PCO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arianrhod
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

arianrhod

Jäsen
14.12.2008
140
0
16
Moikka, onko kellään täällä todettu PCO:ta? Minkälaisia oireita siihen liittyy ja miten on vaikeuttanut lapsen hankintaa? Minulla on (kai) siihen viittaavia oireita, ja vähän pelottaa kun torstaina ultra... Eikös se ultrassa pitäis näkyä?

Ultrassa näkyy jos ultraaja osaa tulkita. Itellä PCO-diagnoosi, mitä eka gyne ei huomannut mut toinen sano et ihan selvä. Mulla oireita liikakarvoitus ja akne ja siis en ovuloi oikeestaa ollenkaan, mistä sit johtuu tosi epäsäännölliset kierrot. Yleensä PCOlaiset on ylipainoisia, itelläni taas ei tätä oo vaan oon melki alipainonen ennemmin. Lapsi saatiin 1.5 vuoden yrittämisen jälkeen inseminaatiolla. Mut kyl monil tärppää silti ihan luomustikin jos vaan ovis tapahtuu. Ja oviksen aikaansaamiseks voidaan määrätä clomit.
Ei tuo PCO välttämättä tarkota mitään niin vakavaa, se on loppujen lopuks aika yleinen "sairaus" naisilla.

PCO.ta on ikään kuin eri asteisia, eli joillakin tarkoittaa vain epäsäännöllistä kiertoa, toisilla taas on hormonitasot ihan sekaisin, eikä ole ovista välttämättä lainkaan.

Itse olin jonkinlainen sekatapaus, eli osa hormoneista sekaisin, osa ihan ok. Akne ja liikakarvaisuus olivat syynä 16 vuoden diane-kuuriin, joka pitikin oireet kurissa, ylipainoa ei ollut, mutta jos vähänkin lihoin, niin aina vyötäröltä. PCO:sta kärsivillä onkin usein samoja oireita metabolisesta oireyhtymästä kärsivien kanssa ja jos on tuota ylipainoa, niin painonpudotuskin saattaa auttaa, kun vyötärölle kertyvä rasva häiritsee aivan erityisesti hormonitasapainoa ja sitä kautta ovulaatiota.

Itse en ovuloinut kaikissa kierroissa lainkaan (kaikki kierrot epäsäännöllisiä 30-45 päivää), 6. yrityskierrossa todettiin ultran ja verkokeitten perusteella, että en ovuloi, mutta sitten seuraavassa kierrossa ovuloinkin luomusti kp28 (eli olisi tullut taas yli 40 päivän kierto) ja tulin raskaaksi!

Eli PCO ei tarkoita, etteikö voisi tulla raskaaksi, se saattaa vain pitkittää raskaaksi tuloa, kun jo kierto ylipäätään on usein pitempi kuin se normi 28 päivää, ja moni ovuloi vain esim. joka toisessa tai joka kolmannessa kierrossa.

Ultrassa PCO näkyy kierron vaiheesta riippuen. Itselläni esim. kierron alussa munasarjat näyttivät joskus suht normaaleilta, mutta niin niiden pitääkin myös PCO-tapauksissa. Varsinaisesti PCO näkyykin ultrassa vain silloin, kun sinun pitäisi ovuloida. (Noin 14 päivää ennen kierron loppua, eli tiedät oliko oikea ajankohta vasta, kun kierto on jo ohi). Nimittäin PCO:ssa näkyy ovisaikaan useita pieniä lähes kypsiä folleja, mutta ei näy sitä tärkeää johtofollia, jonka puhkeaminen synnyttää munasolun.

Mutta tosiaan, vaikka joissain kierroissa näyttäisi siltä, että et ovuloi, saatatkin ovuloida seuraavassa! Ja jos PCO todetaan myös verikokeiden perusteella, eli on syytä epäillä, ettet ovuloi lainkaan, niin silloin asiaa voidaan auttaa oikealla lääkityksellä, niin kuin muisku kirjoitti.

Plussaonnea!

Hei. Mulla on todettu PCO ultran perusteella, kuulemma hyvin selkeä tapaus. No siihen ne oireet onkin jäänyt ja se etten ovuloi ilman tukihormoneja. Mulla suht säännöllinen kierto eli ei mee liian pikäks n 26-36 päivää. Aknea ei ole eikä liika lihavuutta ja karvatkaan ei kasva väärissä paikoissa.... Lasta ollaan nyt yritetty n 8kk ja vieläkään ei ole tärpännyt. Nyt sain tässä kierrossa elämäni ensimmäisen positiivisen ovulaatiotuloksen (digitaalisella joten ei voi erehtyä )
Jos mua ei oltais silloin keväällä ultrattu, niin todellakaan olis osannu aavistaa, että mulla on pco. Välillä mietin, että olis parempi jos en tietäis, nyt stressaan huomattavasti enemmän.

Kiitos omista kokemuksista ja kannustuksesta =) :heart: Ei ole ihan niin paniikissa, jos sellainen diagnoosi sattuisi tulemaan. Kyllähän se totta on nykypäivän lääketieteessä, että vaikka mikä olisi, niin suurimassa osassa tapauksissa jos kaikki mahdollisuudet hoidossa käytetään, pari saa lapsen. Mutta siis Kiitos =)

Moikka!

Mulla todettiin PCO ihan äsketäin ja aika selkeä tapaus kuulemma olen. Aknea löytyy, liikakarvoitusta ja ylipainoa ei. Ennen pillereitä mulla oli säännöllinen kierto, mutta pitkähkö sellanen. About 32pv. pieniä heittoja tietty saatto olla. Nyt pillereiden lopettamisen jälkeen kierrot on ollu mitä sattuu, pisimmillään 51pv. Nyt syön terolutteja tasaamaan kiertoja ja joskus helmikuun aikana ilmeisesti otetaan clomit käyttöön, kunhan mies on käynyt seimennesteanalyysissa.

Mulla ei tietoa ovuloinko, gyne oli sitä mieltä että tuskin, itellä sellanen olo, että välillä ovuloisin. Me ollaan yritetty kohta 10kk. Ai niin, terojen "tukihoitona" käyn vyöhyketerapiassa.

Mulla 4v sitten ultrassa todettiin toisessa munasarjassa jonku verran rakkuloita, eli ei tullu täytenä yllätyksenä, mutta se yllätti, että rakkuloita on paljon ja molemmissa munasarjoissa. Välillä ressaan asiaa, välillä en. Nyt just on kuukautiset alkamassa, tällä hetkellä siis ottaa todella paljon päähän tämä!
No jospa se vauva meillekki joskus tulis.

muoks. oon lukenu jostakin, että pcolaiset saa saman verran lapsia kuin ns "terveet", mutta se vaan saattaa kestää kauemmin ja siihen voidaan tarvita hiukkasen apua =)
Eiköhän se vauva teillekkin tule :)

Yhteistyössä