Hae Anna.fi-sivustolta

Patjarikon hoito, ettei heti ruskistu

Viestiketju osiossa 'Piha ja puutarha' , käynnistäjänä Äimänkäki, 27.06.2016.

1. Äimänkäki Vierailija

Olen nyt kolme kertaa kokeillut patjarikkoa, ja joka kerta näemmä se alkaa ruskistua noin kk:n kuluttua kukinnasta. Missähän vika? Paikkaa olen vaihtanut myös tämän kolme kertaa, mutta aina sama juttu. Te, jotka olette onnistuneet patjarikon kasvattamisessa, niin laittakaahan vinkkejä, miten se tehdään ;)

2. Patrian Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Ruskistuuko jo istutusvuotena vai vasta myöhemmin?
    Patjarikko vanhenee muutaman vuoden jälkeen istutuksesta. Ruskeat osat voi kaivaa pois, lisätä kuoppaam multaa ja kasvi leviää uuteen multaa.

3. Äimänkäki Vierailija

Hei, kiitos vastauksestasi. Olen siis ostanut patjarikon keväällä aina kukkivana ja laittanut sen maahan. Kukinnan jälkeen vähän myöhemmin kesällä alkaa patjarikkoa ruskistua, kuivua. Ei siis ehdi olla kukkapenkissä kuin muutaman kuukauden. Olisin kiinnostunut tietämään, että minkälaisessa maassa patjarikko pitäisi olla? Ilmeisesti olen laittanut patjarikon liian multavaan maahan. Taidan yrittää viimeisen kerran tänä keväänä.

4. jossakin onnistun Vierailija

Hei, minulla on patjarikko aurinkoisessa ikkunanalus (etelä)tarhassa, hiekkapitoisessa ns. ketunmultamaassa siis tuolta metsän hiekkamontulta haetussa, kun piti uudentuvan ympärystää täyttää ....
    Tosi upeita , isoja pallomaisia, alkaa kukkia keväällä jo aikaisin juhannukseen asti ... kasvi ei siedä multaa ja ravinteikasta maata, ruskistuu ja mädäntyy.
    Ehkäpä joskus voin hieman kalkkia ripsutella pallojen reunoille, saa lisättyä pienistäkin tupsuista, eikä tarvitse syvälle istuttaa.
    Kestänyt hyvin talven, en ole peitellyt.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri