Patologisen valehtelijan??

  • Viestiketjun aloittaja Mistä tuntee..
  • Ensimmäinen viesti
henteri1
Luottaminen valehtelijaan on mahdotonta ja sen yrittäminen syö valtavasti voimia! Kyseessä voi olla luonnehäiriöinen ja hänet täytyy vastuullistaa sanoistaan, hyväuskoinen luottaminen yleensà pahentaa tilannetta. voimia sulle!
 
Kokemusta on
Olin aviossa miehen kanssa, joka valehteli joistakin asioista. Yhdessäolomme alkuaikoina, jolloin en vielä tuntenut häntä, hän kertoi omasta elämästään esim. aikaisemmista työpaikoistaan ja harrastuksistaan yms. jotka myöhemmin osoittautuivat valheiksi. Nämä valheet kantautuivat jopa sukuni tietoon ja minäkään en sitten myöhemmin niitä heille oikaissut. Minulla oli vaikea olla, kun esim. joku sukulaisistani kyseli mieheltäni näistä asioista ja huomasin hänen vaan jatkavan valehteluaan. Hän valehteli tosiaan hyvin pikkuasioista, joilla ei mielestäni ollut mitään varsinaista merkitystä ja jos joku ulkopuolinen henkilö kertoi jonkun asian toisin kuin hän, hän väitti tätä toista valehtelijaksi, vaikka asia oli aivan selvästi niin kuin tuo toinen sen kertoi. Joskus hän kertoi valehtelevansa joitakin asioita sen vuoksi, että minä en niistä suuttuisi. Mutta enemmän suuttumusta aiheutti se, kun hän oli valehdellut, kuin tuo pikkuasia, josta oli kysymys. Näin hän sai minusta syyllisen.
Minun oli vaikea luottaa häneen ja sitten kun erosimme, sukuni oli sitä mieltä, että syy oli yksinomaan minussa ja tässä miehessä ei ollut mitään vikaa, sillä eiväthän he tienneet näistäkään hänen valehtelemisistaan mitään. Minä mietin usein, että
mistä tämä valehtelu johtuu ja mielessäni kävi usein ajatus siitä, että kyse olisi jostakin sairaudesta (tosin lievänä ilmiönä). Tai sitten voi olla, että tämä on joku lapsuuteen liittyvä asia, ehkä kova kuri tms. jonka vuoksi henkilö on lapsesta saakka turvautunut valehteluun. Harmi vain, että kun tällaista joutuu kokemaan, kaikki tämän ihmisen hyvät puolet jäämät huomioimatta, sillä tuo valehteluhan on luottamuskysymys.
En usko, että valhtelija parantuu, jos hän on ehtinyt aikuisikään. Nuorena muistan itsekin joskus paranneelleni tilanteita valheen muodossa, mutta tuo ikävä piirre kyllä korjaantui ajan myötä.
 
Ei ne muut
Niin kuten edellä sanoin en todella aiemmin edes tajunnut tämän valehtelun syitä ja valehteleeko koko ajan. Kun on pitkään yhdessä sitä vaan jotenkin tottuu tiettyihin asioihin. Mutta nyt kun ero menossa tämä on kärjistynyt.
Riitatilanteet aiemmin on todellakin selvitetty niin, että minä olen ollut se joka sen sovintoeleen on tehnyt ja minä olen olllut se joka on anteeksipyytänyt, hän harvemmin. sanoin kyllä tästäkin asiasta monta kertaa, että voisit sitä sinäkin joskus anteeksi pyytää niin silloin on hihkastu olan yli, no anteeks.

Lueskelin tosta noita juttuja ja on myös ollut uskomattomia tilanteita sukulaisten ja tuttavien kanssa kun hän laskettelee suustaan puppua minkä kerkiää, kuuntele siinä sitten silmät selällään, etkä edes kehtaa ihmisille sanoa, että älkää vaan uskoko. Tai kun on kertonut jotain etten ole ollut kuulemassa. tulee siinä sitten joku kysymään asiasta, niin mitäs vastaat.
Mielestäni asia on jopa periytyvä ominaisuus. Tai opittu tapa?
Nimittäin anoppi oli samanlainen. Ja yksi muu heidän sukulaisistaan. En tiedä lähteekö kotoa asenne, että valehtelu on sallittua aina, vai onko periytyvä ominaisuus. Jos äiti ja poika käyttäytyvät samalla mallilla.
Voi olla kyseessä mallikäyttäytyminen. Mutta ihmettelen sitten myös sitä miksei käytös muutu, jos malli on poissa ollut jo vuosia. Ehkä se on jo siinä vaiheessa opittu tapa.
vaikea sanoa.
Joka tapauksessa vaikea elää tuollaisen ihmisen kanssa ja kun ympyröihin tuli kolmas pyörä, sekosi tällä luikurilla pää kokonaan.
Suusta alkoi tulla aivan sekavia. Jutuista ei enää saanut mitään selkoa mikä on totta ja mikä fiktiota.
Epäilin kyllä jo sitäkin onko kyseinen ihminen tullut/ tulossa mielisairaaksi.
Kuten sanoin, elät vaikean ominaisuuden omaavan ihmisen kanssa.
Miten jaksoin noin kauan? Niin, kun meissä kaikissa ihmisissä on ne hyvätkin puolensa. Rakastuin vain väärään ihmiseen... ja rakastin liikaa....
 
minä
Tiedättekö yhtään, ovatko ketkään patologiset valehtelijat päässeet elämässään ns. pitkälle? Valehtelevatkohan he töissä. Varmaan aika moni on saanut potkutkin sen takia...
 
poika
En tiedä vastausta kysymykseesi, mutta sellaisen ihmisen kanssa eläminen on todella vaikeata, kun joutuu veikkailemaan puhuuko totta vai ?

