pco ja raskaaksi ilman clomeja?

  • Viestiketjun aloittaja miinu
  • Ensimmäinen viesti
??
olen vasta saanut tietää pco-dg:stani, enkä alkuun edes tajunnut mitä se tarkoitaa, joten en osannut lääkäriltä kysyä kaikkea sitä mitä nyt päässä nyt pyörii. Tieto tosiaan lisää tuskaa, nyt kun on ottanut selvää mitä pco tosiaan tarkoittaa. Vuosi sitten lopetin pillerit ja siitä asti toivottu puolison kanssa raskaaksi tulemista, mutta tuloksetta. Nyt dg saatuani pelottaa se voiko ikinä raskaaksi tullakaan!!?? Terolut ja clomikuurin aloitusta odottelen ja onneksi edes hiukan toivoa on tuonut kun on lukenut muiden dg saaneiden kommentteja.
 
sade81
Phalenopsis, minulla myös taaksepäin kallistunut kohtu ja kaikki gynet joilla olen vuosien varrella käyneet ovat sanoneet että se on vain ominaisuus joka ei vaikuta mitenkään raskaaksitulemiseen jne. Myöskään se ei aiheuta kivuliaampia menkkoja tms (näin siis ainakin itselleni on kerrottu, eikä mulla menkkakipuja juuri koskaan ole ollutkaan).

Mulla todettiin myös pco kun menin kiertohäiriön vuoksi gynelle, oltiin yritetty silloin vajaa 6kk. määräsi terot mutta eipä ne auttaneet, 3kk söin niitä ja taas ei vuotoa tullut ja marssin lapsettomuuteen erikoistuneelle gynelle joka antoi clomit ja niillä sitten heti ekasta kierrosta tärppäsi.

eli varmasti luomustikin olisi tullut raskaaksi mutta olisi kestänyt vaan paljon pidempään. nyt siis yritimme vain 9kk.

itse olen sitä mieltä että kun toista halutaan niin kokeilee suosiolla clomeja koska ilman niitä ovulointi ja ajoitus on aika tuuria.

Tsemppiä kaikille!
 
tuitti
PCO:ta löytyy käsittääkseni ihan laidasta laitaan asteikolla "ei ovuloi koskaan" - "pitkittynyt kierto" ... Minulla todettiin PCO jo muistaakseni 16-17 vuotiaana ja oireeni ovat todella epäsäännölliset kuukautiset - joskus saattaa mennä yli puolikin vuotta ilman. Nyt reilun 30 iässä jätettyäni pillerit pois söin 3kk terolut-kuurin, kun kuukautisia ei alkanut kuulua. Terolutit eivät sen kummemmin kiertoa tasanneet enkä tullut raskaaksikaan, joten päätin, että mielummin elän harvojen kuukautisien kanssa kuin "kärsin" säännöllisesti. Liekö sitten osuutta asian unohtamisella ja stressittömällä asenteella, mutta vuosi pillereiden lopettamisen jälkeen plussasin. Tuli kieltämättä yllätyksenä, kun olin kuvitellut tarvitsevani ainakin hedelmöityshoitoja tullakseni raskaaksi ja mielessäni tuumailin, että "ehkä ensi vuonna niihin hoitoihin". Nyt odotan onnellisena viimeisellä kolmanneksella. Ei PCO siis automaattisesti mitään lapsettomuustuomiota tarkoita. Tsemppiä ja menestystä yrittäjille!
 
PCOS is hell
Tämä on jo vanha ketju, mutta vastaan silti. Itse ainakin muistan hakeneeni aikoinaan tietoa samaisesta aiheesta, joten on kiva lukea kokemuksia.

Minä tulin raskaaksi 2,5 v. jälkeen täysin luomusti ja yllättäen, vaikka minulla on diagnosoitu PCOS JA miehelläni diagnosoitu heikentynyt sperman laatu. Me olimme juuri aikomassa lähteä julkiselle hoitojonoon. Olin kokeillut karppaamista muutama kk aikaisemmin, mutta se jäi lyhyeen. Söin monivitamiineja + lisäksi d-vitamiinia, samoin mieheni. Karkkia söin harvoin. D-vitamiinin on ainakin sanottu olevan hyväksi PCOS-potilaille.

Kun jätin pillerit pois 2,5 vuotta sitten, kierto huiteli missä sattuu...50 + oli pahimmillaan. Viimeisen puolen vuoden aikana kierto alkoi jostain syystä normalisoitumaan ja oli väliä n. 29-35. Olen laiha, ei liikakarvoitusta, mutta paha akne vaivasi, sekä erittäin harvoin uniapnea-kohtaukset (nukahtaessa henki salpautuu). Nyt raskaana akneni on aika paljon parantunut. En tiedä, että mikä lopulta toi minulle ovulaation, mutta luomusti todellakin voi näköjään onnistua...myös silloin jos on vikaa vielä miehessäkin. Voimia kaikille PCOS:n kanssa painiskeleville, tiedän että pirullinen oireyhtymä on kyseessä. Toivottavasti tämä meidän tarinamme tuo teille edes vähän toivoa :) Tsemppiä!

Ps. Karppaamista kannattaa ehdottomasti edes kokeilla (pois mm. vaalea vehnä, peruna, pasta, sokeri), varsinkin jos on insuliinijutuissa häikkää. Siitä on moni saanut apua kiertojen tasaantumiseen ja sitä sanoi mun yksi ultralääkäri suosittelevan aina PCOS-potilaille =)
 
An
Sain PCO diagnoosin reilu vuosi sitten. Menin lääkäriin pitkien ja epäsäännöllisten kiertojen vuoksi. Vauvan yrittäminen oli tarkoitus aloittaa seuraavasta kierrosta. Lääkäri diagnosoi munasarjani PCO-tyyppisiksi ja sain Terolutia. Söin sitä kaksi kertaa 3 kk kuurin seuraavan 9 kk aikana. Menin sysksyllä taas lääkäriin kun punaiset liput olivat kaksi kuukautta myöhässä. Kesän rakennusprojektin seurauksena olin laihtunut 8 kg ja ylipainoa ei ollut lähtötilanteessakaan. Lisäksi stressitasot olivat huidelleet huipussaan, joten en oikeastaan ihmetellyt tilannetta yhtään. Lääkäri ultrasi taas munasarjani ja totesi minun olevan raskaana.

Oliko sitten stressin laukeaminen ja terolut-kuurit yhdessä tehneet munasarjoilleni gutaa. Lisäksi varmaankin onnenkantamoisena munasolu ja siittiöt olivat paikalla samaan aikaan. Lääkäri nimittäin totesi raskauden kestoa määritellessään, että munasolu oli irronnut lähes kaksi viikkoa myöhässä.

Luomu-raskautuminen on siis mahdollista. Oma PCO:ni ei varmastikkaan ole sieltä vaikeimmasta päästä, mutta ystävälläni jolla on ollut huomattavasti enemmän vaikeuksia raskautua, ei hänelläkään pitäisi olla PCO:n vaikeampaa muotoa PCOS. Tämä on jo niin klisee, että saa suuttua vapaasti, mutta rentoutukaa. Stressi häiritsee jo muutenkin epävakaata kiertoa. Helppo sanoa, tiedän. Nauttikaa seksistä, nauttikaa usein ja älkää laskeskelko parhaita päiviä: ne voivat olla koska vain.
 
Ella
Minulla raskaaksi tulemiseen meni 10vuotta. Aloitin maca-jauheen käytön. Aluksi vajaa teelusikallinen ja pikkuhiljaa suurempiin ns. terapia-annoksiin (4rkl päivässä). En tiedä mitä tapahtui mutta kymmenen vuoden yrityksen jälkeen tein plussan ja nyt kolmekymppisenä puoli vuotias tyttö kainalossa.
 

Yhteistyössä