Patti alapäässä

  • Viestiketjun aloittaja Mii
  • Ensimmäinen viesti
Mii
Hei

Noin viikko sitten minulle ilmestyi patti alapäähäni.
Se on emättimen vieressä oikealla puolella ja tuntuu sormella koettaessa sekä ulkopuolella, että emättimen sisällä.

Patti on noin 1-1,5cm halkaisijaltaan ja se ilmestyi kuukautisten puolivälissä.

Istuminen ja kävely eivät ole kivuliaita, pattiin ei satu muuten, kuin jos painan sitä tietystä kohdasta sormella.

Voiko tämä olla turvonnut Bartholinin rauhanen? Kannattaako mennä lääkäriin, vaikka patti on ollut minulla vasta viikon, eikä se juuri haittaa arkielämässä?

Olen 19-vuotias ja asun yhä kotona. Jos menen lääkäriin, niin saavatko vanhempani tietää siitä? En mielelläni puhuisi heille alapään vaivoistani...
Voidaanko vaiva hoitaa ihan terveyskeskuksessa?

Kiitos kaikille, jotka vastaavat. =)
 
Mii
Kiitos vastauksesta

Paljonko yleensä terveyskeskuksessa käynti maksaa?
Lähetetäänkö sieltä lasku, vai maksetaanko heti paikan päällä?
Entäpä, paljonko antibiootit yleensä maksaa?

Että osaisin varata tarpeeksi rahaa mukaan...
 
Iina
Seuraa nyt vielä kotona tilannetta, tuskin vaarallista. Oletko ollut yhdynnässä? Sukupuolitaudista tuskin on kyse? Itselläni joskus alapäässä ""finnejä"". Ei heti tarvi rynnätä jokaista paisetta näyttämään. Olet aikuinen, ei vanhemmat saa tietää. Vaikka voisit kyllä äidille kertoa, ei siinä mitään hävettävää ole. Normaaleja naisten vaivoja....
 
Mii
En ole ollut yhdynnässä, joten mikään sukupuolitauti se ei ole.
Luulen, että se on turvonnut Bartholin rauhanen.

Odottelen vielä viikon, jos se häviäsi itsekseen (kuten ne kuulemma usein tekevät), mutta jos tilanne ei helpota, niin menen lääkäriin.

Luin englanninkieliseltä sivustolta, että vaivaan voisi auttaa istumakylvyt ja rauhasen hautominen lämpimällä pyyhkeellä, jotta tiehyet rauhasessa alkaisivat taas toimia normaalisti.
Onko kenelläkään kokemusta tästä?

Itse kokeilin jo pyyhkeellä ja painelinkin pattia sormilla, mutta en huomaa mitään eroa... Onkohan patin paineleminen hyvä vai paha asia?

Kiitos jälleen kaikille!
 
Rilla
Moi, minulta on leikattu toinen Bartholinin rauhanen pois, sillä se tulehtui kunnolla monta kertaa. Jouduin varmaan kuusi kertaa antibioottikuurille ja patti jouduttiin tyhjentämään. Se oli raskasta aikaa. Yritin joskus hautoa turvonnutta rauhasta, muttei se auttanut. Kerran se puhkesi itsekseen ja taas jouduin sitten lääkekuurille. Seuraile tilannetta. Voi olla, että se vetäytyy itsekseen takaisin ja tulehdus lakkaa. Mutta antibiootinkin siihen saa, jos oikein tulehtuu. Sitten et kyllä paljon enää kotona viihdy, vaan otat helpottuneena vastaan piikin, jolla se puudutetaan ja sitten tyhjennetään. Tsemppiä, että pääsisit vähemmällä kuin minä olen päässyt.
 
Mii
Kiitos Rilla!

Jouduin kävelemään paljon eilen ja nyt patti on isontunut ja kipeä...
Kuuma vesi ja patin hierominen kuumalla pyyhkeellä auttaa hieman, mutta patti ei silti tunnu laskevan.

Odotan maanantaihin asti ja soitan sitten maanantaina lääkäriin, jos mitään ihmeparantumista ei tapahdu...

