PCO.ta on ikään kuin eri asteisia, eli joillakin tarkoittaa vain epäsäännöllistä kiertoa, toisilla taas on hormonitasot ihan sekaisin, eikä ole ovista välttämättä lainkaan.
Itse olin jonkinlainen sekatapaus, eli osa hormoneista sekaisin, osa ihan ok. Akne ja liikakarvaisuus olivat syynä 16 vuoden diane-kuuriin, joka pitikin oireet kurissa, ylipainoa ei ollut, mutta jos vähänkin lihoin, niin aina vyötäröltä. PCO:sta kärsivillä onkin usein samoja oireita metabolisesta oireyhtymästä kärsivien kanssa ja jos on tuota ylipainoa, niin painonpudotuskin saattaa auttaa, kun vyötärölle kertyvä rasva häiritsee aivan erityisesti hormonitasapainoa ja sitä kautta ovulaatiota.
Itse en ovuloinut kaikissa kierroissa lainkaan (kaikki kierrot epäsäännöllisiä 30-45 päivää), 6. yrityskierrossa todettiin ultran ja verkokeitten perusteella, että en ovuloi, mutta sitten seuraavassa kierrossa ovuloinkin luomusti kp28 (eli olisi tullut taas yli 40 päivän kierto) ja tulin raskaaksi!
Eli PCO ei tarkoita, etteikö voisi tulla raskaaksi, se saattaa vain pitkittää raskaaksi tuloa, kun jo kierto ylipäätään on usein pitempi kuin se normi 28 päivää, ja moni ovuloi vain esim. joka toisessa tai joka kolmannessa kierrossa.
Ultrassa PCO näkyy kierron vaiheesta riippuen. Itselläni esim. kierron alussa munasarjat näyttivät joskus suht normaaleilta, mutta niin niiden pitääkin myös PCO-tapauksissa. Varsinaisesti PCO näkyykin ultrassa vain silloin, kun sinun pitäisi ovuloida. (Noin 14 päivää ennen kierron loppua, eli tiedät oliko oikea ajankohta vasta, kun kierto on jo ohi). Nimittäin PCO:ssa näkyy ovisaikaan useita pieniä lähes kypsiä folleja, mutta ei näy sitä tärkeää johtofollia, jonka puhkeaminen synnyttää munasolun.
Mutta tosiaan, vaikka joissain kierroissa näyttäisi siltä, että et ovuloi, saatatkin ovuloida seuraavassa! Ja jos PCO todetaan myös verikokeiden perusteella, eli on syytä epäillä, ettet ovuloi lainkaan, niin silloin asiaa voidaan auttaa oikealla lääkityksellä, niin kuin muisku kirjoitti.
Plussaonnea!