Pätkiikö muisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Onko täällä muita, jotka ovat raskauden myöta tulleet suorastaan häiritsevän hajamielisiksi?

Minulla on 17 viikkoa täynnä ja muisti todella pätkii. Saatan 10 min. aikana sanoa useamman kerran samat asiat, kun en muista sanoneeni.
Jos en heti kirjoita jotain asiaa ylös, unohdan sen. Esim. mitä kaupasta piti tuoda.
Jos soitan esim. ystävälleni saatan kesken puhelun unohtaa mikä asiani oli.
Olettaisin, että tämä liittyy raskauteen, koska en ole ennen samasta asiasta kärsinyt.

Itselläni iski aivan hirveä ""rade""!

Eli ns. ""raskausdementia"" ;)

Ihme että töistä selvisin, lopuksi oli jo ihan tuskaa maksella laskujakin. Siinä kun oli ihan hirveä urakka kun numeroita ja viivakoodeja oli vaikka ""kuinka paljon"".

Helpotti kun vauva oli n. 2kk. Oli kiva saada taas aivot käyttöön!!!

Nyt taas laskujen maksu on totaalisen helppoa ja onnistuu leikiten vaikka ""vasemmalla kädellä"". Mutta muistan oikein hyvin kuinka vaikeaa se oli loppuraskauden aikana, ihan oikeasti siis.

En kyllä tajua miten töissä selvisin?!

Joo, tuttua huttua meikällekki. Unohdin jopa pankin tunnusluvut. Saatan monesti kesken keskustelun joutua kysymään et niin mitä sä sanoitkaan hetki sitte. Keskittymään ei pysty pätkän vertaa. Mulla on tähän asti ollu huippumuisti mut nyt hyvä jos oma nimi putkahtaa mieleen. Viikkoja 16+2

täällä kans ihan tuttua.. kirjoittelinki siitä jo johonki ketjuun. just toi et kun menee kauppaan niin ei mitään hajua mitä sieltä tuli hakeen vaikka lähtiessä oli selvät suunnitelmat! ja se kans et mitä on just sanonu ja mitä ei.. ja mihinkään ei oikein malta keskittyä..
meillekin lääkäri povasi tyttöä... saas nähdä :) toivottavasti vaan tää hajamielisyys ei oo pysyvää! :)

Tää on ihan tieteellisesti tutkittu, että tyttöä odottavat kokevat keskimäärin enemmän hajamielisyyttä kuin poikaa odottavat.

Nyt sitten mietin että mikä omassa mahassa on, kun toisaalta olen normaaliakin hajamielisempi, mutta nyt tuntuu muisti hiukan korjaantuvan kun lähestyn odotuksen puoliväliä. Joo'o, enpä tiedä.

Kyllä pätkii muisti täälläkin ja töissä todellakin jos ei kirjoita muistiin mitä pitää tehdä, heti kun se tulee mieleen, ei sitä hetken päästä muistanutkaan.

Minulle muistin lisäksi ongelma ovat olleet kaikenlaiset kartat, en millään meinaa ymmärtää missä olen kartalla, vaikka normaalisti olen todella hyvä karttojen kanssa. Nyt ei vaan käsitä! Sanojakin unohtuu ja ei muista mitään. Täytyy vaan toivoa, että muisti ja äly palautuvat raskauden jälkeen tai pitää alkaa etsiä uutta työpaikkaa, jossa ei tarvitse niin kauheesti ajatella. ;)

Mulla tuntui ekassa raskaudessa muisti katoavan ihan tyystin, mutta se raskaus meni kesken, enkä tiedä kumpaa sukupuolta mahtoi olla. Nyt toisessa raskaudessa tuntuu, että muisti pelaa ihan ok ja muutenkin on jotenkin ""poikaolo"". Liekö sitten otan tämän raskauden tyynemmin kuin ekan vai mistä johtuu.

Tuosta tutkimuksesta olen lukenut myös ja nauratti, että siksihän tytöistä tuleekin fiksumpia, kun vievät jo raskausaikana puolet äitinsä aivoista ;-) Vitsi vitsi...

Moikka!
Täällä kans yksi jolla ei muisti pelaa. Töissä oloaikana, se oli jopa vaaraksi! Olen tosiaan hoitaja ammatiltani, ja unohdin pistää diabeetikolle insuliinin, tämä jolle insuliini piti antaa oli myös (oikea) dementikko ((hänen ei muistanut, että olenko pistänyt sen insuliinin vai en... (Toista kertaa insuliinia ei voi pistää, seurauksena voi olla liian alhainen verensokeri, ja siitä voi johtua jopa shokki. Jos insuliinin jättää pistämättä verensokeri kohoaa taas liian korkealle ja siitäkin voi tulla shokki. Onneksi tällä vanhuksella oli vain vähän kohonnut seuraavan aamunpaasto vs! huh huh)).
Onneksi asiakkaalle ei tapahtunut mitään. Tapahtuneen jälkeen en enään uskaltanut ottaa hoivaani insuliini asiakkaita.
Joka päivä unohdan jotakin pientä mitä piti tehdä/sanoa yms. kohta varmaan hukkaan itseni. Asukin sukupuolesta en ole vielä tietoinen, mutta itselläni on jotenkin poika fiilis...

Ihan vertailun vuoksi: Ei pätkinyt muisti kummassakaan raskaudessa ja 2 poikaa on, kaverillani oli maailman lahoin pää kun odotti tyttöä :) Ja on todellakin ihan tutkittu juttu että tyttöä odottavilla äideillä muisti pelaa huonommin.

Voihan! Mulla pätkii muisti ihan kamalasti, todellinen dementia. Teen ajattelutyötä, joten olen hieman huolissani mihin tämä vielä johtaa. Unohdan kaikki nimet ja monet hoidettavat asiat.
Sukupuoli ei ole tiedossa, mutta lääkäri epäili enemmän tyttöä... Saa nähdä.

Tuttu juttu ja voin lohduttaa, et ei lopu siihen synnytykseen..
:) Tyttö on nyt neljä kuukautta ja mä olen sellanen lahopää, et ei mitään rajaa. Luin jostain (oisko ollu joku vanha 2+lehti) et raskausaikana naisen aivokapasiteetti kutistuu 3-6%..
Sitä en tiedä, kuinka paljon lapsen sukupuoli vaikuttaa..

ei oo edes tullut mieleen, että raskaudesta johtuu tuo viime kuukausina ilmennyt hajamielisyys, josta poikaystävänikin vähän väliä huomauttelee. oon aatellut, että en vaan nykyään keskity asioihin tarpeeksi ja nukun liian huonosti. tyttöä odotan!

Mulla tulossa kaksi poikaa ja muisti pätkii pahemman kerran. Töissäkin seisoskelen välillä aivan haavi auki, enkä muista yhtään olinko tulossa vai menossa jonnekin. Tavaroita katoaa mystisesti, autoa on vaikea löytää parkkihallista ja päässälaskut kuten 10-6=X tuottavat päänvaivaa.
Muistan lukeneeni myös, että aivot eivät raskauden aikana käy ihan täydellä teholla ja pahoittelinkin jo pomolle töissä, että taidan olla vähän taantunut.

Yhteistyössä