PCO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :-/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:-/

Vieras
Hei,

onko täällä ihmisiä, joilla on todettu pco-tyyppiset munasarjat ja olette syöneet pillereitä ja onnistuneet tulemaan raskaaksi pillereiden syönnin lopettamisen jälkeen suht nopeasti?

Itse olen kahden vaiheilla, että uskallanko aloittaa pillerit tässä vaiheessa elämää (ikä 30v.), lapsia olisi tarkoitus ""tehdä"" n. vuoden-kahden kuluttua. Nyt kierto normaali, mutta gyne sanoi yllättäen reseptiä hakiessani, että munasarjani ovat lievästi pco-tyyppiset?!

Eli uskallanko aloittaa pillerit? Pelottaa, että kierto ei sitten palaudukkaan....Noiden kumien kanssa kun ei oikein jaksaisi enää vehdata.

Gyne ei tähän kysymykseen oikein sanonut juuta eikä jaata. Jospa jollain olisi täällä vastaavanlaisia kokemuksia.

Minulla on pco, mutta onnistuin raskautumaan melko nopeasti pillereiden jälkeen. Se raskaus kuitenkin meni kesken. Alle 30v. raskautumisessa ei ollut pco:sta huolimatta mitään ongelmia. Nyt kun kolmatta yritetään ja ikääkin on enemmän, niin sepä ei sitten enää onnistukkaan noin vain.

Niinpä olen tullut siihen tulokseen, että tuo 30 maaginen ikäraja vaikeuttaa raskautumista ainakin minun pco-tapauksessani. En oikein usko, että pillereistä on sinulle haittaa, mutta sinullakin alkaa tuo ikä jo painaa (ei siis millään pahalla)... Minä en siis sinuna lykkäisi lapsihaavetta enää jollain mitättömällä vuodella, kun siihen tärppiinkin saattaa mennä se vuosi. Lycka till mihin ratkaisuun päädytkin!

Minulla todettiin myös pco-tyyppiset munasarjat ja olen 30v. En tiennyt siitä ennen kuin olimme puoli vuotta yrittäneet tulla raskaaksi. Kun asia selvisi minulle, olin tyytyväinen että en ollut enää lykännyt lapsen hankintaa pidemmälle, sekin kun oli jossain vaiheessa mielessä. Varsinkin jos suunnittelee ""tekevänsä"" useamman kuin yhden lapsen.

Pco ei ole este raskaudelle, mutta hidaste se kyllä on. Toki riippuu paljon siitä, kuinka lievä omasi on eli ovuloitko luonnolilsesti ja kuinka usein. Itse en ovuloinut lainkaan ilman hormooneja. Siinä mielessä suosittelisin sinulle, että sitten kun päätät alkaa yrittämään hae apua ovuloimiseen, ts. käy tsekkaamassa ultrassa miten munasolu(t) kehittyvät, muuten yrityksestä voi tulla todella pitkä.

Nyt kun on raskaana täytyy sanoa, että kaikki aikaisemmat mietteet siitä olisikohan nyt sopiva aika lapselle vai ei, tuntuvat jotenkin turhilta. Raskaus on ainakin minulla muuttanut ajatusmaailmaa niin, että esim. uraan liittyvät asiat tuntuvat tällä hetkellä hyvin toissijaisilta ja olen onnellinen, että en enää itse tehnyt esteitä lapsen hankkimiselle, pco:ssa sitä oli riittämiin.

Tämä siis omista tuntemuksistani, tietysti en tiedä mikä sinun tilanteesi on, mutta kaikkea hyvää päätät sitten mitä tahansa!

Minä olen nyt pitkän, usean vuoden yrittämisen jälkeen raskautunut. Minullakin on PCO, mikä tuli esille vasta lopetettuani e-pillerit. e-pillerit ovat siis hoitaneet tietämättäni munasarjojani koko tämän ajan, kun en halunnut tulla raskaaksi. Mutta minua on kyllä kehotettu, että lapset tulisi hankkia piakkoin (eli jos haluamme usean, on toimittava mahdollisimman pian). Minä olen vielä pari vuotta alle kolmenkympin.

Mutta siis sinulle e-pillereistä ei ole haittaa, oikeastaan suojaat niillä munasarjojasi sen ajan, kun et halua vielä lapsia. Tällöin munarakkulat eivät kypsy ja aiheuta niitä kystia sinne munasarjoihin, sillä aikaa kun ehkäisyä tarvitset!

Asiallisia vastauksia, kiitos niistä. Olin todellakin ajatellut, että näihin aikoihin elämässäni olisin jo viimeistään raskaana, mutta elämä vie oudosti. Seitsemän vuoden suhde katkesi ja nyt reilu vuosi uutta, onnellista suhdetta takana. Joten tästä syystä (ja ikääkin jo 30v. ;-) ) olen tilanteessa, joka pistää ajattelemaan asioita uudella tavalla. Elämä kaikin puolin mallillaan, mutta suhde kuitenkin vasta varsin tuore....

Elämä on kummallinen asia, mutta eiköhän tässä ihan hyvään ratkaisuun päädytä.

En syö enää koskaan pillereitä. Yritimme viisi vuotta tyyliin ""saa tulla jos on tullakseen"" ja vihdoin lykästi. Tätä ennen yksi keskenmeno.

Minullakin viitteitä pco:sta, verikokeet eivät vahvistaneet. En siis suosittele pillereiden aloittamista tapauksessasi. Totuus on se, että kyllä sitä plussaa saa odottaa keskivertoa kauemmin.

mulla ikää oli 19v, kun lopetin pillerit. ikää oli 22v, kun lapsi oli vihdoin sylissä! pco on todettu jo kun olin 17v. nyt toinen lapsi tärppäsikin heti. aika arvoituksellista hommaa on... itsellä mietityttää, pitäisikö nyt sitten kolmatta yrittää piakkoin tämän toisen syntymän jälkeen, vai uskaltaako jättää myöhemmäksi... jos sitten meneekin useita vuosia tärppiin. ehkä kallistutaan sille kantille, et lapsia tehdään nyt mitä tehdään, sillä totta sekin, että ikä lisää raskautumisen vaikeutta. jo se 30v...

Yhteistyössä