Patti alapäässä

  • Viestiketjun aloittaja Mii
  • Ensimmäinen viesti
niijoo
Mulla kans on tämmöne patti alapääs..

ilmesty paripäivää sit ku kävin ratsastamassa.

nyt koko toinen puoli on turvonnut ja istuminen ja käveleminen ja kaikki koskee julmatusti..

tiiä mitä tässä tekis
 
Rotta2
Tammikuussa 2009 huomasin patin vasemmalla puolella emättimenaukon yläpuolella. Se oli pehmyt eikä kovin aristava. Huolestuin siitä kuitenkin sen verran, että varsin ajan yksityiselle gynekologille. Siellä selvisi, että kysymyksessä on bartholinin rauhasen aiheuttama kysta. Kysta puhkaistiin paikallispuudutuksessa. Naulan piston tuntee, mutta ei satu kohtuuttomasti. Ihoon tehdään pistoveitsellä pieni aukko, josta erite puristetaan ulos. Sain tuhdin antibioottikuurin eikä pieni haava vuotanut enää kotona. Ei ollut edes kipeä. Sanottiin, että jos uusii niin mennä sitten lääkäriin tyhjennyttämään se.

Tästä alkoikin kaksi vuotta kestänyt patti-avaus-antibiootit-kierre. Aina panemisen jälkeen tuli aristava patti. Toisinaan niin kipeä, etten voinut paljon muuta tehdä kuin maata sängyssä ja kärsiä. Sitten tulehdus pääsi niin pahaksi, että patti paisui hetkessä kananmunankokoiseksi. Tk:sta lähete sairaalaan, jossa tulehtunut kysta avattiin ja tyhjennettiin nukutuksessa. Muuta ei tulehtuneelle patille olisi voinut tehdäkään. Avauksen jälkeen pissaaminen oli ihan helvettiä pari päivää. Aamupissalla tuntui, että taju lähtee ja konttasin vessasta sohvalle toipumaan. Tällaisessa avauksessa leikkaushaava jätetään auki, että kaikki eritteet pääsee tulemaan ulos.

Paranin viikossa niin, että kävely ja istuminen onnistui. Seksielämä normalisoitui muutamassa viikossa. Ja pian palasi myös tuttu patti omalle paikalleen. Gynekologin kanssa sovittiin laikkauksesta, jossa kysta avataan ja kapseli poistetaan. Hän ei halusi kokeilla ensin sitä ja vasta sitten jos se ei auttaisi, poistettasiin rauhanen. Leikkaus tehtiin nukutuksessa. Toipuminen vei aikaa, leikkaushaava tulehtui, olin helvetin kipeä. Suuri hematooma parani hitaasti. Patti palasi parin kuukauden päästä. Vitutti aika rankasti kun olisin itse halunnut, että rauhanen olisi poistettu heti. Myöhemmin kävi ilmi, että oli oikeastaan hyvä, ettei leikattu koska myös toiselle puolelle ilmestyi kysta.

Kapselin poiston jälkeen patti oli kyllä pienempi, mutta tulehdustila tuntui olevan päällä koko ajan. Nyt päätimme gynen kanssa, että molemmat rauhaset poistetaan. Tämä tapahtui spinaalipuudutuksessa. Toipuminen oli taas perhanan tuskallista. Leikkaushaava tulehtui kaksi kertaa. Leikkauksesta on nyt aikaa reilu kuukausi ja alapäässä tuntuu edelleen hematoomapahkuroita. Paraneminen on ollut hidasta mutta mennyt kuitenkin koko ajan selvästi eteenpäin. Leikkauskohdat aristaa vielä. Elämä on muuten normaalia, mutta odotan kovasti viimeistä ja tärkein askelta, sitä että sasn pitkään kadoksissa olleen normaalin seksielämäni takaisin :)
 
Venla_
Heipä hei kaikki kohtalo toverit
Itse olen nyt 25v ja parin kuukauden aikana olen kärsinyt pariin otteeseen patista vasemman puolen ulommassa häpyhuulessa aika lähellä peräaukkoa. Luulin ensin että kyseessä on karvatupen tulehdus tai finni koska parin buranan jälkeen ja paineltuani pattia se "tyhjeni" ja emättimestä valui rusehtavaa nestettä mikä ei haissut millekkään. Viikko sitten kävin neuvolassa ehkäisy neuvojalla ottamassa papa kokeen koska kuulun oman ikäisteni seuranta ryhmään. Kysäisin asiaa ja myös miltä "siellä"näyttää ja vastaus oli että kaikki näyttää hyvältä. Noh, tästä on nyt viikko ja pari päivää sitten patti ilmestyi taas... Varasin torstaina ajan yksityiselle puolelle gynelle ja sain ajan maanantaille...patti otti ilmeisesti lääkäri ajasta onkeensa ja nyt kasvoikin rähähdysmäisesti viimeisen vuorokauden aikana ja nyt muuten SATTUU!!!!! olen töissä yökerhossa (mikä selittää omituisen vastaus ajan) ja työn kuvaan kuuluu runsas kävely yms...nyt seison toimistossa kun kävely on erittäin hankalaa, istumisesta puhumattakaan. en millään haluaisi lähteä huomenna päivystykseen koska jostain syystä luotan enemmän kun tiedän että maanantain aikani on naisten tautien erikoislääkärille. todennäköisesti tyhjennys on edessä ja varma antibiootti kuuri...jos kyse nyt on siis tästä rauhasesta. Patti on aika kova ja sellainen että tuntuu kuin siellä olisi joku "jänne"sisällä...enää sitä ei todellakaan kärsi koskea tai puristella :( huomenna todennäkoisesti makaan ilman housuja jalat levällään kotona ja rukoilen tuntien menevän nopeaan... aikani lääkäriin on onneksi heti aamulla. mutta kyllä pelottaa/jännittää ihan hirveästi koska sukuni naisilla on ollut runsaasti kystiä sekä valitettavasti myös tällä ks. aluella erilaisia kasvaimia...noh mutta maanantaina se selviää...pitäkää peukkuja :)
 
Venla_
Heipä hei kaikki kohtalo toverit
Itse olen nyt 25v ja parin kuukauden aikana olen kärsinyt pariin otteeseen patista vasemman puolen ulommassa häpyhuulessa aika lähellä peräaukkoa. Luulin ensin että kyseessä on karvatupen tulehdus tai finni koska parin buranan jälkeen ja paineltuani pattia se "tyhjeni" ja emättimestä valui rusehtavaa nestettä mikä ei haissut millekkään. Viikko sitten kävin neuvolassa ehkäisy neuvojalla ottamassa papa kokeen koska kuulun oman ikäisteni seuranta ryhmään. Kysäisin asiaa ja myös miltä "siellä"näyttää ja vastaus oli että kaikki näyttää hyvältä. Noh, tästä on nyt viikko ja pari päivää sitten patti ilmestyi taas... Varasin torstaina ajan yksityiselle puolelle gynelle ja sain ajan maanantaille...patti otti ilmeisesti lääkäri ajasta onkeensa ja nyt kasvoikin rähähdysmäisesti viimeisen vuorokauden aikana ja nyt muuten SATTUU!!!!! olen töissä yökerhossa (mikä selittää omituisen vastaus ajan) ja työn kuvaan kuuluu runsas kävely yms...nyt seison toimistossa kun kävely on erittäin hankalaa, istumisesta puhumattakaan. en millään haluaisi lähteä huomenna päivystykseen koska jostain syystä luotan enemmän kun tiedän että maanantain aikani on naisten tautien erikoislääkärille. todennäköisesti tyhjennys on edessä ja varma antibiootti kuuri...jos kyse nyt on siis tästä rauhasesta. Patti on aika kova ja sellainen että tuntuu kuin siellä olisi joku "jänne"sisällä...enää sitä ei todellakaan kärsi koskea tai puristella :( huomenna todennäkoisesti makaan ilman housuja jalat levällään kotona ja rukoilen tuntien menevän nopeaan... aikani lääkäriin on onneksi heti aamulla. mutta kyllä pelottaa/jännittää ihan hirveästi koska sukuni naisilla on ollut runsaasti kystiä sekä valitettavasti myös tällä ks. aluella erilaisia kasvaimia...noh mutta maanantaina se selviää...pitäkää peukkuja :)
No niin...juuri kun pääsin tästä aiheesta kirjottaa niin seuraavalla vessa reissulla kun tuossa lämpimällä/viileällä vedellä niin se alkoi tyhjentyä!!! Halleluja että helpotti!!!!! lääkäriin menen kyllä siltikin koska antibiootit tähän halua ja tiedon että se on kokonaan tyhjä, nimittäin tuota tunti sitten ollutta kipua en halua enää IKINÄ!!
 
