PCOS ja sterilisaatio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vaan1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vaan1

Vieras
Tämä kysymys nyt ei ole minulle vielä yli viiteen vuoteen ajankohtainen, mutta olisin utelias tietämään siitä.

Olen pian 24-vuotias nainen. En ole koskaan halunnut lapsia ja päätös on vain vuosien varrella vahvistunut. En ole koskaan kokenut vauvakuumetta tai omannut vahvaa hoivaamisviettiä.
Minulla todettiin reilu vuosi sitten PCOS. Oireet olivat vaivanneet minua esiteini-ikäisestä asti, mutta kukaan ei ollut koskaan älynnyt tutkia asiaa. Toisaalta olin - niin kierolta kuin se kuulostaakin- helpottunut kuullessani etten todennäköisesti voisi saada lapsia ilman lääketieteen apua, ellei sitten kävisi todellista sattumaa.
Minulle määrättiin keltarauhashormonia kuukautisten aikaansaamiseksi, mutta sen ansiosta lihoin 7 kg parissa kuukaudessa. Lopulta päädyttiin Diane Nova-pillereihin.

Olin ennen diagnoosia pohtinut hakeutuvani sterilisaatioon heti kun se olisi iän puolesta mahdollista. Nyt aloin miettiä asiaa. Oma hormonitoimintani olisi ilman käyttämiäni pillereitä täysin sekaisin ja kärsisin pahasta aknesta, ihon ja hiusten rasvoittumisesta, puuttuvista kuukautisista jne. PCOS-naisille yleistä ylipainoa minulla ei ole.

Jos menisin sterilisaatioon, miten tämä vaikuttaisi jo ennestään epätasapainoiseen hormonitoimintaani ja pitäisikö minun operaation jälkeen käyttää jotain hormonivalmistetta? Tehdäänkö PCOS-naisille edes sterilisaatioita?

En haluaisi käyttää koko loppuelämäni e-pillereitä, sillä etenkin niiden vaikutus mielialoihin ja psyykeen pohdituttaa.

Itselläni on myös PCOS ja haluan lapsia. En osaa vastata noihin sterilisaatioasioihin sen enempää. Alla linkki aiheesta. Jutun mukaan olisi vaikutusta hormonitoimintaan. Sen voin sanoa, että vaikka sinulla onkin PCOS, niin se ei saa aikaan mitään täydellistä takuuvarmaa ehkäisyä loppuelämällesi. PCOS-naisetkin voivat kyllä ovuloida, vaikkakin harvemmin, joten älä jätä ehkäisyä sen varaan ainoastaan...varsinkaan kun et edes halua lapsia.

Tässä juttua aiheesta: http://www.poliklinikka.fi/terveysuutiset/&id=4232340