Toivottavasti saan sen sitten antibiooteilla hoidettua pois, koska en haluaisi sitä puhkaistavan, koska se sitten kuulemma uusii helposti...

Muuta kiitos teille.
 
Rilla
No voi harmi. :( Minullakaan ei joka kerran puhkaistu pattia, mutta ehkäpä se että ekan kerran se oli niin järkyttävän turvonnut ja täynnä mätää vaikutti siihen, että se se puhkaistiin ja sitten tulehdus aina uusi. Jos maanantaina saat lääkkeet, niin voithan ehdottaa, että sitä ei puhkaistaisi, jos se kerran uusii sitten helpommin. Voimia paljon, tiedän tasan tarkkaan miten ikävältä tuo tuntuu. Kavereistani kenelläkään ei ole ollut tuota rauhastulehdusta eikä se ole kai kovin yleinen, muttei ihan harvinainenkaan eli kyllä sulla on kohtalotovereita. Välillä olen miettinyt, että mitä jos tuo toinenkin puoli keksii vielä joskus tulehtua. :(
 
Mii
Hei,

Kipu kävi niin kamalaksi, että soitin päivystykseen ja menin lääkäriin...

Siellä lääkäri päätti leikata sen auki ja syvältä sai leikatakin, ennen kuin mätä tuli ulos...
Sain antibiootteja ja toivon, että se ei uusisi ja kaikki mätä tulisi nyt ulos.

Olisiko mitään vinkkejä, miten saisin mädän parhaiten pois?
Minun käskettiin suihkutella aluetta, kannattaakohan sitä painellakin? Ja ""availla"" haavaa, että mätä pääsee ulos?

Jos se uusii tämän jälkeen, niin haluan, että se leikataan... En halua tätä kipua enää. Mikään ei ole koskaan sattunut näin paljon.

Kiitos avusta!
 
Rilla
Hei, hyvä että kävit lääkärissä, sillä tulehdus voi mennä tosi pahaksi. Itse sinnittelin eka kerran niin pitkään, että olin jo korkeassa kuumeessakin tulehduksesta ja lääkäri oli suorastaan vihainen ja peloitteli, että jos iso paise räjähtää sisäänpäin siitä voi pahimmillaan tulla verenmyrkytys.

No, mutta unohdetaan tuo pelottelu, sillä sulla on nyt kaikki hyvin ja olet saanut lääkkeet. Itse koin, että kun patti oli tyhjennetty, minun ei tarvinnut enää sitä puristaa tms. Suihkuttelin vain ja yritin olla kotosalla ilman housuja, ettei se hautuisi. Lääke alkoi purea niin pian, ettei uutta mätää ehtinyt tulla.

Toisenkin kerran selvisin vielä tulehduksesta hyvin ja patti laskeutui kokonaan pois. Sitten sattui lääkäri, joka ei tyhjentänyt pattia, vaan antoi vain lääkekuurin. Sen jälkeen patti jäi pysyvästi koholleen ja yritti aina tulehtua uudelleen. Joitakin kertoja se tekikin sen ja sitten välillä tyhjennettiin, joskus ei. Kun tulehdus oli tullut monta kertaa, sain lähetteen sairaalaan, jossa lääkäri tutki sen ja määräsi rauhasen poistettavaksi. Eli kannustan sinua kyllä vaatimaan rauhasen poistoa, jos uusi tulehdus vielä tulee. Nyt jälkeenpäin tekisin itse niin enkä kituuttaisi useita tulehduksia ja useita antibioottikuureja vuodessa. Mutta toivotaan, että tuo jäi viimeiseksi tulehdukseksi sinulla. Mielestäni kannattaa jättää patti nyt rauhaan eli ei puristella...antibiootti hoitaa tulehdusta.

Paljon voimia ja kysele vain, jos haluat tietää jotakin. Tuo vaiva oli minullekin elämäni sietämättömimpiä. Lapsuuden korvatulehdukset olivat kyllä myös pahoja. Paranemista sinulle. :>
 
Mii
Terveyskeskuslääkäri ei tyhjentänyt pattia kunnolla, joten antibiooteista huilimatta se turposi ja turposi uudelleen, kunnes kipu oli niin kamala, että viime yönä oli pakko soittaa ambulanssi ja mennä keskussairaalaan.

Siellä lääkäri tyhjenti patin uudestaan ja nyt toivon, että lääkkeet purevat ja tämä menee ohi.

Voiko rauhasta leikata jos se on tulehtunut, vai pitääkö odottaa, että se paranee"" ensin?

Kuinka paljon aikaa sinulla oli tulehdusten välillä?

Olen lähdössä heinäkuussa koko kuukaudeksi ulkomaille ja en halua, että se tulehtuu siellä kesken matkan... Joten mielelläni haluaisin, että patti poistettaisiin...

Oliko laikkauksesta toipuminen kivuliasta ja kauan siitä paranemiseen meni?

Kiitos kun jaksat vastailla!
 
Rilla
No moi ja voi kökkö sentään. Mullekin kävi joillakin kerroilla niin, ettei pattia saatu tyhjäksi kunnolla ja vasta antibiootti paransi sen kunnolla. Kerran tk:ssa oli joku nuori kandi, joka oli paniikissa ja silmät selällään kun näytin patin. Hän kyseli, miten se oli tyhjennetty edelliskerralla ja yritti tosi kivuliaalla tavalla ronkkia pattia. Lopulta hän sanoi, ettei saa siitä märkää pois. Hän yritti vielä kysellä, miten muut olivat tehneet operaation. Sanoin, etten kyllä voinut katsoa, sillä makasin selälläni ja yritin sietää kipua, eikä kai taida olla velvollisuutenikaan opetella niitä operaatioita, kun olen sentään vain potilas. ;) Noita lääkäreitä on näköjään monenlaisia. Otin silloin sitten kunnolla särkylääkettä ja yritin kestää.

Mutta hyvä että sinulla patti nyt tyhjeni kunnolla. Otathan särkylääkettä niin jaksat odottaa tulehduksen laskemista.

Minulla oli aikaa tulehdusten välillä useita kuukausia, alussa varmaan 5 kuukauttakin, mutta sitten kun alkoivat tulla useammin niin lopulta tuntui, että rauhanen meinasi vähän väliä tulehtua ja oli jotenkin puolitulehtuneessa tilassa. Sitten vasta tajusivat leikata, kun olin ties monettako kertaa lääkärissä ja sanoin, että tämä pallukka ei enää edes laske tulehdusten välillä vaan pysyy tuollaisena koko ajan. En tietysti itse osannut leikkausta ehdottaa. Silloin sanottiin, että rauhasta ei voi leikata jos se on tulehtunut. Minua jännittikin ennen leikkausta, että jos se ehtii taas tulehtua ja sitten leikkaus siirtyy, mutta onneksi se saatiin pois. Eli ei saa käsittääkseni olla tulehdusta, kun leikataan.

Suosittelen, että vaadit leikkausta jo nyt eli tilaat uuden ajan, jossa sanot, että haluat rauhasen pois, sillä tiedät, että siitä voi tulla riesa ja sinulla on jo tarpeeksi traumaattiset kokemukset ekan tulehduksen kanssa. Tai viimeistään sitten vaadit leikkauksen, jos se tulehtuu uudelleen, mitä emme tietenkään toivo. Leikkaus on pieni operaatio noihin kipuihin verrattuna.

Yhä vaan jaksamista toivottelen. Kertoilehan, miten toipuminen alkaa edistyä.
 
Rilla
ps. kun käyt lääkärissä uudelleen, kerro että olet menossa ulkomaille kuukaudeksi ja haluat antibiootit mukaan. Voisit aloittaa ne itsenäisesti heti, jos oireita alkaa ilmaantua. Itse lukuisten maiden terveyspalveluja käyttäneenä voin todeta, että hyvin niissäkin palvellaan eli ei kannata hätääntyä jos joutuu lääkäriin tuon takia muuallakin kuin Suomessa...vaikkei se tietysti kivaakaan ole.
 
