pco.sta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmiih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mimmiih

Jäsen
19.11.2010
46
0
6
Moikka! Kävin ultrassa viime torstaina ja lääkäri totesi pco.n. Olen hmm no ylipainoinen enkä tämän takia saanut kyseiseen vaivaan lääkkeitä. Lääkäri käski minun laihdutaa reilusti ennenkuin saan lääkkeen lääkettä vaivaan.. Onko teillä ollut BMI kuinka korkea ja silti saanut lääkkeet?
En ymmärrä miksi se ei niitä lääkkeitä antanut vaan odotuttaa vielä lisää. Eikö olisi hänen ollut helpompi lykkää resepti kouraan ja kertoa kuinka niitä syödään.
Olen kokeillut laihduttaa enkä minäkään mikään taikuri ole.
Myös olen kuullut sen että pco.hon tarkoitetut lääkkeet saattaisivat auttaa laihtumaan eli mikä ihme siinä on että en niitä saa ja laihduta itse samalla kun niitä syön! HUOOh! hermohan tässä menee.. Pitäisikö mun soittaa sille lääkärille ja sanoa että ei tästä tuu yhtään mitään...

Hei, miten kauan teillä on yritystä takana?
Jos vasta verrattain vähän aikaa, niin kannattaa vielä yrittää ilman lääkkeitä. Metmorfiini tai clomifren on varmaan se lääke, jota sinulle jossain kohtaa tullaan määräämään. PCOlaisille sopiva ruokavalio on vähähiilihydraattinen, koska usein sokeriarvot ovat koholla, varsinkin jos on ylipainoa.
Tsemppiä yritykseen, monesta paikkaa oon lukenut, että jo 5% painonpudotus auttaisi ilman lääkkeitä :)

siis no meillä on melkeen kohta 2vuotta yritystäkin takana.. että ei ihan ole muutamista kuukausista kyse. niitosiaan ja noin -13kg on lääkärin vaatimus että pudotan painoa niin saan lääkkeet... Tiedän kyllä miten syödä yms mutta kun ei lähde paino mihinkään niin ei lähde... en syö herkkuja yms... :/

Viimeksi muokattu:
Aika jännä...mulla on PCO mutta ns, epätyypillisin oirein, siis mukaan ei kuulu aknea eikä ylipainoa. Jo nuorena todettiin mulla. Sain lääkkeet. Nyt kun ikää on tullut lisää on painokin noussut, siihen nyt on syynä ihan ruokavalio ja mässäily mutta eipä lääkäri lääkitystä kieltänyt...Mikähän siinäkin sitten olis BMI raja?

Kannattaahan sitä laihdutusta toki yrittää, koska yleensä se auttaa ylipainoisten pcolaisten oireisiin (vaikka mulla ei autakaan) ja helpottaa raskausaikaakin. Jos siitä ei pco:n takia tule mitään, niin aika outo tohtori on, jos ei edes verikokeisiin määrää. Ihmettelen kovin. Noihin raskaampiin hoitoihin on kai jotkut painorajoitteet(?), että pitää laihtua tietty määrä päästäkseen.

Jos yleisellä puolella olet käynyt, niin kannattaa satsata pariin käyntiin yksityisellä. Voit saada sieltä lähetteen julkiselle puolelle labraan sekä sitten reseptin.

Hiilihydraattien karsiminen kannattaa, kuin myös d-vitamiinin reilu lisäys ruokavalioon.

Kummallista, mä taas sain metut heti kun oli pco todettu. Ja olen ylipainoinen myöskin.
Tästä noin puoli vuotta eteenpäin todettiin, etten metuista huolimatta ovuloi niin sain äitipolilta clomit.
Silloin sanottiin, että kannattaa jatkaa laihduttamista, koska clomit ei välttämättä tuo apua ellei kroppa itse tule vastaan.

