PCO ja uudelleen raskaaksi ilman clomeja yms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PCOnainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PCOnainen

Vieras
Moro! Meillä tilanne siis tämä: Esikoisen alkuun saattaminen oli hankalaa, mentiin hoitoihin ja mulla todettiin pco. Saatiin clomit ja tehtiin yksi inseminaatio, josta tuloksena ihana poika. Nyt haaveilemme toisesta ja koska mun ongelma on tiedossa, olemme aloitelleet ns. luomusti yrittämään muutama kuukausi sitten, poika on nyt hiukan vajaan vuoden ikäinen.

Olisinkin nyt tiedustellut seuraavaa pco:laisilta (jotka mahdollisesti käyttäneet lääkitystä tms. ekan raskauden aikaan saamiseksi), joilla on jo toinen lapsi tai toinen yritysessä: Menittekö heti pyytämää clomeja tms. avusteeksi pikkukakkosen yritykseen vai yritittekö/yritättekö luomusti? Jos yrititte luomusti, kuinka kauan meni että tärppäsi? Ja vastaavasti, jos haitte ne clomit tms., kuinka kauan meni sitten? Ja ne, jotka yrittävät parhaillaan uudelleen raskautua, kuinka kauan ajattelitte yrittää ennen kuin haette lääkkeistä apuja?

Ihan vaan mielenkinnosta kyselen, sisaruksia kun kaivataan pojalle ja asia taas ajankohtainen :).

Plussaonnea!

Toisen lapsen siis haluaisimme saada, sukupuolella ei todellakaan ole tietenkään mitään merkitystä!! Anteeksi vaan edelliselle, jos ymmärsit viestistäni asian jotenkin toisin. Eiköhän jokainen pcolainen ja muutkin yrittäjät halua sen lapsen ihan riippumatta siitä, mitä sukupuolta tämä kallisarvoinen ihmisen alku on??

Alkuperäiseen kysymykseen siis vastauksia, jos löytyy, kiitos!

Minulla myös pco. Esikko saatiin aikanaan loppujen lopuksi luomusti vajaan kahdenvuoden yrittämisen jälkeen. Nyt kakkosta yritetty yli vuosi. Eka inssi takana ja tulosta odotellaan... Apua lähdettiin hakemaan kun yritystä oli takana 9 kuukautta. Eihän se kovin todennäköistä ole, että luomuna toinen lapsi saataisiin, joten jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt lähteä jo puolen vuoden yrityksen jälkeen apua hakemaan. Meillä on tosin vikaa molemmissa.

Tsemppiä yritykseen!

Jos on jo tietty vika havaittu, niin ei silloin kannata vaan odotella. Sinulle ap, varmaan huomaat onko kiertosi nyt normaali vai entisenlainen synnytyksen jälkeen. Jos kiertosi on tasainen jne, niin silloin voisi luomustikin yrittää. Kaveripiirissäni on monta joilla esikko saatu hoidoilla (eirlaisista syistä), mutta toinen lapsi onkin saanut alkunsa heti kun on haluttu luomusti, kun raskaus oli kierron parantanut.

Täällä on sama tilanne ja samoja asioita mietiskelen. Esikoinen on nyt vuoden ikäinen. Vasta kahdet kuukautiset on tulleet ja väliä oli aikalailla 2 kuukautta. Itse ajattelin että odottelen vielä hetken tuleeko seuraavia kuukautisia ja jos niitä ei kuulu, niin ajattelin ottaa yhteyttä lääkäriin. Ensimmäinen sai alkunsa clomeilla ja toivon että saisin pian uudet lääkkeet. Jotenkin en usko että lapsi olisi tilanne muuttanut. Minulla on siis myös PCO. Löytyykö muita PCOn omaavia joilla olisi kokemusta asiasta?

Kiitos vastaajille! Edelliselle vastailijalle sen verran tuosta kierrosta, että on ollut tasainen nyt 5 kk, kierto jotakuinkin 32-34 päivää ja ovulaatioitakin olen onnekseni bongannut. Pco:ssa on vaan se ongelma, että lh-arvot voi olla koholla ilman ovistakin, joten en ihan 100%:sti usko testituloksiin. Juteltiin miehen kanssa alustavasti, että vuodevaihteen jälkeen hakeudutaan taas hoitoihin, jos ei sitä ennen tärppää. Tuskin, mutta olisihan se tosi hienoa, jos ihan kotikonstein onnistuttaisiin.

TinttiRintti: Miten sä hait niitä clomeja lääkäriltä ja kuinka tarkkaan seurattiin munasolun kypsymistä? Olitko yksityisellä vai julkisella puolella hakemassa lääkitystä?

Me käytiin väestöliitolla hoidoissa. Ehdin syödä clomeja kolme kiertoa jonka jälkeen käskettiin pitää tauko mutta onnekseni tuosta taukokierrosta tulin raskaaksi. Munasolujen kypsymistä seurattiin tarkkaa ainakin ensimmäisessä kierrossa. Muistaakseni oli niin että ultrassa ei ois tarvinu käydä tuon ensimmäisen kierron jälkeen mutta muistaakseni halusin itse käydä että tiedän tilanteen. Nyt kovasti odottelen lähteekö oma kierto raskauden jälkeen käyntiin. Lopetin imetyksen vasta 2 viikkoa sitten joten vielä ei tilanne ole varmaan ihan tasaantunut. Olen itsekkin ajatellut tuota vuoden vaihdetta takarajaksi ja sitten kääntyä taas lääkärin puoleen.
Onnea yritykseen.

Mie tulin raskaaksi 4.kierrolla (viimeisellä). Heitin jo toiveen nurkkaan. Mutta yllätyin suuresti, kun raskaustesti näyttikin plussaa. Tunsin ovulaation selvästi ja aavistelin, että nyt tärppäs. Nyt 3kk:n ikäinen tyttö :)

Kuulin juuri tapauksesta jossa toinen lapsi sai alkunsa heti kun oli alettu yrittämään imetyksen loputtua ja menkkojen palauduttua (esikoinen silloin 1v). Lääkäri oli kuulemma todennu että pcolaisilla pari kiertoa imetyksen loputtua voi tulla normaalisti, ja sitten taas pco ottaa vallan. Eli jos vaan on valmis saamaan jo heti toisen, niin kannattaa mahd pian yrittää. Sama koskee vähän muitakin vaivoja - raskaus monessa tapauksessa auttaa.

Ihme on tapahtunut! Tein juuri raskaustestin ja se on PLUSSA!!! Voi kun pikkuinen pitäisi minusta lujasti kiinni, olemme niin onnellisia! Plussaonnea kaikille, ihmeetkin ovat mahdollisia :)!

Valtavasti onnea ja tarrasukkia matkaan PCOnaiselle!!! Voi kumpa onni potkaisisi meitäkin. Mulla kierrot eivät ole tasaantuneet vaan huitelevat missä sattuu. Tosin imetyksen lopetin kokonaan vasta kuukausi sitten mutta menkat alkoivat jo kesällä. No toivossa on hyvä elää =)

Kiitos onnitteluista! Ihan hassulta kyllä tuntuu, mutta totta se on :). Toivotaan kovasti, että teilläkin onnistuisi ihan kotikonstein. Ja kuten sanoit, olet vasta lopetellut imettämistä, joten hyvinkin voi olla mahdollista. Kovasti onnea yritykseen ja peukkuja TinttiRintti :)!!

Yhteistyössä