Pienikin valhe saattaa pilata tai pelastaa luoda uuden ihmissuhteen, mutta jatketaan tältä pohjalta
 
Ei ne muut
Niin tokihan meissä kaikissa on hyvätkin puolensa.
Silloin kun oli meidän kanssa, tehtiin paljon asioita yhdessä ,oltiin kiinteä perhe, tuntui että väliin ei pääse kukaan. Molemmat oli kovia yrittämään ja tekemään töitä. Saimme suuren omaisuuden kokoon aika pienessä ajassa.
Monet kadehti meitä perheenä, meillä oli aivan yhdensuuntaiset kasvatusperiaatteet lasten kanssa.
Ja kun oli helliä hetkiä, ne oli hyviä. Ja silloin hän vielä kuljetti lapsiakin harrastuksissa ym. valehtelu ikäänkuin vain pulpahteli silloin tällöin esiin. Ja kai mä silloin kuljin vaaleanpunaiset lasit silmillä, en vaan halunnut nähdä kun kaikki oli muuten hyvin.
Välillä vaan sai kuunnella korvat hörössä kun tämä lasketteli palturia. Puhelinkeskustelut ne hauskoja oli kuunnella....
Ei välillä totuuden häivää.
Kun kriisi alkoi perheessä, hävisi tuo ihminen kokonaan mikä meidän kanssa oli asunut ja elänyt. Olen monesti miettinyt kumpi on se hänen todellinen luonne, se, joka oli meidän kanssa ollessaan vaiko se mikä tuli esille kun alkoi elää sen toisen naisen kanssa. Vai nostattiko se toinen ihminen jonkun piirteen esille? En tiedä.
Mutta vaikea piirre ihmisessä, sen voin sanoa.
Ja vielä se, että mun kotikasvatus on ollut sellainen, että valehtelu on aivan tuomittava asia, niin kai se vielä kärjisti tämän 'geenivirheen' esille.
 
Tiitukka
On olemassa rassukka-valehtelija ja psykopaatti-valehtelija. Psykopaatilta puuttuu empatiapalikka aivoista. Hän ei kykene tuntemaan toisten ihmisten tuskaa. Hän nauttii valehtelusta ja manipuloinnista ja on kykenemätön tuntemaan katumusta. Sitten on tämä rassukka-valehtelija, joihin ehkä enemmän törmää. Hänelle valehtelu on suoja ja selviytymiskeino. Hän usein uskoo itsekkin valheisiinsa, mutta kärsii myös huonosta omatunnosta. Valheet ovat fantasiamaailma, joilla väistytään näkemästä omia virheitä ja ottamasta vastuu niistä. Rassukka ei kestä nähdä omaa peilikuvaansa sellaisena kuin se on, vaan keksii valheet sen kiillottamiseksi. En tiedä parantuuko kumpikaan tyyppi. Rassukalla on ehkä mahdollisuus, psykopaatti ei parane!
 
joo
Mun exä oli valehtelija. Pikkuhiljaa alkoi jäämään kiinni valheistaan. Kun keskusteltiin, sanoi, että on valehdellut aina. Syyksi sanoi, että haluaa antaa itsestään paremman kuvan! Joo oli siis valehdellut noin 20 vuotta, et tuskin ainakaan hän on parantunut.
 
voi juuso
Kertokaas nyt täydelliset ihmiset täällä miten ne PATOLOGISET valehtelijat tähän maailmaan oikein tulee? miks ei jumala suuressa viisaudessaan jo abortoi näitä sikiöitä? Ei valehtelu ole periytyvää, tuttuni perheessä ei kukaan koskaan valehdellut ja tuttuni senkin edestä? Mutta TÄYDELLISET ihmiset miksi, kertokaa miksi jotkut näin tekee? tai älkää sittenkään, nolaatte itsenne. Siksi teille valehdellaan että olette niin helvetin heikkoja että ette KESTÄ totuutta tai edes osaa siitä, SIKSI!!!!
 
vierailija
Suosittelen pysymään mahdollisimman kaukana. Jotkut haluavat hyötyä sinusta ja muistuttavat kuinka paska olet. Myös viihdyttävät valheillaan itseään ja muita. Myös voivat olla häikäilemättömiä kertomalla valheita sinulle jotta menettäisit työpaikan sekä kertomalla valheita muille jotta et saa työpaikkaa muualta. Manipulointi ja dominointi on niille vain hauskaa peliä. Mikäli on vain normi valehtelija joka puhuu kaikista paskaa selän takana niin voit olla varma että puhuu myös sinusta. Liian uskomaton ollakseen totta on juuri sitä
 
vierailija
Jatkoa...Kysy paljon kysymyksiä satusedältä niin ehkä saat hyvällä tuurilla kiinni valheesta
ja narsisti/ psykopaatista kannattaa olla kaukana henkisesti ja pitää etäällä. Tunne heikkoutesi niin tiedät milloin joku yrittää käyttää niitä hyväksi.
 
vierailija
Jatkoa...Kysy paljon kysymyksiä satusedältä niin ehkä saat hyvällä tuurilla kiinni valheesta
ja narsisti/ psykopaatista kannattaa olla kaukana henkisesti ja pitää etäällä. Tunne heikkoutesi niin tiedät milloin joku yrittää käyttää niitä hyväksi.
 

Yhteistyössä