Ja paljon tuota aiemmin kävin verikokeissa, jossa todettiin, että keltarauhasen tuotanto on huonoa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä olen kuullut tuon BMI-rajan, mut en valitettavasti muista. Kyllä ylipainoisella pcolaisella yks parhaista "lääkkeistä" on laihdutus, mut kokemuksesta voin sanoa, ettei se todellakaan ole helppoa. Itse keikun siellä indeksien ylärajoilla ja tuntuu mahdottomalta saada painoa tippumaan edes pari kiloa ja kokeiltu on vähän kaikkea. Valitettavasti noi metutkaan ei mikään ihmelääke ole, joillakin niillä ei ole mitään vaikutusta painoon. Itsellä metut toimi niin, että nopea painonnousu pysähtyi.. eli paino on pysynyt samassa nyt muutamia kuukausia, mut ei se kyllä alaspäin lähde.
Minustakin lääkärin olisi pitänyt määrätä ap kaikkiin sokerikokeisiin, itse pääsin niihin pyytämällä ja perustelemalla hyvin.
Vinkkinä voin myös kokemuksesta sanoa, että jos mahdollista, kannattaa myös kysyä toisen lääkärin mielipide. Tosiasia on, että vielä nykyäänkin, lääkärit tietää tosi vähän tästä oireyhtymästä... onneksi nykyään kuitenkin lääkiksessä asiaan perehdytään ja tietous kasvaa koko ajan. Kokemukseni mukaan nuoremmat lääkärit ja erikoistuneet lääkärit tietää asiasta enempi, kun toiset vähättelee ja ovat tosi nihkeitä. Tästä tulee nyt kauhea romaani, mut esimerkkinä voisin kertoa omasta tapauksestani... :p Lapsettomuuspolikäynnillä viime kevättalvella ensimmäisellä kerralla todettiin monirakkulaiset munasarjat. Ikää on kuitenkin pitkästi päälle 30, eikä millään gynekäynnillä asiaa aiemmin huomattu! Sen jälkeen kävin yksityisellä normaaligynellä (ei erikoistunut) ja hän sanoi, ettei näe yhtään mitään pcohon viittaavaa ultralla. Noh, kuukaus takaperin kävin oviksen aikaan taas samaisella yksityisellä ja edelleen, hän ei nähnyt mitään epänormaalia, mutta kun tämän kuun alussa kävin polin ultrassa rakkulat oli villiintyneet ja molemmin puolin oli yli kaksikymmentä. Pointti on siis se, että kannattaa hakeutua muualle jos mahdollista.

Tsemppiä hirmusti jatkoon! :flower:

Mulla muuten melkein samoin kuin mymosalla, sain aika pian toteamisen jälkeen metut, mutta vasta sokerikokeiden ja oman pyytämisen jälkeen. Apua niistä on, sen huomaa esim. kynnet paremmassa kunnossa.

Mä sain metut melkein vuoden yrittämisen jälkeen kun kävin yksityisellä. Clomeja ei sillon suostunu kirjottaan. Ne määräs oma lääkärini kuukausi sitten. Nyt kävin väestöliitossa ekaa kertaa ja se lääkäri oli aivan ihana. Ei mitään painostusta painosta. Toki totes että painonpudotus kannattaa ja ihan normaali liikuntakin auttaa ovuloimaan. Mee ap toiselle lääkärille! Oon kyllä ihan puhumalla puhunu itelleni näitä lääkkeitä!

ainiin, mulla nyt metujen kans paino putoo helpommin. Ei se kyllä edelleenkään mitään kovin helppoo ole.
Mulla nyt tulee kokoajan lisää juttua mieleen. Eka yksityinen gyne näki selvästi pco tyyppiset munasarjat, oma lääkärini ei ja eilinen lääkäri sanoi että selkeesti on pco. Kai näissäkin menee niin että kuka on erikoistunu mihinkin juttuihin niin osaa tulkita paremmin.

Mulla todettiin PCO-munasarjat huhtikuussa 2011. Tuolloin BMI oli hieman yli 25 eli lievä ylipaino ja varsinkin vyötärönympärys oli liian iso: 90 cm. Yksityinen gyne ei sanonut mitään mun painosta, vaikka tiesin, että lieväkin ylipaino voi vaikuttaa negatiivisesti. Sain tuolloin Terolutit avuksi, joista ei nyt puolen vuoden jälkeen apua ole juuri ollut kierron lyhentymisen kannalta.

Vaikkei gyne sanonut mitään painostani, muutin kuitenkin vähän elämäntapojani. Noudatin alkuun melko tiukasti vähähiilihydraattista ruokavaliota ja suurin muutos oli, että herkut, sokeriset limskat/mehut pois, samoin vaalea leipä ja pasta. Tällä hetkellä BMI 24 ja vyötärönympärys hyvinä päivinä 84 cm. Eli 6 senttiä lähtenyt pois ja painoa pudonnut 4,5 kg. Prosenteissa painonpudotus melkein 6 %.

Olinkin nyt havaitsevinani ensimmäisen ovulaationi viime kuun lopulla :)

Laihduttaminen ei ole kaikille helppoa. Itsekin olen aikanaan yrittänyt pudottaa painoani liikkumalla ja syömällä terveellisemmin 5-6 kertaa päivässä pieniä annoksia. Ei toiminut minulla. Nyt syön 3-4 kertaa päivässä ja liikunta on melko vähäistä, mutta paino putoaa ja aineenvaihdunta toimii ihan toisella tavalla. Olen myös lisännyt ruokavaliooni esim. täysjyväpastat, -leivät ym. Vaaleaa höttöleipää tulee syötyä todella harvoin.

Ei ole mielestäni vain yhtä ainoaa oikeaa tapaa laihduttaa, mutta kaikki lähtee omasta itsestään ja elämäntapamuutoksista. Oikea ruokavalio on kaiken A ja O laihduttamisessa ja ruokavalion lisäksi liikunta tukee prosessia. Jos liikut paljon, mutta syöt väärin, paino ei välttämättä putoa. Päin vastoin, painoa saattaa tulla jopa lisää.

Juttuja lukiessani olen huomannut, että gynekologeissa ja lääkäreissä on eroa. Toiset myöntävät lääkkeet helpommin ja toiset valitettavasti takertuvat enemmän tuohon painoasiaan :(

Toivottavasti saisit apua! Mene vaikka toiselle gynekologille :)

Tosiaan kannattaa myös hakea toisen gynen mielipide asiaan. Jäit tuossa aiemmin sanomatta, että ensimmäinen gyne totesi ja kehui vallan mun munasarjoja ja kuin hyvin on follikkeleja tulossa.
Siitä n. 1kk niin tämä gyne (joka metut määräs) totesi pco:n. Silloin toki kävin sokerirasituksessakin, mutta sain metut jo valmiiksi.

Olen kyllä käynyt verikokeissa ja muissa. Alkuun kävin terveyskeskuksessa lääkärin juttusilla parikertaa pisit sieltä verikokeisiin jossa selvisi että mieshormooni on korkealla mutta sitä sokerirasitusta ei ole kyllä tehty. Noh sieltä sitten siirsivät mut keskustan neuvolaan (oulussa) kävin mamman puheilla ja ensimmäinen kysymys oli onko sulla vauva kuumetta. Tutkimukset jatku ja ultrasi munasarjat jonka jälkeen totesi että ei näillä raskaaksi tule. Mamma marssi koneensa luokse ja sano että sitten kun saat painoa tippumaan sen 13kg niin oleppas uudemman kerran yhteudessä niin katotaan mikä on tilanne sitten. Rupee pää olemaan kaikesta tästä jo ihan sekasin.

Viimeksi muokattu:
Mulla on siitä outo tää PCO että hormooneissa ei todettu mitään poikkeavaa. Munasarjojen toimintaa ja rakennetta seurattuaan lääkäri vaan totesi, että munasarjani eivät jostain syystä toimi normaalilla hormonimäärällä vaan aivolisäkettä pitää huijata luulemaan, että hormoneja erittyy liian vähän. Joka siis tapahtuu clomien avulla. Mutta tämä on kohdallani sen sortin vaiva, että siihen ei auta vaikka olisin hoikka (kuten olin kahden ensimmäisen kohdalla) tai vähän pulleampi.

Yhteistyössä