Mii
Kiitos paljon Rilla!

Kertoisitko hieman lisää tuosta leikkauksesta?

Esim. kuinka kauan itse leikkaus kesti, miten nopeasti toivuit siitä, eli pitikö olla kauan vuodepotilaana vai miten?
Oliko sinulla kovia kipuja leikkauksen jälkeen ja kauanko meni aikaa, jotta pystyit olemaan leikkauksen jälkeen ihan normaalisti? Siis ettei tarvinnut lääkkeitä, varoa istumista, maata sängyssä suurimpaa osaa ajasta yms.

En ole syönyt keskussairaalassa käynnin jälkeen ollenkaan särkylääkkeitä (no, yöksi otin yhden varmuuden vuoksi, ettei tarvitse herätä yöllä, vaikka kipuja ei ollutkaan.)
Patti ei ole yhtään kipeä, vain hieman arka kohdista, joista se on avattu.

Alapäässä on nyt kaksi pientä viiltoa, toinen terveyskeskuksessa tehty ja toinen keskussairaalassa tehty. Molemmista vuotaa nyt vähän veristä, rusehtavaa nestettä, mutta se kai on normaalia. (??) Loputkin patin sisällöstä kai pääsee nyt ulos.

Turvotus on laskenut paljon ja pystyn istumaan ja kävelemään hyvin (vähän pitää vielä varoa). Hieman leikkauskohdat hankaavat vielä kävellessä, mutta eivät onneksi paljon.

Myös emättimestä tulee vähän limaista, rusehtavaa ainetta, mutta nyt patin laskeuduttua sitä on helppo puhdistaa. Suihkuttelen alapäätä viileällä vedellä monta kertaa päivässä, jotta pysyy puhtaana.

Onkohan tuo emättimestä tuleva ""lima"" ihan normaalia?
Minulta nimittäin tulee sitä usein emättimestä normaalistikin viikko kuukautisten jälkeen. Olen ajatellut, että silloin emätin tavallaan puhdistaa itseään kuukautisten jälkeisistä ""möhnistä"" ja ehkä tampoonien ""jämistä"" emättimessä.
Olenkohan ihan hakuteillä, vai voiko kyse olla tästä?

Voikohan tampoonien käytöllä olla yhteyttä rauhasen tulehtumiseen?

Toivottavasti tämä nyt tästä paranee ja toivoisin todella leikkausta, ettei tarvitsisi koko ajan jännittää, että milloin rauhanen tylehtuu uudestaan, vaikka siellä ulkomailla.

Kiitos vastauksista!
 
Rilla
Kirjoitan tähän, mitä muistan neljän vuoden takaisesta leikkauksesta. Saat sairaskertomuksen. ;)

Leikkaus tehtiin ns. humautusnukutuksessa eli se oli lyhyt operaatio. Minun sanottiin pääsevän kotiin jo samana iltana. Leikkauksen piti olla jo aamupäivällä, mutta se siirtyi iltapäivään, sillä väliin tuli äkillisempiä naistentautien leikkauksia, kuten kohdunulkoisia raskauksia ja joku sektio ym. Se oli sovittu pari kuukautta etukäteen.

Jännitin leikkausta tosi paljon. Sain rauhoittavan lääkkeen jo hyvissä ajoin ja puin sairaalapaidan. Sitten vain lepäilin sängyllä ja odottelin, että minut tullaan hakemaan. Leikkaussalissa hoitajat auttoivat leikkauspöydälle ja anestesiologi kertoi, että pian nukahdan. Sitten seuraava mielikuvani olikin, että herään tokkuraisena ja alapäähän sattuu kamalasti. Muistin, että ai niin, minut on leikattu. Vieressä makasi nuori nainen, jolle tultiin kertomaan, että hän oli saanut sektiolla kymmenen pisteen poikavauvan. Se oli aika liikuttava tilanne.

Minulla oli tosi paha olo ja kun hoitaja tuli viereen, sanoin että taidan pian oksentaa. Pyysin saisinko pahoinvointilääkettä, kun olin kuullut että sitä kannattaa pyytää, jos ei halua oksennella. Hoitaja antoi lääkettä suoneen. Sitten minut tultiinkin jo hakemaan osastolle. Olin ihan tokkurassa ja heikotti ja sattui. Tippaletku ahdisti enkä voinut katsoa sitä tai liikuttaa kättä. Yritin olla välittämättä siitä. Onneksi se otettiin pian pois ja hoitaja patisteli heti huoneessa nousemaan istumaan ja syömään jotakin. Hän kertoi, ettei leikkaus ollut mennyt ihan niin kuin piti eli joku suoni oli auennut ja sitä oli pitänyt tyrehdyttää ja poltella pitkään kiinni. Patti oli saatu kokonaaan pois, mutta minulle oli jouduttu antamaan jotakin vahvaa kipulääkettä, joka aiheutti pahaa oloa. Näin myös jonkinsortin hallusinaatioita parin tunnin ajan, mikä oli aika ikävää. Minua sattui ihan kamalasti ja kysyinkin, että onko synnytyksen jälkeen tällä tavalla kipeä alapää, jos on tehty episitomia. Hoitaja nauroi, että kyllä siinä varmasti samaa kivun tunnetta on.

Sain lisää särkylääkettä. Kävin itse vessassa ja pissaaminen kyllä onnistui, mutta alapää tuntui tosi turvonneelta ja kamalan kipeältä. Ajattelin, että tuleekohan tuosta koskaan normaalia. :) Aloitin haavan suihkuttelun heti. Illalla sitten poikaystäväni tuli katsomaan ja hakemaan minua. Petyin, kun en päässytkään kotiin. Se johtui siitä, että leikkaus oli siirtynyt niin myöhäiseen iltapäivään eikä operaatio ollut mennyt ihan suunnitelmien mukaan, kun verta oli tullut liikaa ja vahvat lääkkeet oli pitänyt ottaa käyttöön. Nukuin kahden hengen huoneessa nelikymppisen naisen kanssa, jonka toinenkin munanjohdin oli vaurioitunut keskenmenossa. Hän oli todella surullinen. Oma vaiva tuntui häneen verrattuna tosi mitättömältä. Yö meni vähän levottomasti nukkuessa ja osan ajasta juttelimme, sillä molemmilla oli kipuja. Meille annettiin vuorotellen kipulääkettä. Nouseminen pissalle sattui ja kääntyminen sattui ja muutenkin tuntui, että oli aika ikävä olo.

Seuraavana aamupäivänä pääsin kotiin. Pidin kotona hameita ja suihkuttelin haavaa. Antibioottikuuri oli tukena. Pari kertaa jouduin käymään näyttämässä haavaa, sillä uskoni meinasi loppua paranemiseen. Silloin oli vielä kesä. Sain viikon sairaslomaa töistä ja nyt tuntuu, että olisi ollut hyvä olla toinenkin viikko pois töistä. Ei muuten, mutta haavasta valui verensekaista kudosnestettä ja sain olla sidettä vaihtamassa ja huuhtelemassa vessassa tosi usein. Olin lisäksi jotenkin poikki kokemastani, sillä se oli eka leikkaukseni.

Tikit sulivat itsekseen haavaan ja vähitellen se alkoi parantua, mutta kyllä se vei useita kuukausia ennen kuin oli edes vähän normaalimman tuntuinen. Haava oli pitkään tunnoton, varmaan noin vuoden, mutta sitten haavan ympärystä se tokeni ennalleen. Toisaalta jo parin viikon jälkeen kävin urheilemassakin kevyesti. Seksiä pystyin ajattelemaan vasta useamman viikon jälkeen. Varovasti sekin lähti taas liikkeelle. Peilillä katsoessa hirvitti, että tuleeko tuosta enää koskaan entisenlaista. Mutta tuli siitä eli nyt enää ei oikeastaan edes huomaa, että mitään olisi leikattukaan. Leikkauksesta onkin kyllä jo neljä vuotta.

Tuosta tilanteesta mikä nyt on, saat jo vähän osviittaa siitä, mikä tuntuma on leikkauksen jälkeen. Se on kyllä tosi kipeä, sen voin sanoa ja siitä varoittaa lääkärikin, sillä alapäässä on paljon hermoja ja verisuonia. Kivun kuitenkin kestää kun tietää, että sen jälkeen patti ei enää koskaan tulehdu, kun se on poistettu.

Minullakin oli rusehtavaa vuotoa ihan kuin emättimestä tulevaa silloin, kun oli noita tulehduksia päällä ja haavaa oli avattu. Ihmettelin, miten mönjää tulee ihan kuin syvempääkin kuin haavasta, mutta voi olla se oli vain haavasta. Kai se on normaalia ja kuuluu tuon taudin kuvaan. En kysynyt koskaan keneltäkään, mutta ei ole sen jälkeen ollut sellaista kun patti otettiin pois.

Suihkuttele vain nyt ja nuku esim. ilman pikkareita pyyhe allasi niin haava ei haudu vaan paranee nopeammin.

Minäkin mietin, voisiko tamponien käytöllä olla yhteyttä tulehdukseen, sillä minullekin se iski useimmin kuukautisten jälkeen. En muistanut sitä lääkäriltä kysyä. Se kuitenkin kerrottiin, että joillakin tulehdus tulee ja joillakin ei eikä oikein tiedetä, miksi jotkut ovat alttiimpia. Itse huomasin myöhemmin että aina jos olin jotenkin väsynyt ja stressaantuneempi, niin eiköhän taas alkanut patti turvota ja tulehtua.

Toivottavasti tästä oli apua. Leikkaus ei ole suurten leikkausten rinnalla paha. Ja sen kestää tosiaan, kun tietää, ettei sen jälkeen enää tulehdusta tule. Voimia Mii!
 
Mii
Kiitos kun jaksoit vastata!

Kuulostaapa kamalalta tuo leikkaus...
Sitä ei nyt sitten ainakaan ennen heinäkuuta saa tehtyä :D ulkomaan matkaa ajatellen siis.

Ajattelin odotella, että jos tämä tulehtuu kerran uudestaan, niin vaadin leikkausta. Luin monesta paikasta, että joillakin se tulee juuri vain kerran ja joillain useammin. Joten ajattelin, että jos se jää tähän yhteen kertaan, niin olen luultavasti yksi ""onnekkaista"". Mutta jos se vielä toisen kerran tulehtuu, niin sitten se todennäköisesti tulehtuu vielä useamminkin, jolloin leikkaus olisi paikallaan.

Patti paranee todella hyvin ja alapää näyttääkin jo lähes normaalilta. Kokoeroa häpyhuulien välillä ei ole enää kuin ehkä 0,5cm leveyssuunnassa.

Kipujakaan ei ole, leikkauskohta vain hieman aristaa kosketusta, mutta istuminen ja kävely onnistuu normaalisti. Haavasta ei valu enää paljon mitään.

Omituista vain on se, että kun alapää nyt on palautunut lähes normaaliksi, niin toisen lääkärin tekemä haava on jotenkin ""piiloutunut"". Se oli niin reunassa, että on kai nyt tavallaan häoyhuulten välissä/alla, eikä sitä edes näy.
Terveyskeskuslääkärin tekemä haava taas on hyvin näkyvissä ja isompikin...
Toivottavasti sen kuuluukin olla noin ""piilossa"". Keskussairaalan lääkäri osasi kyllä tyhjentämisen niin hyvin, että täytyy kai luottaa siihen, että viiltokin tehtiin aivan oikeaan kohtaan, vaikka se ""piiloutuikin"".

En ole pitänyt alushousuja ollenkaan koko aikana ja suihkuttelen haalealla vedellä 4 tai 5 kertaa päivässä. Olen tämän kevään abi, joten voin pysyä kotona lukemassa pääsykokeisiin, eli onneksi voin parantua ihan rauhassa =)
Ettei tarvitse mennä kouluun yms.

Ajattelin myös vaihtaa tampoonien käytön kuukautiskuppiin, koska se on niin monella tavalla hygieenisempi. Ehkä se helpottaa, ettei uutta tulehdusta tule.

Kiitos paljon avustasi, olet auttanut paljon!


Ja kaikki, jotka epäilevät oman rauhasensa olevan tulehtumassa, MENKÄÄ HETI _KUNNON_ LÄÄKÄRIIN!
Itse ensin häpeilin mennä lääkäriin alapään asioiden takia, mutta kun ne kamalat kivut iskevät, niin minulle oli aivan sama, vaikka koko sairaalan henkilökunta olisi ollut katsomassa, kunhan saivat kivut pois!
Lääkäri kertoi sen olevan melko yleistä ja siinä ei ole mitään hävettävää!
Joten rohkeasti vain lääkäriin tai gynekologille, muuten ihan varmasti kadutte myöhemmin ja vaivasta tulee paljon hankalampi mitä kauemmin odottaa.
 
Rilla
Toivotaan, että pääsit nyt kertaheitolla eroon koko vaivasta eikä se enää tule takaisin. Tuo patin tyhjentäminen on taitolaji. Eräs ystäväni on lääkäri ja hän sanoi, ettei Bartholinin rauhasen tyhjennystä opeteta opiskeluvaiheessa. Osa lääkäreistä ei siis osaa tehdä sitä, jos ei ole joutunut opettelemaan. Mutta kaverini sanoi, että kun hän on sen joitakin kertoja päivystyksessä tehnyt, niin ihmiset ovat kiitelleet suunnilleen polvillaan, sillä niin suuren helpotuksen se tuo. Tsemppiä pääsykokeisiisi! Mitä olet muuten menossa opiskelemaan?
 
Mii
Lääkikseen tässä haen :D

Jos pääsen sisään, niin opettelen Bartholin rauhasen tyhjennyksen heti ensimmäisenä! ;)

Motivaatio on nyt vähän kärsinyt, kun on ollut tämä vaiva ja muutenkin en ollut yhtään varma mihin oikeastaan haluaisin... Ja se näkyy lukemisen puutteena.
Mutta kokeillaan. =)

Varavaihtoehdot ovat sitten sairaanhoitopuolella, eli terveydenhoitoala kiinnostaa kuitenkin. Toivottavasti voin sitten itse joskus auttaa potilaita, kuten lääkärit ja hoitajat auttoivat minua!

Kiitos tsempistä!
 
Rilla
Tsemppiä pääsykokeisiin! Kannustan sua lääkikseen. Lääkäreitä tarvitaan aina. Ja lääkäreiksi tarvitaan hyviä tyyppejä, jotka ymmärtävät potilasta esim. rankoissa kiputilanteissa, kuten meidän kärsimässämme kamalassa tulehduksessa. ;)) Muistathan sitten opetella tyhentämään Bartholinin rauhasen neulan ja ruiskun avulla, se on helpompi potilaalle kuin patin avaaminen viillolla. ;) Mukavaa kesää!
 
anskuu
Mulla tuo rauhanen alko oirehtimaan kun olin 17 vuotias. Se on tulehtunut mulla tähän asti varmasti monia kymmeniä kertoja. Nyt olen 20 vuotias ja olin rauhasen poisto leikkauksessa n. vuosi sitten. Kuvittelin leikkauksen jälkeen että tulehdukset loppuisivat ja toistuva paiseen availu loppuisi. Mutta eihän siinä mennyt kaukaakaa kun syksyllä rauhanen tulehtui ja sain taas paiseen. Olin todella pettynyt. Siis leikkaus ei auttanutkaan. Tuntuu että nyt se tulehtuu entistä herkemmin. Enää en kyllä leikkaukeseen mene.. leikkaushaavan kanssa elely ei ole mitään herkkua. Pitkät sairaslomat jne..rasittaa suhdettakin :( Ennen leikkausta yksi gynekologi ehdotti että tiehyitä suurennettaisiin niin ettei ne eivät enään menisi tukkoon ja näin aiheuttaisi tulehdusta. Olisi pitänyt uskoa häntä eikä mennä rauhasen poistoon. Onkohan kellään tästä kokemusta?? Ja tsemppiä kohtalotovereille! :)
 
kissuliini
edelliselle:
sinulta varmaan vaan avattiin rauhanen puudutuksessa, joka ei ole vielä varsinainen leikkaus. useat avauksetkaan ei aina riitä, vaan joutuu isoon leikkaukseen.
paraneminen vie pitkään, ei ole mikään helppo juttu, kokemusta on.
Nyt toinenkin rauhanen on turvonnut!
onko ketään jolta on molemmat rauhaset leikattu?? Kertokaa pliis miten sitten elämä jatkuu!
 
Nuorinainen
Hei

Noin viikko sitten minulle ilmestyi patti alapäähäni.
Se on emättimen vieressä oikealla puolella ja tuntuu sormella koettaessa sekä ulkopuolella, että emättimen sisällä.

Patti on noin 1-1,5cm halkaisijaltaan ja se ilmestyi kuukautisten puolivälissä.

Istuminen ja kävely eivät ole kivuliaita, pattiin ei satu muuten, kuin jos painan sitä tietystä kohdasta sormella.

Voiko tämä olla turvonnut Bartholinin rauhanen? Kannattaako mennä lääkäriin, vaikka patti on ollut minulla vasta viikon, eikä se juuri haittaa arkielämässä?

Olen 19-vuotias ja asun yhä kotona. Jos menen lääkäriin, niin saavatko vanhempani tietää siitä? En mielelläni puhuisi heille alapään vaivoistani...
Voidaanko vaiva hoitaa ihan terveyskeskuksessa?

Kiitos kaikille, jotka vastaavat. =)

Hei!
Minulla oli emättimessä, itsea asiassa virtsaputken suun vieressä (mutta näytti kun olisi ollut keskellä emätintä) kysta, joka todettiin virtsaputken ulkoiseksi kystaksi.
Yritettiin punktioida eli imeä neste ulos 4 kertaa, mutta kasvoi aina takaisin. Lopulta jouduttiin leikkaamaan anestesiassa pois, yksi yö sairaalassa ja n. 4 päivää sairaslomaa!

Eli rohkeasti lääkäriin vaan näyttämään, mulla epäiltiin ensin bartholinin kystaksi, mutta olikin väärässä paikassa ollaksee sellainen.

-vihdoin kystaton
 
Viimeksi muokattu:
hjeellppp
hei,
minullekkin on ilmestynyt outo patti alapäähän, se on tullut kuukautisten aikana ja on todella kipeä. kaikki istuminen,käveleminen ja muu sattuu. patti on oikealla puolella ja koko oikea puoli on turvonnut.En tiedä mitä pitäisi tehdä? en ole puhunut asiasta kenellekkään kerta patti on tullut vasta tämän päivän aikana, eilen en huomannu mitään.
voisiko joku auttaa? :O
 
montague
Alkuperäinen kirjoittaja montague Näytä viesti
Luin näitä viestejä nyt, ja oon aika peloissani. Huomasin pari päivää sitten emättimessä aika lähellä suuaukkoa semmosen kiinteäntuntuisen patin, joka on kipee jos sitä puristaa. sieltä ei tunnu tulevan mitään ulos, eikä ole kovin kipeä. ei mitään tietoa kauanko ollut siellä. olen pian 16- vuotias enkä ole seksielämää aloittanut. Mikään näistä ei kuulosta kovin täsmäävältä selitykseltä "herneelleni", joka on aivan herneen kokoinen.
Huomasin tänään että lähellä emättimen suuaukkoa on toinen patti, enemmän itikanpiston näköinen. Se on kipeä jos sitä puristaa myös. en ole saanut sieltä mitään ulos. Mulla on nyt menkat mutta mistä sitä tietää kauanko ne on siellä ollut.

Voisko joku auttaa edes jollain tavalla, ja antaa jotain tietoa että voisi nukkua yöllä?
 

Yhteistyössä