaan kaikkein paras hellan, tiskipöydän ja muidenkin kovien pintojen puhdistukseen, silloin kun kyseessä on pinttynyt tms. lika, jota ei millään muulla saa kunnolla pois. Itse käytän säännöllisesti hellan puhdistukseen, eikä kyllä ole tippaakaan naarmuttanut.

10. ap, Vierailija

Kiitos vastauksesta! Tuli tosiaan mieleen tuo patapata, mutta sitten rupesin miettimään että miten sen naarmuttamisen laita. Jäänyt äidin opit lapsena mieleen, että patapatalla lähtee kaikki!=)

11. Äidin opit? Vierailija

Tosiasia on kyllä, että patapata naarmuttaa. Sehän on teräsvillaa, jossa on saippuaaa. Emaliin, lasiin, posliiniin sitä E I pidä käyttää, mutta hellan rautalevyt kestävät sen (ei missään tapauksessa keraamiselle liedelle).

Jos haluat lietesi pilata, hankaile vain patapatalla, sen jälkeen siihen takuuvarmasti tarttuu kaikki entistä tiukempaan!

Hieman kostutettu sokeripala on niistä äidin ja isoöidin konsteista paras. Se ei pilaa pintoja ja toimii erittäin hyvin. Minä puhdistan sillä lieden levyt, emalit ja uunin ritilän sekä sieltä myös pahimmat pinttymät sekä kaasugrillin muutaman kerran kesässä. Sekin kiiltää käsittelyn jälkeen.

12. asiaan Vierailija

No onpa hassua :) itse olen iät ja ajat puhdistanut hellan sekä levyt että muut pinnat patapatalla, samoin esim. tiskipöydästä ym pinnoista pinttyneet ja kuivuneet liat, eikä ikinä ole tullut naarmun naarmua. Ainakin aikaisemmin paketin kyljessäkin oli käyttöohje, että niin kauan kuin vaahtoaa, ei naarmuta, eli samaa palaa voi käyttää useampaankin kertaan.

13. Äidin opit? Vierailija

Kyllähän siinä niin lukee, mutta kysypäs asiaa asiantuntijoilta. Teräsvilla naarmuttaa kaiken, joka on sitä pehmeämpää, oli siinä sitten vaahtoa tai ei. Jos hyvin kevyellä kädellä pyöräyttelet, niin silloin ei suurta vahinkoa saa aikaiseksi, mutta moniko älyää ja muistaa sen työskennellessään? Teräksiseen tiskipöytäänkin sillä saa naarmut aikaiseksi, jos varomattomasti touhuaa.

Muistan elävästi kotitalousopettajan kommentin, että teräsvilla ei kuulu hyvän emännän keittiöön, vaikka sitä kovasti mainostetaan. Se sopii enemmänkin metalliastioiden puhdistukseen ja sen sellaiseen.

Omat kokemukseni tukevat kyllä tätä opettajan neuvoa, sillä kovasti on piisannut hommaa pitää puhtaana anoppilan väen patapatalla hankaamaa liettä. Aina se paketti iolmestyy kesäpaikan kaappiin, vaikka kuinka olemme kieltäneet sitä käyttämästä (huom. paikka on meidän, ns. syytinki anoppilan väellä).

14. mm. Vierailija

millä uuniin pinttyneen lian sitten saa pois..

15. Oikeilla aineilla Vierailija

Uunin puhdistukseen on olemassa erityisiä puhdistusvcaahtoja- ja aineita, joilla ohjeen mukaan tehtynä kyllä onnistuu pahatkin paikat. Useampaan kertaan vain, jos kerralla ei kaikki lähde. Varaa kunnolla puhdistusrättejä tai keittiörullaa, sitä kuluu!

Jos menet uunin teräsvillalla hankaamaan, ei siitä hankaamisesta tuule loppua ikinä, pahemmaksi vain menee.

Kun kerran olet saanut pinnat puhtaaksi, ne pysyvät ihan kohtuuhoidolla kunnossa.

16. ja ruoste tarttuu hellan levyihin, näin totesin jo 80-luvulla ja vaihdoin sokeripalaan, sillä lika lähtee mainiosti.
    Uunin puhdistan sooda- vesi seoksella , ripottelen kylmään kostutettuun uuniin soodaa, annan vaikuttaa n. 5 min ja sitten pyyhin liat pois, pesen vielä käsiastianpesuaineella ja puhdasta tulee.

17. ap, Vierailija

Kiitos kommenteista. Sokeripalaa kokeilin, ei kyllä lähtenyt hellasta yli kiehunut maito ym liat. Vaahtoavalla patapatalla kyllä lähti, eikä tullut hellaan eikä hellan levyihin minkäänlaista naarmua ja kaikki lika lähti samantein.

18. Bläähhhhhäääh Vierailija

kolmeviikkoa vedätit kysymystä ennenkuin kokeilit, jopas on viisasta.

Ostaa nyt patapataa valmiiksi kotiin ja kysellä palstalla sitten mitä tekis, odottaa kolme viikkoa ja sitten vasta rueta hommiin vaahto roiskuu ja puhdasta tulee !!!?
    Voi anna mun kaikki kestää!

Kait se on niin, ettei ylikiehunut kolmeviikkoinen maito enää lähde kuin räjäytämällä :))))))))))))))))))))

19. Ja silleen.. Vierailija

vaan eipähän pilaa pintojaan ainakaan tietämättömyydestä!!!

20. ap, Vierailija

Voi että kun lapsellinen ja tyhmä vastaus. Olenkohan josssain maininnut, että mulla on kotona ollut patapata valmiina tai en olisi sitä siksi kokeillut etten raaskisi jos naarmuuntuu. Ja tiedoksi, oli yli 3viikkoinen kiehunut maito ja lähti tosta vaan pois sillä patapatalla. onneksi täällä palstalla on järkeviäkin ihmisiä, eikä näitä kakaroita kommentoimassa negatiiviseen sävyyyn joka asiaa.

21. Muistitko kostuttaa Vierailija

sitä sokeripalaa ennen hankaamista? Minä olen onnistunut sillä saamaan tori surkeassa kunnossa olleen lieden levyjen reunatkin ihan kirkkaiksi, samoin grillin ritilän. Se on ollut mun puhdistusaineeni siitä pitäen, kun sen keinon sain tietooni muutama vuosi sitten. Heitin myrkkyputelit mäkeen enkä hankaa teräsvillalla edes saippuoineen. Tunnen kyllä tuotteen.

22. ap, Vierailija

kokeilin kyllä kosteutettua sokeripalaakin, mutta en saanut irti, ainakaan näitä maitotahroja. jos joku ihmettelee miksi maidot on ollut likasena hellalla useamman viikon, niin en löytänyt kaupoista patapataa, en tiennyt aiemmin tätä sokeripalaa ja olen ollut pois kotoa, joten en ole voinut testata=) mutta patapata ei naarmuttanut, katsoin oikein tiiraamalla tuliko jälkiä=)

23. ap, Vierailija

kokeilin kyllä kosteutettua sokeripalaakin, mutta en saanut irti, ainakaan näitä maitotahroja. jos joku ihmettelee miksi maidot on ollut likasena hellalla useamman viikon, niin en löytänyt kaupoista patapataa, en tiennyt aiemmin tätä sokeripalaa ja olen ollut pois kotoa, joten en ole voinut testata=) mutta patapata ei naarmuttanut, katsoin oikein tiiraamalla tuliko jälkiä=)

24. ap, Vierailija

25. ap, Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri