PCO:sta tietäville kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdin vain

Vieras
Mitä oireita PCO:ssa voi olla? Ja mitä oireita toisaalta voi olla olematta (ja silti kyseessä PCO)? Ovuloimattomuus on ymmärtääkseni yksi yleinen tuohon oireyhtymään liittyvä piirre. Olen itse epäillyt etten aina ovuloi, tietyistä merkeistä päätellen. (Ei tule ovulaatiolle tyypillistä liukasta vuotoa eikä tunnu nipistystä kyljessä. Tuolloin ei ole myöskään piikkiä halukkuudessa kuten silloin, kun ovulaation selvästi tuntee.)

Rinnat alkavat usein aristaa jo kierron puolivälissä, kun se ennen tapahtui n. viikkoa ennen kuukautisia. Tämäkin lienee merkki jostain hormonaalisesta muutoksesta aikaisempaan verrattuna (tietäisi vaan mistä muutoksesta). Mieliala heittelee aikaisempaa enemmän, ja limakalvot tuppaavat välillä ärtymään ja kuivumaan, mistä taas seuraa pientä polttelua ja virtsahädän tunnetta. Nämä oireilut tuntuvat liittyvän hormonitoimintaan, sillä ne voivat yllättäen taas helpottaa. Usein oireilujen alkusoittoa on kuumat aallot, jonka jälkeen mieliala huononee ja limakalvo-ongelmat alkavat. Ikää on alle 30, joten tuskin sentään vaihdevuosista on kyse. Oireilu sopii vulvodyniaankin, mutta ei kuitenkaan ole kovin pahaa.

Keltarauhashormoni Terolutilla oli uskomaton vaikutus sekä ala- että yläpäähän, mutta sen teho jotenkin hävisi puolen vuoden käytön jälkeen (käyttö tietenkin kuuriluontoista, 10 päivää kierron puolivälistä eteenpäin.) Olen ymmärtänyt, että ovulaation jälkeen keltarauhashormonituotanto lisääntyy → olen siis itse päätellyt, että ongelmani kenties liittyi keltarauhashormonin vähyyteen koska tuo hormoni ainakin alkuun niin selvästi paransi vaivat. Keltarauhashormonin puutoksen taas yhdistän ovuloimattomuuteen (en tiedä onko tämä oikea päätelmä).

Stressikin kai voi aiheuttaa ovuloimattomuutta, ja hyvin stressiherkkänä ihmisenä voin uskoa senkin olevan syy tähän. Toisaalta tietyt jutut tuovat mieleen PCO:n, sikäli kun olen tuon oireyhtymän luonteen oikein ymmärtänyt. Minulla myös kasvaa leuan alle muutamia paksuja karvoja, joita aina kerran viikossa nypin pois. Nännien ympärille myös kasvaa muutama tumma karva, mutta näin on ollut nuoruudesta asti. Muuten en ole mielestäni erityisen karvainen, vaikka karvaiset alueet (kainalot, bikiniraja) kasvavatkin karvaa sen verran aktiivisesti, että joka päivä täytyy ajaa pieni sänki pois (tämä kuitenkin on varmaan yksilöllistä, eli minulla voi olla tuo taipumus ilman pco:takin). Kierto on kuitenkin varsin säännöllinen, muutamalla päivällä saattaa heittää mutta ei sen enempää.

Tulipas pitkä selitys. Mutta niin, te jotka PCO:sta enemmän tiedätte: kuulostaako tämä teistä PCO:lta vai joltain muulta (esim stressin aiheuttamalta hormoniheittelyltä)?

Niin ja en ole ylipainoinen (ylipaino on vissiin yleistä pco:sta kärsivillä?). Olen pikemminkin ollut alipainoinen kunnes viime vuosina olen lihonnut ja olen nyt siinä normaalipainon keskivaiheilla.

vaikuttaa pco:lta. Pco voi tulla myös hoikille. Oma pco:ni aiheuttaa myös sen että mitkään e-pillerit eivät oikein sovi järkyttävien mielialamuutosten takia, pillerit kuitenkin ovat hoitona vaivaan. Gynelle vaan, joka ultraa munasarjasi ja varmistaa diagnoosin. Itselleni suositeltiin vähähiilihydraattista ruokavaliota, koska sokeri pahentaa pco- oireita. Minulla on karvoitusta hieman ylähuulessa, ei muualla sen kummemmin. Niin ja lapset pitäisi tehdä mahdollisimman nuorena, olen saanut yhden lapsen ilman hoitoja, mutta kolmessa vuodessa pco paheni niin rajusti (stressi ja hiilihydraattipitoinen ruokavalio) että jouduin hormonihoitoihin..

PCO:n voi diagnosoida gynekologi ultraäänen avulla. Ei kannata itse tehdä siganooseja noiden oireiden perusteella, kun ne voivat liittyä moneen muuhunkin.

kannattaa siis mennä gynekologille.