Viimeksi muokattu:
Rotta
Jos kysta tulee uudelleen, se todennäköisesti uusii sitten jatkuvasti. Suosittelen sellaisessa tapauksessa ehdottomasti rauhasen poistamista. Toipilaana makoilu on tietysti ikävää aikaa, mutta sen jälkeen tulehdukset, antibiootit, tyhjennykset ja patit on historiaa :) Leikkaus kestää puolisen tuntia ja tehdään kevyessä nukutuksessa tai spinaalipuudutuksessa.
 
nuori nainen
Hei!
Olipas tavallaan "mukava" lukea että on meitä muitakin jotka kärsineet samasta vaivasta. Hyvin moni lääkäri sekä tutut/läheiset ovat vain sanoneet vaivan poistuvan suihkuttelulla ja antibiooteilla. Itselläni vaiva alkoi n. 3,5 vuotta sitten, ensimmäisen vuoden aikana rauhanen tyhjennettiin muistaakseni n.5 kertaa ja antibiootti kuureja söin ainakin 7-10 kertaa jonka jälkeen lääkäritkin sanoivat ettei vaikutus enää tehoa niin monen kerran jälkeen. Nukutuksessa rauhasta on operoitu 5 kertaa, poistoon ei ole suostuttu, syytä en ole saanut selville. Nyt myös toinen rauhanen on tulehtunut ja jatko pelottaa. Vaivani alkoi 17 vuotiaana jolloin seksiä en ollut vielä "kerennyt" kovin harrastaa. Poikaystäväni kanssa olemme olleet nyt yhdessä 3 vuotta, seksikerrat laskettavissa kahden käden sormilla. Kivut ovat sanoinkuvaamattomat!!! Aivan järkyttävää.. kipulääkkeitä menee liikaakin..
En ole yksityisellä käynyt asian takia, ainoastaan sairaalassa monella lääkärillä ja viimeisen vuoden ajan naistentautuien erikoislääkärillä. Milloin tämä vaiva loppuu vai loppuuuko ikinä? Kärsivällisyys ainakin loppunut jo ajat sitten. Tällä hetkellä rauhanen on täysin auki ja eritettä valuu koko ajan runsaasti.
Miten olette saaneet lääkärit poistamaan rauhasen/rauhaset? Minkälaista elämä sen jälkeen on ollut?
 
Rotta2
Otat sitä lääkäriäsi vaikka pillistä kiinni ja sanot, ettei sun elämä voi noin jatkua. Rauhaset pois vaan ja hyvä tulee :) Omasta leikkauksestani on nyt melkein yhdeksän kuukautta ja pimpsa on palautunut normaaliin olotilaansa. Vaikka molemmat rauhaset poistettiin, ei kuivuus ole ollut ongelma. Minunkin gyneni ensin vastusteli leikkausta, mutta minä päättäväisesti sitä vaadin loppuun asti. Eihän mun elämästä olisi mitään tullut niin, että kipuilen ja vedän antibiootteja jatkuvasti ja kai ihmisellä on oikeus myös seksielämään. Nyrkkiä pöytään siellä vastaanotolla, jos ei homma muuten etene!
 
nainen-70
Otat sitä lääkäriäsi vaikka pillistä kiinni ja sanot, ettei sun elämä voi noin jatkua. Rauhaset pois vaan ja hyvä tulee :) Omasta leikkauksestani on nyt melkein yhdeksän kuukautta ja pimpsa on palautunut normaaliin olotilaansa. Vaikka molemmat rauhaset poistettiin, ei kuivuus ole ollut ongelma. Minunkin gyneni ensin vastusteli leikkausta, mutta minä päättäväisesti sitä vaadin loppuun asti. Eihän mun elämästä olisi mitään tullut niin, että kipuilen ja vedän antibiootteja jatkuvasti ja kai ihmisellä on oikeus myös seksielämään. Nyrkkiä pöytään siellä vastaanotolla, jos ei homma muuten etene!

Mulle tulee kanssa noin kerran vuodessa se patti. Annan sen olla pari päivää ja kun puristan sen, se tyhjenee, eli se siitä. Eka kerran kävin ihotautilääkärillä (yksityinen) kysymässä ja hän sanoi että vaaraton on, menee itsestään. Kai se leguri ihmetteli kun aikuinen ihminen tulee kyselemään kaikenlaisia patteja :) mutta tulipa varmuus.
 
Viimeksi muokattu:
eeeeem
mulla ilmesty toissa päivänä patti emättimen yläpäähän. nyt se on jo niin kipeä että on vaikea liikkua, mutta en tiedä mitä tekisi ! olen vasta 14 ja en niinkään avoon ihminen, jopa äidille kertominen kuulostaa liialta!! pelottaa ihan kauheasti ja tarvitsen apua!
 
Ottaapattiin
Emmmm, toivottavasti olet jo käynyt lääkärissä...

Tässä oma pattitarinani:
Minulle ilmestyi myös tuo patti nyt syksyllä joka oli bartholinin kysta. Kipuja ja tulehduksia ei ole ollut koskaan, mutta kysta poistettiin 3 päivää sitten, koska haittasi kokonsa puolesta. Kysta avattiin ja kapseli poistettiin päikillä spinaalipuudutuksessa. Sisällä oli pelkästään kirkasta nestettä, ei siis mätää tietenkään, koska tulehdustakaan ei ollut. Huvittavana yksityiskohtana mainittakoon, että kuulin kuinka leikkaava lääkäri ja hoitaja väittelivät nesteen koostumuksesta operoidessaan. Lääkäri joutui aika painokkaasti hoitajalle tolkuttamaan, että kyseessä on kirkakasta nestettä, ei "märkää". Josta päättelin hoitajan yleensä näkevän vain jo tulehtuneita patteja. Omakin kystani olisi varmaan tulehtunut lopulta, joten parempi oli poistaa ajoissa kun itsestään ei tuntunut katoavan.
Päivällä menin keskussairaalan päikille ja illalla pääsin kotiin. Puudutuaineen vaikutus lakkaisi kokonaan vasta myöhemmin illallla, jonka jälkeen alkoi infernaaliset kivut, jotka kyllä talttuivat minulle määrätyillä särkylääkkeillä. Burana 600 3x päivässä ja Panacodia 1-2 kerralla 3x päivässä. Jälkihoidoksi neuvottiin tekemään alapesu joka vessassa käynnin yhteydessä ja vaihtamaan aina puhdas terveysside. Varmuuden vuoksi olen pessyt käteni myös ENNEN alapesua, koska infektio riski on niin suuri. Jälkihoidoksi siis ei neuvottu antamaan alapäälle "ilma kylpyjä", ihmettelen joidenkin sitä harrastaneen, silloinhan haava on alttiina kaikille mahdollisille pöpöille. Terveyssiteen sijasta olen tosin käyttänyt paperia paremman hengittävyyden vuoksi, koska terveyssiteissähän on muovia. Sairauslomaa sain viikon. Liikuminen toipumisvaiheessa on erityisen tärkeää, vielä en kyykkyyn pääse enkä kumartumaan ja istuminen onnistuu vain jommalla kummalla kankulla.
Saas nähdä joko ensi viikolla pääsen töihin, joka on fyysisesti raskaan tyyppistä ja vältynkö tulehdukselta. Eniten pelottaa jos alkaa se täällä monien kokema tulehdus-patti-tyhjennys-kierre.
Kiitos kaikille kokemuksiaan jakaneille, tästä on ollut suuri apu jo ennen leikkausta. Tietoa on niin rajoitetusti saatavilla ja saman kokeneillahan se paras tieto on.
 
maria
Olen vasta 8luokalla, olen ollut yhdynnässä pari päivää sitten. Huomasin kuitenkin että mulla on molemmissa ulommissa häpyhuulissa miltei samoissa kohdissa finnin tapaiset patit, mitä voisin tehdä (jotain muuta kuin ensimmäisenä mennä voivottelemaan äidilleni), mitä luulette sen olevan? Kiitos jos joku vastaa!
 
Tilaa itse aika
Olen vasta 8luokalla, olen ollut yhdynnässä pari päivää sitten. Huomasin kuitenkin että mulla on molemmissa ulommissa häpyhuulissa miltei samoissa kohdissa finnin tapaiset patit, mitä voisin tehdä (jotain muuta kuin ensimmäisenä mennä voivottelemaan äidilleni), mitä luulette sen olevan? Kiitos jos joku vastaa!
Käy heti terkkarin luona, hän katsoo tilanteesi, antaa neuvoja ja ohjaa ehkä jatkohoitoon tai tutkimuksiin. Niitä totisesti tarvitset, koska olet aloittanut jo seksielämänkin. Kai ymmärrät, jotta se ei todellakaan ole ikäistesi touhua eikä lainkaan vaaratonta!? Voit pilata koko loppuelämäsi monellakin tapaa, jollet pidä varaasi ja ota järkeä käteen.
 
Viimeksi muokattu:
maria
Mulla ilmesty sellane punanen "patti" alapäähän viikko sitte. Kaikki liikkuminen sattuu ja alavatsassa kipuja.. se Pa
tti on emättimessä. Oisko kenelläkää tietoa mikä mahtas olla?
 
Huolestunut
Löysin itseltäni pienen mustan patin joka ei ole häpyhuulessa se on niinkuin klitoriksen päällä,ja mulla on vasemman munasarjan päällä selvä patti/kohouma ja vatsa on usein kipeä, vastaisko joku pitäskö mennä lääkäriin oon btw 13 ;(
 
Terkkarille
Löysin itseltäni pienen mustan patin joka ei ole häpyhuulessa se on niinkuin klitoriksen päällä,ja mulla on vasemman munasarjan päällä selvä patti/kohouma ja vatsa on usein kipeä, vastaisko joku pitäskö mennä lääkäriin oon btw 13 ;(
Pieni musta patti voi olla luomi mutta se patti/kohouma, joka on kipeä saattaa olla tyrä. Käyhän näyttämässä vaikka terkkarille ensin.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä