pco ja raskaaksi ilman clomeja?

  • Viestiketjun aloittaja miinu
  • Ensimmäinen viesti
miinu
Heips!

olisin vain kysellyt onko täällä mahdollisesti sellaisia raskaaksi tulleita joilla on todettu pco ja ovulaatio ongelmia mutta jotka olisivat silti raskautuneet ilman clomeja?

Toissta lapsesta haaveillaan, pillerit lopetin viime kuussa joten yt eka kierto ilman ehkäisyä ja kp 21 enkä le omasta mielestni bongannut ovista.... Toivon luomuraskautta, tietenkin, ei olisi niin suurta komplikaatioiden riskiä. Ensimmäinen raskaus oli clomeilla aikaansaatu ja terve tyttö syntyi elokuussa 2005. Olisi ihanaa saada hänelle sisarus, jos se vain on mahdollista.

Ja sitä vielä että pcolaisilla, minkälaisia kiertoja teillä on ollut pillereiden lopettamisen jälkeen???
 
liina75
Hei,
Itselläni kierto oli pillereiden lopettamisen jälkeen 35-45 päivää enkä myöskään löytänyt tikuttamalla ovista. Todettiin pco-tyyppiset munasarjat (aknea, ylipainoa, liikakarvoitusta ei ole). Minulle määrättiin clomit+terot ja kun odottelin, että kuukautiset alkaa, että voisin aloittaa niiden syömisen (odottivat jo kaapissa), oli yllätys melkoinen kun raskaustesti näyttikin plussaa. Olin raskautunut samasta kierrosta jolloin pco ultrattiin (n. kp 14). Kävimme samalla lääkärillä varhaisultrassa ja myös hän oli kovin yllättynyt ja iloinen asioiden käänteestä. Ovulaatio oli tapahtunut jossain kp 25-30...! Nyt raskaus lähes puolessa välissä ja kaikki on sujunut hyvin. Toivotan onnea sinullekin!
 
fhksldfjl
Minulla myös diagnosoitu pco, ja ensimmäinen raskauteni sai alkunsa luomuna ja yllätyksenä. Olin jättänyt e-pillerit (Diane Nova) pois kolme kiertoa aikaisemmin. Tuolloin en ovista tikuttanut, mutta Diane Nova kuulemma "hoitaa" pco-tilaa, jolloin raskautuminen pilsujen jättämisen jälkeen on ainakin puolen vuoden ajan helpompaa, siis ilman hoitoja.

Toisen kerran tullessani raskaaksi käytin clomeja, sillä en onnistunut apteekin testeillä löytämään ovista ilman hoitoja. Neljännellä kierrolla tärppäsi, siis ensimmäisellä clomi-avusteisella kierrolla.
 
fasdöfjasd
Niin, piti lisätä, että molempien Diane Nova -kuurien jälkeen on tuntunut siltä, että pilsut olisivat säännöllistäneet kierron pituutta, kierto muuttunut noin 28-30 pv pitkäksi. Ennen Diane Novan aloitusta kierto normaalitilassa saattoi olla 25-40 pv.
 
emmaliia
Minulla myös pco, esikoista tehtiin pikkasen vajaa 2v. 10 vuoden pillereiden syömisen jälkeen oma kierto ei käynnistynyt ollenkaan. Tutkimusten jälkeen diagnoosi pco (ylipainoa on, hirsutismia ym. ei). Esikoinen sai alkunsa n. 3 kk:n metformiinin syömisellä. Nyt odotan pikkukakkosta syntyväksi lähiviikkoina, hän sai alkunsa n. puolen vuoden metformiinikuurin jälkeen, kierto tosin alkoi jo aiemmin, mutta tärppi ei osunut kohdalleen. En ole koskaan tikutellut ovista. Oma kierto näiden raskauksien välillä todella epäsäännöllinen.

Eli vastauksena kysymykseesi, kyllä meillä on toivottavasti lähiviikkoina kaksi ilman clomeja tehtyä muksua. Metukat toimivat yllättävän hyvin monilla pcolaisilla.
 
kolmenmude
minullakin on todettu pco, mutta vasta esikoisen jälkeen, kun kakkonen ei keskenmenon jälkeen alkanut tehdä tuloaan. esikoinen siis tärppäsi luomusti ja aika helpostikin. kakkonenkin tärppäsi luomusti juuri kun oikeen odotin menkkoja alkavaksi, että voisin aloittaa clomit. kolmosta alettiin heti yrittää clomeilla ja kolme raskautta meni peräjälkeen kesken. heitin sekä toivon että clomit nurkkaan ja kolmonen saikin alkunsa sen jälkeen -luomusti jälleen :).
 
Saritan
Ensimmäinen tuli reilun vuoden yrittämän jälkeen luomusti, synnytyksen jälkeen todettiin pco. toista tehtiin 1,5vuotta ennenkuin tärppäsi clomeilla. Raskaus nyt ihan alussa vielä, eli en tiedä miten tässä tulee käymään, toivottavasti hyvin.
 
luomuna tärpännyt
Edelliselle: PCO=polycystic ovaries, monirakkulaiset munasarjat, tietoa löytyy enemmän kuin runsaasti ihan googlettamalla..

Mulla tärppäs ihan luomuna kuuden clomiavusteisen kierron ja inssien välissä kesätauolla. Toka luomukierto clomien jälkeen nappas ja nyt mennään jo puolivälissä. Meillä onneks ainut ongelma oli mun satunnainen ovulointi eli miehen sperma oli "harvinaisen hyvälaatuista", niinkuin lääkäri kuvaili. :)
 
hilde-
meillä esikoinen ja toinen tärppäsivät molemmat toisesta kierrosta luomusti. Pco todettu ultralla pariin otteeseen. Eli tosi hyvä tuuri meillä, pitää olla kiitollinen.
 
toivoa saanut
Oi ette tiiä miten ihanaa oli lukea tää viestiketju!!! Just sain tänään kuulla lääkäriltä PCO diagnoosin.. Itkuhan siinä tuli, kun tuli ihan puun takaa, muita oireita ei oo kuin epäsäännöllinen/pitkittyneet kierrot (ei kuitenkaan kaikki, välillä ihan normaalit), joten en osannut asiaa edes epäillä. En halua aloittaa Clomeja, vaan yrittää luomusti, Terot kuitenkin käytössä jos kierto pitkittyy.
Esikoisesta haaveilen.
 
1-vuotiaan äiti
Minullla todettiin PCO, kun menin noin 1/2 vuoden vauvan yrityksen jälkeen yksityisgynelle. Olin kyllä varautunut diagnoosiin, sillä mulla oli tosi pitkiä kiertoja (jopa n. 100 pv!), hirsutismia, ylipainoa, sokeritkin vähän niin ja näin...). Silti diagnoosi oli shokki ja tuntui, ettei vauvahaaveista tule ikinä mitään todellista )=

Sain clomit saman tien ja söinkin niitä vajaan puoli vuotta (mutta pitkistä kierroista johtuen kai nelisen kiertoa?), mut mulla ne ei toimineet. Seurantaultrissa ei koskaan pongattu ovista tai mitään merkkejä siitä )= ja kierrot pysyi pitkinä, vaikka lopussa söin clomeja 4 tbl/pv. Purkin ohje 1-2 tbl niinä kierron tiettyinä päivinä. Lääkärikin sitten "löi hanskat tiskiin" ja teki lähetteen eteenpäin inseminaatiota tms. ajatellen.

Yllätys oli suuri, kun samasta kierrosta, kun clomit oli lopetettu tein positiivisen raskaustestin, mutta vasta kiertopäivänä 59. Ultrassa laskettu aika siirtyi kuukaudella eli ovis/hedelmöitys tapahtui siis vasta n. kp 45 tienoilla... 1v 3kk "yrityksellä" tulin siis raskaaksi ainakin "puoliluomusti" vaikka clomeja ehdinkin syödä.

Nyt meilläkin toinen haaveissa. Ilokseni kierrot on synnytyksen jälkeen tasoittuneet ja lyhentyneet ja oviksenkin olen limoista pongannut aika "oikeille" tienoille, joten toivon "luomu" pikkukakkosta lyhyemmällä yrityksellä kuin esikoista.

Tosin clomit ei mulle mitään isompia sivuvaikutuksia tehneet, joten en pelkää niihinkään turvautua tarvittaessa (vaikka esikoisen kanssa ne ei toimineetkaan)
 
Niiskulainen
Mulla on todettu 2003 pco. 2005 syntyi luomusti tyttö, raskautta koitettiin nykyisen mieheni kanssa noin 1 vuosi ja 7 viikkoa sitten syntyneen tyttäremme saimme aluille myös luomusti toisella kierrolla. Minullakaan ei muuta pco-tyyppillisiä asioita ole kuten aknea, ylipainoa, liikakarvoitusta, ainoataan epäsäännöilet menkat.
 
toivoa saaneelle
Miksi et söisi clomeja jos toivot lasta ja vika on diagnosoitu? Minäkin, pco:ta sairastava (muuten terve, normaalipainoinen jne.) tulin 1v 4 kk yrittämisen jälkeen raskaaksi ekasta clomeilla avitetusta kierrosta.
 
3xmama
Hei!
Mulla on todettu pco 16 vuotta sitten. Eka lapsi sai alkunsa vuoden hormonihoitojen jälkeen, onnistuneen munasarjatähystyksen kyydittämänä. Clomien avulla kylläkin. Myös toinen raskaus alkoi clomeilla, mutta päättyi keskenmenoon. Toinen lapseni sai alkunsa hoitotauolla, kun vedin henkeä puolen vuoden clomikuurin jälkeen. Ja kolmas pari kuukautta imetyksen lopettamisesta, täysin luomuna. Nyt odottelen neljättä, täysin luomua ja vielä ekalla kierrolla tärpännyttä. Keskenmeno riski on tietty mielessä, mutta silti mietityttää, että mihinkähän se pco on menny... Joten siskot, toivoa on!!!
 
Pikku vinkki
Onnea kaikille plussanneille!

Muistuttaisin eräästä tärkeästä seikasta. Clomit jäävät eli varastoituvat elimistöön joksikin aikaa. Eli vaikka syö esimerkiksi 3 kiertoa Clomeja ja sitten pitää tauon, voi hyvinkin plussata nimenomaan Clomien ansiosta vaikka onkin tauolla Clomeista.

Tarkoitan sitä, että jos olet plussannut juuri tällaisesta luomukierrosta Clomien jälkeen, ja haaveilet uudesta raskaudesta, ehkä kannattaa ottaa kuuri Clomeja, koska ne vaikuttavat pitempään kuin yhdewn kierron ajan. Tästä varastoitumisesta johtuen annostusta ei kannata itse nostaa varsinkaan ilman ultrausta.
 
1-vuotiaan äiti
Alkuperäinen kirjoittaja 1-vuotiaan äiti:
Nyt meilläkin toinen haaveissa. Ilokseni kierrot on synnytyksen jälkeen tasoittuneet ja lyhentyneet ja oviksenkin olen limoista pongannut aika "oikeille" tienoille, joten toivon "luomu" pikkukakkosta lyhyemmällä yrityksellä kuin esikoista.
Piti tulla tänne tsemppaamaan: KYLLÄ SE ON MAHDOLLISTA!
Marraskuun alussa tänne kirjoittelin. Meillä siis esikoinen 10/06 yli vuoden yrityksen ja "turhien" (?) clomikuurien jälkeen. Tänä aamuna tein plussatestin toisesta yrityskierrosta! Meille tulee siis luomu-pikkukakkonen, jos kaikki hyvin menee (=


 
hilde-
onnittelut 1-vuotiaan äidille! Kyllä se tosiaan on mahdollista! Meillä siis ne kaksi luomuvauvaa, toinen 1,5v ja toinen rv29 nyt :) toinen tärppäsi toisesta kierrosta heti imetyksen lopettamisen jälkeen kiertojen käynnistyttyä. Ilmeisesti imetyksen jälkeen sitä on jotenkin hedelmällisimmillään...
 
Heinämamma -08
mulla on todettu pco muutama vuosi sitten ja silti tulin raskaaksi ilman mitään lääkkeitä.pidempään siinä raskaaksi tulemisessa kestää,mut ei silti kannata lannistua :) mulla on La 06.07.08 (aika maaginen päivämäärä)....tsemppiä!
 
Tottako?
Minulla todettu pariin otteeseen PCO ja ilman pillereitä todella epäsäännöllinen kierto (ehkä yhdet menkat vuodessa). Lopetin Diane Novat viime huhtikuussa ja olin siihen mennessä vuodessa laihduttanut 15 kiloa eli paino huitelee nyt noin 70 kg (pituutta 162 cm). Lopetuksen jälkeen kierto säännöllisen epäsäännöllinen 16-40 päivää mutta todella hyvin verrattuna aiempaan elämään. Pillereitä olen syönyt jaksoissa viimeiset 14 vuotta. (Alun alkaen kierto käynnistettiin pillereillä 17 vuotiaana.) Välillä ehkäisynä käytettiin kondomia kunnes tosiaan huhtikuussa päätettiin että nyt on voisi olla treeniaika.

Yritettiin ottaa tenavan teko rennosti (mies vastusti jo aamulämpöjen mittaamistakin) ja nyt sitten tärppäs. Jouluaattona tikku näytti kahta viivaa ja nyt jonottelen neuvolaan että pääsisi katsomaan onko kaikki kuten kuuluu tässä vaiheessa. Itse olin melko skeptinen koko luomuraskaustoiveesta ja hieman painoi että mies vastustaa kaikenlaisia aputoimia... mutta nyt alle vuodessa olen jo saanut ainakin alun aikaan! Ihan varmasti apuna tuo laihtuminen ja terveemmät elämäntavat kautta linjan.
 
nuori tyttönen
olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta 1v 9kk, lukemattomia negatiivisia raskaustestejä ja itkuja on siis paljon takana.. toissaviikolla kävin sitten lääkärissä ja siellä todettiin rakkulaiset munasarjat. silloin en tiennyt mitä ajatella, olin niin sekaisin etten tiennyt mitä olisi pitänyt kysyä, ja nyt kun on tietoa olen hakenut netistä, tuntuu että tieto lisää tuskaa.
vielä en ole saanut kaikkia testituloksia, vaan saan ne ensi viikolla ja sekin pelottaa.
On hankalaa, kun lasta niin toivoisi ja sukulaiset ja tuttavat koko ajan tiedustelevat, joko kohta mekin lasta alamme hankkimaan.. Joka puolella tuntuu nyt näkyvän raskaana olevia naisia ja se ahdistaa.. Aikaisemmin ei osannut ajatella, että raskaaksi tuleminen olisi näin hankalaa.. sitä ajatteli hankkivansa lapsia, kun niitä haluaa. nyt on herännyt todellisuuteen ja tajuaa että lapsia saadaan.
Pääni on täynnä sekavia ajatuksia, tuskaa ja pelkoa, olen puhunut mieheni kanssa paljon, mutta tuntuu että lisää pitäisi saada purkaa.
minua pelottaa ajatus siitä, etten koskaan saisi kokea raskautta ja kantaa omaa lastani. joka kerta kun joku asiaa kyselee tuntuu kun sydäntä tallottaisiin maahan.. en tiedä liiottelenko tätä pelkoa, mutta en todella tiedä mitä ajatella ja pyydän apua. oletteko te stressanneet yhtä lailla ja pelänneet näin paljon?
 
pii314
Minulla on PCO (hirsutismia, oli hiukan ylipainoa ja kierto todella epasaannolinen). Olin metmorfiinilla reilun puolivuotta, jonka aikana painoni tippui melko reippaasti (n. 10 kg) ja kiertonikin saannollistyi noin kerran kuukaudessa tapahtuvaksi. Tama muutos on sailynyt metmorfiini kuurin jalkeenkin :). Yritimme lasta noin kolme vuotta luomusti (ilman ovistesteja) ja jatkoimme saamaan tahtiin metmorfiini kuurin ajan ja sen jalkeen. Vuosi kuurin loppumisen jalkeen tarppasi ( nyt 13 viikko). Hitaasti mutta varmasti se meilla toimi. Toki PCO:ssa erilaisia ilmiasuja, mina ovuloin joskin kierto oli mita oli. Klomeja en ole kokeillut koskaan. Tsempia yrittajille
 
paksuna
Mullakin todettiin pco kun meni lääkäriin puuttuvien menkkojen vuoksi... Pillereitten lopetuksen jälkeen menkat tuli siis hyvin satunnaisesti, jos ollenkaan. Sain lääkkeeksi keltarauhashormonia (Primolut) ja onnekkaasti se riittikin käynnistämään kierron ja ilmeisesti myös ovulaation koska tulin raskaaksi muutama kuukausi Primolutin syönnin lopettamisen jälkeen. Onnea raskautumiseen kaikille saman diagnoosin saaneille ja muillekin!
 
Phalenopsis
Minulla on todettu toisessa munasarjassa PCO-rakkuloita vuonna 2005. Ehkäisy jätettiin heinäkuussa -07, ja plussasin luomusti tammikuussa -08.
Olen lievästi ylipainoinen ja minulla on akneen taipuvainen iho, sekä kiertoni heittelevät 28 päivästä 35-42 päiviin, joskus jäi jopa 3-4kk menkat välistä kokonaan.

Varhaisultrassa minulla todettiin taaksepäin kallistunut kohtu, joka aiheuttaa runsaat ja kivuliaat kuukautiset, sekä vaikeuttaa hieman raskaaksi tuloa.
Varmaan tämä pitkä yritys johtui sitten osittain PCO:sta ja muutamien kiertojen ovuloimattomuudesta, ja osittain taaksepäin kallistuneen kohdun raskaaksi tulon vaikeuttamisesta.
Kuitenkin, kun tärppäsi, oli alkioita sitten ollut alunperin kaksi. Toinen meni vain kesken ihan alussa.
 

Yhteistyössä