Patologisen valehtelijan??

  • Viestiketjun aloittaja Mistä tuntee..
  • Ensimmäinen viesti
Mistä tuntee..
Kertokaa minulle kokemuksia patologsista valehtelijoista? Tajuaako valehtelija itse valehtelevansa? Eikö hän välitä muiden huomaavan valehtelua? Miksi hän valehtelee mitättömistäkin asioista? En voi käsittää miten joku ihminen haluaa tahallaan pilata elämänsä pilaamalla ihmissuhteet ja mahdollisuutensa. Voiko ihminen ""parantua"" patologisesta valehtelemisesta, voiko kyseessä olla vain elämänvaihe?
 
Muuan
Ainakin se vaatii sen että valehtelija myöntää ongelmansa. Kukaan muu ei voi valehtelua lopettaa.

Ainakaan ei kannata hetkeäkään hyväksyä ja sietää sellaista toimintaa. Mitä nopeammin seinä tulee vastaan, sitä vaikeampi valehtelua on jatkaa. Sama ohje kuin alkoholisteillekin.

Ei ongelmaa voi mitenkään rationaalisesti käsittää.
 
ap
Voiko ongelmasta päästä eroon esimerkiksi iän myötä? valitettavasti tunnen erään patologisen valehtelijan, ja yritin keskustella hänen kanssaan ongelmasta, mutta hän ei myöntänyt mitään! keksi vain uusia selityksiä... Itsestähän sen parantumisen on tietysti lähdettävä. Saako valehtelija jotain tyydytystä valehtelustaan? En voi käsittää mitä hyötyä siitä voisi saada..ellei nauti muitten kiusaamisesta?
 
Minusta tuntuu
Olen itsekin elänyt,en ehkä patologisen valehtelijan kanssa,mutta valehtelijan.
He eivät halua ottaa vastuuta mistään eli joka kerta pitää valehdella,jos jokin asia menee vikaan tai ei halua esim. sanoa minne on menossa,vaikka tietävät ,että se tulee ilmi kuitenkin.
Usein tähän liittyy vielä muiden syyttely eli kerrotaan,että oikeastaan sinä aiheutit sen,että pitää valehdella;huudat esim.Vaikka enempihän sitä riitaa on senjälkeen,kun toinen on valehdellut.
Joskus tuntuu,että he luulevat puhuvansa totta eli unohtavat,että ovat edes valehdelleet joskus.Oisko joku aivoista johtuva vamma.

Sitä en tiedä tuoko ikä helpotusta,en ole viitsinyt niin kauaa näitä reppanoita katsella eli olen pistänyt kierrätykseen.
 
Tavis
No jos ajattelet noin kääntäen että miksi useimmat ihmiset yleensä puhuvat totta eivätkä valehtele, niin alat päästä osaksi perille siitä miksi patologiset valehtelijat satuilevat.

Me pysyttelemme totuudessa useimmiten sen takia että sillä ansaitsee lähimmäisten pitkäaikaisen luottamuksen. Kerää maineen rehellisenä tyyppinä, eli siis saa säästöön sosiaalista pääomaa tulevaisuuden varalle. Ei kannata valehdella nyt tai huomenna minulta menee luotto muiden silmissä, ja sen mukana katoaa monia hyviä tulevaisuudennäkymiä.

Patologiset valehtelijat taas eivät useinkaan ajattele senhetkistä tilannetta pitemmälle. Jos pääsee helpolla pälkähästä tai saa itselleen jotain etua valehtelemalla juuri nyt, niin miksei sitä tekisi. Huominen on josain kaukana mittaamattomassa tulevaisuudessa, kuka sellaisesta jaksaa huolestua. Elämä on tässä ja nyt. Ikävät ihmiset joskus marmattavat, mutta kerrotaan niille sitten joku uusi juttu, se on sen ajan murhe.

Patologiset valehtelijat eivät yleensä muutu, valheet joita he kertovat ja tilanteet joissa niitä kerrotaan saattavat tietysti iän myötä muuttua.
 
kukkahattutäti
Tästä voisi heittäytyä kuvittelemaan että he ovat tietyissä tilanteissa saaneet valehtelusta tietyllä hetkellä hyötyä. Esimerkiksi pikku hätävale on auttanut että ei ole tullut potkuja töistä tai äiti ei ole piiskannut.

He ovat ryhtyneet käyttämään sitä jatkuvana suojautumiskeinona eivätkä lopulta huomaa sitä itsekään. Tuntuu vain siltä että valehtelu on turvallisempaa. Siitä on tullut keino selviytyä.

Tämä on kyllä sellaista kotisohvasykolokiaa...
 
mies
Patologinen valehtelija? En tunne yhtäkään. Mutta tiedän olevan alkoholisteja, väkivaltaisia, rikollisia. Olisiko tuo niin ihme, jos tuossa listassa olisi vielä patologinen valehtelijakin.
 
Juuso
Patologiselta valehtelijalta tosiaan ihan oikeasti ""puuttuu"" yksi palikka aivoista. Hänen tunnistaminen on erittäin vaikea tehtävä. Hänen antama ensivaikutelma on usein erittäin hyvä. Fiksu ja seurallinen maailmanmies(tai nainen). Hänen kertomansa jutut ovat usein niin paksua pajunköyttä, ettei niitä uskoisi valheiksi vaikka ne valheiksi tietäisikin. Vasta pitkän ajan kuluttua, kun on usein jo liian myöhäistä, karu totuus paljastuu. On lukuisia esimerkkejä, miten joku, joka on huijannut joltakin omaisuuden ja tuomitaan, vielä senkin jälkeen pystyy huijjaamaan samaa henkilöä.
Jos ko. henkilöltä kysyy jotakin vaikka kuinka yksinkertaista asiaa ja toivoo vastaukseksi juu tai ei, niin vastausta ei tule, vaan kiertelyjä ja kaartelua asian vierestä. Kaikki syytökset, mitä häntä vastaan esitetään, käännetään syyttäjää kohti. Hän on aina oikeassa, hän ei kadu mitään, hän ei pelkää mitään hän ei tunne mitään. Ihmistä hän muistuttaa vain ulkonäöltään.
 
..
On aika hämmentävää kun huomaa että joku aikuinen, esm.työkaveri laskee pieniä valheita suustaan tuontuosta. Siis kun ne asiat vielä saattaa olla niin mitättömiä, kaikenlaista omaan eläänsä liittyvää, millä ei luulisi olevan merkitystä, siis että semmoisesta jaksaisi valheita vääntää. Yhden tuttuni kohdalla olen selittänyt asian niin, että on luonut itselleen jonkun mielikuvitusmaailman korvikkeeksi paremman puutteessa.
En jaksa nähdä vaivaa että asioita oikoisin, kovin paljon tekemisissä hänen kanssaan en kuitenkaan halua olla.
 
Kärsinyt
Kuvailit Juuso tekstissäsi myös psykopaattisen ihmisen tunnusmerkkejä. Parisuhteessa tämmönen tyyppi on todella tuhoisa ja usein tunnistetaan aivan liian myöhään...
 
Psykologia
Helppo testi, kysy mieheltäsi puhuuko hän aina totta.

Patologinen valehtelija luonnollisesti kieltää valehtelunsa. Mitään tämän kummempaa testiä ei tosiaan vaadita.

(Toimii myös alkoholisteihin, nekin kieltävät)
 
niinpä
Patologinen valehtelija saa Sinut aina näyttämään ja tuntemaan syylliseltä, sinä aloit ja aiheutit sanomallla tai tekemällä. Hänessä ei ole mitään vikaa, paitsi vikaa eikä koskaan myönnä mitään, Sinä olet kaiken alkusyy ja kantaja. Et voita ikinä. Karrikoiden : ei paska puhumalla parane, pitää narsistin tapauksessa 100 % paikkansa.
 
Sabine
Minulla oli suhde mielestäni patologiseen valehtelijaan lähes 15 v. - jätin hänet vasta vuosi sitten (olen vajaa 50v).

Kului monta vuotta ennenkuin edes tajusin hänen valehtelevan. Itse olen rehellinen ja käsittääkseni ihmiset joihin siihenastisessa elämässäni olin törmännyt, olivat olleet rehellisiä (niin henk.koht. tutut kuin työkuvioissa tavatut työtoverit), joten tuollainen oli minulle jotain aivan käsittämätöntä.

Vuosien myötä minulle selvisi että hän valehtelee todellakin kaikesta, siis aivan älyttömistäkin asoista - puhumattakaan siitä, että tärkein osa hänen elämästään oli ja on useiden suhteiden ylläpito ja niiden pimittely ja valheiden keksiminen ja siitä selvästikin nauttien, kun voi jujuttaa toista/toisia osapuolia.

Jopa saman keskustelun aikana hän saattoi puhua samasta asiasta aivan er tavalla! Jos tästä huomautti, hän saattoi väittää minua dementoituneeksi tai valehtelijaksi tai mustasukkaiseksi tms. Jos hän jäi kiinni jostain teosta tai valeesta, jonka moni ihminen pystyi tietämään,niin ei hän ollut millänsäkään! Normaalisti mielestäni ihminen nolostuu kauheasti tuollaisessa tilanteessa, mutta hän käyttäytyi kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Nyt hän on jo n. 60v. ja EI TODELLAKAAN ole parantunut tuosta, ehkä päinvastoin.
 
Selvä tapaus
Psykopaattista käytöstä, etenkin tuo nolostumisen täydellinen puuttuminen kun jää kiinni.

Parasta olla hiukan epäluuloinen aina ja testata tyypit vaivihkaa ennen vakavan suhteen aloittamista. Suojelkaa hyvät ihmiset itseänne älkääkä olko niin hyväuskoisia. Te voitte olla 100 % rehellisiä, mutta kaikki muut eivät ole. Teillä on velvollisuus pitää itsestänne huolta. Parisuhde on ihmisen sekä tärkein ihmissuhde että liikekumppanuus, siihen on syytä ryhtyä silmät auki ja mieli valppaana. Muuten voi tulla takkiin ja rajusti.
 
ap
Niin...oikeastaan tosi hyvä tässä vaiheessa huomata tuollainen..Osaa olla varuillaan myöhemminkin ihmisten kanssa. Mielenkiinnolla kyllä näkisin, miten pitkälle patologiset valehtelijat elämässään pääsevät..Voikohan elää ollenkaan normaalia elämää? Tietysti aina löytyy uusia huijattavia, kun entiset ovat asian huomanneet ja lähteneet lätkimään. Mutta luulisi tuollaisen rumban olevan raskasta myös valehtelijalle!
 
Ei ne muut
Olen ollut pitkässä kymmeniä vuosia kestäneessä suhteessa patologisen valehtelijan kanssa. Nyt on ero haussa kun hän löysi toisen- voisin sanoa onneksi.
Ihmettelin vuosia tuota käytöstä, kunnes nyt toisen suhteen myötä tajusin hänen olevan patologinen valehtelija. Suusta ei kertakaikkiaan tule totuuden häivääkään. aivan tavallisista asioistakin piti valehdella. Vastuuta he eivät teoistaan todella ota. Ja tapahtui mitä tahansa, jonka he ovat tehneet, huomaat keskustellessasi asiasta hänen kanssaan, että oletkin muka itse se tekijä. Ainoa totuus on se jonka itse sanovat ja siihen he uskovat.
Jäävuoren huippu oli kun käski lapsiakin valehtelemaan minulle. Silloin mulla paloi totaalisesti päreet.

Kun asiat kääntyvät aivan päälleen ja pakotietä ei ole enää, saattavat he hetken aikaa puhua totta, että vakuuttavat kanssaihmisiään, mutta kääntävät kyllä käytöksensä hyvin pian entiseen.

Meillä on ollut aivan uskomattomia tilanteita eron myötä, että kyllä olen henkeäni haukkonut ja kuunnellut. Olen miettinyt miten en ole aiemmin tajunnut, vai nostiko kriisi tämän vielä enemmän esille. Pahimmillaan ajattelin tulevani hulluksi häntä kuunnellessani, niin kammottavia ne ovat innostuessaan. Ja kun sanoin, että etkö tajua valehtelevasi koko ajan kaiken, sai hän älyttömän raivarin.
Olen sitä mieltä myös, että näillä ihmisillä täytyy olla joku fyysinen eroavuus aivojen rakenteessa. Pahimmillaan he käyttäytyvät kuin mielisairaat. Tämä yksilö sai mielettömiä raivopuuskia ja tuli kimppuun, satuttaen fyysisesti. KOhtauksen jälkeen näytin jälkiä, niin tämäpä vastasi silmät kirkkaana, oletko sä hullu kun hakkaat ja revit itsesi tollai, älä vaan kerro kenellekkään tosta mitä itsellesi teit.
Luulin tulevani oikeasti hulluksi.
Sairaita he eivät myönnä olevansa, kaikki muut vain on.

Jos joku aikoo elää tälläisen mutantin kanssa, pidä pääsi kylmänä, älä lähde valehteluun mukaan ja hae tarvittaessa ammattiapua. Ja onnea matkaan, sillä sitä tulet tarvitsemaan!
 
ap
Miten kestit tuota suhdettanne noinkin pitkään? Eikö miehesi jäänyt kiinni mistään valehtelusta alkuaikoina. Missä vaiheessa aloit epäillä että hän on patologinen valehtelija? Miten teidän riitatilanteet sitten selvisivät, jouduitko sinä pyytämään anteeksi ja nöyrtymään? Kuulostaa kyllä kamalalta tuo, että käy kimppuun, ja kehtaa vielä syyttää sinua! Ehkä ihan hyvä että eroatte...lastenkin kannalta. Parempaa jatkoa:)
 

Yhteistyössä