Kiitos vastauksista. Entäpä se pco:n hoito? Olenkin miettinyt aina että vähähiilarinen ruokavalio sopii minulle, sen noudattaminen vaan ei ole kovin helppoa... Kuinka tiukka sen ruokavalion pitää olla, että siitä on hyötyä? Netissä melkein tärkeimpänä hoitona mainitaan laihdutus, mutta en tiedä onko siitä normaalipainoisella hyötyä. Kysyisin vielä, että kuuluvatko mielialaongelmat oleellisesti pco:n oireisiin? Hassua kun sitä ei ole hirveästi missään ”virallisissa yhteyksissä”mainittu.

Ihmetyttää sekin, että miten minulle ei ole tuosta pco:n mahdollisuudesta mainittukaan mitään vaikka epäilemättä oireita olisi. Nykyään vähän parjataan potilaita siitä että mennään ”viisastelemaan” vastaanotolle valmiiden diagnoosien kanssa, mutta siltä vähän tuntuu että itse ne asiat pitää selvittää. Toki varma en voi tästä olla tietenkään, voihan olla muustakin kyse (jos esim stressi vain häiritsee ovuloimista ja oireet taas tulevat siitä). Kiertokaan ei ole epäsäännöllinen (ehkä IHAN pientä pitkittymistä välillä ollut havaittavissa), joten sekin keskeinen oire puuttuu. Tietysti kannattaisi käydä ultrassa. Minulla vaan on aina jokin sairaus tutkittavana eikä jaksaisi taas ottaa uutta selvittelyä agendaan.

Lapsia en voi kuvitella nyt tekeväni, enkä välttämättä myöhemminkään. Ikää kuitenkin on melkein 30, joten voi olla että lapset jää tekemättä (voi siis olla että jäisi muutenkin).

vaikuttaa pco:lta. Pco voi tulla myös hoikille. Oma pco:ni aiheuttaa myös sen että mitkään e-pillerit eivät oikein sovi järkyttävien mielialamuutosten takia, pillerit kuitenkin ovat hoitona vaivaan. Gynelle vaan, joka ultraa munasarjasi ja varmistaa diagnoosin. Itselleni suositeltiin vähähiilihydraattista ruokavaliota, koska sokeri pahentaa pco- oireita. Minulla on karvoitusta hieman ylähuulessa, ei muualla sen kummemmin. Niin ja lapset pitäisi tehdä mahdollisimman nuorena, olen saanut yhden lapsen ilman hoitoja, mutta kolmessa vuodessa pco paheni niin rajusti (stressi ja hiilihydraattipitoinen ruokavalio) että jouduin hormonihoitoihin..

Hmm, huomasin vasta nyt sinun maininneen tuon stressinkin. Olen todella huono hallitsemaan stressiä, ja olen myös pitkään uskonut stressin olevan yksi syy erinäisiin vaivoihini. TIEDÄN, että stressinhallinnan oppiminen olisi minulle tärkeää. Toki käsittelen asiaa koko ajan, mutta tuollaisen todella vahvan taipumuksen kitkeminen ei ole helppoa...

Mutta niin, tiedätkö onko tutkittu että stressi aiheuttaa/pahentaa pco:ta? Minä olen tässä monesti epäillyt stressin ja rankkojen elämänvaiheiden olleen yksi syy tämän hormonihäiriön syntymiseen. Jos stressi voi pahentaa pco:ta niin, hmm, ehkä se voi sitä aiheuttaakin. Se selittäisi monta asiaa, ja vieläpä hyvin pitkälti niin kuin olen muutenkin ounastellut. Ehkä voi toivoa, että stressinhallinnan oppiminen voisi vastaavasti helpottaa ongelmaa...

Se muuten hajottaa, jos hoitona on e-pillerit. En millään haluaisi syödä niitä. Toisaalta, eipä kai siinä hormonitoiminnassa nyt ”luonnollisenakaan” hurraamista ole, että en tiedä onko oman hormonitoiminnan korvaamisella pillereillä sinänsä paljon väliä. Paitsi etten voi aurallisen migreenin kanssa käyttää yhdistelmäpillereitä. Siitä olen tavallaan iloinen, eipähän tarvitse edes harkita pillereiden syömistä :P

Jos viitsit vastata niin olisi kiva kuulla ihan oire oireelta, että mitkä näistä minun oireistani sinusta kuulostavat pco:lta. Juuri nuo mielialaongelmat, limakalvo-ongelmat, kuumat aallot, terolutin selvä vaikutus limakalvo- ja mielialaoireisiin, karvankasvun sellainen tahti, että pieni sänki ehtii tulla vuorokaudessa (onkohan se epänormaalia..?),... Eli mitkä oireet erityisesti mielestäsi viittaavat pco:hon ja onko minun kuvailussani sellaisia oireita, joita sinulla ei ole?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä